Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:32

Jeetjemina wat een ervaring. -O-

Ik ben benieuwd of de betreffende bokker haar visie op de situatie nog gaat delen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:33

Zitten er nog andere vrijwilligers? Moet zeggen dat ik het voor hen ook niet fijn vind klinken.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:35

Zitouna schreef:
Jeetje wat een verhaal... Erg erg heftig!!

Ik kan dan wel niets zeggen over hoe het er daar thuis bij hen aan toegaat, maar ik kan wel wat vertellen over mijn eigen negatieve ervaringen met hen. Ik zal niet al te erg in details treden maar even de grote lijn opschrijven.
Ik ben zelf met deze bokker in contact gekomen via, jawel, bokt. Super! Nog een Nederlandse die in Tunesie woont en paarden heeft! Je zou denken, dat schept gelijk een band. En in het begin hadden we dan ook goed contact (eerst enkel via bokt). Helaas was het na enkele bezoekjes met haar man (of van haar man alleen) bij ons thuis snel over met de pret, nogmaals, ik zal niet te erg in details treden maar een paar kernwoorden zouden zijn: dronkenschap, beledigende opmerkingen tegenover vrouwen en zelfs het totaal dronken ophalen van klanten van het vliegveld.

:oo Dit in combinatie met getrek aan paard tijdens die buitenrit, zou ik zeggen maken dat je weg komt Bedouin!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:36

Wow. Mijn mond viel letterlijk open toen ik het las. Dit is NIET normaal! Ik heb wel eens advertenties van de bokker gezien en het leek me altijd wel leuk om later een keer zoiets te doen, maar dat ga ik dus echt NIET meer doen! Walgelijk dit!
Heel goed van je dat je dit gedeeld hebt met de rest van bokt, ik denk dat je zo een hele hoop mensen deze ervaring kan besparen.
Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar de bokkers die bedouin gemeet hebben, volgens haar profiel Lakshmi
Suelza, Tinky12, Arabesk, Nombrado, Narya, traveler, Liizle, Ir111, inma, _iza_, maaikemuis, sodeletuut, Bravespots, daffieduck83, kelan wat voor ervaringen zij hebben.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:37

Wat een traumatische ervaring TS! Wat goed dat je het hier opschrijft om anderen te waarschuwen.
Gaan jullie er ook nog werk van maken? Of laat je het hierbij?

Ben benieuwd of de betreffende bokker haar verhaal ook nog doet.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:37

KirstenVosje ik heb al wat geschreven (mijn boktnaam was Lakshmi, onlangs veranderd) De bokker boven jou heeft mijn bericht nog gequote..

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:39

MarvanTom schreef:
bedouin schreef:
Ja dit gaat wel degelijk over mij en ik stel deze manier werkelijk niet op prijs. Ik heb getemd.

Zo dan!
Jij zit wel heel dicht op de post en jezelf bekend maken.

Misschien handig om jouw kant van het verhaal te vertellen?

Sandra stuurde mij een reactie via facebook waarin zij bokt bewust of onbewust noemde, het was dus een kwestie van korte tijd om af te wachten tot het op bokt verscheen. Inmiddels al een reactie gegeven op een deel op pagina 3 vermoed ik.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:39

Zitouna schreef:
KirstenVosje ik heb al wat geschreven (mijn boktnaam was Lakshmi, onlangs veranderd) De bokker boven jou heeft mijn bericht nog gequote..

Ja, ik las het net ook. Klinkt niet al te best! :n
Iedereen reageerde opeens heel snel, dus daarom kwam mijn post wat te laat. ;)
Laatst bijgewerkt door Fellow op 04-08-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:41

Ik verander het bericht en Juliailuj gaat proberen zo snel mogelijk 25 nuttige berichten op bokt te plaatsen, zodat ze een reactie kan geven.
Laatst bijgewerkt door Sa_ndraaT op 04-08-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:43

Zitouna schreef:

Ik schrok even toen ik de openingspost las. Ik reageer meestal niet in je topic maar ik kijk wel regelmatig naar die prachtige paarden in je ITP topics en het eerste wat ik dacht toen ik Tunesië las was "toch niet bij die bokker met die geweldige foto's :oo ", maar toen las ik dat het niet jou betrof *sprookje nog heel* :D .

