IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:44

Tsja gelukkig houden vriendlief en ik van fietsen ;) enne, vlak vind ik niet zo erg hoor, liever wat meer vlak dan allemaal bergen, zo ben ik dan wel weer. :')
IJsland is 'n prima fietsland alleen worden veel mensen afgeschrikt door het weer, omdat het nogal wisselvallig kan zijn. :j

Maar goed, alsof 't hier altijd mooi weer is. Als ik 30 graden en zon wil ging ik wel naar Italië. :+

hrappur

Re: IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 02:07

naja vlak bedoel ik dat er vaak wel vlakke lange stukken tussen zitten ( geen bochten, gewoon recht toe recht aan) , maar ook zeker wel bergen... ik moet altijd heel erg lachen als er weer eens mensen richting Reykjavik fietsen en echt de berg niet op komen van wegen de wind.. hahaha.. wand idd .. het weer is heel wisselvallig.. maar ik denk zeker wel dat als je van fietsen hou, en goed weer heb dat het mooi is in ijsland te fietsen.. :) * we hebben nu al bijna 3 maanden zulk ruk weer.. storm, sneeuw, wind.. kouw.. Hagel,.. etz.. en dat zins januari.. . als het een keer mooi is zonder te veel wind, is het gewoon -10 en veel sneeuw.* dus naja hopen dat het snel beter word !

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 02:36

Ik woon al zo´n 15 jaar hier op ijsland. Ik héb niet eens een fiets ( we hebben wel negen paarden...)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 08:01

De enige fietsers, die wij tegen kwamen op hele hele hele lange wegen dwars door lava velden, die met de auto al heel lang waren, waren ........................
Nederlanders :D

WIj hebben ons daar erg over verbaasd. Wat bezielt je om in the middle of nowhere te gaan fietsen.
Wij hadden zelf dan al uren met de auto gereden zonder een mens tegen te komen en daar in de verte 2 fietsen. Aan de fietsen hing de Nederlandse vlag. Gestopt en ze even wat lekkers te eten en te drinken gegeven, daar waren ze wel aan toe.
Een paar dagen later kwamen we weer 4 fietsers tegen en je raadt het niet..................
Nederlanders. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:49

Wij hebben fietstassen van 'n fietswinkel in Amsterdam en dat staat er ook op, dus je herkent ons wel als Nederlanders omdat d'r dus Amsterdam op staat. :))

IJsland wordt steeds populairder als fietsland, niet alleen bij Nederlanders trouwens. :j En ik ben wat meer van de avontuurlijke vakantie, zo'n geregeld rondje "must-sees" vind ik echt geen zak aan. :O

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:36

@fiffill Wel leuk idee zeg om te gaan fietsen door Ijsland! Denk alleen dat me oma dat niet gaat lukken :+ ( ben zelf ook iets aan de luie kant daarvoor, misschien met de scooter :+ :o )

En we hebben maar een week........

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:42

Ik zie je oma al gaan :') nee, dat lijkt mij ook geen strak plan. En als je zo kort de tijd hebt kun je beter gewoon met de auto (of de bus gaan). Wij hebben er ook ruim de tijd voor uitgetrokken. :j

Scooter lijkt me niet héél handig daar, tenzij je alleen op de ringweg wilt blijven... je hebt ook al goede fietsen nodig namelijk omdat niet alle wegen geasfalteerd zijn. Denk dat zulke wegen met de fiets makkelijker zijn.
Overigens gaan we niet met de fiets - ver - het hoogland in, da's ons net wat te heftig (dit is onze eerste grote fietstocht dus wie weet de volgende keer). Daar heb je ook geen winkels ed. dus dan zou je echt een hele hoop in moeten slaan als je dat wil doorkruisen, plus dat er daar al helemaal geen goede wegen zijn (en vaak vrij grote rivieren die je door moet waden etc.)

Heb wel verslagen gelezen erover, iemand die 't hele hoogland op de fiets had doorgestoken, die zat 25 dagen aan de aanmaaksoep... :Y)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:52

Tjitx schreef:
Moik en ik gaan in augustus 9 dagen een trektocht maken over IJsland: de snaefellsnes tour.
Heb er echt heel veel zin in! Zijn er bokkers die dit ook hebben gedaan?
Tips zijn meer dan welkom!

