Tips Schotland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:13

Diaan74 schreef:
(al voelde ik me wel wat oud tussen de twintigers... maar ja ik ben ook al oud :+ )

Als jouw bouwjaar in je Boktnaam staat, dan zijn wij even oud. ;)

Moet zeggen dat ik me nooit zo oud voel tussen de backpackers, maar ik schijn gemakkelijk voor een twintiger te kunnen doorgaan. :))

Ik heb heel wat hostels gezien en wat mij overal opvalt is dat hostels buiten de stad vaak net wat 'netter' (lees: huiselijker en/of minder rommelig) zijn dan hostels in de stad. En dat heb ik overal ervaren - UK, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Frankrijk, Zweden... Maar ik geef er nooit zoveel om omdat ik toch meestal de hort op ben. Als ik maar een schoon bed en een schone douche heb. ;)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:17

Karin schreef:
Diaan74 schreef:
(al voelde ik me wel wat oud tussen de twintigers... maar ja ik ben ook al oud :+ )

Als jouw bouwjaar in je Boktnaam staat, dan zijn wij even oud. ;)

Moet zeggen dat ik me nooit zo oud voel tussen de backpackers, maar ik schijn gemakkelijk voor een twintiger te kunnen doorgaan. :))

toevallig zeg! maar ik moet dan ook wel even vermelden dat bij mijn laatste bezoekje aan Schotland om mijn ID werd gevraagd toen ik een flesje wijn wilde kopen... (en mijn 23 jarige reisgenootje van dat moment kon gewoon haar bier afrekenen zonder dat er om ID werd gevraagd)m.a.w. ik werd nog jonger dan een twintiger geschat :P Maar neemt niet weg dat ik me toch een beetje te oud voelde voor bijvoorbeeld de 'zuip-spelletjes' die ze af en toe spelen in die hostels ;-)
Laatst bijgewerkt door Digi op 26-03-09 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:18

Een schoon bed en een schone douche zijn ook alleen mijn eisen.
Ik heb inAustralie ook echt hostels gezien die te ranzig waren voor woorden, bah bah. Ook in Sri Lanka trouwens, daar ben ik zelfs midden in de nacht weer vertrokken omdat de kamer gewoon te ranzig was...

Ik heb nu een overnachting geboekt bij The globetrotter inn. Net buiten Edinburgh dus. Hoop dat er nog een beetje te slapen valt 's nachts want dat is ook altijd maar afwachten in een hostel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:20

Nog een 74 exemplaar hier.
Mijn ervaring is heel verschillend met hostels. Vorig jaar in San Francisco hadden we 2x hetzelfde hostel met 2,5 week ertussen. De eerste keer zat het vol met padvinders en hele jonge mensen en op de terugweg voelde ik me eerder jong dan oud.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:30

Karin schreef:
Ik heb de booking confirmations nog, zag ik net. ;)

Hostel: Westend Hostel
Address: 3 Clifton Terrace ,Edinburgh Lothian EH12 5DR, Scotland
Website: http://www.hostelbookers.com/hostels/sc ... urgh/3716/

Hostel: Budget backpackers
Address: 39 Cowgate Grassmarket ,Edinburgh Lothian EH1 1JR, Scotland
Website: http://www.hostelbookers.com/hostels/sc ... urgh/3352/

In de tweede heb ik uiteindelijk niet geslapen omdat ik een uitnodiging kreeg om bij iemand thuis te overnachten. Maar ben er wel ff langs geweest omdat ik toch in dat deel van de stad was, zag er ook netjes uit.

In het tweede hostel heb ik ooit een nachtje geslapen. Prima, niks op aan te merken. Schoon en super gelegen!