Ik hoop dat bokt dit topic laat staan, zeker nu er een tweede persoon bij is gekomen die het beeld kan bevestigen. Mensen, en zeker jonge enthousiaste meisjes, mogen(moeten zelfs) gewaarschuwd worden voor zulke gevaren bij vrijwilligerswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:43

Even 25 nuttige berichten plaatsen. Heb je zo gedaan ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:44

Sandra, dat laatste is niet slim. Dat is namelijk niet toegestaan en kun je een ban voor krijgen. Dus laat juliailuj gewoon even die 25 berichten posten (zo moeilijk is dat niet..) en dan met haar eigen account hier posten..

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:45

Citaat:
Sandra stuurde mij een reactie via facebook waarin zij bokt bewust of onbewust noemde, het was dus een kwestie van korte tijd om af te wachten tot het op bokt verscheen. Inmiddels al een reactie gegeven op een deel op pagina 3 vermoed ik.

Ik kan jou reactie niet terug vinden, maar ben hier wel heel benieuwd naar..

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:47

Kwanyin schreef:
Zitouna schreef:

Ik schrok even toen ik de openingspost las. Ik reageer meestal niet in je topic maar ik kijk wel regelmatig naar die prachtige paarden in je ITP topics en het eerste wat ik dacht toen ik Tunesië las was "toch niet bij die bokker met die geweldige foto's :oo ", maar toen las ik dat het niet jou betrof *sprookje nog heel* :D .

Ik hoop dat bokt dit topic laat staan, zeker nu er een tweede persoon bij is gekomen die het beeld kan bevestigen. Mensen, en zeker jonge enthousiaste meisjes, mogen(moeten zelfs) gewaarschuwd worden voor zulke gevaren bij vrijwilligerswerk.

Dat eerste stukje was voor mijn precies hetzelfde, hihi, vind het altijd heel leuk om topics van Zitouna te lezen, was ook al bang dat het over haar ging. :P Volgensmij is dit topic wel toegestaan, hoop ook dat dit een goede waarschuwing al zijn.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:47

Het leven in een bedouinencultuur in hoogzomer en tevens tijdens ramadan is voor niemand makkelijk.
Voor jonge meiden die een comfortabel leven zijn gewend is het een enorme omschakeling.
Dat ben ik me goed bewust.
Voor iedereen die hier woont of op bezoek komt kan het een enorme confrontatie zijn.
Zowel de cultuur als het gedrag van mannen kan hier intimiderend zijn, zeker wanneer zij geprovoceerd worden.
Ook daarvoor heb ik gewaarschuwd.

Ik heb met Sandra vooraf over werkelijk alle details uitvoerig geschreven.

Narya en traveler hier van bokt zijn hier ook geweest voor een werkervaring. De 1ste 5 weken en traveler 3 weken.
Hun reacties waren positief.

Sandra heeft in de eerste 2 weken van haar verblijf geen opmerkingen gemaakt van zaken die haar niet bevielen, dat kwam pas nadat de 2 andere meisjes zijn gekomen.
De antwoorden of uitingen in haar verhaal die zij mij in de mond legt zijn niet naar waarheid.

De meiden zijn goed behandeld geweest en zeker niet kaalgeplukt. Vooraf heb ik aangegeven wat de verwachting was, dat hebben ze ook op de website kunnen lezen, ik heb aangeven uitleg te geven wanneer iets niet duidelijk was en geen reactie ontvangen, in het topic over Tunesie hebben ze alles kunnen lezen en kunnen vragen.
Ook heb ik altijd gevraagd overleg met ouders te hebben, - vooraf - om oa. details door te spreken.

