Australië 2010!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

Re: Australië 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:26

joehoe, nou voor mij is de reis ook rond (tenminste het eerste stukje haha).
31 mei vlieg ik naar australie voor 8 maanden. Ik ga naar darwin en verblijf dan een aantal nachten daar. Vandaaruit wil ik werk gaan zoeken, of verder reizen naar kununurra of alice springs om werk te gaan zoeken. Het gaat mij vooral om het werken op een station, en dan zal ik natuurlijk wel wat meer de outback in moeten trekken. Maar goed dat ligt nog niet vast, zie wel waar ik dan terecht kom. Heb er in elk geval super veel zin in!!
Meer mensen met ervaring in het zoeken van werk (vooral in de agrarische sector?)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:28

Ik ben net in maart terug gekomen van een half jaar backpacken. Kan je nu al vertellen dat zo'n starterspakket weg gegooid geld is ;)
Voor alle vragen etc. Kan je gerust bij mij aankloppen!

Heel veel plezier!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:36

ja dat idee had ik al, heb er wel over nagedacht toen ik mijn vliegreis wilde plannen, maar ben er al snel vanaf gestapt. Klinkt volgens mijn vaak heel wat, maar eigenlijk doen ze bijna niks, je kan zelf alles prima regelen enz.
Had jij wel een starterspakket? ben je dan via een bepaalde organisatie gegaan?
En wat heb je allemaal gedaan en waar ben je geweest? ben nieuwschierig!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:42

Ik en mijn vriendin hebben gewoon alles zelf geregeld en dat gaat heel simpel en makkelijk, beter nog kost je alleen beetje tijd. Ben genoeg mensen tegen gekomen die zo ontzettende spijt hadden van hun starterspakket. Veel dingen die die organisaties aanbieden, kan je overal gratis krijgen daar. Dat weet je nu natuurlijk nog niet, maar achteraf waren wij zeer opgelucht dat we dat niet gedaan hebben, want puntje bij paaltje hadden wij net zo veel als de mensen die die starterspakketen hadden. Alleen hadden wij iets meer geld over, en iets meer ervaring in dingen zelf ondervinden!

Wij zijn in Sydney geland, en daar een auto gekocht. Een 4x4 met bed erin, en allerlei kookgerei, spelletjes, slaapspullen, jerrycans etc. Alles erop en eraan, we sliepen in onze auto. Van Sydney hebben we eerst klein rondje rond Sydney gedaan. Blue Mountains, Victoria, Canberra etc. Terug in Sydney gekomen, en toen de Oostkust gaan doen.

All the way to Cairns, vlakbij Cairns in Mareeba hebben we een maand werk gevonden. En daarna met vriendinnen die ook auto hadden naar Alice Springs gereden. Daar hebben we onze auto weggedaan, en zijn we met een tour naar Darwin gegaan, was een 6 daagse tour die ook door het KAkadu park heen ging. Daar nog week gebleven en van Darwin naar Adelaide gevlogen. Daar voor 10 dagen nog auto/camper gehuurd, Great Ocean Road gereden en via omweg weer terug naar Adelaide. Van adelaide de Indian Pacific genomen (3 daagse treinreis) naar Perth. En na nog 10 dagen in Perth hebben gezeten ben ik terug gevlogen naar Holland. Al met al precies 6 maanden weg geweest.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:38

Jeetje wat klinkt dat gaaf ! Ik heb er zo een zin in!
Dat starterspakket heb ik al aangeschaft, maar ik hoor inderdaad van vele mensen dat het weggegooid geld is.
We zien wel, in ieder geval is de eerste week vooral lachen en lol (als het klopt)

Mag ik vragen hoeveel je voor die auto had betaald? Wat een beetje een normale prijs is voor zo een soort auto.
Wij zitten te denken aan een minivan of camper achtig iets, maar als een 4x4 net zo duur is,
is dat natuurlijk beter haha.

Denk je er wel eens aan om terug te gaan? :+

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:52

campers en oude 4x4 zijn te vinden tussen ongeveer $2000 en $4000. Met onze 4x4 hebben we erg leuke dingen gedaan die niet waren gelukt met een camper. Zoals op het strand scheuren, 300 km over graffel road door de outback (om stukje af te snijden) haha het was allemaal zo ontzettend gaaf!

