[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:11

Laatst bijgewerkt door McThirsk op 21-10-11 11:13, in het totaal 2 keer bewerkt

eridinges

Wat een heftig maar goed verslag! ik ben nooit hier nooit geweest, wel in westerbork en Natzweiler-struthof, maar de sfeer die er hangt is met geen pen te beschrijven.. Ben ook meestal 2 dagen een beetje van slag.. dat dit ooit gebeurd is, is gewoon ongelooflijk..

loisbr96

Wat een prachtig verslag!

De tekst die je bij vele concentratie kampen ziet vind ik ook altijd zo erg:
"Arbeit macht frei"

Zunzuncito

Mars schreef:
Dat bord was toch gestolen? Als het goed is is dat een replica, of is de gestolen versie inmiddels teruggevonden?

Dat bord is terug gevonden door de politie (al vrij snel nadat het weggehaald was). Het was uit elkaar gehaald dus de stukken moesten weer bij elkaar gevoegd worden.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:12

Ik ben zelf een jaar geleden met school er ook heen geweest..
Nu ik jouw verslag lees, zie ik het weer helemaal voor me.
En het is er inderdaad helemaal stil..
Mooi beschreven..

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:12

Equimotion schreef:
Heb je "Is dit een mens" van Primo Levi ook gelezen? Eigenlijk bizar knap hoe je als overlevende een boek kunt schrijven dat eigenlijk niet een direct verslag van gebeurtenissen is maar een beschouwing op menselijke interactie.

Op dit moment zijn er weer veel mensen die allerlei gevoelens en ideeën op één specifieke bevolkingsgroep projecteren. Ik hoop dat die mensen eens stil staan bij dit verslag en zich realiseren dat het openstaan voor dat soort ideeën de weg vrij maakt voor sommigen om gestoorde dingen te gaan doen.

Nee, maar dit boek staat nog wel op mijn lijstje van de nog-te-gaan-lezen-boeken. Lijkt me indrukwekkend om te lezen hoe het kamp was door de ogen van een overlevende.
Er werd ook verteld over de dingen die mensen er aan overhielden na de 'bevrijding' van het kamp. Mensen zijn nooit weer mensen geworden. Kinderen die zich het kamp niet eens konden herinneren hielden altijd een grote angst voor de Duitse taal, werden panisch als er tegen hun geschreeuwd werd en noem maar op...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:13

Pfoe, ik klikte dit topic aan uit interesse: het leek mij interessant om door jouw ogen mee te kijken naar Auschwitz :j
Het kijken van de foto's en het lezen van jouw uitleg heeft me echter veel meer gedaan dan ik van te voren verwachtte..Ik heb een brok in mijn keel en een naar, verdrietig gevoel in heel mn lijf..Dit heeft me diep geraakt..

Waren er mensen mee die het ook zo emotioneerde? En jij zelf, hoe stond jij er in?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:14

Wow, wat een mooi geschreven verhaal!
Toevallig ben ik een paar weken terug naar Sacksenhausen geweest in Berlijn, daar werd verteld dat Sacksenhausen de eerste concentratiekamp was en die heeft voorbeeld gestaan voor o.a. Auschwitz. Nou dat is wel duidelijk! Het prikkeldraad waar stroom op stond, alles komt weer naar boven. Maar zo te lezen hadden ze daar wel grotere barakken met veel meer mensen. Ook hadden ze in Sacksenhausen geen gaskamers, dat je daar in Auschwitz nog in mag! Indrukwekkend!
Het Arbeit mach Frei bord kon je in elk concentratiekamp vinden, gekkenwerk dat die dingen gebouwd zijn. Echt puur gekkenwerk!

Bedankt dat je dit verhaal met ons hebt gedeeld!

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:14

eempiej schreef:
Indrukwekkend verslag!

Inderdaad!

Maydine

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:15

Wat een mooi verslag heb je er van geschreven! Het is alsof je er zelf bij bent geweest als je dit leest..
krijg erg kippenvel van.. wat een hel moet dat geweest zijn..!

