Finland: alle tips welkom!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:47

LoveBodin schreef:
Fazer

Hmmmmm de chocolade :~
Toen vriendje pas geleden in Finland was heeft hij 4kg chocola voor mij mee teruggenomen :o

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:59

Nog iets. In de wat duurdere restaurants hebben ze meestal weinig vegetarisch. In goedkopere zaken, zoals pizzeria's en kebab/shoarma-tenten hebben ze vegetarische pizza's en ook vrijwel altijd falafel. Indiase restaurants hebben ook vaak lekkere vegagerechten.

Als je voor een 'lounas' gaat; warm eten tussen ca. 11.00 u en 15.00 u, alles inclusief (voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en drinken) heb je in grotere gelegenheden vaak wel een vegetarische keuze. Zo'n lounas is vaak heel goedkoop (voor een restaurant dan), prijzen variëren meestal tussen 6 en 10 euro en je mag zoveel eten als je wilt.
Voor ons zijn de tijden een beetje ongewoon. Er zijn nog maar weinig Nederlanders die tussen de middag warm eten.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:01

Winged schreef:
LoveBodin schreef:
Fazer

Hmmmmm de chocolade :~
Toen vriendje pas geleden in Finland was heeft hij 4kg chocola voor mij mee teruggenomen :o

*\o/* ga ik ook doen!

Btw, chocolade (200gr) is goedkoper dan druiven hier haha

Aah, woensdag naar de fabriek :D

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:09

LoveBodin schreef:
Oeeh! We kunnen wel samen paddestoelen plukken *\o/*
Mijn gastpapa is een kenner :D

Over dat brood: het 'witte' brood van Fazer, dat in de broodrooster en dan een laag boter. Dat is écht geweldig! Ruisleipä moest ik zelf aan wennen, het kan een beetje stuk zijn. Zit je eigenlijk in een gastgezin of heb je een eigen appartementje?
En ook het fruit is hier best wel duur :(

Rosieposie, die bessen waren aan het eind van september al weg :Y)

Ik weet niet hoe het met uni's zit, maar op middelbare krijg je gratis middageten. Ik heb horen zeggen dat je op de uni voor iets van 2 euro een goede maaltijd hebt, maar dat weet ik niet zeker. Bij mij op school hebben ze apart eten voor vegetariërs.

You have lived too long in Finland..
if you have become lactose-intolerant.

:D

Echt? Dat komt even goed uit! En je lust paddestoelen? Kunnen we lekker koken!
Ik heb een studentenkamer!

Op de uni kan ik inderdaad lunchen voor 2,70. Maar ik kan ook iets zelf meenemen natuurlijk.

Hahahahahahaha dat onderste stukje.

Oh er is dus hele lekkere chocolade? Niet goed, ik ben verslaafd..

RosiePosie: dat is dan gewoon een kwestie van wennen denk ik?

Hahahaha chocolade goedkoper dan druiven? :') Zijn het geen dikke spekkies allemaal, die Finnen?

Hevonen

Re: Finland: alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:16

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:19

Hihi, dat probleem heb ik ook! De chocolade is gewoon TE goed! Fazer is echt zo lekker. En ja, verslaafd raak je snel! Ik weet zelfs de prijzen van die 200gr repen uit m'n hoofd en bij welke winkel het duurder is :o (scheelt soms ook best veel)

Helaas ben ik geen paddestoelenfan, maar proberen kan geen kwaad toch?
Oeeh, we moeten gewoon een bokt Finland meeting doen! En dan paddestoelen zoeken :Y)

Ik heb gehoord dat ze op de uni écht goed eten hebben. Restaurant-kwaliteit.. Mag ook wel voor 2,70 :')
Oké, ik mag niet klagen, bij mij is het volledig gratis (zit in de belasting die ik niet hoef te betalen :+ )

Is je kamer al ingericht, of moet je dat zelf doen?

