Bokt naar Schotland 2010: De updates!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Re: Bokt naar Schotland 2010: De updates!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 22:27

O, ik word echt zooooo jaloers :+
En krijg ook heimwee ... Wij gaan echt elk jaar naar schotland, alleen dit jaar niet... Ik wil er zo graag weer heen :P
Volgend jaar gaan we weer :D

Maar echt superleuke verslagen :D Wist niet dat het ov daar zo slecht was, maar wij gaan ook nooit met het OV wij nemen altijd de auto mee :+
Baal er echt van dat wij dit jaar niet gaan...
Maar nog superveel plezier in het mooie schotland :D

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:12

wat een onwijsleuke verslagen zeg!!

Raar dat het OV daar zo veel minder is. hopelijk gaat zondag alles goed!

Heel veel plezier nog en wij verwachten meer foto's

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 23:14

Update van vrijdag 9 juli
Vandaag wilden we eigenlijk naar het wildlife park gaan maar omdat ze echt flinke regen aangaven hebben we ons programma maar omgegooid en zijn we heerlijk gaan winkelen in Inverness.
We wilden allebei nog graag wat dingetjes hebben van de primark en Nikki moest nog twee dingen terug brengen dus dat was mooi meegenomen.

We stonden om half 9 netjes bij de bushalte te wachten, waar we werden aangevallen door honderden midgets.. We waren even vergeten dat die smorgens er ook waren als het droog en windstil was..
Gelukkig kwam de bus optijd en konden we er snel invluchten voordat ze ons nog meer konden steken dan ze al hadden gedaan.

Snel in Aviemore nog eventjes boodschapjes gedaan bij de Tesco en toen door naar Inverness.
Al gauw betrok daar de lucht en moesten we van winkel naar winkel rennen omdat het echt ontzettend regenachtig was.

Bij de Mark en Spencer hebben ze toch ZULKE lekkere taartjes, dat is een klein taartje met zo’n kruimelachtige buitenkant en gevuld met vloeibare hazelnootcream en hazelnootstukjes erop.. Verslavend!!
Om onze ergste honger te stillen nog eventjes wat bij de Mac gegeten, de laatste keer, want van Alice (onze tourguide van de Jacobite) moesten we beloven daar niet meer heen te gaan ‘Scottish name, horrible quality’

Toen maar weer naar ons hostel gegaan.
Waar we direct maar een wasje gingen draaien (want dat was wel nodig vanlieverlee :D ) en eten gingen koken.. alhoewel, onze opwarmmaaltijden die we voor dinsdag hadden gekocht in de oven proppen en eten)
Ik had Lasagna wat wel 2 dagen over de datum was maar nog wel te hachelen, Nikki had Moussaka die wel nog goed was maar echt gruwelijk vies was.

Ondertussen nog wat eekhoorntjes gespot, kakkerlakkenpoker gespeeld, monopoly.. pesten.. en ik heb blijkbaar veel geluk in de liefde want in het spel heb ik het niet! Nikki wint continue.. ;(

Een leuk detail, er zit een gezin fransen hier en om de een of andere manier hebben we best een leuke klik met die mensen (ze hebben twee jongen kinderen, en ik vind zelfs die kinderen leuk :D ) maar haha die meneer stonden we net mee in de keuken en lieten het restant van onze opwarmmaaltijd zien en hij vond het maar raar dat wij thuis wel voor onszelf konden koken (of zorgen.. maar dat heeft hij waarschijnlijk alleen gedacht) en lachtte ons echt compleet uit :')
En steeds als hij ons aankijkt lacht ie :+

Ook heeft Nikki mij vandaag iets heel gruwelijks aangesmeerd: Gefrituurde mars.. Getverdemme!!
Gelukkig vond ze het zelf ook niet lekker :')

Nog een leuk grapje van gisteren.. Nikki wilde koekjes bakken dus die hadden we gehaald, en gingen we bakken.. er moest alleen boter bij.. Dus wij de goedkoopste boter kopen.
Toen we het open maakte vonden we al dat het verdacht wit zag.. maarja het was de goedkoopste boter, dus we konden er ook niet veel van verwachten.
De fransman die ik hierboven noemde kwam ook even staan kijken waar we nou precies mee bezig waren en vond de boter er ook gek uitzien, dus hij pakte het pakje en keek eens goed.. bleek het geen boter te zijn maar VARKENSVET!
Ieuwwwwww!!!!!

