Dublin (stad)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:52

Je kan ook de trein naar sligo pakken. Is erg mooi daar en vooral strandhill en rosses point hebben een goede indruk op mij achter gelaten.

In sligo heb je ook een muziek winkel die helemaal westlife is ingericht maar denk niet dat je dat belangrijk vind

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:56

@ Vjestagirl ken jij toevallig ook het meet street hotel en de ligging daarvan. Ik ga 3 tm 7 juni naar westlife @ croke park en verblijf dan in dat hotel. Misschien kom ik wel wat bij je drinken }>

mbkaatje

Re: Dublin (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:29

De omgeving van Sligo is in inderdaad mooi, maar misschien wat ver als je maar een paar dagen in Dublin bent.
Manic, jij hebt ook een paar leuke tips. Ik ben zelf ook nooit in de docks geweest, maar wil dat ook de volgende keer.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:01

Ik ben al heel lang niet meer in de Docklands geweest. Ik woonde er een jaar of 10 geleden en toen waren het echt nog oude verlaten warenhuizen, maar nu is het echt allemaal opgebouwd.

In Blackrock (ook bij de DART) is volgens mij iedere zondag een klein marktje wat wel leuk is.

Je kan de DART ook richting Howth pakken, daar is een klein eilandje "Ireland's Eye", waar je volgens mij met de ferry naar toe kan, maar volgens mij is dat pas vanaf April.

Ik vond het Museum of Modern Art ook heel leuk, dat was destijds gratis toegang en had op dat moment een mooie Andy Warhol exhibition.

The paardenmarkt in Smithfield is als ik het goed heb iedere eerste zondag in de maand, maar of je daar vrolijk van wordt weet ik niet.

Bus Eireann brengt je overal voor relatief weinig geld. 2 Uur trein of 3 uur bus brengt je naar Belfast, dus dat is ook een optie.

http://www.walkaboutwicklow.com/ zijn doen hiking daytrips in Wicklow, maar ken ze verder niet.

http://www.visitwicklow.ie/equestrian/index.htm staat een lijst met riding schools, dus je kan ook nog een dagje gaan rijden :) (kan wel aardig prijzig zijn!)

Oh en mischien ook nog leuk... de Horseware fabriek in Dundalk, maar ben er zelf nooit geweest. Schijnt wel leuk te zijn voor koopjes met hele kleine fabrieksfoutjes http://www.horseheaven.ie/

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:33

Leuke tips. Hoe lang heb je er gewoond?

Mijn vriend komt uit Dublin, tenminste zo heet het officieel nog, maar het is zo'n 5 kilometer buiten de stad. Als we op familiebezoek zijn, dan komen we zelden in de binnenstad. Maar de DART geeft wel wat nieuwe mogelijkheden. Als het goed is wordt de DART doorgetrokken tot vlakbij zijn ouderlijk huis. Dat huis staat in het Liffey-dal en de DART gaat over de Liffey heen. Helaas komt die brug bijna over het huis, maar voordeel is wel weer dat we wat mobieler worden.

Het gaat helaas wel ten kosten (in mijn ogen dan) van dat mooie stukje uitzicht.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:50

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:

-geslapen in hotel Maldron Parnell Square
Wel een aardig hotel. Heerlijke bedden. Goede service. Niet heel ruime kamer, maar ruim genoeg. Douche en bad. Alleen een soort climate control en geen verwarming. Airco werkt goed, maar verwarmen niet. Wij kregen gelukkig een elektrische kachel, dat hielp enorm. Ontbijt vrij beperkt (met wat ik gewend ben, zeker geen uitgebreid continentaal ontbijt). Maar voor de prijs (omgerekend 35 euro pppn incl ontbijt) een prima hotel.

-3 Day Freedom Ticket
Voor 25 euro inclusief Dublin Tour Bus en Airlink mocht je precies 72 uur met de bus door heel Dublin. Airlinkhalte was vlakbij ons hotel.
De hop-on-hop-off bus was wel aardig, neem een bus met tourguide (de buschauffeur vertelt), dat maakt het leuk en interessant.

-Kilmainham Gaol
Moet je eigenlijk gezien hebben. Het is een gevangenis en historisch van belang. Rondleiding duurt ongeveer 1,5 uur. Prijs was voor mij als student maar 2 euro!! Wel met de bus heen gaan, lopen is nogal een eind.

-Irish House Party
Een Ierse avond met diner, muziek en dans in het Lansdowne Hotel. Erg gezellige locatie, eten is prima, daarna muziek en dans. Erg leuk, je mag zelf ook mee doen! Sfeer is gewoon heel leuk. Kost 45 euro incl. diner voor ongeveer drie uur.