Nee ik ga niet terug. Ik ben iemand van seen it, done it, next! Haha backpacken was helemaal het einde, maar ik wil andere landen ook gaan zien vandaar. Ook vond ik de zon echt moordend. Wat niet helemaal mijn ding was, mooi weer ja heerlijk, maar dit was vaak toch veel te heftig! Al smeer je bij je leven, je voelt je huid gewoon helemaal vergaan. En in de echte zomerdagen moest je tussen 1 en 3 echt ergens in de arco zitten, anders ging je de pijp uit. Soms was het zo erg dat wachten voor een stoplicht al pijn deed. Maarja dat is echt de hoge zomer dagen, en dat vond ik als enige echt een nadeel aan dit land!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:04

joehoe! als het goed is heb ik nu ook een baan gevonden in australie (moet allemaal nog bevestigd worden maar denk dat het wel goed komt), dus heb ik ook een plek om heen te gaan als ik aan kom. Heb er super veel zin in, nog 3 weekjes wachten..

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:17

Wat ga je doen, Marlo???

Je komt net een paar dagen te laat aan in Darwin, ik vlieg de 24ste weer terug naar het koude Holland (geeeeen zin in!!!!)

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:24

o helaas, missen we elkaar idd net! haha

ik ga met een cattle mustering crew mee, en we werken dan in noord/west west australie zeg maar (ik reis van darwin naar halls creek, vandaaruit trekken we nog iets meer naar het westen geloof ik, broom?).
Dus ik ga dagen te paard achter kudde's koeien aan, en ze in paddocks/ op stations 'processen'), ook buiten slapen in een swag enz. super veel zin in, en hopelijk vind ik het ook nog erg leuk!
Misschien kan jij me nog helpen, vroeg me af wat het weer is in noord/west, west australie tegen die tijd?
die vrouw die me inhuurd zeg maar, zij dat het er ook wel erg koud kon worden. alleen 's nachts, of ook overdag?
beetje te bedenken wat voor kleren ik mee moet nemen.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:15

Cool!! Klinkt een beetje als wat ik gedaan heb, werk je soms voor een 'stock contracter'?? Kan goed dat je in Broome eindigt, dat is helemaal aan de westkust. Slapen in een swag is zooooooooooo gaaf!!! Australischer dan dat wordt het niet :D !!!!

Het wordt 's nachts idd best koud, hoewel je niet ver naar het zuiden gaat, dus je zult geen 0-5 graden krijgen (zoals in Alice Springs weleens gebeurt). Overdag wordt het gemakkelijk 25-30 graden en over het algemeen heel zonnig. Als je smorgens opstaat is het shirt-trui-vest en dat pel je gedurende de dag langzaam uit, haha! Zorg in ieder geval voor een petje of, beter nog, een hoed met brede rand om je hoofd tegen de zon te beschermen (maar dat zullen ze je daar ook wel adviseren), jeans en laarzen waar je mee kunt rijden maar ook goed op kunt lopen. Als je 'procest' (in de yards) sta je nl de hele dag op je benen.

Succes met pakken en als je nog vragen hebt, weet je me te vinden ;)

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:06

ja ik wordt idd ingehuurd door iemand, die ons weer laat werke voor verschillende boeren (neem ik aan, weet niet precies hoe het werkt eigenlijk haha, jij misschien wel?)
Ja geloof idd dat ze naar broom gaan. Ja ze adviseren idd een hoed, maar vind het lastig een goede te vinden! was vorig jaar in canada op de stampede, nou geen van de hoeden daar passte me, heb nogal een klein hoofd. wil zelf graag een lederen, maar die hebben wel weer een kleinere rand meestal.
Heb jij dit ook gedaan? ben benieuwd hoe het precies gaat, en hoelang we echt te paard zijn achte elkaar enz.
Ik heb nu stevige stal/rijschoenen van mountain horse gekocht om mee te rijden en te werke, is dat wel goed? of hebben de meesten toch wel laarzen aan? weet namelijk niet of ik daar een hele dag mee kan staan/lopen. deze schoenen zijn wel vrij comfortabel.
O ja met gewone sprijkerbroeken is toch wel te rijden? Heb alleen 1 keer mijn knieen ontzettend opengehad toen ik in canada een rit maakte (heb nu dus speciale kniebanden gekocht, mocht het niet gaan, kan ik die ter becherming om doen haha).

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 10:44

Hallo Allemaal! :wave:

Was een beetje aan het rondkijken en vond dit topic! Super leuk :D
Heeft iemand van jullie meer ervaring met werken in Australië via VisitOz.org?

En TS wanneer ben je begonnen met je voorbereidingen? Ben er benieuwd naar! :o

Leuk ook dat jullie het allemaal zo naar de zin hebben/gehad. Ik zou zelf graag voor een paar maanden (3/4) naar Australië gaan en ik zou dan ook wel heel graag willen werken daar, dus ben druk zoekende naar informatie daarover! :Y)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:57

Citaat:
ja ik wordt idd ingehuurd door iemand, die ons weer laat werke voor verschillende boeren (neem ik aan, weet niet precies hoe het werkt eigenlijk haha, jij misschien wel?)

