Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:06

Ik ben ook in Vught geweest... Bizar...
Vooral die tafel waar op geopereerd etc werd... Bah.

Hele mooie foto's.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:08

Ik en mijn vriend willen hier ook een keer naar toe. Is hier een Nederlands sprekende reisleiding bij?
We zijn al wel in Westerbork geweest dat vond ik al indrukwekkend.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:09

Ik ben er ook 2 x geweest.
De eerste keer was ik 16 (1996) dat heeft toen de meeste indruk gemaakt.
Toen was het ook echt grijs en grauw en een stuk rustiger.
Vanaf die tijd heb ik altijd geroepen dat iedereen daar een keer heen moet in zijn leven.
Gewoon om eens met je neus op de feiten gedrukt te worden.
Je krijgt er een hoop nederigheid van mee en ziet hoe belangrijk verdraagzaamheid wel niet is.
Sindsdien is ook het woord 'haat' uit mijn woordenlijst geschrapt, omdat ik vind dat dat een te
intens woord is dat zoveel schade kan aanrichten.
Vorig jaar ben ik nog een keer gegaan, nog steeds indrukwekkend natuurlijk, maar inmiddels wel
heel erg ingericht op de vele toeristen die er komen.
Maar knap dat ze de toeristenstroom zo goed en geordend begeleiden. Dat doet niks af aan de ervaring.

xZiva_

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:14

klinkt misschien heel raar, maar ik vind deze foto's heel mooi om te zien :=
ik ben er zo'n 3 jaar geleden geweest, en ben door een gecrashte computer al mijn foto's kwijt geraakt..
wat jij trouwens Auschwitz 2 noemt, is eigenlijk birkenau ..
ik ben er toen met school geweest, was zeer indrukwekkend, en we hebben er ook nog goed over na gepraat.. ik kon het 's avonds nog steeds niet helemaal vatten van wat ik nou allemaal gezien had, zo vreselijk :n

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:16

Ik ben er afgelopen zomer geweest! Erg indrukwekkend.
Wij kwamen er op een mooie zomerdag en dan is het bijna niet voor te stellen wat voor gruwelijke dingen er gebeurt zijn! Maar desondanks was het toch heftig.
Ik kan het iedereen aanraden om er eens naar toe te gaan, want zo krijg je écht een beeld van de dingen die gebeurt zijn. Mijn beeld reikte zo ver namelijk niet.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:16

Ik zou er heen gaan met school, vorig jaar, maar heb dit moeten afslaan wegens het niet goed liggen in de klas en heimwee bij enkel de gedachte dat ik een week zonder mijn ouders zou zitten. Ook had ik het waarschijnlijk niet vol gehouden met mijn rug. Maar toch wel jammer dat ik dat heb moeten missen, want het lijkt bovenal erg interessant. Het lijkt me inderdaad ook dat zoiets een flinke indruk op je achterlaat. Je kent de geschiedenis, en dit zijn harde feiten die dat duistere stukje geschiedenis nog even benadrukken. Ik kreeg van vele mensen ook te horen dat het gedeelte met persoonlijke spullen die echt van die mensen geweest zijn een echte indruk hebben achtergelaten. Want ja, dat geeft je toch echt hard bewijs.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:17

wat wij trouwens ook gedaan hebben: de film shindlers(geen idee of je het goed schrijft?) list gekeken voordat we er naartoe gingen, en na dat we er naartoe waren geweest.. je kijkt er toch opeens heel anders tegenaan.
ik moet zeggen dat ik nu elke keer moet huilen bij zulke films :=
vooral bij the boy in the striped pyjama's

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:32

Poess91 schreef:
In Vught toch geen gaskamers?

ff m'n foto's nagekeken en klopt inderdaad. Verwarde het met dit (ook geen pretje):
Afbeelding Afbeelding