-Historische wandeling
Vertrek om 11 uur bij Trinity College (door HistoricalInsights.ie). Een korte wandeling door de stad met heeeel veel informatie over de geschiedenis. Erg interessant maar alleen gaan als je een beetje redelijk Engels kunt verstaan, anders is het niet leuk. Het duurt ongeveer twee uur en het is voornamelijk staan ipv wandelen.

-Shoppen
Grafton Street is minder leuk, zitten voornamelijk dure boetiekjes.
Henry Street zitten de bekende winkels en er zit een grote Tesco in Jarvis Shopping Centre voor de boodschappen.

-Dagtocht Wicklow Mountains & Glendalough
Ik heb deze tocht gedaan met Over The Top Tours. Prima organisatie. Klein busje (16 personen) waardoor je op veel wegen kunt komen waar een grote bus niet komt. Maar wel krappe plaatsen en minder zicht (je zit lager). De chauffeur was meteen je tourguide en vertelde bij verschillende plekken over de natuur en de geschiedenis. Je stopt op verschillende plekken waar je er even uit kan om de natuur te bewonderen. Wel veel zitten in de bus maar prachtig uitzicht. Bij Glendalough maak je een lange stop en kun je een wandeling naar het meer maken. Ook stop je ergens voor lunch die je zelf in een pub moet kopen. Ik vond het een aanrader om dat je even lekker de natuur in gaat (wat een bergen ineens, zo dichtbij de stad)!

-Uiteten bij The Church
Prachtig restaurant in een oude kerk. Heel goed eten (in ieder geval in het restaurant gedeelte). Je kunt ook in het bar gedeelte eten, is wat goedkoper. Ze hebben er cocktails en zelfs een nightclub. Echt een leuke locatie.

Mochten jullie interesse hebben in foto's: http://picasaweb.google.com/Lisanka/Dublin :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:24

Klinkt als een leuk programma! Ik ben ook naar Kilmainham Goal geweest, erg indrukwekkend! Is idd een eindje lopen, toen moest ik nog haasten ook (moest op tijd op het vliegveld zijn). Kwam er pas op de terugweg achter dat de bus die voor mijn hostel stopte ook de bus naar de KG was. :D

De historische wandeling heb ik dan weer niet gedaan (tijdgebrek), maar ik heb van mensen in mijn hostel gehoord dat-ie erg interessant was. In plaats daarvan heb ik de trein (DART) gepakt naar het zuiden, ben er in Bray en Dún Laoghaire uit geweest om foto's te maken. Lekker weer was het. 8-)

Verder nog een beetje gewinkeld bij de Penneys (Primark), op de foto geweest met Phil Lynott :D en wat bezienswaardigheden als Trinity College en de oude stadsmuur bekeken. Oh ja en een concert in de Olympia, wat een enorm gave zaal is dat, echt zo'n oud theater!

Dublin is iig voor herhaling vatbaar! :j

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:29

Omg, ik liep langs de Olympia <3 Daar komen inderdaad allemaal leuke bandjes!

Ik heb Bray en Dun Laoghaire ook gezien, daar kwamen we met die dagtocht langs. Echt mooi daar :)

Oh, en is de Penneys een Primark? Mijn zus riep dat ze naar die ene goedkope winkel wilde en ik dacht dat ze Primark bedoelde, maar die konden we dus niet vinden. Penneys wel, echt stapels kleren met bordjes van 3, 4 en 5 euro enzo 8-)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:40

Yup, Primark heet in Ierland Penneys. :j

De Olympia van binnen: KLIK

En het uitzicht vanaf de stoep voor mijn hostel:

Afbeelding

Die kustplaatsjes zijn in de winter wel héél rustig, maar op zo'n mooie zonnige februaridag wel heel uitnodigend voor foto's. :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:59

Olympia heb ik destijds Bjork en Nick Cave in gezien. Je wil daar niet derde rang zitten, of "up with the gods" zoals de Ieren het noemen. Dan zie je geen ruk :-/

Dun Laoghaire heb ik 4 jaar gewoond. Best leuk destijds, maar volgens mij is het ondertussen erg veranderd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:59

Ik weet inmiddels hoe je Dún Laoghaire uitspreekt, 't is zo simpel eigenlijk. :D

In de Olympia stond ik mooi vooraan. Goed uitzicht omhoog op de balkons. :P

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:19

ik zag van de week een programma op tv en het blijkt dat de drugsscene in Dublin de laatste 10 jaar met 85% omhoog is gegaan. Ik was geschrokken...
Ik ben dol op Dublin en heb er geweldige tijden gehad, maar had geen idee dat het dus echt zo erg geworden is.
Het ging over hoeveel arrestaties er in de avond gedaan werden die met drugs temaken hadden en dat dat dus veel meer waren dan die met alcohol. En nou kunnen de Ieren drinken, dus kon het haast niet geloven dat drugs de (bijna) nummer 1 probleem veroorzaker is...
Is Dublin nou echt zoveel veranderd de afgelopen 10 jaar?
Ik liep er in de avond in mijn eentje over straat, zelfs achterliggende straatjes... Nou ben ik niet echt in de avond in de buitenwijken geweest, maar toch... is het echt zo naar het negative veranderd?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:29

