Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gamblex17

Re: Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:35

en ja er zit een staart aan ook :o ben bang dat ik me dood ga schamen samen met mijn vriend.

Heeft m'n schoonmoeder gekocht ,
maarja , toch kijk ik uit naar Kroatie :D nog 4 weken !

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:11

Hahahaha, briljante tent :D :D

Neonlight schreef:
Katja, ik hoorde van collega's die zeer bereisd zijn dat ze Bosnie-Herzegovina niet zo geweldig vonden, en dan met name qua veiligheid. We zijn wel van plan om iets mee te pikken, sowieso Mostar, maar we willen kijken hoe we ons daar voelen.
Wij vonden het juist een heel prettig land waar we ons heel erg veilig voelden. Er is maar weinig criminaliteit en de mensen zijn vreselijk aardig. Probeer in (de buurt van) Mostar te overnachten. Mostar is prachtig maar het is er overdag schokkend druk met dagtochten vanuit Kroatië, als je er rond een uurtje of zeven bent is iedereen weer naar huis en heb je het voor je gevoel helemaal voor jezelf. Ik vond Sarajevo een prachtige stad met een indrukwekkende geschiedenis. De route tussen Mostar en Sarajevo is prachtig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:24

We zullen wel zien Katja, Mostar staat sowieso op het programma, en als het goed bevalt doen we daar ook een rondje. We hebben niet echt een route uitgestippeld, kijken van dag naar dag een beetje maar hebben wel een paar "must-go's" ertussen zitten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:32

Gamblex17 schreef:
Neonlight schreef:
Ja, heerlijk lux met een megabed achterin. :D
http://www.henkpen.nl/mod.php?mod=invex ... 1214688738 is een zelfde camper. Je ziet 2 losse bedden achterin, maar je kunt er nog een extra kussen tussen doen, dan heb je een megagroot 2-persoonsbed.

Oooh dat wil ik ook ,
lijkt me heerlijk !

Weet je waar ik 2 weken in verblijft ? :')

[ Afbeelding ]

geloof me in een tent is t beter vertoeven dan in een camper hoor(hopelijk houd jullie camper er niet mee op door de airco als jullie die hebben want er staan vaak genoeg auto's langs de weg door airco en een warm geworden motor)...aangezien t best wel heel erg warm word in kroatie..(richting graadje 40 en hoger)
wat ik vooral even mee wil geven aan iedereen die heen gaat neem veel zoute dingen mee... je verliest best veel vocht in de warmte daar en nederlandse producten kennen ze niet zo goed zoals pindakaas enzo als je zoute dingen eet dan blijf je wat vocht vasthouden waardoor je minder snel last krijgt van de warmte

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:02

NathalietjeB, wij gaan half september t/m half oktober, temperaturen zijn dan iets anders. En of het beter toeven is in een tentje of in een camper, dat is voor iedereen persoonlijk. :)
Voor mij is een tent uitgesloten vanwege mijn gestel, tenzij er een vast bed meegesleurd wordt. :+
En we hebben vaker een camper gehuurd bij dit bedrijf, het zijn nieuwe campers met bijbehorende Fiat-service, en deze hebben doorgaans geen probleem met de airco.

Zoute dingen, de zoute chips en vooral bouillon werkt goed om zouttekorten aan te vullen. Ook verschillende malen op reis geweest in tropische regenwouden en woestijnen, daar is het nog ietsje heftiger. :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:06

Kroatië heeft niet zo'n heftig klimaat. Het wordt er wel warm maar de luchtvochtigheid valt wel mee dus als je gewoon goed eet dan zul je niet zo snel in de problemen komen.
Als auto's met kokende motor komen te staan door de airco dan is er iets niet goed, zelf uitzonderlijke gebieden als Death Valley moeten tegenwoordig geen probleem meer zijn voor auto's dus dan moet Kroatië zeker geen probleem zijn.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:23

