Ik vind dit zo vreselijk (filmpje)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: Ik vind dit zo vreselijk (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:14

Ik ben opzich idd niet zo tegen die rondritjes met pony's, mits ze er gewoon goed bij staan (ik heb op manege's vele malen slechter gezien....) maar zo vast zitten zo strak met de koppies? Nahw, vind het een beetje een linke opstelling zo. Had veiliger en prettiger gekund :) (hoop wel dat ze af en toe ook de andere kant op draaien?)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:19

lijkt me wel dat ze de andere kant opdraaien :) doe je in een bak ook. Amerikanen hebben het echt niet slecht voor met hun diertjes hoor :)) Ik ben in elk geval geen enkel mager paard tegen gekomen in mijn 3 maanden verblijf :') meer te dikke paarden dan te dun :P Ik vind het super dat de man er voor zorgt dat ze niet op het steen hoeven te lopen en idd het water is ook belangrijk. Denk dat ze het wel goed hebben hoor, en deze paar dagen van het jaar dat er een fair is...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:21

Ik vind dit absoluut uitbuiting van paarden -:(- . En daar is de mens helaas sowieso goed in; het uitbuiten van dieren. Mijn god, de hele dag dit soort stomme rondjes lopen, zo vastgebonden in die rotherrie. Zo triest. Ook al is het misschien voor een paar dagen per jaar, het is niet ok. NO WAY dat ik mijn dochter op zo'n paard zou zetten!!! Denk eerder dat ik daar duidelijk zou aangeven hoe fout ik dit vind. Ik snap ouders hier ook niet, echt niet Maar goed, je ziet het in NL ook bij ouders en bepaalde paardonvriendelijke rijlesjes (helaas ervaring mee ;( ), onbegrijpelijk. En natuurlijk zijn er nog veel ergere dingen, die zijn er altijd. Maar dit vind ik al erg genoeg om het walgelijk te vinden. Mijn dochter weet inmiddels dat dit soort manieren van omgaan met paarden fout zijn. Die zal daar ook niet in meegaan gelukkig. Dat is wat je je kinderen moet leren, dat dit echt niet ok is, in plaats ze er op te zetten, een fotootje te maken en te denken dat dit nou zoooooo leuk is. Want het is verre van leuk, het is intriest.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:32

VisibreTeam schreef:
Ik ben opzich idd niet zo tegen die rondritjes met pony's, mits ze er gewoon goed bij staan (ik heb op manege's vele malen slechter gezien....) maar zo vast zitten zo strak met de koppies? Nahw, vind het een beetje een linke opstelling zo. Had veiliger en prettiger gekund :) (hoop wel dat ze af en toe ook de andere kant op draaien?)

Dat ja.
En dat losse bij dat 2e filmpje vind ik helemaal link.

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:33

lifaya dan heb je ook niet zo heel veel gezien in amerika, ben er een heel jaar geweest, meerdere stallen gezien van manege tot prive stallen en hengstenstation, ook op county fair en state fair geweest.
En toen was er toch heel veel slecht passend tuig etc. Paardjes moesten 4 uur lopen en half uurtje pauze met wat water en hooi en dan weer lopen. En het klopt dat het maar 1 keer per jaar is etc maar deze mensen reizen net zo goed met hun paarden zoals circusmensen dat doen bijv. Gewoon van staat naar staat etc.
Dus het is echt wel veel vaker anders konden ze er immers ook niet van leven. En voor de lol doen ze het niet want daarvoor zijn paarden en die molen veels te duur dat halen ze er niet uit op 1 keer per jaar.
Je ziet zulke dingen trouwens ook bij grote rodeo´s dus ze gaan niet alleen naar fairs maar ook andere evenementen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:39

Zo apart he, mensen zien een filmpje, en fantaseren er bij dat dit iedere dag de hele dag gebeurd. ook gaat in hun fantasie ook even rond dat ze dan ook maar meteen slecht verzorgd worden.En huppa het fantasie verhaal wordt een horrot verhaal met hoe slecht alle paarden daar het wel niet hebben.

