naar parijs met de auto. paspoort nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:32

Krijg je in nederland geen herinnering als je id verlopen is, bij ons als je het blijvend niet gaat halen krijg je sowieso boete. Staat er al toch overlezen. Raar allemaal, als ik dit leeszou het geen slecht systeem zijn.

En inderdaad verknippen :=
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-07-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:33

Was allemaal geen probleem, ben bij de gemeente geweest.
Je moet alleen een oude inleveren, wil je geen boete krijgen.

Shiloh

Jennnnn schreef:
Voor zover ik weet is ook hier in Nl een rijbewijs geen geldig Identiteitsbewijs.

Jawel hoor, in Nederland wel, sinds de identificatie plicht. Ik gebruik altijd mijn rijbewijs om me te identificeren, ook bij de gemeente en dergelijken. In het buitenland is het geen geldig ID...

Hoe kun je nou geen paspoort of ID kaart hebben, daar ben je toch gewoon verplicht toe? Hoe kun je in hemelsnaam aan een rijbewijs komen zonder je te hebben geidentificeerd met een paspoort of ID kaart.

PercyLeen

Voor diegene die het onzin vinden:

In de Wet op Identificatieplicht staat, dat een werkgever verplicht is om de identiteit van alle bij hem in dienst zijnde werknemers te contoleren en een kopie van een geldig identiteitsbewijs (ID-bewijs) te maken en te bewaren.
Ook als u vreemdelingen inhuurt als uitzendkrachten of van een onderaannemer (bijvoorbeeld personeel voor catering, schoonmaak of beveiliging) bent u verplicht naar dit identiteitsbewijs te vragen en hier een kopie van de maken en te bewaren. Het is overigens aan te bevelen bij uitzendkrachten of ingehuurd personeel in alle gevallen om een identiteitsbewijs te vragen. Dit kan de duur van mogelijke controles door de bevoegde instanties drastisch bekorten.

Voor al deze documenten geldt dat de geldigheidstermijn niet verstreken mag zijn. Let wel, een kopie van een rijbewijs is voor de werkgever niet voldoende.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:34

Bij het aannemen van uitkering, werk ect. mag het paspoort/id niet verlopen zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:37

En ook niet TIJDENS je werk, je bent immers niet meer in het bezit van een GELDIG ID bewijs. Een verlopen ID bewijs is niet geldig.

of als de administratie van de werkgever niet in orde is. Deze boete kan oplopen tot 8.000 euro per 'illegaal' werkende werknemer.

Veel bedrijven zullen er niet zo nauw mee om gaan maar als ze controle krijgen zijn ze dus vies nat. En een Uitzendbureau zal deze controle ongetwijfeld vaker krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:37

AaronYve schreef:
Bij het aannemen van uitkering, werk ect. mag het paspoort/id niet verlopen zijn.

Tijdens het werk ook niet :n Bij percyleen iig niet, zie laatste post op vorige bladzijde. Ik moet zelf ook een nieuwe kopie inleveren als de oude verlopen is. Je werkgever is verplicht een niet verlopen kopie van je te hebben.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:39

Daarbij, hier vast al genoemd.. Werknemer of niet, vreemdeling of niet.. Je document moet geldig zijn.. :j

Enkel in Nederland is het rijbewijs een identiteitsbewijs.. Binnen de aangesloten EU landen is een Identiteitskaart geldig, daarbuiten pas een paspoort.. :)
Ieder identiteitsbewijs mag niet verlopen zijn, zowel in NL als daarbuiten.. :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:41

Hmm goed dat het dan zo is maar ik heb er geen problemen mee gehad. Geluk :)

TS: al bedacht wat je gaat doen?

MarloesRixt

Re: naar parijs met de auto. paspoort nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:45

Toevallig zijn mijn ouders net terug uit Frankrijk, paspoort is niet nodig. Een identiteitskaart is voldoende. :)

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:45

verootjoo schreef:
xKatleentjex schreef:
Ik vind het als Belg wel een beetje gek, hier is een ID-kaart verplicht en geen discussie mogelijk. Je wordt zelf opgeroepen door je gemeente als je twaalf jaar bent, en om de x jaar (4 of 5? ), krijg je een heroproepingsbrief dat je je kaart moet laten vernieuwen met een nieuwe foto. Er staat heel duidelijk op het papier dat het verplicht is. Krijgen jullie in Nederland niet zo'n brief?

Dat is in NL ook zo, maar dan als je 14 bent. Ik sta net zo verbaasd als jij als belg. Alleen krijgen we niet een brief wanneer ie verlopen gaat. Dat moeten we zelf bijhouden.

bij ons in almere krijg je gewoon een brief hoor dat het weer tijd is om te verlengen wel zo handig

ik zou het persoonlijk niet doen als ik jou was ruikt niet zuiver.
en dan 175 euro vangen? je hebt toch ook nog benzine nodig en de tolwegen in frankrijk die je moet betalen zelfs met paspoort hou je dan niets over van die 175 euro

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:52

verootjoo schreef:
Alleen krijgen we niet een brief wanneer ie verlopen gaat. Dat moeten we zelf bijhouden.