Wij vertrekken aanstaande vrijdag rond een uurtje of 3 's nachts heerlijk richting Rovinj, camping Valdaliso.
Hebben een pension in Oostenrijk bij de grens met Italië en Slovenië, dus kunnen zaterdagochtend vroeg bekijken of we via Slovenië of Italië richting Istrië rijden :j

Helaas heeft de camping maar plek tot de 23e, maar we hopen dat het ter plekke mogelijk is om toch nog een dag of 2/3 langer te blijven, misschien dat er iemand geannuleerd heeft oid. Daarna trekken we terug richting Slovenië of Oostenrijk, beetje afhankelijk van het weer en of Slovenië nog wel vrije plekken heeft op de campings die we op het oog hebben.

Heb er erg veel zin in, voorspellingen zijn ook aardig, niet meer zo heet als vorige week (>35 graden), voor volgende week geven ze rond de 28 graden door, misschien wat bewolking en regen, maar dat is toch altijd afwachten :j

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:30

Ooh oke ! Ja dat is wel zo , als het warm is dat je dat krijgt met campers.
Niet aan gedacht .

En over het weer , ik hoop 30 / 35 graden , heerlijk 2 weken warm weer .
Hier krijgen we het vast niet meer.

En ik eet niet heel goed , zeker niet in het buitenland ik lust heel weinig ,
dus bedankt voor de tips over het zout :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:41

neem anders b.v als je slecht eet zoute dropjes mee en als je je niet lekker voelt drink dan veel en dip je vinger dan gewoon in een zout pot.
xD onthou wel dat er vrij weinig nederlandse dingen zijn zoals kroketten enzo xD die nederlandse hap kennen ze niet. ook geen hagelslag of pindakaas.
dus als je echt gek ben daarop zou ik t zelf even meenemen.
wel heb je daar waanzinnige hamburger en hotdog tentjes :o ...
smiddags is er meestal vrij weinig te beleven omdat er fiesta gehouden word. dus marktjes enzo komen pas s'avonds tot leven

denk er wel om dat als je in kroatie ben geweest dat je geen spullen meeneemt zoals echte dode opgezette visjes enzo. bij de grens (volgens mij slovenie/kroatie) kan je daarvoor aangehouden worden en dat je auto leeg moet om te kijken wat je nog meer heb meegenomen.
dus wat dat betreft beetje mee oppassen.
verder zou ik wel goeie zonnebrand hoge factor meenemen want je bent echt ontzettend snel knalrood.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 11:47

Ooh dat word nog wat :) ik lust helemaal geen buitenlands eten ,
geef mij maar gewoon een boeren prak :)

Dus ik neem dan wel wat mee daarheen .

Markten savonds? haha, nou ben benieuwd !

Nee , dat klopt.. heb wel eens zo'n tv programma erover gezien
dat mensen op de grens werden aan gehouden.
Maar ik hoef sowieso geen opzet dieren.

Zonnenbrand zal ik dan wel een hoge factor mee nemen :)
word wel snel bruin enz. maar wil niet heel erg verbranden.

--

Kleding en schoenen ? als ik iets leuks zie ,
mag dat wel allemaal daar gekocht worden en mee naar huis ?
En is het daar goedkoper ? of valt het tegen ?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:00

ja kleding en schoenen zover ik weet wel...(hou daarmee wel je hand op je portemonee want alles heb je daar voor een schijt bedrag) :o ik kwam ieder jaar wel met 3 paar bikini's en aantal tshirts en broeken thuis..

ja markten zijn savonds omdat het overdag te warm is om de hele dag op de markt te zijn en dan is er fiesta vanaf uur of 2 tot uur of 5 a 6.
neem wel voor tijdens het zwemmen van die waterschoenen mee want je wil niet graag in een zee egel trappen.

boerenprak kan je gewoon wel maken..er zijn in de meeste winkeltjes gewoon verse producten te verkrijgen.
en anders kan je vast wel wat bij de locals kopen die hebben ook vaak moestuintjes.
bier etc is ook belachelijk goedkoop halve liter heb je daar vaak al voor 50 euro cent..(weet niet of ze daar nog de kuna hebben of onderhand ook al op de euro zitten) maar alles is qua kuna echt idioot goedkoop

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:09

Ooh dat is wel fijn dan !