Oke ook ik vind het niet fijn dat de pony`s op die manier moeten lopen, Echter weet ik niet hoe lang ze per pony daar staan. dus speculeren over hele dagen zo lopen kan ik niet.

We waren in Kroatie afgelopen vakantie, en daar was in een park ook een ponu die opgezadeld in een weitje stond waar je ook een uitgezet parcourtje mee kon lopen. er was geen verzorger bij dus de meeste mensen konden doen wat ze wilden met die pony.Dat vind ik pas "zielig" want er was maar 1 pony en van 10.00 tot 16.00 was er publiek die mocht rijden.

Mijn dochter die thuis een paardje heeft vroeg of ze mocht rijden. mijn antwoord, wat doen wij met noah als het meer dan 33 graden is? ze gaf direct aan in de schaduw houden en vroeg of heel laat rijden? juist dus gaan we hier niet in de hitte rijden ook al liep die veel onder bomen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:41

Ik vind toch in de 'normale' omgang met paarden ook dingen voorbij komen die niet kunnen? Slecht passend tuig, paarden helemaal in de bescherming op de wei omdat ze zich 'anders bezeren' of niet eens in de wei komen. Paarden die 24/7 op stal staan en er misschien even uitkomen om 1 rondje te hobbelen en niet eens daglicht zien omdat ze van stal naar de binnenbak worden gesleept en weer terug....

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:45

Ik vind dit niet zo schokkend hoor en al helemaal geen dierenmishandeling ofzo. En nee, die ponies vinden het misschien niet leuk, onze paarden vinden ook weleens iets niet leuk. uit het filmpje is niet af te leiden hoe lang die ponies zo lopen maar laat het een paar uur zijn, so what? Ik heb niet het idee dat ze er vreselijk onder lijden en die witte is baggervet, die zou ik nog eens een paar uurtjes extra laten lopen :Y)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:47

Dit moet niet mogen hoor :n Walgelijk dit.

Ik mag toch hopen dat ze een keer omdraaien.. En dan die kinderen zonder cap erop, levensgevaarlijk.
Mijn kind zou er niet op komen :n Ik zou er voor geen goud aan mee werken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:47

watje123 schreef:
lifaya dan heb je ook niet zo heel veel gezien in amerika, ben er een heel jaar geweest, meerdere stallen gezien van manege tot prive stallen en hengstenstation, ook op county fair en state fair geweest.
En toen was er toch heel veel slecht passend tuig etc. Paardjes moesten 4 uur lopen en half uurtje pauze met wat water en hooi en dan weer lopen. En het klopt dat het maar 1 keer per jaar is etc maar deze mensen reizen net zo goed met hun paarden zoals circusmensen dat doen bijv. Gewoon van staat naar staat etc.
Dus het is echt wel veel vaker anders konden ze er immers ook niet van leven. En voor de lol doen ze het niet want daarvoor zijn paarden en die molen veels te duur dat halen ze er niet uit op 1 keer per jaar.
Je ziet zulke dingen trouwens ook bij grote rodeo´s dus ze gaan niet alleen naar fairs maar ook andere evenementen.

Ik heb dit nergens gezien en ben bij 5 rodeo's geweest waarvan 1 grote bull rodeo show :) die was ook bij een county fair. Maar heb dit niet gezien hoor. Wellicht dat het een verschil maakt in welke staat je zit, maar in Kansas heb ik amper pony's gezien, alleen een paar "zoo" pony's :) (was een mini zoo met zebra's, kamelen etc) Hier zie je bijna alleen maar werkpaarden; quarters

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:55

Prisca schreef:
SjakieXX schreef:
En toch doen de meeste paardenmensen ook hun paard in de stapmolen, is dat dan veel leuker dan zoiets? Is dat dan ook meteen walgelijk? Ik snap het niet, hier in NL is het haast een 'must have' en in Amerika is zoiets, wat je ermee kunt vergelijken meteen 'not done'?