De contracter waar ik voor werkte verhuurde zichzelf inclusief personeel en materieel (helicopters, paarden, vrachtwagens, motoren enz) aan verschillende stations.

Citaat:
wil zelf graag een lederen, maar die hebben wel weer een kleinere rand meestal.

Ik had zo'n Australische hoed, hier gekocht, gewoon naar mijn maat gevraagd, geen probleem.

Citaat:
Heb jij dit ook gedaan? ben benieuwd hoe het precies gaat, en hoelang we echt te paard zijn achte elkaar enz.

Ik heb 3 mnd voor een contracter gewerkt en het varieerde heel erg; op dagen dat we in de yards werkten, reden we helemaal geen paard. Als we cattle moesten wegbrengen, was het vaak een paar uur tot een hele dag in stap met de kudde mee. Als we echt gingen musteren zaten we soms wel 13 uur per dag op het paard en wisselden we halverwege de dag van paard omdat je dan veel intensiever bezig bent.

Citaat:
of hebben de meesten toch wel laarzen aan?

Ik had destijds al cowboylaarzen van Ariat, ik kan hier makkelijk de hele dag op lopen. Heb nu net toevallig een paar Blundstone boots gekocht, die zijn nog comfortabeler!!! De meesten hebben cowboyboots of blundstone-achtige dingen.

Citaat:
O ja met gewone sprijkerbroeken is toch wel te rijden? Heb alleen 1 keer mijn knieen ontzettend opengehad toen ik in canada een rit maakte.

Daarom rijd ik alleen in Wranglers, die hebben de naden andersom en dan heb je er geen last van.

Succes met de voorbereidingen, krijg je al kriebels????
Het heeft hier in Darwin trouwens vandaag geregend!!!! Het was wel gewoon 30 graden, dus lekker vochtig en benauwd. Maar dat zou snel minder moeten worden.

@VanPrinster: Je hebt PB!

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 20:31

Dat zijn altijd handige tips.
Misschien moet ik ook maar een Wrangler en cowboylaarzen kopen :+ !

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:37

Thx voor de PB, super handig :D

Tris_Amo schreef:
Dat zijn altijd handige tips.
Misschien moet ik ook maar een Wrangler en cowboylaarzen kopen :+ !

Het komt al heel dichtbij trouwens voor je!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:41

Hallo! Mag ik mij ook melden? :) Planning staat om in april te vertrekken voor 2 maanden reizen, all alone. :)
Bijna klaar met HBO en daarna een paar maanden werken en sparen. :)
Route heb ik ook gepland, wil beginnen in Perth en via het zuiden naar Sydney (met o.a. Adelaide, Melbourne, Kangeroo Island, Tasmania) en misschien nog een paar dagen Fiji erachteraan. :D

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 20:08

Hallo SpikkelFire!
tuurlijk, dit topic staat open voor alle Aussie-fans haha!

vanPrinster: Jahaaa, echt die kriebels zijn niet te houden!
Ben op dit moment bezig met sparen en het visum aanvragen
(even afwachten) en dan ben ik klaaaaarrrr! Woehoe wat een spanning!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:00

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoeveel geld jullie meenemen, voor hoe lang en of je daar ook gaat werken ja of nee? :o

Ik wil 2 maanden rondreizen en had wel minimaal 5000 euro in gedachte, inclusief ticket..

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 21:15

Tuurlijk joh haha!
5000 euro lijkt mij een mooi start bedrag. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed rond kan komen en het helpt je een heel eind op weg.
Kun je lekker van genieten zeg ik zo *D

Wij nemen p.p 3500 euro mee, exclusief ticket & starterspakket van ongv. 1800 euro (het is volgens mij iets meer)
Ik heb ook nog een maandelijkse bijdrage van 100 euro (halfwees pension & zorgtoeslag) die ik in Aussie nog ontvang.
Vind ik ook wel zo fijn eigenlijk.. :o

Wij willen niet pas gaan werken wanneer we geld nodig hebben.
Ik hoop dat er in Sydney (waar we starten) al een leuk baantje te vinden is voor een maandje ongeveer, en daarna door naar Perth
waar we ook ongeveer 2 maanden in de omgeving willen werken (in Kalgoorlie gaan we een kennis bezoeken)
Daarna door naar Darwin, als het daar bevalt ook even werken.
En ik wil ZEKER ergens in de outback op een ranch terecht komen :D

Maar er staat verder nog niets vast, vrijheid! 8-)
Dat we gaan werken is wel een feit, want we willen ook veel leuke dingen gaan doen!