McThirsk

Ik vind het een heel mooi en indrukwekkend verslag...
Laatst bijgewerkt door McThirsk op 21-10-11 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Homiafortuna

Zo ben ik een tig aantal jaren in Dachau geweest en het is inderdaad heel vreemd. Het is daar dood- en doodstil. Je bent ook meteen onder de indruk als je door de poort loopt en het terrein opkomt. Je voelt je een indringer en je voelt gewoon wat er gebeurd is. De tijd is daar gewoon stil blijven staan. In gedachten hoorde ik ook mensen gillen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:18

Echt verschrikkelijk. Ik zit hier met tranen in mijn ogen.
Het is zo onwerkelijk dat dit allemaal aan mensen is aangedaan. Mensen, opgesloten alsof het gevaarlijke dieren zijn? Je eerste foto met dat zinnetje erbij is heel treffend.

Ik wil hier zeker ook een keer naartoe. Denk dat het ontzettend indrukwekkend is, en dat je het mentaal echt moet aankunnen, en ook moet verwerken daarna.
Ik hoorde laatst iemand zeggen: laat ze in plaats van taakstraffen, de mensen die een ander wat aandoen maar naar Auswitz sturen, dan is er helemaal geen straf meer nodig om tot inkeer te brengen.

Blue_Eyes

Die pagina ban Oradour, ik word er helemaal misselijk van....

WowAmigo

Prachtig verslag, maar inderdaad, kippenvel, het is onbeschrijfelijk hoe mensen dit elkaar hebben kunnen aandoen. Je kunt je niet voorstellen wat voor ellende die mensen moeten hebben gevoeld. Ik in ieder geval niet, of liever gezegd, misschien wil ik het me eigenlijk niet voorstellen omdat het te erg is...

MamboBeach

Wat een mooi verslag heb je gemaakt en inderdaad, dit mag nooit meer gebeuren!

Mijn oma, nu al een paar jaar geleden overleden, zei nog altijd 'rotmoffen' als ze mensen duits hoorden praten... Tja, echt kwalijk nemen kun je dat ook niet, ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:19

Corelli schreef:
Pfoe, ik klikte dit topic aan uit interesse: het leek mij interessant om door jouw ogen mee te kijken naar Auschwitz :j
Het kijken van de foto's en het lezen van jouw uitleg heeft me echter veel meer gedaan dan ik van te voren verwachtte..Ik heb een brok in mijn keel en een naar, verdrietig gevoel in heel mn lijf..Dit heeft me diep geraakt..

Waren er mensen mee die het ook zo emotioneerde? En jij zelf, hoe stond jij er in?

Er waren een boel mensen die het emotioneerde uit onze groep. Vooral bij het betreden van de ruimtes waar overgebleven spullen van mensen lagen. De bergen met kinderschoenen, de kilo's en kilo's met haar. Getallen zijn zo onwerkelijk, dan pas krijg je een indruk van wat voor groots en afschuwelijks dit daadwerkelijk is geweest.

Ikzelf was niet erg emotioneel in het kamp, wel werd ik erg stil van alles wat we zagen en wat ons werd verteld. Later overdenk ik de verhalen en beelden en zo is dit verslag eruit gerold. In de hoop te kunnen bijdragen aan het bewustzijn van mensen.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:23

Jeetje heel indrukwekkend verslag.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:23

Dat doodstille hoor je inderdaad van heel veel mensen.. echt apart!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:24

Wat goed dat je geweest bent en bedankt voor je verslag. Ik zit nu op mijn stage en het kippenvel staat weer op mijn armen en de tranen in de ogen. Onbeschrijflijk.

Avalon_ schreef:
In Auschwitz is het trouwens echt stil.... doodstil...

Dat is altijd wat bij mij weer naar boven komt als ik aan mijn eigen bezoek (als jong kind nog, ik denk van een jaar of 12 of misschien zelfs jonger) terugdenk. De stilte en nog meer de beklemmende sfeer die niet te bevatten en grijpen is. Angst, verdriet, wanhoop, dood en verderf, haat en overleven. Ik wil er graag nog eens naar terug en dan zoals jij hebt gedaan een echte rondleiding. Ik (en mijn zusje) was te jong om zo'n rondleiding te kunnen begrijpen in een andere taal. Wij hebben daar toen zelf rondgelopen.

En mijn toekomstige kinderen neem ik zeker ook eens daar naartoe. Voor mij is de oorlog daar nog wezenlijker en realistischer geworden dan ik het voor mijn bezoek al ervoer (ik heb altijd een grote interesse gehad voor de Tweede Wereldoorlog, heel realistische dromen over onderduiken en opgepakt worden, en ik verslind nog steeds heel veel informatie daar over), al blijft het altijd onvoorstelbaar dat mensen dit anderen aan hebben kunnen doen. Dat is gewoon onmenselijk.

@Equimotion, bedankt voor de boekentip.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:26

Jeetje :\ Indrukweekend zeg! Ik ben er stil van..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:26

ju1982 schreef:
Ik ben er zelf ook stil van geworden.
ik ben met mijn vriend afgelopen zomer naar Oradour sus Glane geweest. Een dorp bij Limoges in Frankrijk waar op 10 juni 1944 het hele dorp is uitgemoord. http://www.strijdbewijs.nl/oradour/oradour.htm
Minder man vermoord uiteraard maar net zo indrukwekkend...en stil...en kippenvel...Sommige plekken kon ik niet eens in de buurt komen...

En dan het verhaal van afgelopen week in het nieuws...Dat volgens een paar geschiedenis wetenschappers Hitler geen zelfmoord heeft gepleegd maar naar argentine is gevlucht..Wellicht dat de geschiedenis herschreven moet worden, maar nog niet gepraat over de overlevenden en nabestaande van deze verschrikkelijke oorlog.

Wat een verhaal ;( :\ een heel onschuldig dorp... bizar.... dat mensen zoiets kunnen doen, daar wordt je toch niet goed van...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:28

Avalon_ schreef:
Corelli schreef:

Er waren een boel mensen die het emotioneerde uit onze groep. Vooral bij het betreden van de ruimtes waar overgebleven spullen van mensen lagen. De bergen met kinderschoenen, de kilo's en kilo's met haar. Getallen zijn zo onwerkelijk, dan pas krijg je een indruk van wat voor groots en afschuwelijks dit daadwerkelijk is geweest.

Ikzelf was niet erg emotioneel in het kamp, wel werd ik erg stil van alles wat we zagen en wat ons werd verteld. Later overdenk ik de verhalen en beelden en zo is dit verslag eruit gerold. In de hoop te kunnen bijdragen aan het bewustzijn van mensen.

Hadden ze daar ook kunst van de gevangenen liggen? In Buchenwald toen wel, dat vond ik erg mooi om te zien. Mensen die tekenden of beeldjes maakten met de weinige materialen die ze hadden.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:29

Wauw. Heel indrukwekkend. Kan iemand een aantal (Nederlandstalige) boektitels geven? Ik zou er meer over willen lezen.
Bedankt voor je verslag, respect dat je het zo hebt neer kunnen zetten.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:31

Was heel heftig. Ook daar is het hele dorp nog in de staat hoe het afgebrand is...Op de huizen hangen bordjes wie daar gewoond heeft of wat het was zoals een cafe, tandarts etc. Ja heel heftig. alle kinderen en vrouwen naar de kerk gebracht en daar allemaal vermoord en de mannen op verschillende plekken.
Ook een hele indrukwekkende plek om heen te gaan. En ook netjes dat er geen entree gevraagd wordt en/of souvenirs winkel is. Puur om te laten zien wat er allemaal wel niet gebeurd is ;(