Meeste Finnen eten overigens 2x per dag warm, 's middags en 's avonds. En dan 's ochtends pap of brood of cereals. De supermarkten zijn ook wat anders ingedeeld, volgens mij.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:27

RosiePosie schreef:

Die klopt niet helemaal hoor!
12. bijvoorbeeld niet. Winkels zijn open doordeweeks van 7-23, zaterdags van 8-23/22 en zondag van 10-20 ofzo. Het is zelfs zo, dat op een speciale zaterdag, toen alle winkels dichtzaten, er zó veel mensen in de supermarkt stonden dat je je kont er niet kon keren! (Er waren in Helsinki wel 2 supermarkten open :D )
ook 15. klopt niet echt, vooral niet in Helsinki, daar negeert 90% van de voetgangers het rode licht. Het is zelfs zo dat je de toeristen eruit kan pakken, want die wachten :Y)
ook 18. niet (dan zijn er gewoon winkels open, alleen niet zo veel).
34 snap ik niet. 't Is hier niet anders? :+

53 klopt wel echt! :o ook 19 en 20 hihi. Had leraren die dat deden, en dan steeds teleurgesteld werden. En die gaven best wel een tijdje les dacht ik :+

Ook 50 klopt echt. Mensen zijn hier zó individueel. Ik merk zelf ook dat als mensen mij aanspreken (stond laatst op een leeg perron te wachten op iemand, terwijl ik de treintijden bekeek, toen iemand mij aansprak...) dat dat echt eng is gewoon. Dat doen ze hier eigenlijk niet. Tenminste, in Helsinki/Vantaa/Espoo. Heb gehoord dat het in Tampere anders is, maar daar ben ik nog niet geweest, dus dat weet ik niet.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 16:35

Haha jullie bereiden me wel goed voor zeg. :D :D
Leuke dat je het wilt proeven LB!
Lust je ragout? (binnenkant kroket?)
Dat kan ik wel maken van de paddestoeltjes.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:27

Ragout? kan dat van paddestoelen?
klinkt lekker!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:02

Zondag is de winkel wel open, maar de slijterij (Alko) niet. Bier en cider kun je wel in de supermarkt halen, rest van de alcohol niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:11

Winged schreef:
Zondag is de winkel wel open, maar de slijterij (Alko) niet. Bier en cider kun je wel in de supermarkt halen, rest van de alcohol niet.

Ik mag nog geen alcohol xD
weet wel dat je in de supermarkt alleen maar van 9.00 tot 21.00 alcohol kan kopen. Daarvoor/na niet meer.

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:39

nou, dan moet ik als in JKL wonende Nederlander ook maar eens reageren hier. Tof dat je in februari naar Finland gaat. Dat is inderdaad de koudste periode, hoewel het hier de afgelopen week ook min 23 was (ook overdag ja). Nog even wachten totdat het meer hard genoeg is om op te schaatsen, want er ligt nogal wat sneeuw op. Zal niet snel gebeuren denk ik, want ze verwachten de hele week sneeuw... maar ach, dat blijft ook mooi. De treinen zijn inderdaad duur, maar je moet eens informeren of je korting kunt krijgen. Ik dacht dat Erasmus-studenten geen korting krijgen met hun internationale studentennkaart, maar heb het idee dat er wel iets te regelen valt door het aanschaffen van een speciaal pasje, maar dat moet je maar eens navragen...

Hoe zit het met de paarden in Finland eigenlijk? Ik ken via mn schoonzusje een mooie stal hier in de buurt. Door de sneeuw huppelen is dan wel tof. Niet met min 23 natuurlijk...

overigens is Sisu een Fins woord, daarmee de link verklaard... hihi

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:44

JKL - Jyväskylä?

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:14

SterkeSisu, bedankt voor je bericht! Klinkt heeeeel gaaf!
Van een andere bokker begreep ik dat paardrijden erg duur was en dat het niet op veel plekken kon.
Wellicht kunnen we eens afspreken om daar samen door de sneeuw te rijden?