We hebben de koekjes gebakken maar het was echt niet te hachelen, ook gewoon door puur het idee dat er varkensvet in de koekjes zat.. Hahaha! Nikki mocht ze natuurlijk niet eens omdat ze vegetarisch is :’) Blondjes dat we zijn, hahaha!

Afin.. We hebben een rustig dagje gehad, we zouden morgen naar het wildlife park gaan maar omdat de weersvoorspellingen echt drama zijn (heavy rain) hebben we morgen een hosteldagje. Lekker niks doen een dag is ook wel fijn.
Zondag gaat onze reis heel vroeg beginnen richting Glen Nevis zodat we daar optijd zijn voor de FINALEEEEE *feestje*

Liefs, Naath en Nikki

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:29

Leuke update weer!!! Wel balen van het weer maar dan is het iig niet zo heet. Hier is het bij mij binnen nu 28.5 graad. ^)

En hoe kan je nou niet zien dat het varkensvet was? _O-
Briljante actie van jullie. :))

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:24

Weer een leuke update!!
Wel jammer van het weer daarzo, maar ik zou nu een moord doen voor een beetje regen :=
Varkensvet, dat klinkt echt heeeeeeel goor :')

Ik hoop dat jullie reis ook nog goed gaat en jullie op tijd zijn voor de finale!! Zou wat zijn als jullie de helft missen...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:26

@ Yonker, lijkt me niet dat de wereld dan vergaat hoor ;)

Wel jammer van het slechte weer, ik zit over een paar uur op de boot :D Maargoed paraplu en regenjas zijn mee :P heel veel plezier nog!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:49

Nee dat niet maar toch zou het wel mooi poedersuiker zijn :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:54

Nou onze wereld zou wel mooi vergaan hoor := Zeker nu Naath me zojuist heeft uitgelegd wat buitenspel is (met hulp van wat simpele keukenattributen: als de afgekloven maiskolf naar de olijfolie wil spelen, en het 6-kruiden-potje is de laatste verdediger voor het boter-doel, dan is het buitenspel :+ ofzo )

Firescorpion, veeel plezier!

En Marlies, echt, het stond er niet in koeienletters op ofzo :') Achteraf stond er wel Lard op ipv Butter ofzo, maarja, het was goedkoop he :+ ..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:56

Dan had je het etiket beter moeten bestuderen! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:09

Jaaa zeg alsof jij verwacht dat ze pakjes varkensvet verkopen tussen de boter.. echt ewww, totally gross :D We zijn sowieso niet zo goed met aankopen doen, we hebben ook echt bizarre thee gekocht, je hele theewater wordt er rood van, en hij smaakt een beetje zurig (bessen) :=

Zo even een snelle update van vandaag (en gisteravond :')) Vandaag hebben we geen reet uitgevoerd, zijn allebei wat verkouden aan het raken en hebben lekker niks gedaan. Vanavond wel voor het eerst zelf echt gekookt :') Was best te haggelen (of hoe je dat ook schrijft :') ), was zelfs wel lekker te noemen. Aardappelblokjes uit de oven met rozemarijn, maiskolven en een gekookt eitje, wauuuw.