En zelf dát kreeg ik dus nog (gemeente Utrecht)!
Kreeg netjes een maand of 3 van tevoren een herinnering :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:53

Ik zou het er ook niet op wagen, ze zouden maar net jou er tussenuit pikken op de grens...

Overigens gaat dat inderdaad vervelend worden als je ooit eens een ID, paspoort of misschien zelf nieuw rijbewijs gaat halen. Ik kreeg mijn nieuwe paspoort niet mee als ik m'n (al 3 jaar verlopen) ID kaart niet inleverde. Het was maar goed dat ze dat bij het aanvragen hadden gemeld want ik heb 3 dagen naar dat ding gezocht :=

Ik kreeg ook altijd gewoon herinnering als 'ie bijna verlopen was (Gouda en Utrecht) :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:54

MarloesRixt schreef:
Toevallig zijn mijn ouders net terug uit Frankrijk, paspoort is niet nodig. Een identiteitskaart is voldoende. :)

Heb je überhaupt het topic/beginpost gelezen? TS heeft geen paspoort en ook geen ID, dat is nu juist het probleem ;)

@Yessy niet alleen de kans op het er tussenuit pikken. Wat dacht je als je in Frankrijk iets nodig hebt (politie, ziekenwagen etc) dan ben je ook mooi de sjaak hoor.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:54

Wat wordt hier toch veel verkeerde info verstrekt zeg!
Een rijbewijs is GEEN geldig identificatiebewijs.
Als je een bankrekening wilt openen of een uitkering wilt aanvragen heb je in ieder geval een ID-kaart nodig, die geldig is.
Of een geldig paspoort.

Een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs omdat daarop je sofinummer niet wordt vermeld.
Geloof me, ik heb ze beide net laten vernieuwen en toen is het me nog eens uitgelegd.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:56

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:57

flicka schreef:
Wat wordt hier toch veel verkeerde info verstrekt zeg!
Een rijbewijs is GEEN geldig identificatiebewijs.
Als je een bankrekening wilt openen of een uitkering wilt aanvragen heb je in ieder geval een ID-kaart nodig, die geldig is.
Of een geldig paspoort.

Een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs omdat daarop je sofinummer niet wordt vermeld.
Geloof me, ik heb ze beide net laten vernieuwen en toen is het me nog eens uitgelegd.

Dat is hier eerder in dit topic al lang uitgelegd...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:01

flicka schreef:

Op mijn rijbewijs staat mijn bsn hoor.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:06

Bij mij ook. Heb de oude nog.

Ik kan best een herrinering gehad hebben dat weet ik niet meer, het is al ff geleden. Maar eigenlijk ook krom.. je krijgt een boete als je hem niet kan laten zien op straat.
Maar als ie al een jaar verlopen is en je hebt er geen problemen mee gehad, kun je gewoon een nieuwe aanvragen...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:09

Sorry, staat aan de achterkant van het nieuwe rijbewijs.

De reden waarom een rijbewijs niet als geldig identiteitsbewijs wordt beschouwd is omdat daar je nationaliteit niet op staat..

Op zowel de ID-kaart als het paspoort staat welke nationaliteit je hebt.

Ik heb 2 jaar geen geldige ID kaart gehad en hem wel gebruikt, er werd niet eens naar de datum gekeken.....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:54

nee, okee, overal waar een kopie voor nodig is, dan heb je inderdaad paspoort of rijbewijs nodig.

Maar in het dagelijks leven, als je je moet identificeren kun je gewoon je rijbewijs gebruiken. Ook bij de bank, het postkantoor, de gemeente etc.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:58

simpel dus, je kan niet zomaar naar Parijs rijden, daarbij ka je ook even nadenken over de moeilijkheid an sich om ff naar het buitenland te gaan en weer terug....

Mijn dochter zou ik dat echt niet zomaar vragen....

ps., wat je ook nodig hebt en bij je moet hebben.... je groene kaart!

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:03

PercyLeen schreef:
En ook niet TIJDENS je werk, je bent immers niet meer in het bezit van een GELDIG ID bewijs. Een verlopen ID bewijs is niet geldig.

of als de administratie van de werkgever niet in orde is. Deze boete kan oplopen tot 8.000 euro per 'illegaal' werkende werknemer.

Veel bedrijven zullen er niet zo nauw mee om gaan maar als ze controle krijgen zijn ze dus vies nat. En een Uitzendbureau zal deze controle ongetwijfeld vaker krijgen.

Volledig offtopic, maar dit klopt niet hoor...
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... en-09.html

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:05

ik ga het hier nogmaals neer zetten en dan wat groter:

Weet jij wel wat je gaat vervoeren, ook al is het van een bekende!!!!!!

niet dat we straks lezen, bokker in franse cel!!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:07

Esmeralda schreef:
ik ga het hier nogmaals neer zetten en dan wat groter:

Weet jij wel wat je gaat vervoeren, ook al is het van een bekende!!!!!!

niet dat we straks lezen, bokker in franse cel!!!!

Maakt niet uit, ze heeft geen id of paspoort dus ze mag helemaal de grens niet over.