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:02

Ik ben er twee jaar geleden met school heen gegaan. Hoewel ik het aan de ene kant gruwelijk vond, vond ik het aan de andere kant ook heel leerrijk en interessant. Wij zijn in Auschwitz en Birkenau geweest, en we hadden een enorm goede gids die alles heel goed kon overbrengen, hij vertelde verhalen van getuigen waarbij ik toch enkele traantjes heb moeten wegpinken.
Wat bij mij de meeste indruk heeft nagelaten waren de glazen kisten waar al het haar lag, de kinderspullen, de executiemuur en de folterkamers. Die kleine kamertjes van amper 1m op 1m waar ze soms 5 mensen dagenlang in propten.. De barakken met de "bedden" vond ik ook verschrikkelijk, de mensen waren daar zo ziek/vuil dat er allerlei ongedierte was, en dat bij de meeste mensen hun sluitspier het had begeven en zich dus volledig lieten gaan, diegene die in de onderste bedden lagen kregen alle drek over zich heen.
Dan de gaskamer.. Van de seconde toen ik daar binnenstapte kreeg ik zo'n benauwd gevoel. Het voelde alsof een ijzeren hand op mijn borst drukte, ik had echt moeite met mijn ademhaling toen ik daar binnen ging. Heel eng allemaal. De kilte is daar nog steeds aanwezig.
Op het moment dat wij daar waren waren er ook kinderen van een Joodse school, die liepen bijna allemaal te huilen, heel begrijpelijk natuurlijk..

En dan was er nog een troela van mijn klas die het lef had om een selfie te nemen met d'r duim in de lucht en een big smile met de barakken op de achtergrond. Bah, vuil wicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:11

Gatverdegatver dat kind met die selfie... Die heeft echt de boodschap niet helemaal gekregen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:12

ulgh ja, koekkoek.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:22

Het komt zo vaak voor. Moet je hier op Bokt ook maar eens kijken hoe vaak er nog met nazi gescholden wordt. Taalnazi, borstvoedingsnazi, etc. Voor mij heel schokkend, maar kennelijk ben ik één van de weinigen die hier echt een probleem mee heeft.

Ik ben heel lang geleden eens in een kamp geweest, heel indrukwekkend. Ik wil mijn dochter ook meenemen als ze oud genoeg is, want dit mag gewoon niet vergeten worden.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:24

Deze bestemming staat nog altijd op mij "to do list"

Echt zo bizar en indrukwekkend!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:52

Ik wil er ook nog steeds een keertje heen. Kan iemand mij vertellen hoe je daar het beste zelfstandig kan komen.
Om kosten te drukken wil ik niet georganiseerd.

Beetje rare vraag maar ik weet niet hoe ik hem anders moet stellen. Kan ik er met de trein komen...in Krakau dan. Misschien kan ik mijzelf een mini reisje veroorloven dit jaar.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:58

Cowgirl je kan wel met de trein, maar geloof dat het aardig duur is.
Wij gaan zelf met de auto

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 21:59

Cowgirl, Polen is spotgoedkoop, dus ik denk wel dat je met de trein kan gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:03

Kwam snel even uit op een treinpas voor oosteuropa.
5 dagen reizen binnen 10 dagen is ong 285 euro.

Mij lijkt mij een rondje amsterdam-berlijn-warschau- krakau- praag - amsterdam wel leuk. Ik ga het even verder uitpuzzelen.

Ik heb geen auto en in een bus word ik ziek en vliegen is mij te duur. dus blijft de trein over en i love trein reizen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:03

Indrukwekkend .... ;(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:06

Berlijn is ook echt een hele interessante stad historisch gezien dus dat is zeker een topper!

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:14

Wat indrukwekkend om te zien!
Ik ga 24 t/m 28 maart op studiereis naar Krakow, dan gaan we ook een dag naar auschwitz. Ik weet nu al dat het een hele zware week gaat worden. Ik ben blij dat we een week voordat we gaan nog goed worden voorbereid op alles wat we gaan zien.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:28

Het bizarre aan Auschwitz vind ik dat je op eigen houtje de gaskamers in kunt lopen en ook zelf mag weten wanneer je het verlaat, terwijl de gaskamers nog maar 70 jaar geleden volop in gebruik waren...

Ik ben zelf helaas nog niet in Auschwitz geweest. Het staat zeer zeker op mijn lijstje. Ik studeer archeologie en wil me ook gaan specialiceren in de Tweede Wereldoorlog. Het is mijn lieverlingsperiode uit de geschiedenis, het klinkt een beetje raar zoals ik het nu zeg, maar die periode maakt nog steeds erg veel indruk op mij.

