Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:46

Hmm ik weet niet of ik zou komen als ik zo'n uitnodiging zou krijgen.

2 x 1300 = 2600 euro
Tel daar nog 120 euro bovenop ( in mijn geval ) aan pension kosten voor mijn duitse herder, want die kan niet mee.
En dan nog kleding en eventueel een cadeau ( je geeft aan niets te willen, maar vaak willen mensen niet met lege handen aankomen zoals ik dus ).

blue_sky

Re: Trouwen in het buitenland versus verblijfskosten gasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:06

Ik vind dat je dat toch echt niet kan maken. En ook het hele verhaal zoals jij het voorstelt dat sommigen het zelf betalen (omdat ze dat voor jou willen doen, jouw familie) en dat jullie eventueel wel voor anderen bijdragen. Zo'n tweedeling moet je toch ook niet willen. Gewoon in Nederland een kleine bruiloft houden en daarna heerlijk met z'n tweeën naar Mexico op huwelijksreis lijkt me veel sympathieker.

Dit is typisch zo'n verschijnsel van deze maatschappij waarin vooral telt wat je zelf wilt en de rest veel minder telt. Ik snap het ook echt niet wat bij een huwelijk wil je toch ook aan iedereen tonen dat je echt voor elkaar kiest?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:25

blue_sky schreef:
Dit is typisch zo'n verschijnsel van deze maatschappij waarin vooral telt wat je zelf wilt en de rest veel minder telt. Ik snap het ook echt niet wat bij een huwelijk wil je toch ook aan iedereen tonen dat je echt voor elkaar kiest?

Je trouwt toch ook voor jezelf en niet voor je familie? Wat een onzin dat je een bruiloft moet invullen naar de wensen van je familie! En waarom is een huwelijk perse bedoeld om ANDEREN te tonen dat je voor elkaar kiest? Je wilt toch juist ELKAAR het ja-woord geven? :?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:27

Nadir schreef:
blue_sky schreef:

Je trouwt toch ook voor jezelf en niet voor je familie? Wat een onzin dat je een bruiloft moet invullen naar de wensen van je familie! En waarom is een huwelijk perse bedoeld om ANDEREN te tonen dat je voor elkaar kiest? Je wilt toch juist ELKAAR het ja-woord geven? :?

Je weet van elkaar toch al dat je eeuwig bij elkaar blijft? Daar heb je toch geen seremonie voor nodig? Volgens mij is het JUIST om anderen te tonen hoeveel je om elkaar geeft.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:30

Als mijn zussen of broer zouden gaan trouwen in het buitenland zou ikniet mee gaan.
Dit omdat ik dan
1- oppas moet zoeken voor mijn 4 kinderen of
2 6 keer 1300 euro neer mag gaan leggen.

dan is dat heel jammer maar maak maar een mooi fotoboek/film dan kijk ik die later wel.
en anders maar de webcam met skype

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:32

Vjestagirl schreef:
Je weet van elkaar toch al dat je eeuwig bij elkaar blijft? Daar heb je toch geen seremonie voor nodig? Volgens mij is het JUIST om anderen te tonen hoeveel je om elkaar geeft.

Dat was voor ons niet de reden om te trouwen. ;) Wij wilden graag man en vrouw worden en dat deden wij niet om het aan de buitenwereld te showen.

Maar goed, wij hebben ook niemand vooraf ingelicht over onze trouwplannen, ook om oa dit soort gezeik te voorkomen. Sterker nog, we hebben iedereen vanuit het buitenland via Greetz een kaart met de mededeling en foto gestuurd. Bij thuiskomst hebben we een feestje gegeven om het te vieren. Ik ben iig heel blij met hoe we het gedaan hebben en zou het zo nog een keer doen! :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:37

@nadir: das ook een goede manier...
maar toch zou ik zijn ouders en mijn oma missen denk ik... die zou ik er graag bij hebben.
Maar tja, dan krijg je weer scheve gezichten, waarom zijn ouders wel, mijn ouders niet. Waarom mijn ene oma wel, andere oma niet etc....

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:42

Nee, ik vind eigenlijk niet dat je het op die manier kunt oplossen. We hebben het hier niet eens over Italie of een ander Europees land, jullie willen meteen naar de andere kant van de wereld vliegen! Dat is jullie goed recht, maar het is niet netjes om impliciete druk uit te oefenen op anderen om te komen. Linksom of rechtsom, als jullie trouwen in Mexico en de bedoeling is dat dat dan 'de' ceremonie wordt, en zeker als sommige familieleden al hebben toegezegd, dan wordt het een ongemakkelijke sociale druk-situatie. Niet leuk voor degenen die dat geld niet hebben liggen, en daarnaast ook niet leuk voor degenen die dat wel hebben en daartoe verplicht voelen hun spaargeld uit te geven om naar een resort in Mexico te vliegen, iets wat ook veel mensen helemaal niet zien als het toppunt van een mooie vakantie.

