Visum Amerika...snap er niets meer van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:06

Liek_ schreef:
Nijntjestaal vind ik enkel getuigen van een gebrek aan respect.

Heb je de site weleens doorgelezen? Zo ja dan had je wrs zelf ook opgemerkt hoe simpel het staat uitgelegd. Verder niet persoonlijk bedoeld hoor, zoals hierboven al staat aangegeven is het gewoon een uitdrukking voor dingen die simpel zijn uitgelegd :)

Misschien heb ik te lang te dicht bij het nijntjepleintje gewoond :D

@Tallie: je vliegt van nederland via de UK naar Amerika? Dan worden ze idd doorgelabeld en heb je er geen omkijken naar :)

Tallie1979

Re: Visum Amerika...snap er niets meer van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:13

Ja, klopt! :) Van Amsterdam naar Londen, en daarna door :) Kleine tussenstop daar :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:14

Prima route, als je maar genoeg tijd hebt want ik verdwaal altijd in Londen :D
Waar ga je naartoe als ik vragen mag?

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 23:52

Misschien een beetje brutaal maar dit is topic over de vraag van een visum. En niet om ruzie of weet ik veel wat te krijgen. Ik heb er geen zin in dat dit topic gesloten word.

Iedereen die me vragen heeft beantwoord bedankt. Als ik nog meer vragen heb zal ik ze zeker stellen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:58

En toch moet ik nog even kwijt dat:
Liek_ schreef:
Zeer zeker niet mee eens. Ik was hiervan niet op de hoogte. Bij het aanvragen is me er niet op gewezen en ook bij de douane niet. Bovendien hebben zij alle passagierslijsten, dus weten ze wie weer zijn vertrokken en wie niet? Waarom moet ik nu dan zo moeilijk doen? Wat een complete nonsens zeg.

...dít complete nonsens is. :+ Heel spijtig dat het misgegaan is, maar jij bent echt zelf degene die het in de gaten had moeten houden. Daar ben je toch ook oud en wijs genoeg voor, ze kunnen niet alles aan het handje doen daar bij de douane. :Y) Het staat bovendien ook nog eens duidelijk aangegeven op de groene kaart zelf (iets in de trant van; bewaar dit goed, moet je bij het verlaten het land inleveren, blablabla). Je kunt ''schuld'' in dit geval absoluut niet in andermans schoenen schuiven. ;)

Ilco: Sorry :o , maar gelukkig heb ik ook jouw vragen (mee) beantwoord. :P

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:01

joozz schreef:
Ben net terug uit de VS en had keurig dat ESTA formulier ingevuld maar de douane deed daar dus niets mee en kon ik exact hetzelfde formulier daar nog eens invullen... Exht zo'n hork van een douanier die niet eens de moeite nam om naar mn printje te kijken.... Om te voorkomen dat je nogmaals in de rij moet staan (en die kunnen lang zijn!) zou ik adviseren om in het vliegtuig gewoon weer al die formuliertjes in te vullen naast het internetformulier, bureaucratie ten top daar en discussieren over het wel of niet invullen van formulieren levert niets op, alleen maar nog irritantere doaunier....

Klopt dat je alles nog opnieuw moet invullen ze zijn nu in een overgangsfase van papiertjes naar internetforumulieren zei de dame in het vliegtuig tegen mij daarom moet je nu tijdelijk alles dubbel doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:05

Ilco schreef:
Misschien een beetje brutaal maar dit is topic over de vraag van een visum. En niet om ruzie of weet ik veel wat te krijgen. Ik heb er geen zin in dat dit topic gesloten word.