Wat ik zelf speciaal vond in Schotland (heb er een jaar gewoond): Skye met de Cuillin Mountains, en vooral de weg naar het eiland, d.w.z. vanaf de kant van Edinburgh, via Perth, Rannoch Moor, Spean Bridge. Vooral het stuk door Rannoch Moor was adembenemend: zo verlaten, woest en eenzaam, geweldig gewoon!
Verder is het nationaal park The trossachs mooi, met bossen en meren zoals Loch Tay en Loch Tummel, gelegen in Perth Shire (dacht ik; Perth Shire wordt niet voor niets "Big Tree Country" genoemd). Een makkelijk te beklimmen berg (maar toch een zgn. Munroe=berg van 800 feet of hoger) ligt ook in de buurt, nl. de Schiehallion. Er loopt een goed pad dat niet te stijl is, naar de top vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Loch Tay (meen ik).
Omgeving van Loch Earn, Glen Coe en (noordelijker) Applecross zijn ook de moeite waard.
Aan stadjes: Edinburgh, St Andrews (absolute aanrader, wel heel klein, maar super, net zoals andere stadjes aan de kust in Fife, bv. Crail). Aberdeen vond ik niks, Glasgow weer wel (en ik houd niet van winkelen!); Kelvingrove Palace en de University of Glasgow (niet de Strathclyde) zijn mooi. Dunfirmline was klein maar gezellig, Stirling iets groter en ook bijzonder aardig. Het kasteel is veel minder druk bezocht dan dat van Edinburgh, en net zo mooi.

Schotland is gewoon een geweldig land, en ik hoop er zelf ook weer snel naartoe te gaan! Veel plezier!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:46

Ik stel ook geen hoge eisen hoor, maar bijv. in Inverness waren er 2 douches per verdieping (met iets van 10 volgepropte kamers) en dan kan je dus een halfuur wachten voor er een douche vrij is. Zelfs als ik op vakantie ben vind ik dat niet relaxed. Wel leuke gesprekken gehad daar in de rij trouwens, haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 15:49

Citaat:
Vooral het stuk door Rannoch Moor was adembenemend: zo verlaten, woest en eenzaam, geweldig gewoon!

Heb even gegoogled, maar ziet er inderdaad schitterend uit. Denk dat ik mijn route maar via daar plan :D

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:03

Hier nog een Schotland-ganger :D Ga met mijn vader een midweek/lang weekend/week daarheen, moeten nog even kijken hoe en wat.
Maar hebben jullie nog tips? Wat je het beste voor een weekje kan doen, en wanneer? I.e wanneer heb je de meeste kans op géén regen? :Y)

Karin

Re: Tips Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:08

Wat weer betreft is Schotland net Nederland: het hele jaar door kans op regen. :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:07

pff waar zal ik beginnen...

Wij zijn vorig jaar 2 weken in schotland geweest en eigenlijk niks gezien waarvan ik zoiets had van "hmm niet bijzonder, hadden we over kunnen slaan" := en we gaan dus ook nog zeker een keer terug :D 8-)

Wij hadden een huisje in omgeving Perth :z Als je daar in de buurt bent is Glamiscastle en/ of Blair Castle een aanrader Bij Blair Castle kun je ook nog leuke rit op highlandpony's maken :)
http://www.blair-castle.co.uk/

Edinburgh is natuurlijk een aanrader en St Andrews is idd ook een leuk klein stadje :z

Van Perth richting Braemar over Glen Shee vonden we ook een mooie route, maar eigenlijk nog mooier vonden we de "toeristische route" langs Loch Katarina pff ff denken ... Ah zie hier Trossachs omgeving Stirling!
Wij hebben denk het stuk A81 A821 A84/ A85 gereden ennuhm dan richting Stirling of juist terug naar Perth :? weet ik ff niet meer maar :z genoten van het uitzicht...
http://www.visitscotland.com/guide/insp ... onal-park/

en natuurlijk écht the Highlands in :z

Op http://www.visitscotland.com trouwens meer leuke ideeën te vinden ;)

O ja en de Highlandgames moet je toch eigenlijk ook wel gezien hebben =:)http://www.highlandgames.org.uk/highlan ... in_sco.htm

En als je veel gebouwen/ Kastelen wilt bezoeken kun je een British Heritage pass kopen http://www.britishheritagepass.com zodat je aantal dagen gratis kastelen e.d. kunt bezoeken. Wij dachten eerst aan een Scotland pass http://www.historic-scotland.gov.uk/explorer, maar veel kastelen e.d. zijn dus in British bezit en er vielen meer dingen die we wilden gaan zien onder de British pass dan de Scotland pass.
Als je veel wilt bekijken scheelt dit dus echt best veel als je bedenkt dat entree vaak rond de €8/ 12 is en je dus meerdere locaties per dag kunt bezoeken ;)

Wij (in augustus) hadden het overwegend zonnig en droog maar wel met her en der bewolking en een dag wat slechter/ regen, maar dat was gelukkig ook niet de héle dag door ;) maar volgens de weersgevens schijnt Juni eigenlijk de meeste zonuren en miste regen te hebben.