Dan weet ik dat ik daar wel kleding ga kopen haha.

Ja dat hoorde ik , mijn schoonmoeder zei ook dat ik waterschoentjes mee moet nemen
vanwege de zee egels.
Zitten die echt overal ?

Oke :) nou dan hoop ik dat ze daar eten hebben wat ik lust haha

Ik weet het ook niet , ik dacht geen euro , dat ik het geld moet inwisselen daar?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:08

ja de zeeegels zitten bij de hele kust er word op veel plekken ook aangeraden dmv borden om schoenen te dragen in t water...en die worden ook daar verkocht op de marktjes en in winkeltjes.
wat ook wel goed is om te kijken of er douches zijn bij de plek waar je t water in wil..want t water is behoorlijk zout en als je opdroogt ben je helemaal wit van t zout..
neem voor je haar wel een goeie conditioner mee want als je veel in t zoute water ligt word je haar zo vreselijk dor en droog van

de kuna kan je gewoon bij de grens omruilen...daar heb je van die cash valuta wissel kantoren en als je terug naar huis gaat kan je daar ook weer netjes je geld van kroatie wat je overhoud weer terug inwisselen voor euro's

maar verder kom je vast ook nog wel wissel kantoren tegen in de steden en volgens mij als je gaat pinnen krijg je standaart de kroatische valuta.:D
en anders als je terug ben moet je gewoon ff naar een wissel kantoor gaan of naar de bank volgens mij doen ze daar niet moeilijk over
wat trouwens ook wel leuk is om te doen is t zwemmen bij 1 van de watervallen nou zou ik zo gauw even niet meer weten welke dat was volgens mij plitvice.

en t aller aller belangrijkste als je b.v gaat kijken bij de spook steden/dorpen in t binnenland of op 1 van de eilandjes ga dan vooral niet van de paadjes af want daar kunnen nog landmijnen enzo liggen. ze zijn daar nogal traag met opruimen :o

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:19

Leuke tips komen hier voorbij. wij gaan ook naar kroatie over een kleine 3 weken.
weet iemand de beste tijden om door de tunnels te komen zonder al te veel file?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:23

wij hebben eerlijk gezegd nog nooit file gehad in de tunnel...wel 1 keer dat t licht op rood ging omdat er een ongeluk was gebeurt in de tunnel dan word de tunnel afgesloten door t rode stoplicht en mag je niet meer door rijden.
maar volgens mij ligt t ook aan de route die je neemt..wij gingen op t kortste punt bij oostenrijk door de tunnels naar kroatie

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:49

oke,
Je hoort altijd van die verhalen dat het ZOOO druk is bij de tunnels. ben benieuwd.
welk tijdtsip komen jullie er altijd doorheen?

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:51

NathalietjeB schreef:
ja de zeeegels zitten bij de hele kust er word op veel plekken ook aangeraden dmv borden om schoenen te dragen in t water...en die worden ook daar verkocht op de marktjes en in winkeltjes.
wat ook wel goed is om te kijken of er douches zijn bij de plek waar je t water in wil..want t water is behoorlijk zout en als je opdroogt ben je helemaal wit van t zout..
neem voor je haar wel een goeie conditioner mee want als je veel in t zoute water ligt word je haar zo vreselijk dor en droog van

de kuna kan je gewoon bij de grens omruilen...daar heb je van die cash valuta wissel kantoren en als je terug naar huis gaat kan je daar ook weer netjes je geld van kroatie wat je overhoud weer terug inwisselen voor euro's

maar verder kom je vast ook nog wel wissel kantoren tegen in de steden en volgens mij als je gaat pinnen krijg je standaart de kroatische valuta.:D
en anders als je terug ben moet je gewoon ff naar een wissel kantoor gaan of naar de bank volgens mij doen ze daar niet moeilijk over
wat trouwens ook wel leuk is om te doen is t zwemmen bij 1 van de watervallen nou zou ik zo gauw even niet meer weten welke dat was volgens mij plitvice.