Iedereen die me vragen heeft beantwoord bedankt. Als ik nog meer vragen heb zal ik ze zeker stellen.

mijn vried is gisteren vertrokken naar Amerika,en die had het via internet geregeld...z'on esta formulier
Maar hij blijft maar kort....je moet iedergeval wel melden waar je eerste verblijfplaats is,en een vragenlijst invullen.
succes daar!!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:05

Dus die witte/groene papiertjes in het vliegtuig gaan op den duur vervallen? Dat is wel heel fijn, schrijven in een vliegtuig is niet m'n sterkste punt O:)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:06

Zoals ik begrepen had van de Stewardes wel ja

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:28

Klopt helemaal, ik heb het even opgezocht ivm zelf de komende jaren regelmatig heen en weer moeten :)

Q: If a VWP traveler has received ESTA approval, does he or she also need to fill out an I-94W?
A: The implementation of the ESTA program will allow DHS to eventually eliminate the requirement that VWP travelers complete an I-94W prior to being admitted to the United States. We are currently in a transition period. Until carriers are capable of receiving and validating messages pertaining to the traveler’s ESTA status as part of the traveler’s
12
boarding status, travelers will still be required to complete the paper Form I-94W and present it to CBP.
bron: http://www.cbp.gov/linkhandler/cgov/tra ... ta_faq.pdf

En wat ik ook tegen kwam wat van belang is als je nog een oud paspoort hebt:
Effective July 1, 2009, all Dutch passports issued after October 26, 2006, including emergency and temporary passports, are subject to the electronic passport (e-passport) requirement for travel to the United States under the Visa Waiver Program (VWP). Any Dutch citizen holding an emergency passport that holds no chip, i.e. not an E-passport, must either apply for a regular Dutch passport or a visa to travel to the United States.
bron: http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_w ... gram2.html

En ten slotte: wat als je groene/witte papiertje er NIET uit is gehaald toen je terug naar nederland vloog:
http://amsterdam.usconsulate.gov/i94_inppt_dutch.html (in het nederlands)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:39

Toekie schreef:
En toch moet ik nog even kwijt dat:
Liek_ schreef:
Zeer zeker niet mee eens. Ik was hiervan niet op de hoogte. Bij het aanvragen is me er niet op gewezen en ook bij de douane niet. Bovendien hebben zij alle passagierslijsten, dus weten ze wie weer zijn vertrokken en wie niet? Waarom moet ik nu dan zo moeilijk doen? Wat een complete nonsens zeg.

...dít complete nonsens is. :+ Heel spijtig dat het misgegaan is, maar jij bent echt zelf degene die het in de gaten had moeten houden. Daar ben je toch ook oud en wijs genoeg voor, ze kunnen niet alles aan het handje doen daar bij de douane. :Y) Het staat bovendien ook nog eens duidelijk aangegeven op de groene kaart zelf (iets in de trant van; bewaar dit goed, moet je bij het verlaten het land inleveren, blablabla). Je kunt ''schuld'' in dit geval absoluut niet in andermans schoenen schuiven. ;)

Ilco: Sorry :o , maar gelukkig heb ik ook jouw vragen (mee) beantwoord. :P

Neem sorry, nog steeds niet mee eens. Als ik namelijk een volgende keer amerika IN wil en ik heb dat papiertje er nog in zitten, dan betekent dat toch automatisch dat ik het land ook echt UIT ben geweest? De tijdsduur is makkelijk te bewijzen en ik vind dus ook niet dat ik daar nu die moeite voor moet doen, je moet bekant een dossier aanmaken voor iets waarvan ik inderdaad vind dat ZIJ verantwoordelijk zijn! Bovendien, ze geven zelf toe dat het fout gaat...Dus waarom moet ik daar nu voor boeten? Ik vind het echt belachelijk. Of het op het formulier staat weet ik niet, ik zal vanmiddag eens mijn paspoort bekijken.

Overigens vind ik de manier waarop hier gesproken word nog steeds niet echt van respect getuigen, ik hoop dan ook echt van harte dat de betreffende forumleden in het echt leven wel op een fatsoenlijke manier kunnen communiceren :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:43

Zie mijn bovenstaande post met link naar site waar op staat wat je moet doen om zonder gezeur het land weer in te komen. Het is nogal een onderneming maargoed...

