Vakantie in Tunesië, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:31

Yv dat is wel een zielig beestje inderdaad :'( daar zou ik ook mooi niet instappen :n zo mager zie ik ze hier bijna nooit gelukkig.

Amies ben benieuwd, ik ben er zelf nooit geweest maar een paar vrienden van me wel, en ze staan ook wel bekend erom dat ze bewust met hun dieren omgaan :) het zoutmeer heet Chott en Jerid en ligt in het zuiden van het land, je kan er niet in zwemmen want er ligt eigenlijk geen water maar enkel heel veel zout.

Horsiegek die eerste foto's zien er wel goed uit, schimmeltje is inderdaad wel wat mager en dan met zo'n megakar erachter :'( en oefff die arme merrie zeg, en wat je erbij schrijft.. Heb er geen woorden voor.. En ja die dode dierenhoofden... Dat is bijna overal in het land zo. Om te laten zien dat het vlees vers is en wat ze precies vers hebben...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:37

amies100 schreef:
Het is echt duidelijk dat de paarden daar echt gebruikt worden als werkpaarden en niet net als hier als luxe.
Weet je nog in welke plaats dat zout meer is? Kon je er in zwemmen?

ik ben er ook geweest, je kunt er niet in zwemmen of naja het meer ligt 8 maanden per jaar droog ;)
ik ben er geweest met een 2 daagse excursie door het land heen...

Hier sta ik in het meer met zonsopgang ;)
Afbeelding

die bulten die je ziet is zout :)
Afbeelding

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:40

colloseum
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier werd star wars opgenomen
Afbeelding
Afbeelding

oase in atlasgebergte
Afbeelding
Afbeelding

kamelenberg (hoofd van kameel zie je in de berg)
Afbeelding

op de kameel :')
Afbeelding

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 11:46

Mooie foto's Daniella! Ik krijg er toch steeds meer zin in :P

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:49

ik zou zeker de 2 daagse excursie gaan doen :j dan zie je nog wat van het land. De toeristenplaatsen vond ik persoonlijk niet zoveel te beleven/te zien. en vond de mensen er niet zo aardig, heel opdringerig.

Vond oa. het colloseum heel indrukwekkend :j

Cadaz

Re: Vakantie in Tunesië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:52

Dat meer wat je ziet op de kaart, die grote dat is het zoutmeer.
Afbeelding

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:04

Ik heb precies dezelfde tour gedaan haha..
Ergens op die tour ging je ook door een dorpje met zo'n oase, palmsap proeven (getverdemme) en in zo'n koetsje door de oase heen.
Die eerste foto van die schimmelmerrie was zeg maar van de rij paarden die stonden te wachten er nog het beste aan toe.
Ik heb paarden gezien waarvan de koten helemaal openlagen, met etterende wonden ed. En 1 man die zn paard bestuurde met een soort van ketting in de mond ipv een bit. En inderdaad constant opjagen met de zweep en tegelijkertijd die ketting door de mond heen flossen. Ook paarden die flink kreupel waren. Of stonden te wachten maar 1 been zo ontlaste dat ze er niet eens op gingen staan. (stonden dus op 3 benen te wachten).

De "slechte" paarden stonden wel echt in groepjes te wachten. Net als de paarden die er wel oke uitzagen (die waren er ook wel al waren ze in de minderheid daar).

Later in douz zagen we wel een hoop paarden die er gewoon goed uitzagen en waarvan het tuigage ook wel oke was :j

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:26

van de 100 paarden heb ik misschien maar 10 gezien die er goed uitzagen. De rest waren allemaal scharminkeltjes :n echt verschrikkelijk

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:59

Hmm ik vind het toch wel gek dat als je in Tunesië woont dat je bijna nooit zulke magere paarden ziet, terwijl ik er zeker 8 op de 10 zag die echt niet door de beugel konden. Als ze niet mager waren dan hadden ze wel wonden, zeer slechte hoef verzorging of tuigage die van geen kant klopte.
Lakshmi: ben wel blij dat de paarden bij jou goed verzorgd worden, ik hoop dat je een voorbeeld kunt zijn voor de mensen daar.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:00

Wij hebben ook een excursie gedaan, wij gingen einde van de middag op de kamelen de woestijn in, uiteindelijk was het pikkedonker en kwamen we aan bij de berbers. We hebben daar couscous gegeten en 't was een geweldige ervaring.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:26

ik vond wel dat je een enorm verschil zag tussen de paarden die van 'westerse' eigenaren waren en de paarden van de locals zeg maar.
we zijn tijdens die tour langs wat stallen gereden van westerse eigenaren (zo vertelde de reisleider) en die paarden daar in de paddocks zagen er prachtig uit.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:28

Wat een mooie foto's!

En ik beweer ook niet dat het allemaal koek en ei is, ik wilde juist mijn paarden thuis hebben omdat het er verder toch op een andere manier aan toe gaat.. Wat ik zei, een paard is vnml een manier om geld mee te verdienen voor de meeste mensen, en dat zullen ze dan ook zoveel mogelijk doen. Wel merk ik dat het hier op het eiland Djerba echt stukken beter is geworden de laatste jaren, de minimale standaard voor de paarden is echt omhoog gegaan. Er kan nog veel verbeterd worden, kijk het is natuurlijk niet zoals Nederlandse prive paarden worden behandeld, maar je ziet nog maar weinig broodmagere paarden hier.
Hoe dat in bv Sousse/Monastir/Hammamet zit weet ik niet verder, daar ga ik bijna nooit heen.. Rond hoofdstad Tunis waar onze familie woont is men veel serieuzer met paarden, en zien de meeste dieren er dus gewoon goed uit, er is daar ook een paardenkliniek enzo. Helaas zijn vaak de paarden die echt in het massatoerisme werken er het slechtst aan toe, of juist het paard van een enkel arm boertje uit het binnenland, die ook geen geld heeft om zijn eigen familie eten te geven.. Ik wil het absoluut niet goedpraten maar als je soms ziet hoe die mensen zelf leven, dat is haast nog erger dan hoe het paard eraan toe is. Zo'n vadertje verdient 150 euro per maand en moet daar z'n hele familie + werkdieren van onderhouden, ze wonen soms echt in halve krotten..
Helaas zitten er wel echt ook rotte appels tussen, vooral die typische paardenjongens die ermee in het toerisme werken, een hele verzameling Europese vriendinnetjes leggen ze vaak aan, die hen natuurlijk allen steeds cadeautjes en geld sturen voor die zielige paarden. Vriendje verkoopt de vaak peperdure spullen soms gelijk weer door, weer een leuk zakcentje voor hemzelf..

Zwitsal ja je hebt wel gelijk, hier op Djerba, wat ook echt bekend staat als een paardeneiland heeft dat ook flink invloed gehad. De locals zagen uiteindelijk ook wel dat die stallen van Europeanen getrouwd met Tunesiers vaak veel beter werkten, de klanten trekken natuurlijk toch liever daarnaartoe dan... Dus veel locals hebben ook hun zorgen wat verbeterd om nog op de markt mee te kunnen draaien en niet helemaal links te liggen..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:32

Precies die steden die je noemt, Sousse, Monastir en Hammamet.
Vooral Monastir!

Ik ben blij dat je verbetering ziet!