VAST HEEL VEEL PLEZIER :z

:P
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:11

Wat een geweldige tips komen er allemaal binnen joh!! Bedankt!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:13

Gaaf, die koebeesten. :D

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:15

Beste weer is zonder enige twijfel aan de OOSTkust te vinden. Ik heb tijdens mijn jaar in St Andrews beter weer gehad dan mijn ouders in Nederland (d.w.z.: minder regen, minder vorst - maar ook: 's zomers minder warm ;) ).
Beste maanden w.b. klimaat: mei en september.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:25

Oei, beetje jammer dat mijn vriend's doel toch de westkust is dan..... :D

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:34

"The best coast is the west coast", heb ik al een paar keer gehoord van een Schot duss... ;-)
Als geen regen wilt kun je beter naar Griekenland gaan :P

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:45

Btw als je een boek gaat kopen: de Rough Guide is beter dan de Lonely Planet. Wij hadden allebei mee en waren blij met de RG, in de LP stond bijvoorbeeld een verkeerd telefoonnummer van een hostel (wat we op dat moment echt ff nodig hadden, haha).

Wat ik heel leuk vond aan Schotland is dat je er alles hebt; het ene moment sta je in Edinburgh midden in de hectische Fringe en twee dagen later zit je op een miniscuul eilandje waar 200 mensen wonen en verder alleen schapen.
Ik vond het ook fijn dat wij met de trein gereisd hebben; op die manier zie je heel veel van het landschap, het is prima betaalbaar en de treinen zijn comfortabel. We zijn ook nog over de brug uit de Harry Potterfilm gekomen :+ .

Stirling Castle vind ik een aanrader en dan vooral ook de rondleiding doen. De Schotse geschiedenis komt dan echt tot leven! Wij hebben niet zo heel veel kastelen bezocht omdat dat wel erg duur was (arme studentjes hè).

Ohja en een absolute musthave is de regenjas, toch wel. Die had mijn reisgenoot dus niet bij zich en dat was best jammer voor hem :D

In Pitlochry hebben wij mountainbikes gehuurd en zijn een dagje door de omgeving gaan fietsen. Dat gaat toch wat sneller dan wandelen, was erg leuk. We kwamen toen ook bij Blair Castle terecht (maar dat is het optrekje van een of andere rijke stinkerd, vond dat niet het leukste kasteel). Heb de pony's daar ook zien staan. In Pitlochry zaten we in een erg leuk hostel, gevestigd in een oud hotel. Dat was echt een verademing, gewoon met z'n tweeën een kamer zonder Chinezen die het om 6 uur alweer tijd vinden om op te staan :o.

In Edinburgh hebben wij de eerste nacht geslapen in een hostel iets buiten de stad in een verbouwde kerk, en voor de terugreis volgens mij in het West End-hostel wat Karin ook al genoemd heeft. Vooral de laatste was netjes en ruim.
Laatst bijgewerkt door Rhys op 26-03-09 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:49

In Piitlochry ben ik afgelopen zomer geweest, een kennis van mij woont daar in de heuvels - super in de zomer, vrij eenzaam in de winter :D. Maar idd ontzettend mooi daar! We zijn de dag dat ik bij haar was ook naar Blair Castle geweest (daar zijn ieder jaar internationale eventingwedstrijden).

En idd, Stirling Castle, daar ben ik jaren geleden geweest. Ook heel indrukwekkend!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:19

Diaan74 schreef:
"The best coast is the west coast", heb ik al een paar keer gehoord van een Schot duss... ;-)
Als geen regen wilt kun je beter naar Griekenland gaan :P

W.b schoonheid is de westkust inderdaad het best, maar niet wb. weer. Om een Schots grapje over Glasgow (ook aan westkant) te noemen: You don't ask a Glaswegian if it's raining in Glasgow today, but how much it's raining!