Als je daar wil trouwen, dan zie ik twee opties. De eerste is: betalen. En dan niet een vlucht + 1 nacht, dat is leuk als het gaat om Europa, maar vliegen naar Mexico op en neer alleen al duurt zo lang dat het 't niet waard is om 1 nacht te blijven. Als je 't mij vraagt is dat echt pure decadentie :+

De veel charmantere oplossing is wat mij betreft: eerst trouwen in Mexico, geheel zoals jullie het willen, maar niet met familie erbij. Let op: dan dus ook niet de familie die wel 1300 euro op kan hoesten, nee, dat is dan jullie feestje, met mooie foto's etc. Vervolgens terug naar Nederland en daar de ceremonie nog eens overdoen, of een feest geven of iets in die geest, en daar kan iedereen dan heenkomen tegenover de 'gewone' kosten (en die zijn voor bruiloftsgasten ook al best hoog!). Als je de ceremonie niet over wilt doen, dan die in Mexico filmen en dat vertonen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit jullie droom is en laat je dan vooral niet tegenhouden. Maar realiseer je alsjeblieft dat dit voor hele nare, grimmige situaties kan leiden (zeker omdat er hopen geld bij betrokken zijn) ook al bedoelen jullie dat niet zo.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:17

Ik wil (en ga) over een paar jaar trouwen op Hawaii (maui). Hier gaat geen familie bijzijn. Dat is voor en van ons, ik laat mooie foto's maken en film de ceremonie en bij thuiskomst een groot feest met natuurlijk de film en foto's...

Zo heb ik mijn/onze droombruiloft en geweldige huwelijksreis (blijven nog 3 a 4 weken op de eilanden) en de familie thuis de kans alles later mee te beleven en te feliciteren.

Ik wil niet dat de 1 wel komt en de ander niet, daar krijg je scheve gezichten van... Een reis naar Hawaii betaal je niet zomaar en dit is echt onze droom, niet die van onze familie.

Dit is dus hoe ik erover denk... Wil je de familie erbij, zul je in NL moeten trouwen, €1300 pp valt niet te verwachten van een ieder. Wil je echt in Mexico trouwen, is mijn mening dat je dat zonder je familie moet doen of het voor ze moet betalen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 18:56

De oplossing van nadir vind ik geniaal! Trouwen in het buitenland en het feest in Nederland.
Afgezien van de cultuurschok, is het ook een flinke financiële aderlater om als gast naar de bruiloft van jullie te gaan.
Je schrijft dat het voor jou (kleine) familie geen probleem is. En zijn familie?
Je kan/wil niet de verblijfskosten van de gasten betalen...maar dat is misschien wederzijds. Je kan niet verwachten dat men komt, terwijl er zo'n hoog kostenplaatje aan vast zit (en sommige vinden vliegen ook niet zo leuk!)

Heb je overigens informatie ingewonnen wat een huwelijk in Mexico inhoud? Ik ben in de VS getrouwd. Om het huwelijk te legaliseren , moesten wij de ambassade bij thuiskomst inschakelen, papieren invullen, betalen en 7 maanden wachten op een akkkoord dat het huwelijk ook wettig is in Nederland. Zo niet, dan is het allleen wettig in het land waar je getrouwd bent.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:00

Heb jij 7 maanden moeten wachten Ersina?
Wij zijn ook in de VS getrouwd en wij kregen het trouwboekje een maand of 2 na het opsturen van alle papieren.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:30

Ik ben in het buitenland geweest voor de bruiloft van mijn broer. Hij heeft toen de slaapplaatsen, het eten iedere dag en iedere dag een uitje geregeld.

Mijn mening is door die ervaring dan ook, dat de kosten voor het bruidspaar zijn en niet voor de gasten. Ik had toen anders ook niet kunnen gaan. Studeerde toen net voor het 2e jaar, kwam niet eens in de buurt bij zo'n bedrag.

Ook al maak je een afspraak voor iets vrijblijvends, dat is het bij familie nu eenmaal niet. Een vraag voor zoiets is eigenlijk nooit vrijblijvend en er zit altijd druk achter. Waarschijnlijk onbedoeld, maar de druk is er wel. Alleen al dat jouw ouders mee willen, dat geeft al druk voor zijn ouders. En je moet niet per persoon tellen hè, maar per gezin. Het gaat in veel huishoudens tenslotte van dezelfde rekening af. 2600 euro wat ineens van je rekening af gaat is gewoon echt veel geld. Mochten er nog kinderen bij zijn, dan is het echt niet meer grappig. Dat het een gewelidige vakantie is, is natuurlijk ook een mening, dat moet iedereen voor zich beslissen.