En inmiddels heeft Naath een fan hier in het hostel.. of ze er zelf erg blij mee is, valt nog te betwisten. :+ Het is een oude, vadsige, rare vent die gister toen ze samen gezellig in de droogruimte voor waskleding stonden vroeg of 'die BH' van haar was, en zei dat hij 't een mooie BH vond... := En vandaag kwam hij met een bakje kersen 'wat ineens op zijn plank stond in de koelkast, maar hij lustte geen kersen' dus of wij (vooral Naath dus) het niet wilde hebben.. eeuuhh, ewww? :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:15

Gross! :')
Arme Naath. :=

Hebben jullie weer gepest? :))

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:56

:')
Gatverdamme wat een engerd _O-

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:07

Hihihihi, uitkijken dat die vent jullie niet gaat stalken.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:25

Nederlands Elftal ;(

Zo een update over gisteren en vandaag.. Bereid je voor... 2,5 aviertje :D

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:27

Update van 11 en 12 juli:

11 juli.. de grote dag.. de dag der dagen.. het einde van de wereld was nabij maar toch ook weer niet. Kortom: De finale van het WK.
Er gebeurde nog meer deze dag, namelijk dat wij van hostel gingen verkassen. Na een emotioneel afscheid van de Cairngorms en het hostel (in de bus nog termen als: nou kunnen we dit voorlopig alleen nog maar zien via google streetview..  ) waren we dan eindelijk onderweg naar het langverwachte Glen Nevis.
In Aviemore staptte de man wie sprak over mijn ondergoed dat ie het zo mooi vond en kersen gaf ook uit de bus en begon een praatje.. Nouja beleefdheidshalve praat je mee maar ojee, wat een nare man.. := Gelukkig ging ie na 5 minuten weg en konden we ons verder voorbereiden op vandaag.
Even snel met mijn mamsie gebeld over hoe de sfeer in Nederland is met het oog op de finale en hoe het met de hamstertjes gaat.. Wat ik al vermoedde, is er een van mijn hamstertjes overleden, arme schattepetat..

Een hele dag durende busreis met de nodige overstaptijd maakte ons het leven wat zuur, maargoed, het houdt je weer lekker bezig en afgeleid van de grote wedstrijd die komen ging. Eindelijk na een misselijkmakende busreis naar Fort William die twee uur duurde en echt gruwelijk was (maar wel mooie uitzichtjes <3 ) waren we dan in FW, waar we nog een kleine twee uur konden wachten op onze bus richting het hostel (waar we later achterkwamen dat een taxi, die daar in overvloed stonden, ons al voor 6 pound naar het hostel konden brengen.. dat scheelde 2 pound met de bus.. hm..)

We waren compleet in oranje gekleed al en kregen wat lacherige gelukswensen van mensen, en van twee kleine jochies met een spanjeshirt aan wensten ons ook ‘good luck’.
Dat gingen we wel nodig hebben want de octopus had tenslotte spanje getipt als winnaar.
Oke, maar terug naar Fort William.

Daar hadden ze een hele fijne supermarkt waar ze eindelijk mijn kleine verslaving hadden: Strawberry cheesecake toetjes! Kostelijk!!! Een laagje aardbeiensiroop, een laagje crème en een laagje koekkruimels, en dat alles in een toetje! Jeeeej!

Eenmaal weer bij de bushalte kwam er een groep amerikanen aanlopen en we vreesden al dat zij ook naar het hostel moesten, en jawel hoor.
De begeleider kwam naar ons toe om te vragen of wij ook naar het hostel moesten en hoe en wat (zagen wij eruit alsof wij dat goed wisten? Blijkbaar..) en of wij ook voetbal gingen kijken en waar.
Nou JA natuurlijk gingen wij voetbal kijken en ze mochten best meekijken als we ook maar voor Nederland waren, en dat waren ze (afgezien van een zo’n arrogant stuk.. Oke we houden het netjes vandaag :D ) dus dat werd gezellig in de pub vanavond!

