Ik ben een maandje geleden naar Cuba geweest. Eerst een paar dagen naar Havana en daarna naar Trinidad, Cienfueges, Santa Klara en nog wat plaatsen. Ik vind het een erg mooi land, en dat mensen heel gebrekkig engels praten valt reuze mee! Wel vond ik dat de jongens daar een beetje 'vervelend' waren, met name in Havana was dit het geval. Bijna iedereen fluit je na en proberen je mee naar binnen te krijgen. Wij hebben na 2 dagen een huurauto gekregen (hadden we in Nederland al geregeld) en zijn hiermee rondgetrokken, dit was prima te doen. Verder zaten wij in hotels en de laaste week in een all-inclusive hotel. Vond het eten in Cuba over het algemeen ook goed Veel plezier in Cuba, als je nog iets wilt weten mag je altijd PB sturen
Mijn ouders zijn net terug van Cuba en hebben het erg naar hun zin gehad.
Alleen één van hun vrienden heeft bij een tocht door de rivier de ziekte van Weil opgelopen en was er zeer ernstig aan toe. Dus pas op met (open wonden in) riviertochten! Schijnt vaker daar voor te komen.
Helaas ben ik zelf op reis en heb de foto's nog niet gezien. Zelf wil ik er ook nog wel eens heen!
Lara
Geplaatst: 28-04-12 11:28
Ontzettend leuk om alles zo te lezen! In vergelijking met andere caribische eilanden is Cuba ontzettend veilig vanwege het overwegend communistisch beleid die daar is, mensen hebben misschien niet veel, maar ze krijgen altijd genoeg waardoor er weinig crimimaliteit is. Wij waren begonnen in havana, hebben toen een busje gehuurd(voor 9 man, wij waren met zn 5en maar een personenauto met 5 mensen a la 1.80/2meter is niet fijn, dus besloten we meteen ook lifters mee te nemen aangezien wij al gelezen hadden dat het daar echt gebruikelijk is, er zijn ook verschillende nummerplaten daarover) op onze reis van havana naar vinales hebben wij 2 lifters meegenomen, we wilden in eerste instantie alleen vrouwen met kinderen meenemen maar deze man was een jonge dokter die vloeiend engels sprak ivm zijn opleiding. Normaal doet hij al liftend 2 dagen erover om in vinales te komen en hij was dus erg blij met ons, om zijn opleiding te verdienen werken stundenten op de tabaksvelden e.d. Waardoor ook armere mensen gewoon kunnen studeren. Zijn vader werkte daar dus ook op en wij hebben nog een tussenstop gemaakt waar hij alles heel trots had laten zien(drooghuis e.d.) verder hebben wij alleen maar in casa's geslapen. Onze eerste casa in vinales al vanuit NL geregeld en daar aan onze hostes gevraagd of ze iemand in (..) kende(weet stadje niet meer) zij regelde dat voor ons en bij onze volgende casa werd ook weer vervolg geregeld. Wij(ik en mijn moeder) waren de enigste die wat gebrekkig spaans spraakten maar je red je prima hoor, de mensen zijn heel vriendelijk en gastvrij dus doen erg hun best om je te begrijpen en met gebaren en gebrekkige woorden kom je ook een heel eind Het eten in de casa's is zeker het beste. Ons was afgeraden om buiten de casa te eten, maar eigenwijs hebben wij toen we in trinidad waren toch een poging gewaagt, resultaat: 1,5 uur gewacht en toen nog alles door elkaar gekregen.
Op de weg moet je goed oppassen want iets is misschien een snelweg maar paard en wagen komt gerust langsrijden, erg rustig op de weg en er missen veel stukken asvalt waardoor je contstant moet opletten. Wij hebben zelfs nog "file" gehad doordat een kudde koeien moest oversteken
Wij hebben 2,5 week rondgetrokken en zijn de laatste dagen in een 6sterren, all in hotel geweest om bij te komen. Waren we allemaal wel aantoe, nog even bijkomen en zonnebaden
Over het internet: cubanen mogen in principe niet op internet of een computer, het is echt work-related, zoals onze eerste casa had een dochter die bij toeristenbureau werkte, dan moest er nog echt ouderwets ingebeld worden wat uiteindelijk ook mislukte. Er was in trinidad wel een internetcafe maar dat was alleen voor toeristen en heel erg sloom internet waar je telkens uitgegooid werd(internet viel uit dan ) onze laatste dagen in het resort hadden we wel goed en snel internet.