Weinig van gemerkt, maar nou ben ik ook ('s nachts) de pubs én de buitenwijken niet in geweest. Alleen een concertzaal en de McDonald's. ;)

Wel de eerste avond een man bloedend op straat zien zitten met politie om zich heen, maar die kan ook vervelend gevallen zijn of een ander ongeluk hebben gehad zonder dat daarbij alcohol/drugs in het spel was.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:47

Er zijn meer dan genoeg wijken in Dublin waar je 's avonds echt niet alleen over straat kan. Drugs is zeker een groot probleem en dan vooral in bepaalde wijken. Al die bedelaars die je op iedere straathoek tegenkomt staan stijf van de heroïne.

Het verbaast mij wel dat het zo erg gestegen is, want volgens mij was het altijd al wel een probleem. Overigens kende ik daar meer mensen die blowde en weet ik veel wat dan hier in Nederland :-P

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:01

Toevallig hebben wij die documentaire ook gezien. Volgens mijn (ierse) man is dit al een tijdje gaande en inderdaad in bepaalde buurten. Maar veel van die buurten waren altijd al no-go area's.

Leuk programma heb je gedaan x_spekkie_x en leuke foto's ook.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:14

Aangezien een recenter topic over Dublin op slot gegaan is met een verwijzing naar deze blaas ik hier het stof maar eens vanaf.

We hebben deze week twee tickets naar Dublin geboekt bij Ryan Air voor héél weinig en gisteren heb ik een B&B erbij gezocht. ( www.ashlinghouse.ie )
Volgende maand zitten we dus lekker een paar dagen in Dublin. Moet nog even gaan uitzoeken wat we allemaal willen en kunnen bekijken in die tijd we hebben een avond en dan nog twee volle dagen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 09:16

Ik zag het op je FB ja, leuk!
In principe kun je in twee dagen best heel veel zien. Het is net wat te kort om ook dingen buiten de stad te gaan doen denk ik, vaak ben je daar toch wel een (halve) dag mee kwijt.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:54

Leuk Katja.
Vergeet alleen niet online in te boeken (dat hadden wij dus niet gedaan).

In twee hele dagen zie je inderdaad een hoop van Dublin. Je zou zo'n hop on hop off bustour kunnen doen. Dan zie je alle highlights in 1x en je kan meerdere keren uitstappen om dingen te bezichtigen.
Die B&B ziet er ook prima uit. Is wel aan een drukke weg, maar dat zal 's nachts ook wel meevallen. En er komen volgens mij ook bussen langs die rechtstreeks naar de binnenstad rijden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:15

B&B zit inderdaad op een rechtstreekse busroute met het vliegveld en de binnenstad dus het leek me wel een prima plekje. Altijd lastig gokken als je ergens niet geweest bent maar de reviews op Tripadvisor leken goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:31

De B&B zit echt een eind uit het centrum... Ik raad je aan iets dichter bij het centrum te zoeken. De bussen in Dublin zijn niet betrouwbaar qua tijden, en je hebt kans dat je rustig een half uur bij de halte staat te wachten. De tijden die op de halte staan zijn ook tijden dat hij vertrekt bij de centrale, je hebt dus geen idee hoelaat ze bij jou zijn.

Wat je kunt doen is het Arlington Hotel op BachelorsWalk boeken. Als je dat via de oad doet krijg je 1 nacht gratis. Dat hotel zit midden in Dublin maar heeft geen geluidsoverlast, en als je naar buiten stapt sta je lekker int centrum.

Als je meer wilt weten, pm me maar, ik heb er 7 maanden gewoond.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:37

Het hotel wat jij aanraad is helaas een flinke stap duurder dan waar we nu zitten. Heb er nooit zoveel moeite mee om op een bus/trein of wat dan ook te wachten en we willen een beetje low budget gaan maar niet in een smerig hol zitten dus dan kom je altijd wat buiten het centrum. Heeft allemaal z'n voor- en nadelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:44

Ook inclusief een nacht gratis via de Oad? Tis zo zonde om tijden te wachten op de bus, om nog tijden in de bus te zitten voordat je daadwerkelijk iets kunt gaan zien. De enige bus die bij die halte stopt vertrekt ook int weekeind al om 22.20 bij de centrale, dus moet je optijd bij de halte zijn, en anders moet je betalen voor een taxi...