Overigens zou ik niet tegen de border control zeggen dat je het niet je eigen schuld vindt, die mensen hebben soms echt geen gevoel voor humor.
'wat heb je daar en daar gedaan' 'gewerkt aan een project over hiv' *kerel doet stapje achteruit het kijkt geschokt* 'nee niet met patienten of het virus, was alleen data analyse achter de computer!' 'oh okee...'
:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:59

Die vragen hebben wij alleen op Schiphol gehad (nou ja, niet die ;) ), in de USA zelf niet zulk soort vragen. Nu kwamen wij alleen voor vakantie, dat scheelt natuurlijk.

Ik vind gewoon dat de USA wat is doorgeslagen in het anti-terrorisme beleid, ze vinden wel echt dat ze God zijn en dat ze dus alles kunnen maken. Dat stuit me een beetje tegen de borst. Met zoiets als dat formulier in het paspoort bv dus. Ze zouden bijvoorbeeld eens de binnenlandse vluchten wat beter kunnen controleren, daar ging het in 2001 ook al fout mee. Maar nee, beter pest je toeristjes of er nog een groen formuliertje in het paspoort zit. Mja, het is mijn mening maar :+ Briefje Londen iig.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:10

Succes ermee, hopen dat die prutsers daar het niet kwijt maken ;)

Weet je wat het pijnlijke is van 2001? Die vluchten kwamen uit Boston en dat was echt een vreselijk slecht beveiligd vliegveld. En rara... nu nog steeds :\

Aan de ene kant heeft het goede dingen opgeleverd, beter controles enzo. Aan de andere kant, wij gingen met het gezin + aanhang 3 weekjes naar de VS, en de aanhang werd eruit gepikt en uitgebreid ondervraagd zodat we bijna het volgende vliegtuig misten. En waarom? Omdat ze 'alleenreizende' mannen tussen 18 en 50 waren :Y)

Het enige wat ik wel prettig vind, is dat ze nu een waiver programma hebben. Dat was 20 jaar geleden nog niet en dan mocht je dus wel een visum aanvragen. Wat geen pretje is :n

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:28

Liek_ schreef:
Ik vind gewoon dat de USA wat is doorgeslagen in het anti-terrorisme beleid, ze vinden wel echt dat ze God zijn en dat ze dus alles kunnen maken. Dat stuit me een beetje tegen de borst. Met zoiets als dat formulier in het paspoort bv dus. Ze zouden bijvoorbeeld eens de binnenlandse vluchten wat beter kunnen controleren, daar ging het in 2001 ook al fout mee. Maar nee, beter pest je toeristjes of er nog een groen formuliertje in het paspoort zit. Mja, het is mijn mening maar :+ Briefje Londen iig.

Volgens mij heeft dat formuliertje inleveren bij vertrek niet zoveel te maken met anti-terrorisme, maar puur met het feit dat ze niet willen dat je illegaal daar blijft (werken).

Voor de rest is mijn mening dat je (niet jij persoonlijk, maar mensen in het algemeen) niet moet zeuren als je naar - in dit geval -Amerika gaat. Als ik daar naartoe ga, dan weet ik wat me te wachten staat en ik heb dat er dan gewoon voor over. Ik ben ook zélf degene die dat soort dingen van tevoren dus moet weten en geregeld moet hebben. En ja, raar dat al mijn vingerafdrukken nu bij de FBI opgeslagen liggen. Vind ik persoonlijk 'vervelender' dan het moeten inleveren van de groene kaart.
Mijn mening is dat je zelf verantwoordelijk bent. Is natuurlijk vervelend dat er misschien veel rompslomp bij komt kijken als je de groene kaart bij vertrek niet ingelevert, maar dat kan heel simpel voorkomen worden. ;)

Of praat ik nu respectloos? :roll: :=

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 12:57

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:00

Dat krijg je dus als je mensen zelf de groene kaart (niet) laat inleveren. :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:05

Ik had gelijk bij het inchecken gevraagd of de dame de kaarten eruit wilden halen, en het werd nog een keer gecontroleerd bij het boarden

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:34

Ik zag net ergens de opmerking dat het groene én witte formuliertje zou gaan verdwijnen op den duur. Dit is niet helemaal waar.