Ik ben laatst met excursie naar Kamp Amersfoort geweest. Daar zaten heel erg veel SS-ers, dus erger kan je het eigenlijk niet treffen. Maar daar is een schietbaan, die ligt er nog steeds. Honderd meter lang, dat is uitgegraven door de gevangenen (meestal communisten) die er zaten. Toen die baan uitgegraven was werd het gebruikt om mensen neer te schieten... Hoewel ik wel denk dat het voor die mensen een heel bevrijdend gevoel gaf. Maar ik kreeg wel heel erg kippevel toen ik over die schietbaan heen liep... Het is nog maar zo kort geleden. En je realiseert je dat als je 70 jaar eerder daar naar het eind liep, de vernederingen, mishandelingen en wat allemaal wel niet meer eindelijk voorbij zijn en je eindelijk weg kunt uit die hel... Nu is het in de gaskamers nog wat erger, omdat door een schot om het leven komen (mits goed gedaan) minder vernederend is en ook sneller, maar in de gaskamers duurde het vaak wel aardig lang voordat het gas werkte.

Ik wil wel even wat rechtzetten over de Nazi's!

Nazi is gewoon de benaming van een lid van de NSDAP! Velen waren er "slechts" om oorlog te voeren, die hadden absoluut niets met de kampen te maken, als ze het überhaupt al wisten (geruchten misschien). En daarbij was het nog zo dat als ze wel iets wisten ze er toch niets aan konden doen. Ik wil niet goed praten wat er is gebeurd, maar ik heb altijd wel erg gauw het idee dat alle Nazi's over een kam geschoren worden. Generaal Rommel bijvoorbeeld: hij kreeg de opdracht (van Hitler) om een stad in de woestijn te veroveren en alle inwoners te doden. Hij heeft dit geweigerd en gezegd dat hij hier was om oorlog te voeren, niet om onschuldige mensen te vermoorden (Helaas heeft Rommel zelfmoord moeten plegen). Er hebben Nazi-generaals geprobeerd een aanslag op Hitler te plegen. En zo zijn er wel meer Nazi's die toch niet zulke slechte mensen waren als dat ze ons willen doen geloven.

Nu wil ik niet goed praten wat er is gebeurd, maar verhalen worden geschreven door de overwinnaars en ik vind dat ook de Nazi's een eerlijke kans verdienen en niet alleen maar een slechte naam moeten hebben...
Dit gaat trouwens niet over de SS en de SD, dat is een ander verhaal...

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:19

SteffiiY schreef:
Er zijn vast mensen hier die daar zijn geweest, kunnen jullie foto's laten zien die jullie zelf gemaakt hebben? Ben daar wel benieuwd naar.

De foto's in de OP zijn zelfgemaakte foto's door mij zelf.

Ondanks dat het al meer dan een jaar geleden is dat ik er geweest ben. Zijn de beelden en het gevoel die ik daar heb gehad (vooral op het stuk waar je gewoon over het as loopt en ziet liggen) nog aanwezig als ik er aan denk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:28

het is nog altijd iets wat ik graag wil zien en beleven vooral. Het lijkt me zo irreeël om die stap terug te zetten. Europa was al flink ontwikkeld in die tijd en dan zie je foto's als deze en dan denk je dat je spontaan 100 jaar geleden zit. Zo onwerkelijk.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:35

heidy_wilco schreef:
Het bizarre aan Auschwitz vind ik dat je op eigen houtje de gaskamers in kunt lopen en ook zelf mag weten wanneer je het verlaat, terwijl de gaskamers nog maar 70 jaar geleden volop in gebruik waren...

Ik ben zelf helaas nog niet in Auschwitz geweest. Het staat zeer zeker op mijn lijstje. Ik studeer archeologie en wil me ook gaan specialiceren in de Tweede Wereldoorlog. Het is mijn lieverlingsperiode uit de geschiedenis, het klinkt een beetje raar zoals ik het nu zeg, maar die periode maakt nog steeds erg veel indruk op mij.