Na een kleine dramabusreis van 10 minuutjes waren we bij ons hostel..
Dat viel ietswat… tegen..
De buitenkant was al lelijk en oud en vervallen en *positief* .. oja de omgeving is wel mooi waar het instond.
De binnenkant was helaas niet veel beter. Ontzettend onvriendelijke staff (dat is afkicken in vergelijking met wat we hadden in de Cairngorms). Het begon er al mee dat ik een plastic tasje weggooide en iemand het er vervolgens weer uitviste omdat het gerecycled moest worden.. Hij was kapot.. dus weinig hergebruiken aan. Maargoed, ze moeten zich ergens druk over maken, nietwaar.
Toen onze kamer.. Een 18 persoons kamer, verdeeld over 2 units zegmaar, gevuld met die groep amerikanen.. Nikki kon in de ene unit nog slapen en ik op de andere.. Nou echt niet zegmaar.
Dus wij zwaar assertief als dat we zijn naar de balie en eens vragen hoe dat zat en of er geen andere kamers waren.
Gelukkig snapte dit grietje ons wel en kregen we toch nog een andere kamer (welke geen stopcontacten blijkt te hebben, dus dat is ook fijn :D …*positief* )

Hier snel wat eten bereiden, verse pasta, waar we in Nederland zo gek op zijn. Maar dit bleek toch niet de pasta te zijn waar we op hoopten en was eigenlijk gewoon niet te hachelen.
Ik had al eigenlijk geen eetlust van de voetbalstress dat de helft ook niet op is gegaan.
In de keuken kregen we wel leuk contact met een Nederlandse vrouw, die we over konden halen ook voetbal te komen kijken, en wat ook tijdens de voetbal super gezellig bleek te zijn met haar!
Oke terug naar de voetbal, we waren om half 7 al bij het cafe waar we gingen kijken, wat op nog geen 2 minuten lopen van het hostel was, erg fijn! Het was toen al wat druk daar en aangezien ik toch alleen nog maar kon stuiteren was het maar goed dat we niet langer in het hostel zijn gebleven.
Veeeeel Nederlanders in het cafe! :D Er werd ook direct aan ons gevraagd toen we binnen kwamen waarom we geen Bavariajurkjes hadden?! Maar gelukkig accepteerden ze ons vlaggetje ook en mochten we erin :P Het was ontzettend druk tegen de tijd dat de wedstrijd begon maar wel ontzettend gezellig!! Helaas weten we allemaal wat de afloop was.. *sip*
Dat verziekte onze avond al wel iets..

Wij al pratend en lichtelijk boos geïrriteerd scheldend zingend richting het hostel weer om daar naar bed te gaan en daar nog flink wat na te praten over die verschrikkelijke rotspanjaarden met hun schwalbes en de scheidsrechter die ook geen positief woord van ons kreeg, maar deze plannen werden verstoord door een kamergenoot die al belachelijk vroeg in bed lag.
Dan maar douchen en daar nog even uitrazen. Een douche knapt een mens van op normaal gesproken. Maar normaal kennen ze niet hier, dus de douches waren helemaal verschrikkelijk.
De douchekraan was stuk waardoor er een hoop water langsliep wat dus de waterdruk uit de douchekop niet ten goede kwam en na een korte tijd werd het water lauw.. gevolgd door koud water. *grmbl*

Stilletjes de kamer weer insluipen en dan maar toch proberen te slapen zonder nog even goed na te kunnen kletsen. Zonde maar helaas.
En nog meer helaas was dat onze nachtrust om 2.30 werd verstoord door een kamergenoot die haar bed stond af te halen en wegging. Gevolgd door nog meer helaas, dat het kind van die irritante vervelende dame die savonds al zo vroeg op bed lag, om half 7 op onze deur stond te kloppen en dat wij daar wel wakker van werden en zij niet, en dat Nikki dus maar de deur open deed, dat kind zei hoi en ging weer weg?!! En als klap op de vuurpijl ze om 7 uur dat kind bij ons op de kamer haalde en daar rustig haar zooi in ging staan pakken, bed afhalen, etc. en dit alles op een geluidsniveau wat je niet om 7 uur smorgens wilt! En dan dommel je NET weer in, en dan komt ze een half uur later nog even de laatste spullen halen! GLOEIENDE! *kwaaaaaadddd*
En dat is nog niet het ergste, maar ondertussen staat dat kind er de hele tijd bij en die staat dus te kijken hoe jij in je bed ligt te liggen…