Ik krijg via een studentenkaart van mijn universiteit 50% korting op trein, metro, tram etc. Dat is erg fijn!

Overigens staat mijn vlucht vast nu: 7 jan tm 29 jun!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:48

Jaaa Fazer!!! :9 :9 :9

Chocola van Fazer is echt super lekker, maar de Finnen zijn wel echt meesters in het verzinnen van rare smaakcombinaties. Chocola met drop, ijs met dropsmaak, ze zijn nogal gek op salmiakki.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:49

Ooh vet!!

Buiten de stadsregio is paardrijden ongeveer net zo duur als in Nederland, maar in de Helsinki regio is het bijv. Erg duur. Ik dafcht dat t ergens in t westen miss 10 euro voor een les was. Waar ons pony staat is het in elk geval duurder.
Btw, als jullie gaan, mag ik dan ook mee? :D

Imre, wat dacht je van yoghurt!? (Die is alleen niett geweldig xD )

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:10

Chocola met yoghurt, ja! De chocola van Geisha is ook lekker. En chocola met buggle-chips. :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:24

Geisha is ook Fazer, toch?
Ze hebben nu ook Dark Geisha, die is ook echt top!

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:44

RosiePosie schreef:
JKL - Jyväskylä?

Jep!

SterkeSisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:46

LoveBodin schreef:
Geisha is ook Fazer, toch?
Ze hebben nu ook Dark Geisha, die is ook echt top!

lol, Geisha is wel verslavend ja. Ben alleen nu aan de Kinder chocolade, doet me denken aan Nederland :D. Dat is zo veel te verkrijgen opeens door de Kerst... heb er ook een adventkalender van :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:53

Imre schreef:
Chocola met yoghurt, ja! De chocola van Geisha is ook lekker. En chocola met buggle-chips. :=

Hoe ziet die bugle chips choco eruit, nog niet gevonden. :=
Choco met gezouten cashewnoten wel, en de pure met stukjes peer en amandel en en en... Brrr ik snap jullie. :D

Het is hier prachtig trouwens! Volgende maand ga ik ook naar Lapland, en binnenkort naar Tallinn en St Petersburg. Ik hoop ook nog een retourtje stockholm te varen.

De Finnen zijn wel érg wennen vind ik zelf. Ik ben een stuk gastvrijer en socialer opgevoed dan de meeste Finnen die ik tot nu toe heb ontmoet merk ik, en dat zorgt nog wel eens voor verbazing. De mensen zijn heel lief maar hebben wel een tijd nodig tot de kat uit de boom is.

Erin, wanneer zien wij elkaar weer? :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:22

Talinn! Daar ga ik ook nog heen :D
En Stockholm ook.
St. Petersburg kan je met de trein doen, vanaf Helsinki, Pasila en Tikkurila..

Volgende week ben ik soort van vrij.. Heb je veel lessen? :P

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:36

Ja, ik denk dat ik naar St. Petersburg inderdaad de trein pak. Je kunt ook met de boos, dan hoef je geen visum aan te vragen. Maar dat is maar voor een beperkt aantal dagen en ik ga een week.

Aanstaande vrijdag komt een vriend uit Nederland op bezoek dus ik breng dan denk ik veel tijd met hem door. Ik ben donderdagmiddag in Helsinki, voor de ijshockeywedstrijd. Maar ik ga ook iets met studiegenoten doen, dus ik heb geen idee hoelaat/wat en of.
Hm. Morgen les.

Vrijdag? Ik haal die vriend om 5 uur op van het vliegveld, ervoor kunnen we wel iets doen? Ik moet dan sowieso in Helsinki zijn! Laten we hier verder even over facebooken. ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:43

Lang leve Facebook haha

Eigenlijk moeten we een keer een boktmeeting doen.. Met z'n allen =D

Btw, bij de valintatalo hebben ze wortels in de aanbieding =D