Ik ben laatst met excursie naar Kamp Amersfoort geweest. Daar zaten heel erg veel SS-ers, dus erger kan je het eigenlijk niet treffen. Maar daar is een schietbaan, die ligt er nog steeds. Honderd meter lang, dat is uitgegraven door de gevangenen (meestal communisten) die er zaten. Toen die baan uitgegraven was werd het gebruikt om mensen neer te schieten... Hoewel ik wel denk dat het voor die mensen een heel bevrijdend gevoel gaf. Maar ik kreeg wel heel erg kippevel toen ik over die schietbaan heen liep... Het is nog maar zo kort geleden. En je realiseert je dat als je 70 jaar eerder daar naar het eind liep, de vernederingen, mishandelingen en wat allemaal wel niet meer eindelijk voorbij zijn en je eindelijk weg kunt uit die hel... Nu is het in de gaskamers nog wat erger, omdat door een schot om het leven komen (mits goed gedaan) minder vernederend is en ook sneller, maar in de gaskamers duurde het vaak wel aardig lang voordat het gas werkte.

Nazi is gewoon de benaming van een lid van de NSDAP! Velen waren er "slechts" om oorlog te voeren, die hadden absoluut niets met de kampen te maken, als ze het überhaupt al wisten (geruchten misschien). En daarbij was het nog zo dat als ze wel iets wisten ze er toch niets aan konden doen. Ik wil niet goed praten wat er is gebeurd, maar ik heb altijd wel erg gauw het idee dat alle Nazi's over een kam geschoren worden. Generaal Rommel bijvoorbeeld: hij kreeg de opdracht (van Hitler) om een stad in de woestijn te veroveren en alle inwoners te doden. Hij heeft dit geweigerd en gezegd dat hij hier was om oorlog te voeren, niet om onschuldige mensen te vermoorden (Helaas heeft Rommel zelfmoord moeten plegen). Er hebben Nazi-generaals geprobeerd een aanslag op Hitler te plegen. En zo zijn er wel meer Nazi's die toch niet zulke slechte mensen waren als dat ze ons willen doen geloven.

Nu wil ik niet goed praten wat er is gebeurd, maar verhalen worden geschreven door de overwinnaars en ik vind dat ook de Nazi's een eerlijke kans verdienen en niet alleen maar een slechte naam moeten hebben...

Ben het eens met wat je zegt. Mijn oude Duits leraar(heel ironisch dat hij als joodse man Duits leraar werd...) was 5 toen zijn gezin ineens een Duitse soldaat in huis had wonen, die mee at, liedjes zong en mee hielp in het huishouden. Toen de oorlog een feit werd weigerde de man te doen waar hij opdracht toe had gekregen. Had mijn leraar en zijn ouders destijds geholpen met vluchten en heeft dat waarschijnlijk met de dood moeten beboeten.

Het was immers ook die gestoorde Himmler die begon met de massa moorden en Hitler die er z'n schouders voor ophaalde..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

Woogy schreef:
heidy_wilco schreef:

Ben het eens met wat je zegt. Mijn oude Duits leraar(heel ironisch dat hij als joodse man Duits leraar werd...) was 5 toen zijn gezin ineens een Duitse soldaat in huis had wonen, die mee at, liedjes zong en mee hielp in het huishouden. Toen de oorlog een feit werd weigerde de man te doen waar hij opdracht toe had gekregen. Had mijn leraar en zijn ouders destijds geholpen met vluchten en heeft dat waarschijnlijk met de dood moeten beboeten.

Het was immers ook die gestoorde Himmler die begon met de massa moorden en Hitler die er z'n schouders voor ophaalde..

Fijn dat je het begrijpt. Ik leg het wel vaker uit aan mensen, maar die begrijpen mijn standpunt niet en zien alle Nazi's als de slechterikken, wat absoluut niet het geval is.

Ik vind het dan ook een gebrek aan goede geschiedenisles als iedereen maar denkt dat alle Nazi's slecht zijn. Maargoed, ik ben altijd degene geweest die meer wou weten dan wat er in de boeken stond...

Nog een mooie trouwens:
Generaals van de Luftwaffe zeiden letterlijk tegen hun eigen piloten dat als zij een man die in de parachuttes hing of een kapot vliegtuig zat aanvielen, ze neergeschoten werden door hun eigen generaals. Die wouden het NIET hebben, omdat ze dat onrespectvol vonden. Er zijn ook goede vriendschappen ontstaan tussen Luftwaffe en RAF piloten.

Edit: En er zijn ook kampmedewerkers geweest die ervoor hebben gezorgd dat personen gespaard werden of dat ze bijvoorbeeld een werkplaats kregen.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 07-03-14 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt