Amaryllis schreef:en gaan ook als t goed is nog een dagje naar Krakow om het ook nog 'leuk' te laten zijn
Wat bedoel je precies met deze zin?
Mijn opa zat in Krakau in een concentratie kamp.
http://translate.google.nl/translate?hl ... md%3Dimvns
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Amaryllis schreef:en gaan ook als t goed is nog een dagje naar Krakow om het ook nog 'leuk' te laten zijn
Equimotion schreef:Heb je "Is dit een mens" van Primo Levi ook gelezen? Eigenlijk bizar knap hoe je als overlevende een boek kunt schrijven dat eigenlijk niet een direct verslag van gebeurtenissen is maar een beschouwing op menselijke interactie.
Op dit moment zijn er weer veel mensen die allerlei gevoelens en ideeën op één specifieke bevolkingsgroep projecteren. Ik hoop dat die mensen eens stil staan bij dit verslag en zich realiseren dat het openstaan voor dat soort ideeën de weg vrij maakt voor sommigen om gestoorde dingen te gaan doen.
Corelli schreef:Pfoe, ik klikte dit topic aan uit interesse: het leek mij interessant om door jouw ogen mee te kijken naar Auschwitz
Het kijken van de foto's en het lezen van jouw uitleg heeft me echter veel meer gedaan dan ik van te voren verwachtte..Ik heb een brok in mijn keel en een naar, verdrietig gevoel in heel mn lijf..Dit heeft me diep geraakt..
Waren er mensen mee die het ook zo emotioneerde? En jij zelf, hoe stond jij er in?
Avalon_ schreef:In Auschwitz is het trouwens echt stil.... doodstil...
ju1982 schreef:Ik ben er zelf ook stil van geworden.
ik ben met mijn vriend afgelopen zomer naar Oradour sus Glane geweest. Een dorp bij Limoges in Frankrijk waar op 10 juni 1944 het hele dorp is uitgemoord. http://www.strijdbewijs.nl/oradour/oradour.htm
Minder man vermoord uiteraard maar net zo indrukwekkend...en stil...en kippenvel...Sommige plekken kon ik niet eens in de buurt komen...
En dan het verhaal van afgelopen week in het nieuws...Dat volgens een paar geschiedenis wetenschappers Hitler geen zelfmoord heeft gepleegd maar naar argentine is gevlucht..Wellicht dat de geschiedenis herschreven moet worden, maar nog niet gepraat over de overlevenden en nabestaande van deze verschrikkelijke oorlog.
Avalon_ schreef:Corelli schreef:Pfoe, ik klikte dit topic aan uit interesse: het leek mij interessant om door jouw ogen mee te kijken naar Auschwitz
Het kijken van de foto's en het lezen van jouw uitleg heeft me echter veel meer gedaan dan ik van te voren verwachtte..Ik heb een brok in mijn keel en een naar, verdrietig gevoel in heel mn lijf..Dit heeft me diep geraakt..
Waren er mensen mee die het ook zo emotioneerde? En jij zelf, hoe stond jij er in?
Er waren een boel mensen die het emotioneerde uit onze groep. Vooral bij het betreden van de ruimtes waar overgebleven spullen van mensen lagen. De bergen met kinderschoenen, de kilo's en kilo's met haar. Getallen zijn zo onwerkelijk, dan pas krijg je een indruk van wat voor groots en afschuwelijks dit daadwerkelijk is geweest.
Ikzelf was niet erg emotioneel in het kamp, wel werd ik erg stil van alles wat we zagen en wat ons werd verteld. Later overdenk ik de verhalen en beelden en zo is dit verslag eruit gerold. In de hoop te kunnen bijdragen aan het bewustzijn van mensen.