Veel succes met keuzes maken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:32

Waarom niet in NL trouwen en in Mexico op huwelijksreis?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:11

In mijn geval is zuid-Spanje natuurlijk veel gemakkelijker en goedkoper dan Mexico, al reken ik wel op € 1500 voor dat weekje samen. Maar in ons geval wonen de ouders van de bruidegom in zuid-Spanje en is dat o.a. de reden om daar te trouwen. Naar Spanje heb je natuurlijk wel goedkopere vluchten en kan je voor 2 dagen gaan, dat ligt met Mexico wel wat moeilijker.
Ik vind het leuk, als mijn vrienden in Mexico waren getrouwd, was ik er ook heen gegaan. Ik grijp iedere kans om op vakantie te gaan, aan. :D
Al begrijp ik, dat het voor een hoop mensen moeilijk is, zeker als je nog jonge kinderen thuis hebt.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 23:26

Ersina schreef:
Heb je overigens informatie ingewonnen wat een huwelijk in Mexico inhoud? Ik ben in de VS getrouwd. Om het huwelijk te legaliseren , moesten wij de ambassade bij thuiskomst inschakelen, papieren invullen, betalen en 7 maanden wachten op een akkoord dat het huwelijk ook wettig is in Nederland. Zo niet, dan is het alleen wettig in het land waar je getrouwd bent.

Ik vind dat zelf ook de belangrijkste vraag...dus: "Wat houdt een huwelijk in dat land in?"
In ieder land is de huwelijkswet weer anders. Bijvoorbeeld inzake zeggenschap over de kinderen (niets, in het slechtste geval :+ ), erfrecht en scheidingsrecht. Ik zou zelf graag vooraf willen weten waar je allemaal voor tekent, als je in een ander land je huwelijk laat uitspreken.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:39

Wat een hoop 'negatieve' reacties! TS, het is jullie dag en die moet je inrichten zoals JULLIE dat willen!
Natuurlijk moet je afwegingen maken wie er wel/niet bij 'moeten' zijn. Jouw familie is al bereid zelf de reis te betalen, dat scheelt. Met je schoonfamilie eerst maar eens een open gesprek aangaan om te horen hoe zij erin staan. Als ze financieel niet zo ruim zitten en het is voor jullie echt belangrijk dat ze erbij zijn dan zou ik wel mijn best doen om hen tegemoet te komen qua kosten.

Als mijn zus verweg zou trouwen zou ik heus wel even slikken bij de kosten, maar als het enigszins mogelijk is zal ik er 100% zeker bijzijn. Dat heb ik gewoon voor haar over! Ik gun haar die dag op de manier waarop zij haar droombruiloft ziet! En problemen zijn er om op te lossen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 09:20

@Nikitah86
Iedereen mag trouwen zoals hij zelf wilt, natuurlijk.
Maar zoals jij, zijn er meerdere mensen. Die "zeker weten" erbij te zullen zijn, kosten wat het kost.
Ik kan je vertellen dat de meeste mensen toch (moeten!) afhaken als zoiets werkelijkheid wordt.

Ik bv heb 1 man en 3 kids.... dat wordt dan een duur "reisje".
Dus ik zou helaas moeten afmelden, hoe graag ik ook zou willen gaan.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:28

Ik heb absoluut niet gezegd dat ik het opzich geen goed idee vind, of dat ze het niet moeten doen: natuurlijk, een huwelijk is jullie feestje en dat moet je vooral precies zo inrichten zoals jullie dat willen!

Ik waarschuw alleen, zoals vele andere bokkers met mij, dat dit potentieel hele nare situaties oplevert met de familie. En dat de andere kant van het verhaal - 1300 euro 'moeten' uitgeven omdat je er heel graag bij wil zijn - een stuk minder leuk klinkt. Vandaar de geopperde alternatieven (dunnetjes overdoen in Nederland, feest geven in NL, huwelijkreis in Mexico, etc.), om de sfeer ook leuk te houden bij familie en vrienden. 't Blijkt keer op keer dat, zeker als er (veel) geld in het spel is, situaties kunnen escaleren op een manier die je vaak niet ziet aankomen :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:53

je zegt wel heel mooi, leuk vakantie erachteraan, maar dat is wel een vakantie waar de hele familie op elkaar lip zit bij wijze van spreken. Dus je zit toch elke keer bijelkaar, houdt rekening met elkaar etc, niet mijn manier van vakantie vieren. Als ik dan ook nog eens flink de spaarrekening zou moeten plunderen om erbij te zijn :evaw:

Als je geld en vakantiedagen genoeg hebt, prima, maar je kan niemand dwingen zoveel geld, en het is een heleboel geld, uit te geven voor het bijwonen van een bruiloft.