Om 8 uur kwamen we (niet zo uitgerust als we hoopten) uit ons bedje, enigsinds deprie nog door het voorval van gisteren en besloten we maar om de Ben Nevis te gaan beklimmen.
Dat zou niet echt mee gaan vallen. We hebben hier voor de deur wel een pad omhoog maar dat is echt omhoog OMHOOG zegmaar, dus we konden via het visitors center ook geleidelijk aan omhoog lopen. Daar stonden al diverse borden met dat er mensen zijn doodgegaan tijdens het beklimmen en dat het gevaarlijk is, etc.. En na het zien van het weerbericht hebben we besloten om maar niet te gaan klimmen, dit is niet iets voor ons, wij zijn niks gewend en het is niet voor niets de hoogste berg van engeland/Schotland en er gaan niet voor niets mensen dood.. (we horen al de hele dag helicopters op en aanvliegen op de berg, dus dat zegt genoeg)

We zijn maar doorgelopen naar Fort William om daar even een krant te scoren waar wat instaat over de voetbal en nieuwe toetjes te halen.
Het bleek toch een iets wat langere reis te zijn als gedacht en het was zeker wel een uur lopen.. pfff :+ Dus op de terugweg ook maar gewoon de bus genomen.

Hier aangekomen bleek natuurlijk dat het hostel dicht was voor cleaning. Om wat tijd te doden zijn we toch maar het pad hier omhoog de berg een stuk opgelopen, wat een prachtig zicht! <3
Echt ontzettend gaaf om te zien! Maar wel heel heftig dus ook echt niet iets voor ons om te beklimmen! Maar het kleine stukje dat we hebben geklommen was echt goed te doen.

In de rivier voor ons hostel staat een tentje opgezet en die bewoners daarvan waren zich ook echt aan het wassen in de rivier.. en dat water is echt maximaal 8 graden! Kooouuuddd! Dat zag er redelijk apart uit.

Om 14.00 behoorden we het hostel weer in te mogen maar werden we eigenlijk een soort van tegengehouden door een medewerkster.
En dat het pas om kwart over 3 open zou gaan.. Ja hallo, daag! Wij gaan hier niet nog een uur in de regen zitten wachten en we willen gewoon naar onze kamer!
Maar ze waren nog aan het schoonmaken? Wij waren daar ietswat verbaast over omdat ze dan 5 uur en drie kwartier de tijd had om schoon te maken.. En dat schemerde door naar haar blijkbaar waarop ze ons vroeg of wij wel eens in een hostel hadden gewerkt en dat ze wel 92 bedden had! Ja en? Die hoef je toch niet allemaal op te maken of schoon te maken? Plus dat ze er maar 88 hebben ( :P )
Afin, de aanhouder wint en we mochten er toch in (aangezien er in de keuken ook staat dat je om 14.00 weer in het hostel zou mogen..)

Nu zitten we heerlijk even in de woonkamer te zitten en gaan straks misschien nog even een stukje lopen. Maar voor nu zijn we moe en gaan we lekker even koken zo.

Tot zo ver mijn 2,5 aviertjes lange verslag, het spijt me zeer dat het zo langdradig is, maar ach.. Het houdt jullie ook maar weer eventjes van de straat, want het regent toch ook in Nederland heb ik vernomen ( lekker puh!)

Liefs, Naath en Nikki

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:46

Zo, wat een mega update!!!

Ik zie het ook gewoon helemaal voor me, dat gezeur in die kamer met die mensen en dat jullie het hostel nog niet in mochten. :')

Ben nu wel heel benieuwd naar de foto's vanaf die berg! :))

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:39

Balen he van Oranje ;(

Maar wel een leuke update weer!!
Dat hostel is niet echt klant vriendelijk zo te horen.... lekker dan, hopelijk hebben jullie vannacht geen last van een vrouw die heel vroeg wil gaan slapen..