Hoe is jouw planning? :+

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:38

Lekker hoor! :D

Mijn planning? Ik heb nog maar globaal, ik heb de reisafstanden nog niet berekend. :+

• start in Perth
• richting Alice Springs in South Australia (of een plaats meer naar beneden)
• van Alice Springs naar Adelaide
• in Adelaide een excursie naar Kangeroo Island en terug
• van Adelaide naar Melbourne
• van Melbourne naar Tasmania
• van Tasmania naar Sydney
• eindbestemming Sydney
• eventueel nog naar Fiji of Great Barrier Reef

ff gekopieerd uit mn 'Australiëbestandje' :))
Deze excursies heb ik gevonden en lijken me de moeite waard:
• Kangeroo Island excursie: 2 dagen, start en einde Adelaide
• Melbourne: dagexcursie Great Ocean Road
• Tasmania: 6-daagse rondreis over het eiland

En verder wil ik deze activiteiten nog in mijn reis plannen :+
• Wild Life Park (kangeroo’s & koala’s)
• outback ontdekken
• watervallen (Russel Falls in Tasmania)
• Opera House Sydney
• met dolfijnen zwemmen
• duiken / snorkelen
• witte stranden ontdekken (Fiji / Great Barrier Reef)
• National Parken bezoeken
• 4 Wheel Drive tocht
• zeiltocht langs de kust
• fietsen door Sydney
• Port Arthur bezoeken (Tasmania)

Bij de meeste heb ik wel een idee waar ik wat kan bezoeken, maar heel veel nog niet.. en ik vind het moeilijk om reisafstand te berekenen, meestal toch wel een dag reizen, paar dagen plaats/stad bekijken en excursies en dan weer 1 of 2 dagen reizen naar de volgende denk ik zo? Ik wil iig veel met de trein doen en kleine afstanden met de buus en over water uiteraard met de boot. :D

Heel fijn trouwens dat ik ergens een plekje heb waar ik mijn ideeën kan delen. Mn familie vindt het heel leuk maar aan hun hoef ik ook niet te vragen wat nou leuk is om te zien in Oz. :+

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 02:04

Wauw!!! Dat is een behoorlijke trip!! Ik denk als je dit in 2 maanden wilt doen, dat je ook een paar keer het vliegtuig zult moeten pakken (Perth-Alice Springs bijvoorbeeld) om voldoende tijd over te houden om lekker rond te kijken.

Kangaroo Island zit vol dieren, dus dan heb je je wildpark gelijk te pakken! Ga daar ook zeker een zogenaam de 'pinguin-tour' doen 's avonds, die beestjes zijn zooooo grappig!! Oh, en Seal Bay op KI is ook een aanrader!!

Veel plezier met voorbereiden!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:25

Tnx voor de tips!! Oeei toch wel het vliegtuig, ga ik het niet redden met de trein? :)) Ik heb totaal geen gevoel voor afstanden enzo.. Ik ga dit weekend kijken welke plaatsen ik met de trein kan doen en hoe lang ik er ongeveer over zal doen.. Misschien moet ik anders toch maar wat schrappen.

Weet je toevallig ook op welke prijs binnenlandse vluchten ongeveer komen?

Kan je in Alice Springs goed de outback ontdekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:34

Hoihoi, campings zijn ook niet gratis (maar dat even terzijde) en als je langs de kant van de weg kampeert geen does etc. en het kan gevaarlijk zijn. Je zegt dat je wilt werken, dat kon wel eens moeilijk worden tenzij je geluk hebt. Zoals jij zijn er namelijk heel veel en tenzij je speciale vaardigheden hebt (goed paardrijden enzo) of smerig werk wilt doen, of heel zwaar werk, kon het best wel eens moeilijk worden. Zorg er dus voor dat je geld genoeg hebt. Lees de verhalen van deze jongen maar eens: http://yvouthere.waarbenjij.nu en andere verhalen op deze site, kun je een hoop van opsteken. Ik heb vorig jaar de oostkust gedaan en in hostels geslapen, kun je gemiddeld voor 11 Euro per nacht. Was fantastisch: de Whitsundays, Frasier Island en in Coff's Harbour ben ik uit een vliegtuig gesprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:36

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 09:58

Zo die hostels waren goedkoop dan! Ik hoop dat ik ze ook zo goedkoop kan vinden..