en t aller aller belangrijkste als je b.v gaat kijken bij de spook steden/dorpen in t binnenland of op 1 van de eilandjes ga dan vooral niet van de paadjes af want daar kunnen nog landmijnen enzo liggen. ze zijn daar nogal traag met opruimen :o

Super :D bedankt voor alle tips !

Spook steden en dorpen vind ik doods eng , zoiets zag ik ook op foto's ! helemaal verlaten , bah :')
wat is daar dan ?

en voor mijn haar ga ik zeker genoeg mee nemen hahaha.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:40

Die waterschoenen zijn idd een goede tip NathalietjeB! De vorige keer in Kroatie was er iemand van onze flottielje midden in een zeeegel gestapt := Niet echt fijn je voet vol stekels...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:04

Ik ga ook op jacht naar waterschoenen, ik wist niet dat er zoveel zeeëgels daar zaten. Wij hebben wel geen strandvakantie, maar de zee wil ik hoe dan ook toch wel in. :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:07

de spooksteden zijn beklad met de meest vreselijke bange maar ook kwaaie teksten van mensen uit de oorlog alles is achtergebleven in de huizen ook de inboedel enzo en munitie en kogels etc liggen nog in en rondom de huizen..dus ook nog de mijnen...de huizen worden niet herbouwt omdat ze niet weten of de mensen waar de woningen van zijn nog leven ja of nee. T oorlogsmonument is ook wel mooi om te zien op t punt waar t monument staat was er een grote lijn waar de oorlog stopte

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:37

Ooh oke !

Lijkt me wel bijzonder om te zien , maar ook erg eng hoor..

--

Ik heb al water schoenen roze , maar strax kom ik met knal roze aan,
terwijl die mensen daar hele andere hebben :')

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:13

Ik ga even mee lezen :)
Wij gaan in September 1,5 wk naar Istrie, Porec

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:15

Mae schreef:
Wij hebben besloten om te gaan kijken naar campings in Istrië i.p.v. Dalmatië (tenzij het weer echt heel veel slechter is in Istrië), is toch even wat minder ver rijden :j Gaan ongeveer 2,5 week naar Istrië en pakken op de terugweg nog 5 dagen Slovenië mee, ook altijd al eens naar toe gewild, zoeken het in de richting van Bled/Bohinj.

Wie heeft er voor Istrië goede campingtips? Merk dat er veel heel grote, alles-erop-en-eraan campings zijn, dat is eigenlijk wat we niet zoeken :P Liever wat rustiger, hoeft niet direct aan het strand (mits we in de buurt maar wel naar het strand kunnen), zwembad mag, hoeft niet en verder is het wel leuk als het in de buurt van een leuk stadje ligt (Rohinj, Medulin, Pula). Wat we vooral níet zoeken is een camping waar je de hele dag in de herrie van de animatie/disco zit :+

Is Istrie-Slovienie ver rijden met de auto?? hebben ze daar ook mooie bezienswaardigheden? lijkt mij ook wel leuk om een dag heen te gaan als we in Porec zitten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:21

Istrië ligt tegen Slovenië aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:24

ik meld me hier even...

misschien is kroatie voor ons een idee,het lijkt me mooi om doorheen te reizen...
mensen die dit ook doen?dus rondtrekken,bijvoorbeeld met een huur auto?
en per vliegtuig die kant op....?

tips?