Zo herkenbaar deze tour heb ik samen met mijn tweelingzus en een vriending gemaakt. Helemaal te gek die tour zou het zo weer willen doen

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:38

Ik ga waarschijnlijk in oktober met mijn moeder een weekje! Maar ik heb echt nog geen idee wat we allemaal gaan doen, dus zijn er hier nog dingen die we echt moeten doen? :))

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:55

Ik ga van de zomer al weer voor de 6e keer naar IJsland!
Ik heb er een jaar gewoont en gewerkt voor Eldhestar, en sindsdien niet meer weg te slaan ;)
De laatste jaren ben ik alleen in de zomers daar geweest, altijd weer voor Eldhestar. Ik heb daar nu mijn eigen paardje staan, maar als alles gaat zo als het moet gaan, komt ze van de herfst (na het eczeemseizoen) naar Nederland :):)
Iedereen die meer info van Eldhestar wil of andere info vooral over de zuidkust mag vragen :j

Elias:
Als je een weekje gaat, en je bent er nog nooit geweest, zou ik me aan de must-sees houden :j Blue Lagoon, Golden Circle en een stukje zuidkust zijn geweldig. Walvisspotten is ook erg leuk, en Reykjavík is gezellig en klein en prima in een dag te doen (tenzij je veel musea in wilt)
Heb je een week een hotel geboekt in Reykjavík? Of heb je een huurauto oid?

Tjitx: Met welk bedrijf ga je? Ik heb zelf een Snaefellsness tour en die is echt geweldig :j Hele mooie landschappen!
Een tip: Neem een paar extra schoenen mee waar je ook in kan rijden. Er is een gedeelte op het strand dat je een aantal rivieren door moet kruisen. Als het water hoog staat dan helpen zelfs laarzen niet meer, dan is het makkelijker om met schoenen te rijden en ze een dag te laten drogen. Als je met eldhestar gaat slaap je ook nog eens een paar keer 2x op de zelfde plek, en kan je dus lekker je schoenen in de hut laten staan om ze te drogen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:27

Ik zit op het moment op het vliegveld te wachten totdat mijn vlucht vertrekt. Ik zit een dagje in Reykjavik en zaterdag reis ik door naar een boerderij waar ik 3 maanden ga werken. :j

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:07

Super! Waar ga je werken?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:56

Boerderij van een bokker. Zelfde waar Fiffill nu zit. ;)

Ben inmiddels in Reykjavik aangekomen en zit lekker in het zonnetje. :D

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:40

Jamaar waar in IJsland :+
Geniet er maar van hoor! Ben wel beetje jaloers :=
Voor mij duurt het nog 60 dagen! :):)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:01

Ohhhh. :+
32 km van Blönduós vandaan. :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:40

Haha je bent er bijna! :D Ben benieuwd. Ik zit ook alweer een maand hier, de tijd gaat zo hard! :oo

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:17

Ah, norðurland, mooie omgeving daar (hm eigenlijk overal hier...).
Veel plezier.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:40

Fiffill schreef:
Haha je bent er bijna! :D Ben benieuwd. Ik zit ook alweer een maand hier, de tijd gaat zo hard! :oo

Ik ook. :')
Laten jullie nog wel wat schapen over voor mij. Zag dat er nog maar 80 hoefde te lammeren. :')

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:41

pfff nog 3maaandjes! Zijn er nog dingen die je echt moet zien wat niet toeristisch is? *D En weten jullie waar je het beste met de sneeuw scooter over de gletsjers kan gaan? (gaan 14augustess weg maar werd wel verteld dat dit ook gewoon mogelijk was dan :) ) We hebben voor de hele week een huur auto...

Ik en me ma willen zowiezo een ijslander tocht gaan doen! Weten jullie waar je het het beste kan doen en dan niet alleen een stap rondje met beginngers? :+ En wat zouden dan leuke activiteiten zijn wat de rest kan doen want die gaan niet op een paard zitten :p (broertje van 13, paps, en opa&oma.)
Is er misschien een groot waterpark/dierentuin wat leuk is voor hun dan? *D

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:51

Ijsland, prachtig. Het is alweer 3 jaar geleden dat ik daar ben geweest. Heb de tijd van mijn leven gehad. Heb 3 weken met de auto rondgetrokken. Ook veel paardgereden. Ontzettend fijn gereden in de buurt van Myvatn bij Hestasport (volgens mij). Was van alles fout gegaan met de boeking en de tocht was al weg. Of we het bezwaarlijk vonden om die dag dan te gaan raften en de dag erna te rijden. Dat raften was zo ontzettend gaaf en de dag erna had ik een prive rit. Haha! Ik heb ook gereden bij Ishestir en dat vond ik vreselijk. Ik had echt de meest vreselijke manegeritervaring daar.