Ben ook benieuwd naar foto's!!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 23:18

Correctie: we zijn toch nog een flink eind de berg opgegaan en besloten om morgen toch nog verder te gaan, want het is wel te doen en het gaat te mooi zijn om het niet te doen.
Na het wandelen heerlijk met onze blote pootjes in de rivier gezeten (KOUDDD!!)

Net ook nog een heel stuk gewandeld waarbij we echt geweldige uitzichten hadden en een ondergaande zon met rode bergen en ohh :+:

Het waardeloze hostel wordt toch wel iets minder erg in vergelijking met de prachtige omgeving!!! <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 05:42

Wel jammer van het hostel...hebben ze daar ook rare tijden dat je binnen moet zijn? :=

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 10:10

Nee dat niet :n
Maar wel dat je stil moet zijn tussen half 11 en half 8, maar dat lijkt me logisch.. alhoewel andere dat niet vinden en gewoon flink herrie maken.

Zo, wij zijn helemaal klaar om zo richting de Ben Nevis te klimmen en uit te komen bij het prachtige meertje daar! :+:
Nu nog even wachten omdat het vrij snel na het eten is, en we anders pijn in onze zij krijgen :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:21

Bedankt voor jullie kaartje! :):) Kreeg hem net binnen. :+:

Veel succes met beklimmen!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:42

Nou.. er komt toch een update aan van Nikki... :+:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:56

Owh God. :=
Megalang natuurlijk. :')

Die lees ik morgenochtend...ik ga nu slapen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:35

:') Nou mijn monster-update laat nog even op zich wachten want de WiFi ligt er hier uit, dus morgenochtend nog een poging... O:) Trusten marlies! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:23

Update dinsdag 13 juli

Laten we even voor onze thuisblijf-meelezers maar beginnen met: lieve vaders en (vooral) moeders, toen wij jullie bij ons tijdelijke afscheid lieten weten dat ‘wij niets zouden doen wat jullie ook niet zouden doen’, was dat natuurlijk figuurlijk bedoeld, maar dat hadden jullie vast allang begrepen ( O:) ).

Want wij zouden wij niet zijn als we niet een beetje wilde plannen zouden uitvoeren, die eigenlijk toch iets boven ons kunnen liggen (maar wel de moeite waard zijn hoor :D ). Zoals vandaag: vandaag hebben we dan toch de Ben Nevis getrotseerd, de hoogste berg van heel Groot-Brittannië. Ik wil graag even benadrukken dat, dat dus een hele HELE grote berg is. Gewoon HEEL HEEL groot zegmaar. Na een klim-en-daal-tocht van ruim 8 uur (8,5 uur) zitten we inmiddels lekker in de living room met thee en koekjes (en overal pijn := ) bij te komen van ons avontuur, en weer een uitgebreid verslag te typen :D
Vanochtend rond half 8 – kwart voor 8 – oke, 8 uur misschien zelfs wel, stonden we op met de plannen om een stukje de berg tegenover het hostel op te wandelen (wat niet eens de Ben Nevis zelf is), richting een meertje dat volgens een Nederlandstalig hostelgenootje erg mooi zou zijn, en ongeveer halverwege de klim naar de Ben Nevis zou liggen. Vol goede moed en gewapend met kitkats en strawberry / lemon cheesecakes zijn we die kant opgewandeld. Er waren al flink wat andere mensen op pad rond die tijd (9.30), en dat was niet raar want er was ook eindelijk weer eens goed weer voorspelt met een zonnetje en zonder regen. (Gevolg: Nikki levend verbrand, Naath geen schade opgelopen). De tocht viel ons eigenlijk goed mee, en binnen redelijke tijd (lees: 1,5 uur) waren wij in goede staat aangekomen bij het meertje. Het o zo mooie, donkerblauwe, typisch lake-achtige-schotse-meertje.