Wij verzorgden netjes 3 maaltijden per dag, alleen helaas tijdens ramadan konden we vanwege de veranderde openingstijden van de bakkers geen vers brood aanbieden voor het ontbijt.
Dat moest daarom noodgedwongen brood van de vorige dag zijn. Ik heb mijn verontschuldigingen daarvoor aangenboden en een alternatief aangeboden waar niet op in werd gegaan. De meiden namen altijd hun brood mee besmeerd met boter.
Een alternatief had oa. chocopasta kunnen zijn, maar omdat het een onbekend merk was waar ik geen enthousiaste reacties op kreeg, ik vermoed ook omdat er ook vruchtenhagel uit nederland was meegebracht .
Smiddags werd er altijd gekookt, savonds aten we volgens de traditie altijd bij de familie die ramadan doet.

Omdat we smorgens alleen in de vroege morgen rijden, was het voorstel om het brood mee te nemen naar de paarden en daar te eten na het uitmesten van de stallen of laten van de paddock, zodat we niet in de warme uurtjes zouden rijden door oponthoud door terug te gaan naar het huis dat een straat verder ligt. Daarin is iedereen mee acoord gegaan.
Ik zorgde altijd voor prima maaltijden, er werd me zelfs gevraagd om de recepten door de 2 andere meisjes.
Fruit was altijd aanwezig, hadden ze iets gewild, hadden ze dat inderaad op eigen intiatief kunnen aanschaffen, net als frisdrank of snoep of biscuitjes, dat drinken wij gewoon niet zomers dat valt zwaar en de ervaring leerde ons dat vrijwel niemand daar behoefte aan heeft.
Toegeven het ontbijt was zo een rommeltje door alle omstandigheden maar het kwam op mij overdat iedereen er begrip voor had, smorgens hadden ze koffie kunnen zetten.

Wanneer we terug van de paarden kwamen tegen 1100 uur en er was vers brood binnen werd dat gemeld. Tussendoor brood eten was prima mogelijk. Ik snap de melding van je punt ervan niet Sandra, er was altijd brood in huis, ik snapte dat wel en waarschuwde je laatst ook zodat er nog voor 4-en wat over bleef.

De paarden -zoals alle bokkers die bij ons op trektocht zijn geweest al ervaren hebben - zijn de paarden die wij hier hebben prima te hanteren aan de hand en luisteren ze zeer goed naar stemcommando's.

Geen van de meiden hebben werk gedaan gedurende 45°C, de temperatuur in de morgen is minimaal 10°C koeler en voelt ook anders dan in Nederland. De reden waarom ik 'leuk' op rit ging heb ik uitgelegd, als Sandra goed nadenkt zal ze zich dat kunnen herinneren.
Bij terugkomst van de rit kreeg ik een verontwaardige beschuldiging dat ik dus 'leuk' op rit was gegaan terwijl zij zo hard moetsen werken. Dat hadden ze niet hoeven doen, en die uitleg kan Sandra of de andere meisjes zich ook kunnen herinneren.
Dat het werk gedaan moest worden is een feit, maar als zij het als onmogelijk ervaarden was er ook ander werk geweest. Dat heb ik uitgelegd maar daar werd tegen in gegaan.
Ik heb juist de meisjes 1 voor 1 tijdens een rit mee nemen juist om wat prive te kunnen spreken, helaas werd dat niet als goed idee opgevat.