Het hoeft niet van mij, maar k vind het zo zonde :).

http://www.isaacs.ie/jacobs-inn-dublin/Rooms.aspx dit hostel heeft ook goedkope 2persoons kamers, is super netjes en schoon, en ook dicht bij het centrum. Ontbijt zit erbij in, en je hebt een grote keuken waar je eventueel kunt koken (supermarkt aan de overkant van de straat), en ze hebben een woonkamer waar je lekker kunt zitten. Internet is gratis. Ernaast zit ook de halte van de Luas (tram), waarmee je rechtstreeks naar de guinness brouwerij kunt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 21:52

Als ik bij Oad kijk voor 3 nachten dan kom ik ruim €100 duurder uit dan de B&B die we nu hebben. Hostel wat je aanraad komt nog eens €50 duurder uit dan het hotel.
Rond 22u lig ik vermoedelijk al in m'n bed :oo
Werk me op het moment drie slagen in de rondte dus overdag zullen we lekker op stap zijn maar ik zal vooral ook even extra bij slapen. Niet heel avontuurlijk maar wel nodig.

Ik vind het super dat je zo meedenkt maar ik heb niets kunnen vinden (en best hard gezocht) wat die data beschikbaar is, onder de €50 per nacht voor de kamer kost en ook nog redelijk goede kritieken heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:04

Ok :). Zolang je niet wilt stappen kun je idd gewoon met de bus. Houd er rekening mee dat Dublin een dure stad is, in een duur land :). Eten is niet goedkoop, drinken al helemaal niet :).

Een goede site is http://www.tascq.ie/ daar kun je heel veel info vinden voor binnen Temple Bar. Bij het Tourism Office (Zit al op het vliegveld) kun je ook een officiele guide voor Temple Bar ophalen, en daar staat ook super veel info in.

De eerste avond zou ik naar Milano's gaan. Pizzaria, niet te groot, niet idioot duur maar wel ontzettend lekker. Zit in Temple Bar op Eustace Street. Ook zou ik zorgen dat je een keertje gaat lunchen bij Queen of Tarts. Duur, maar heel erg lekker, zoete en hartige gerechten. QOT zit op Cows Lane, ook in Temple Bar. Op zondag is er daar ook een kunstmarktje.
Verder moet je een keer gegeten hebben bij Gallaghers Boxty house (vrij centraal in Temple Bar). De Boxty is een traditioneel Iers recept en smaakt ontzettend goed. Wel zwaar op de maag, en hun toetjes zijn ook zeker de moeite waard dus zorg dat je honger hebt!
Lunch is ook erg lekker bij Shannon's Cafe, zelfs de voorgesmeerde broodjes zijn er vers. Het adres van Shannon's cafe en van Gallaghers kun je vinden op de site die ik je net linkte.

Wat verder heel leuk is om te zien is het National Wax Museum+. Ook duur, maar ook dit valt in de categorie: je geld waard. Het zit op Foster Place in Temple Bar. http://www.waxmuseumplus.ie/ Natuurlijk mag je niet weg uit Dublin als je the Book of Kells niet gezien hebt. Deze ligt in Trinity College. http://www.tcd.ie/Library/bookofkells/

Om te shoppen ga je natuurlijk naar de Penneys (wat in Nederland de Primark heet). Kost geen drol en de kwaliteit is redelijk. Penneys heeft 2 vestigingen, 1 op O'Connelstreet, en 1 op Henry Street. Henry Street is dé winkelstraat van het noorden van de stad. Daar zitten ook het Ilac shopping centre en het Jervis Shopping centre, die alle 2 de moeite waard zijn. Voor Henry Street staat ook wat ik nogsteeds 'de naald' noem, Dublins milenium monument.

Als de het Jervis aan de achterkant uit gaat kom je uit bij het Leprechaun museum. Dat is ook wel echt heel erg leuk om te doen. http://www.leprechaunmuseum.ie

Verder is het geweldig winkelen op Grafton Street. Dat is dé winkelstraat van het zuiden. Daar zit ook het St. Stephens winkelcentrum. Op Graftonstreet is het ook erg leuk om de diverse zijstraatjes in te duiken. Soms kom je nergens uit, soms vind je ineens nog veel meer winkeltjes.

Eustace street:
http://www.google.nl/maps?f=q&source=s_ ... 1&t=h&z=16

Cows Lane:
http://www.google.nl/maps?f=q&source=s_ ... 1&t=h&z=16

Foster Place:
http://www.google.nl/maps?f=q&source=s_ ... d&t=h&z=16

O'Connelstreet:
http://www.google.nl/maps?f=q&source=s_ ... d&t=h&z=14

Henry Street:

Grafton Street:

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:08

_/-\o_
Ik ga alles maandag even goed doorlezen als ik vrij ben.