Alleen was het dus helemaal niet zo mooi als verwacht. -O- Een grauwig, grijzig, saai meertje, met verder weinig meer bijzondere eigenschappen dan een gemiddeld Nederlands meer. Ja hallo, je zal toch zeker niet 3 uur (we moesten ook nog terug naar beneden natuurlijk), gehupst hebben voor zo’n suf standaard-meer? En aangezien we beide lichtelijk teleurgesteld waren, en beide nog flink wat energie overhadden, begon dan toch langzaam wel de gedachte te spelen om wat verder te klimmen. Het meer was tenslotte al halverwege de Ben Nevis volgens onze hostelgenoot-die-ook-het-meer-zo-mooi-had-voorgesteld. Dus na kort overleg (‘Ja, ik wil!’) besloten we maar om verder te hupsen de berg op.
Een lange en ernstig vermoeiende en echt wel ietwat boven ons (vooral mijn) kunnen liggende tocht was wat volgde- maar wat zijn wij langs prachtige plekken gekomen onderweg! :+: Een watervalletje dat over ons wandelpad stroomde, waar we nog vers en superschoon bronwater van hebben getapt net als vele andere wandelaars, en prachtige uitzichten op de Glen Nevis en ver daarachter. (Fort William en de haven, een heeele hoop Lochs en echt 101 andere prachtige dingen, wauw :+: ). Echt, de uitzichten en plekken die je te zien krijgt als je die berg op wandelt zijn de moeite, blaren en spierpijn (nu al!!) meer dan waard. :)

Maar na ongeveer 2 a 2,5 uur begonnen wij ons af te vragen hoe ver het nog eigenlijk was, want de top was nog lang niet in zicht. Het antwoord van andere wandelaars kwam helaas niet zo bevredigend als we hadden gehoopt: ‘Ongeveer op de helft’… :/ Wat? Ja maar… het meertje was toch al op de helft? Nouja, als we nu toch al op de helft zijn.. kunnen we net zo goed doorklimmen, toch? :+ Dus we klommen verder, en verder, en verder.. en na een uur of 3 a 3,5 stelden wij opnieuw de ‘hoe lang nog’vraag aan een argeloze voorbijganger… ‘Around the corner now’- Wauw, dan zijn we er al bijna! :D Maar, een half uur later, hadden wij nog steeds geen uitzicht op de top.. dus maar weer eens iemand aanspreken: ‘Ongeveer op de helft’ was het wederom niet erg bevredigende (en ditmaal zelfs ietwat ontmoedigende) antwoord… En dit tafereel heeft zich echt nog wel een keer of 3-5 afgespeeld tijdens onze tocht: niemand leek te weten hoe lang het eigenlijk nog was.. Schotten, Belgen, Nederlanders, we hebben heel wat afgevraagd maar de antwoorden verschilden nog flink. Het leukste was nog toen wij onwetend aan een stel Nederlanders vroegen how far het nog was naar de top.. toen die onderling in het Nederlands begonnen te overleggen moesten we erg lachen en hebben we ons gesprek maar in het Nederlands voortgezet. Het antwoord? ‘Nog ongeveer drie kwartier tot een uur- het is niet die berg waar je nu op uit kijkt he? Het is nog daarachter, dus als je straks denkt dat je er bent, dan ben je er niet, want de top zit in de wolken’. Dat soort antwoorden was soms best ontmoedigend, maar teruggaan en het dan niet gehaald hebben was natuurlijk ook geen optie (bikkels! :+ ) dus zijn we doorgebanjerd over het pad. Vaak haalden we mensen in die ons dan later weer inhaalden, of zagen we mensen die ons eerder hadden ingehaald alweer terugkeren van de top, maar wij lieten ons niet ontmoedigen :D Een heel lieve stel opa’s haalde ons trouwens ook in, en wij hun weer, over en weer. Echt hele leuke toffe mensen die nog zeiden dat ze het knap vonden dat we zo ver kwamen en waarvan we een snoepje kregen. (Sorry moeders, het ‘geen snoep aannemen van vreemden ‘advies geldt even niet als je na 4 uur klimmen HEEL HEEL graag wat suiker naar binnen wilt werken := ).