Ik ken de financiele situatie van jouw schoonouders niet, maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ze hun spaarrekening moeten plunderen voor het bijwonen van mijn bruiloft.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:55

Nikitah86 schreef:
Wat een hoop 'negatieve' reacties! TS, het is jullie dag en die moet je inrichten zoals JULLIE dat willen!
Natuurlijk moet je afwegingen maken wie er wel/niet bij 'moeten' zijn. Jouw familie is al bereid zelf de reis te betalen, dat scheelt. Met je schoonfamilie eerst maar eens een open gesprek aangaan om te horen hoe zij erin staan. Als ze financieel niet zo ruim zitten en het is voor jullie echt belangrijk dat ze erbij zijn dan zou ik wel mijn best doen om hen tegemoet te komen qua kosten.

Als mijn zus verweg zou trouwen zou ik heus wel even slikken bij de kosten, maar als het enigszins mogelijk is zal ik er 100% zeker bijzijn. Dat heb ik gewoon voor haar over! Ik gun haar die dag op de manier waarop zij haar droombruiloft ziet! En problemen zijn er om op te lossen!

Maar als je het voor de ene schoonfamilie moet betalen, zul je dat voor de ander ook moeten doen, toch?!

Ik zou passen voor zo'n bruiloft. En ja, ik ben ook in Playa del Carmen geweest toen er een trouwerij, werkelijkwaar prachtig! Maar nee, 1300 uitgeven voor iets waar ik niet zelf voor kies? Bedankt :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:24

Een vriendin van mij is een paar jaar geleden in Italië getrouwd. Het was een 3-daags feest in een prachtig middeleeuws bergdorp. Zij en haar man hebben de overnachtingen en het voedsel van alle gasten betaald. Je hoefde alleen de reis zelf te betalen. Ik heb er toen ook nog wel even over na moeten denken hoor. Maar Italië is goed te doen met een aanbieding.

Ik vind dat als jij wil dat je gasten nar het buitenland komen voor jouw huwelijk, jij ook het gros van de kosten op je moet nemen. Anders vind ik het nogal egoïstisch om mensen op kosten te jagen voor jouw wensen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 13:58

Handig dit topic, als ik zelf zou trouwen zou ik dat graag in het buitenland doen, op een tropisch eiland :) . En van mij hoeven er ook niet zoveel mensen bij te zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:02

Dit wordt geheid een vervolgtopic: mijn schoonouders accepteren mij niet... :Y)

Heel eerlijk: je geeft zelf al aan dat je schoonouders het niet willen. Ze gaan alleen in eigen land op vakantie, en of dat is omdat ze niet van verre vakanties houden of omdat ze het geld er niet voor hebben, maakt even niet uit.
Jij wil in Mexico trouwen, jouw familie wil delen in de kosten, wat blijft er dan nog voor hun over? Of tegen hun zin in mee gaan, of thuisblijven en de bruiloft van hun zoon missen. (terwijl de familie van de bruid er wel bij is, dat is helemaal wrang).

Ik zou ze vragen wat het probleem is, vliegangst, de verre reis of de financien. In het laatste geval zou ik toch overleggen of jij een gedeelte kunt financieren, en anders zou ik er niet aan beginnen.
Ik denk dat het niet ten goede komt aan de relatie met je schoonouders als je ze voor het blok zet...

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:14

Als ik in het buitenland zou trouwen zou ik mijn directe familie erbij willen hebben en hier ook voor betalen. Mijn ouders, broer, zus en aanhang. En dat dan ook doen voor de familie van mijn verloofde. Verwachten dat ze dit zelf wel even betalen vind ik niet realistisch.

Voor de rest moet je het helemaal zelf weten waar je trouwt, maar de kans dat er scheve gezichten gaan komen is in dit geval dus wel waarschijnlijk..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 15:44

eerlijk???

Je hebt een familie die blijkbaar niet zo op de centen hoeft te letten..ik zou het woord 2600 euro niet eens durven voorstellen aan mijn ouders, want hoewel ze allebij hard werken en een baan hebben, hebben ze niet zoveel geld. :)

Je schoonfamilie zal het daar vast moeilijker mee hebben en ik zou helemaal niets met iemand willen, die wel makkelijk eigen familie meeneemt omdat het wel kan, maar in haar hoofd al heeft vaststaan dat het toch wel gaat gebeuren, desnoods zonder mensen die wel graag willen, belangrijk zijn voor je vriend, maar geen 1300 euro hebben pp.