Maar het mooiste was nog wel het aantal dagen dat ik op een schiereiland in het oosten heb gezeten. Daar zit een Youth Hostel, compleet in de middle of nowhere. Bleek dat je daar ook paard kon rijden. Echter, er liepen daar op dat moment ook een heleboel kinderen rond en die gingen mee op ritten. Daar had ik niet zoveel zin in. Ik gevraagd of het mogelijk was om alleen met begeleiding te rijden, omdat ik zo graag eens echt wilde tolten. Nou, dat heb ik geweten! Er stond echt een pracht merrie voor me klaar. Gitzwart, verder werd er niets bij gezegd. Ik vertrok met de eigenaresse en werkelijk alle registers werden opengetrokken. Ik had in het verleden al wel eens getold, maar nog nooit zo. Dit ging zo ontzettend hard!!!! De eigenaresse vroeg later hoe ik het had ervaren, en ik kon alleen maar zeggen dat dit de meest fijne tolt was die ik ooit had meegemaakt. Toen pas werd mij verteld dat dit paard een aantal jaar ervoor zeer hoog was geeindigd in de nationale competitie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:09

maaikemuis schreef:
Maar het mooiste was nog wel het aantal dagen dat ik op een schiereiland in het oosten heb gezeten. Daar zit een Youth Hostel, compleet in de middle of nowhere..

Ýtra Lón op Langanes misschien...?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:16

Jaaaaaa! Daar was het, zo ontzettend mooi. Hebben daar 4 dagen gezeten, had van mij best langer mogen wezen.

Ben de foto's van die vakantie weer aan het doorkijken, zucht, zou zo graag weer terug willen (ben in een sentimentele modus terecht gekomen). Ben daar toen de liefde van mijn leven tegen gekomen. Helaas is het een maandje geleden uitgeraakt.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:33

@citroen:
op het moment dat je je auto pakt en de stad uit rijd daalt het toeristengehalte exponentieel ;)
En over het algemeen geld: hoe verder van de hoofdweg, hoe minder toeristen. Klim eens een berg op. Veel paden zijn er niet maar je kan overal gewoon wandelen.
Als je bij skogafoss naar boven loopt, stop dan niet bovenaan de waterval maar loop eens een stukje verder.

Als je een week de tijd hebt zou ik zeggen, pak de auto, rijd een stukje, ga eens de auto uit, geniet van de leegte en zoek 's avonds een farm hotel (http://www.farmholidays.is) uit mn hoofd...

Paardrijden kan je op de grotere bedrijven als Eldhestar in Hveragerði, zij hebben ook een tour alleen voor gevorderden, en daar ben je zeker om een geweldige töltervaring te krijgen met hele mooie uitzichten over Ölfusá.
Waterparken of grote dierentuinen zul je niet vinden in IJsland :')
Er zijn wel veel zwembaden overal, met hottubs wat de lokale ontmoetingsplek is voor de ijslanders. Verder moet er in Selfoss ook recentelijk een soort van kinderboerderij geopend zijn, maar daar heb ik nog niets over gehoord.
Anders is misschien het thermaal verwarmde strand (in reykjavík) wel leuk voor de rest van de familie als het lekker weer is?

Edit: kinderboerderij selfoss: http://www.randburg.com/is/slakki-family-park/index.asp
edit2: reykjavik zoo: http://www.mu.is/in-english

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:10

maaikemuis schreef:
Jaaaaaa! Daar was het, zo ontzettend mooi. Hebben daar 4 dagen gezeten, had van mij best langer mogen wezen.

.

Grappig, goede bekenden van me daar, Sverrir helpt me mijn border collie af te richten tot schapendrijver. Kleine wereld ;) .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:17

Wat ik ook zo bijzonder vond was dat daar een oude vrouw hielp rond het hostel. Ook met de paarden, zij sprak Duits. Ze was toen al dik 70. Is zij er nog?