Euh zie het verschil niet met een stapmolen?. Daar lopen ze los in in deiverse snelheden en niet de hele dag max een half uur.

Ik gebruik de stapmolen in de winter puur omdat alles dan vaak slecht is en hij toch in de hoek staat als een dooie met allemaal blubber. Dus beter bewegen in de stapmolen bij slecht weer en vrije dag.

Kom zeg er zijn slechtere dingen als een stapmolen.

Ik vind een stapmolen niet erg hoor, misschien kwam dat zo over, maar ik vind het wel nuttig, maar mensen gaan dit helemaal belachelijk maken, het is dierenmishandeling, maar een stapmolen is precies hetzelfde, dan zouden die mensen een stapmolen ook zo erg moeten vinden, maar ondertussen doen ze hun paarden er wel in, terwijl het vergelijkbaar is met het filmpje in de OP. Ik vind een stapmolen nuttig, niet voor heel lang, maar voor af en toe regelmatige beweging vind ik het een prima ding. :)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:58

Heeft inderdaad zelfde effect als stapmolen maar zitten wel iets te kort vast gebonden aan twee kanten vind ik.. En ook niet echt veilig, als pony struikeld o.i.d.
Maar de kids kunnen niet in de mond trekken zoals je anders ziet dat is dan wel beter..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:01

Wellicht dat ze voor de zekerheid paniekhaken gebruiken? kan me voorstellen dat je inderdaad niet op een struikelend paard zit te wachten? Geen idee. Oja, ik heb in mijn verblijf alleen caps gezien op hunter shows (ben niet naar dressuur of springen etc gegaan, alleen westerndingen :) ) een cap is niet zo beroemd in Amerika als in Nederland. Het is een hele andere cultuur wat dat betreft.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:17

Ik moet zeggen dat ik het ook niet zo wereldschokkend vind (het filmpje uit de openingspost). We kunnen weinig tot niets zeggen over wel of niet passend tuig of hoelang ze daar lopen, dus op basis van een zo'n filmpje daarover oordelen vind ik wat te simpel. De pony's zien er niet slecht uit en lopen inderdaad niet op het beton; dit geeft wel een klein beetje aan dat er na wordt gedacht over hoe er met die pony's moet worden omgegaan.

Iemand reageerde trouwens op hoe die man die schimmel behandelde na die bok, maar volgens mij dacht ik alleen maar te zien dat hij een vlieg oid doodsloeg op z'n kont? Ik kan het verkeerd gezien of geïnterpreteerd hebben, maar ik kreeg niet het idee dat hij het beessie een doodsklap gaf of iets.

Zelf zou ik overigens nooit m'n kind zo erop zetten. Die ukkies liggen er zo naast en die vallen wel op het beton. Het blijven dieren, dus het was verstandiger geweest om iemand mee te laten lopen en wellicht wat bescherming op het hoofd te bieden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:35

Wat ik op bokt eigenlijk zeer vermoeiend vind, zijn al die mensen die altijd nog meer nare dingen met paarden op gaan noemen om vooral voorbij te kunnen gaan aan het onderwerp waar het NU even om gaat. In dit geval dus dit filmpje ;) . Ik vind paarden die 24/7 binnen staan, paarden die mishandelt en verwaarloosd worden, bepaalde trainingsmethoden (roll kur) en nog zoooooooveel andere vervelende manieren om met paarden om te gaan, ook verschrikkelijk. Maar dan mag ik toch wel vinden dat ik dit filmpje ook niets vind? Doet dat af aan andere nare zaken? Helaas niet. Moet er niet aan denken dat mijn paard er zo bij loopt!!! Of het nou voor 10 minuten is of voor dagenlang. Laat staan dat je je kind hier zo op zet. Mijn kind komt er niet op op deze belachelijke manier en ik heb haar geleerd waarom niet (ze rijdt toch liever in vrijheid). Dat is mijn bijdrage in deze. Mijn mening. :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:39

mylittlejoy schreef:
Iemand reageerde trouwens op hoe die man die schimmel behandelde na die bok, maar volgens mij dacht ik alleen maar te zien dat hij een vlieg oid doodsloeg op z'n kont? Ik kan het verkeerd gezien of geïnterpreteerd hebben, maar ik kreeg niet het idee dat hij het beessie een doodsklap gaf of iets.