Maar in het algemeen over de beruchte Schotse regen: ik heb in het jaar dat ik daar was écht minder regen gehad dan in Nederland - en dat terwijl de Schotten zelf aan het klagen waren dat het dat jaar zo'n baggerweer was! En ja, je hebt zeker een regenpak nodig, maar wat het voordeel is aan de Highlands: het weer verandert erg snel; je hebt dus zelden te maken met een hele dag regen (zoals vaak hier in NL).

Was nog vergeten te noemen dat Oban ook een aardig stadje is. Ook leuk (om te wandelen; er is verder niks te doen behalve schapen kijken) is het kleine eilandje Raasay bij Skye; toen ik daar was waande ik me net in Griekenland: strakblauwe zee en lucht, zonnig, kaal maar toch groen, ruig en héél rustig.
Heb nog even de route naar Skye opgezocht: vanaf Perth de E15 (of N(?) 9) richting Pitlochry. Voorbij Blair Castle merk je al dat er veel minder mensen wonen. Dan bij Dalwhinnie links aanhouden naar Drumgask (N 889), verder naar Spean Bridge (N 86), naar Invergarry (mooi stuk, langs Loch Lochy; N 82). Bij Invergarry links (N 87) richting Kyle of Lochalsh/Skye. Hier worden de bergen opeens veel hoger en ruiger. Stop ook even bij het Eilean Donan Castle (vlakbij Kyle of Lochalsh). Dit is het meest gefotografeerde kasteel in Schotland. Helaas heb ik het alleen bij nacht mogen aanschouwen vanuit een auto, dus kijk even extra voor mij ;) .

Edit: bezoek nabij Blair Castle vooral de Falls of Bruar!! Zeer schilderachtige watervallen met fraaie bemoste stenen bruggetjes.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:38

VeerenAshley schreef:
Maar in het algemeen over de beruchte Schotse regen: ik heb in het jaar dat ik daar was écht minder regen gehad dan in Nederland - en dat terwijl de Schotten zelf aan het klagen waren dat het dat jaar zo'n baggerweer was! En ja, je hebt zeker een regenpak nodig, maar wat het voordeel is aan de Highlands: het weer verandert erg snel; je hebt dus zelden te maken met een hele dag regen (zoals vaak hier in NL).

Dat is inderdaad ook mijn ervaring, vaak heb je beiden tegelijk, regen met een zonnetje, heel afwisselend!

Een indruk van Loch Lochy:

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 17:09

oh wow, die laatste foto is prachtig!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:58

Hmmm, hoe zetten jullie die foto's er op? Heb ook nog een paar die de moeite waard zijn...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:01

Je kunt de foto's uploaden op bijvoorbeeld flickr.com. Vervolgens kun je de link van de foto plaatsen tussen . Als het goed is zou je dan de foto's moeten kunnen zien.

Ben er benieuwd naar!

Beetje jammer trouwens dat je tegenwoordig overal maar een creditcard voor moet hebben..... Die eerst maar eens gaan aanvragen voor ik verder kan boeken...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:05

Mooi, dank voor de tip... binnenkort zet ik ze er op *D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:45

Een vriendje uit Edinburgh laat me weten dat-ie dit net op het nieuws zag - 20.000 (nou ja, hij overdrijft wat) mannen in kilt in Amsterdam:

http://www.volkskrant.nl/sport/article1 ... _Amsterdam

Sjit zeg, waarom zit ik thuis en waarom heb ik zo'n druk weekend? :))

Anyway, back on topic... Die foto is schitterend Diaan! :oo Zou ik zo op een doek laten drukken voor aan de schutting of tuinmuur. Kruidvat heeft deze week zo'n actie. ;)

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:01

dankje :o
goed idee, achterin de tuin op de schuur hangen en het hele jaar door het gevoel hebben alsof ik thuis ben (zo voel ik me in schotland... thuis ;) )
Van het weekend naar amsterdam is trouwens ook een goed idee :D