Het groene papier is inderdaad het formulier wat ingevuld moet worden omdat je reist onder het Visa Waiver Program. Diverse landen zijn daarbij aangesloten en vanwege die regeling mag je drie maanden lang Amerika in, zonder daar te werken. Het is een puur toeristenvisum. Op termijn zal dit groene papiertje vervangen worden door ESTA, nu is het nog dubbelop. Je ESTA-printje hoef je trouwens niet mee te nemen, dat staat ook op de site na het invullen. Het is puur voor je eigen administratie. Immigrations beoordeelt je groene formulier. Zorg altijd dat je het adres van je eerste overnachting bij je hebt, ook voor op dat formulier.

Een waarschuwing voor iedereen: immigrations is fel op mogelijke dierziekten die je ingevoerd kan hebben. Vertel dan ook niet dat je met paarden werkt of in de omgeving van paarden (of ander vee) verkeert. Op het witte formulier wordt gevraagd of je in aanraking bent geweest met 'live stock or cattle'. Vul nee in en zeg ook niks. En je werkt NOOIT in de VS, op geen enkele manier, als je geen werkvisum hebt.

Het witte formulier wat je in het vliegveld invult is bedoeld voor de douane (al kijkt immigrations dus ook naar voorgaande vragen), die kom je pas tegen ná immigrations. Je moet bij de eerste luchthaven waar je landt in de VS altijd zelf je koffers door de douane brengen. Vandaar dat bijvoorbeeld in Londen wel wordt doorgelabeld, maar je de koffers bij een tussenstop in de VS wel van de band moet halen en door de douane moet loodsen. Daarbij lever je het witte formulier in, waarop je moet aantekenen wat je de VS invoert. Dus als je meer dan 10.000 dollar cash invoert, goederen meebrengt die je achterlaat in de VS (vaak handelswaar of cadeaus) of bepaalde etenswaren meeneemt, moet je dat op dat formulier invullen. Dit formulier mag je trouwens voor alle op hetzelfde adres wonende reizigers samen invullen.

Het onderzoek op Schiphol is wisselend, wij hebben de vragenreeks vorig jaar wel gehad, dit jaar helemaal niet meer.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:48

@Monique, maar ik neem mn laarzen en cap mee. Dat zullen ze dan wel niet zo leuk gaan vinden?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:42

Waarom niet? Je kan daar toch willen paardrijden? Ik had op de terugweg een fietshelm aan m'n tas bungelen (koffers waren al 2x ruim 23kg en overvol), keek niemand vreemd van op :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:23

TeeGee schreef:
@Monique, maar ik neem mn laarzen en cap mee. Dat zullen ze dan wel niet zo leuk gaan vinden?

Ah, de vrienden waar je ook op bezoek gaat hebben paarden en je mag mee gaan rijden! Niks weer, vakantie te paard is ook leuk.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:25

Oh oke dus ik hoef me geen zorgen te maken om dat "in aanraking geweest met vee" gedoe?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:28

Paarden zijn geen vee toch? En dan nog, dat formulier waarop jij 'nee' invult lever je in, bij de douane ga je naar binnen en jouw koffer is dan niet eens in de buurt. Weten zij veel wat daar in zit!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:47

Precies, die koffer ziet immigrations niet (maar de douane wel!). Maar paarden worden wel degelijk gezien als 'vee'.

Er werd ons naar ons beroep gevraagd bij immigrations in San Francisco, in mei. Toen we vertelden dat we paarden hadden, kreeg ik meteen dat formulier onder mijn neus geduwd waar ik bij de bewuste vraag 'nee' had ingevuld! Ik had dus ja moeten invullen en hij vroeg me of ik dagelijks bij paarden was. Heb dus gelogen en nee gezegd.

Maar als de douane ernaar vraagt, waar je dus wel je koffer moet doorvoeren (en ja, dat moet je altijd zelf doen op de eerste luchthaven in Amerika!!! en die is dus wel in de buurt) zou ik zeggen dat je af en toe een keer paard rijdt en nu van plan bent een keer een rit te maken op een huurpaard of bij vrienden.