Ho even, ik zei ook niet dat die kerel hem een rotklap gaf :z
Gaat mij erom dat het echt zo is van 'oh' alsof het vaker voorvalt. Kan daar niks over zeggen maak ik vindt hem niet heel verbaasd kijken.

Ik vind dit geen mishandeling, maar ik maak me wel zorgen over het welzijn van de dieren (wie weet hoe lang ze erin staan?) en de veiligheid van de kinderen. Ik vind dit geen veilige situatie.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:42

je moet ook niet verbaasd kijken als zo iets gebeurd, je moet weten hoe je moet reageren en hij reageerde kordaat, wat je altijd bij dieren moet doen.

een onveilige situatie is iets heel anders dan mishandeling wat hier wel meerdere malen word genoemd. Ik vind het niet een ideale manier om kinderen rondjes te laten rijden, maar vind dit absoluut niet in het straatje dierenmishandeling passen :n ben het dus ook met je eens :j

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:49

Je moet geen paniek staan maken nee, maar ik vond zijn reactie net ietsjes te... hoe zeg je dat. Laks klinkt gelijk weer zo heftig! Eerst eens kijken en dan toch maar in een drafje erheen. Ik weet niet of 't dikke peerd er altijd zo bij loopt, maar voor zover er van zo'n filmpje te beoordelen valt had hij het wel kunnen zien aankomen.

Mishandeling mag je het pas noemen als je alle feiten weet en die niet goed zijn. Dus nee, dat is dit niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:00

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:08

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:10

Dat vind ik inderdaad walgelijk :n dat is gewoon echt leedvermaak, paarden breken hun benen als ze met zo'n snelheid op de grond knallen... walgelijk...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:14

Br0kenWingsx schreef:
mylittlejoy schreef:

Ho even, ik zei ook niet dat die kerel hem een rotklap gaf :z
Gaat mij erom dat het echt zo is van 'oh' alsof het vaker voorvalt. Kan daar niks over zeggen maak ik vindt hem niet heel verbaasd kijken.

Ok, dan had ik je gewoon verkeerd begrepen. Er stond alleen een smiley over de reactie van die man; ik ging ervan uit dat het over die klap ging. :o Excuses!

Ik vond het trouwens wel erg lollig om te zien dat dat andere meisje meteen door haar vader van de pony gesleurd werd. Volgens mij besefte de beste man daarvoor niet dat het best mis kon gaan zo zonder cappie of iets.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:20

Een levende draaimolen, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. :/ Dit is inderdaad heel erg naar om te zien.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:21

idd kimmie, vreselijke filmpjes! Dat mensen dat zien als vermaak..... Bah!!

Dan idd maar lekker rondhobbelen in een molen met een kind op je rug..... Beter dan in volle galop struikelen over een touw......

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:36

Die filmpjes van Kimmie vind ik inderdaad wel mishandeling :r
Daarbij zijn de kermispaarden goed af hoor :j Via via ken ik iemand die vroeger de kermis deed met een paardenmolen. Het fijne weet ik er niet van, maar ik weet wel dat die paarden nooit 2 kermissen acher elkaar deden, dan nam hij andere pony's mee. Dus ik denk dat het op zich niet zo'n zwaar leven is, omdat in de meeste gevallen de pony's wel gewoon vaak op de wei staan en soms eens enkele dagen moeten lopen.