Het type bevolking veranderde naarmate de hoogte vorderde: steeds minder jongeren of gezinnen, en steeds meer doorgewinterde klimmers. Dat was wel een goede graadmeter voor de hoogte, want hoe dichter bij de top, hoe ouder en ervarener de mensen werden, dus daar hielden we ons maar aan vast :D (Hoewel we wel 1 of 2 gezinnen van de top hebben zien afkomen, inclusief kinderen met prikstokjes en wandelschoentjes, waarvoor respect zeg!!). En uiteindelijk, na een 5 uur lange klim vol steile hellingen, lange soms moeilijk begaanbare, rotsige wandelpaden en swerelds mooiste uitzichten… stonden wij op de top van de Ben Nevis :+: Waar het uitzicht prachtig was, de sneeuw eeuwig (en daardoor erg vies aanvoelde, aldus Naath) en wij even samen op de foto moesten (met helaas een volop zoenend stelletje op de achtergrond van onze foto :’) ).

Maar waar dan toch een gevoel van opluchting had moeten komen, was het in mijn geval eerder vermoeidheid die toesloeg, want oliebol, die hele weg moeten we ook nog terug! Naath kreeg het nu (eindelijk :Y) ) ook wat zwaarder, maar na wat foto’tjes op en van de top zijn we rustig naar beneden afgedaald. Het afdalen was echt wat ons wel heeft opgebroken, want na zo’n tocht van 5 uur wil je eigenlijk alleen nog maar… slapen, liggen, thee drinken, je voetjes koelen in de beek.. alles behalve nog 3,5 uur moeten afdalen van de hoogste berg van de UK in ieder geval :+ Maar aangezien er geen andere manier was om terug te komen zijn we rustig teruggehupst, hebben we nog een aantal keer van de uitzichten genoten (het meertje was van bovenaf stukken mooier dan van vlakbij), flink wat gerust, geklaagd/gesteund/gekreund (oke, dat was vooral ik, Naath lijdt meer in stilte :+ ), en uiteindelijk zijn we beneden gekomen. We kwamen trouwens ook nog een opa en twee kleinkinders tegen die onderweg naar boven waren, waarvan opa aan het uitrusten was en werd ingehaald door z’n kleinkinderen, waarbij hij gauw riep ‘Just trying to give you boys a chance!’ :)) Op de terugweg zijn we nog veel mensen tegengekomen die echt in een bizar tempo, als stelletjes berggeiten, naar beneden van steen op steen en van pad naar pad sprongen, maar wij met onze moeie en onervaren benen hebben de tijd genomen. Onze totale tocht duurde daardoor zo’n 8,5 uur, pffff!

En pas nadat we onze pootjes gekoeld hadden in het koude beekje voor ons hostel, konden we weer lekker naar binnen. Binnengekomen hebben wij vrij vies en bergbeklimmer-onwaardig gegeten (hele vieze aardappeltjes en een uit elkaar gevallen gebakken ei en groentjes), en in flinke drukte gezien er in het hostel een grote groep lawaaierige en vervelende Duitsers is aangekomen. Maar gezien onze status (ernstig vermoeid) trekken we het ons niet heel erg aan geloof ik. We hebben zojuist heerlijk warm gedouched en onszelf in pyjama gegooid, echt heel fijn na zo’n lange dag :+:

Vanavond gaan we op tijd het nest in, morgen hebben we weer een lange (vergeleken met de andere wel relatief kort) reis op het programma, richting het Youth Hostel in Oban! En nu maar hopen dat de spierpijn morgen meevalt…

:*