Ik heb altijd opgengestaan voor alle vragen suggesties en problemen maar niet voor beschuldigingen en voor het herhalen van meningen wanneer ik aan heb aangeven wat ik wens voor onze paarden of hoe het werk gedaan moet worden. Dat is een feit, uitgetest wat het beste werkt en wat het meest effectief werkt.
Ik heb Sandra maar een enkele keer het werk alleen laten doen, routine werk, wat absoluut niet zwaar is, ik was er altijd om bij te springen en over het algemeen deden we het werk samen. Ook met de drie meisjes deed ik vaak werk waar zij nog niet aan toe waren gekomen, waardoor ze zelfs nog eens alle 3 ontlast werden, zodat we er met zn 4-en voor een rit op konden.
En ja natuurlijk soms bleef ik thuis, niet zo heel raar met 3 meiden die het werk zoals ze zelf zeiden prima aankonden, want voor mij wachtte er tevens emails en website werk.
Ik bereidde dan ook een maaltijd voor of deed huishoudwerk, wat de meisje blijkbaar niet hebben kunnen onderscheiden van andere dagen, helaas wonen we in een dorp aan de rand van de woestijn overigens ook nog eens met een zandpatio en elke bries die er waait neemt zand mee in huis. Ik heb wel zeker de badkamer en de toilet schoongemaakt.

Ik laat het even bij dit bericht om het overzichtelijk te houden en tussendoor pb's te lezen en ga nog in op andere delen van de OP.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:52

Beide kanten vertellen een heel ander verhaal.
Heeft Ts ook foto's van bv de keuken ed? (of is dit niet toegestaan? excuseer me dan ;) )

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:53

Mayflower_ schreef:
Wat een traumatische ervaring TS! Wat goed dat je het hier opschrijft om anderen te waarschuwen.
Gaan jullie er ook nog werk van maken? Of laat je het hierbij?

Ben benieuwd of de betreffende bokker haar verhaal ook nog doet.

Ik zou er ook werk van maken. Het is woord tegen woord, maar toch geloof ik het verhaal van de TS.

Griezelig hoor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:53

En die man van je dan? Want zo'n agressieve man dan kan je zeggen dat is cultuur maar dat is gewoon bedreigend voor westerse meiden... als je dat al weet moet je ze niet uitnodigen (en dan helemaal niet tijdens de ramadan)
Je kan wel schrijven dat de meiden wel weten waarom je dingen zo hebt gedaan en dat je het goed hebt uitgelegd maar dit topic bewijst het tegendeel. (en jou tekst weinig inlevingsvermogen)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:54

Cultuur of niet, zo ga je niet met meiden om als man.
Ik ben benieuwd naar de verklaring daar voor.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:55

Ik ga me er niet verder in mengen als dit; Google even goed, zo kom je nog veel meer te weten ;)

Succes iedereen die nog wat 'geboekt' heeft staan daar!

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:55

Sorry, ik neig nog steeds naar het verhaal de TS. Voornamelijk je man geeft mij de griebels. >;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:56

Gatverdarrie wat een verhaal!
Cayenne, goede opmerking daar ben ik ook benieuwd naar.

Ts, heb je ook foto's gemaakt? Ik neem aan van wel.
Gelet op de reacties die inmiddels ook door een aantal andere bokkers zijn geplaatst, denk ik dat TS er echt goed aan heeft gedaan deze waarschuwing te plaatsen!

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:56

Duhelo schreef:
Beide kanten vertellen een heel ander verhaal.
Heeft Ts ook foto's van bv de keuken ed? (of is dit niet toegestaan? excuseer me dan ;) )

TS schrijft hier haar verhaal van zich af, ze geeft zelfs aan dat als er positieve verhalen zijn dat andere bokkers vrij zijn om deze te posten. Hoe zij het heeft beleefd is haar ervaring, en helaas niet erg positief. Waarom moet ze zich dan nog gaan 'bewijzen' met foto's.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:58

Nee ik reageer niet op pb's... Verdiep je in hoe je met google om moet gaan, dus met + en - werken. succes!

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:59

Cayenne schreef:
Cultuur of niet, zo ga je niet met meiden om als man.
Ik ben benieuwd naar de verklaring daar voor.

Nomanji schreef:
Sorry, ik neig nog steeds naar het verhaal de TS. Voornamelijk je man geeft mij de griebels. >;)

Hier ga ik helemaal in mee. Cultuur of niet, die man moet gewoon zijn handen thuis houden!