Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:24

Celiien schreef:
Ook een tip, https://www.skiwebshop.nl/ .
Hebben vaak leuke kortingen.
Ik ben zelf dol op Luhta. Icepeak heeft ook mooi spul overigens. niet super duur ook.

Skisokken zijn altijd Falkes bij mij, de SK4. Ik wil geen randjes in mijn skischoenen.

Misschien heb ik hier net 5 skijassen besteld voor de hele familie O:)
Hopelijk lijkt het in het echt wat op het plaatje en past het allemaal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:08

Het winterseizoen is hier in Zell am See vandaag echt geopend!
Vandaag heerlijk geskied in Saalbach Hinterglemm, morgen opent de Schmittenhöhe.

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:50

Och kijk die strakke piste dan <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:07

Dat is toch heerlijk <3

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:26

Heerlijk :+:

Ik heb van open tot sluit op hele goede pistes in Winterberg gestaan vandaag. In de regen _O- maar de pistes hielden zich super.

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 00:03

Lekker al

Ik zit met een dillema en daardoor misschien met een heel onnozele vraag. -O- Maar de skis verkopen is onmogelijk lijkt het. Skis vinden idem. Kun je een ski inkorten. Als in de binding 8/10 cm naar voren verplaatsen en achter 10 cm eraf halen. Of desnoods aan de voorkant 8 cm eraf halen. Nou ja laten doen dus door een proffessional? Of kan dat totaal niet door vorm/opbouw van een ski?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 08:05

Zelf doen kan in elk geval niet.
Heeft mijn oom vroeger gedaan om van oude skis voor de grap een soort bigfoots te maken.
Stond ermee in de sleeplift, ging de lift stilstaan....
Hij kukelde achterover omdat de skis zich bij het achteruit glijden meteen de sneeuw in groeven _O-

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 14:23

Ik denk ook niet dat het zo maar kan, je verandert dan ook de hele taillering van de ski die is afgestemd per lengte. Daardoor zal de ski zijn gedrag heel anders worden.

Je zou het kunnen vragen bij een werkplaats voor ski’s.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 14:29

Geen idee. Vandaar de vraag. Ik wil het hoe dan ook overlaten aan iemand die het vaker heeft gedaan of een bedrijf. Zou het wel kunnen en schelen de bindingen naar voren te zetten. Mijn lengte issue zit aan de voorkant kwa te lang ivm mijn linker knie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:53

Er is natuurlijk een reden waarvoor de ski’s aan de voorkant langer zijn dan aan de achterkant.
Als je de bindingen gaat verplaatsen zit je idd met de taillering. Die is erg belangrijk voor de bochten.

Al met al wordt het zoveel werk -als het al kan- dat ik denk dat je goedkoper uit bent als je nieuwe ski’s koop.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 09:16

Wij zijn hier weer heerlijk aan het genieten <3
Had in NL boots gekocht met speciale zooltjes… zo veel pijn na de eerste run dat ik ze uit mijn boots gehaald had en zonder binnen zolen ben verder gegaan :’) daarna hier custime zooltjes laten maken, zo meteen uitproberen :):)

Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:45

Lekker hoor <3

Hier zijn mijn skis ingeruild tegen een tweedehands experiment. Extreem kort maar geen bigfoot. Het enige dat nog moet gebeuren is dat de voorste binding twee gaatjes erbij moet krijgen zodat alles weer goed vast zit. Daar was gister avond geen tijd meer voor dus daarvoor moet ik nog terug.

Nadat ik met meerdere zaken overlegd had al weken uiteindelijk tot een soort conclusie gekomen. Je eigen maat iets korter is heel lastig aan te komen. Misschien is het vanwege de stand van je been/knie/brace een betere optie om heel kort te gaan. Het blijkt dat met die brace mijn linkerbeen een iets naar binnengedraaide stand heeft in plaats van netjes parallel. Dat valt pas op als je volledig ingepakt op een paar skies op het droge gaat staan. En inderdaad bij de oude salomons komen de punten net niet bij elkaar. Bij de rossignols dus net wel. En dat verklaart het continue vallen daarmee ook.

Hij zei ook je gaat er niet sneller door, de kortere bochten die ik toch steeds moet maken gaan er beter door met kortere skies. Met deze korte propjes sta ik in ieder geval minder scheef kwa punten van de skies.

Een van de zaken had een paar ingeruilde korte extreem stijve skies binnen gekregen die voor weinig weg mochten. Weinig gebruikt. De bindingen en skies kunnen mijn gewicht aan :j alleen de voorste binding moest een slagje naar voren gezet worden waardoor er meer dan voldoende speling zit in schoen afstelling.

Het zal even raar zijn, wel makkelijker tillen (lekker licht :+ ) maar wie weet is dit de uitkomst. Ik ga het over een tijdje proberen met 107 cm skies. Ik ben benieuwd. Het gaat of is een jammerlijke faal. :P

Maar dat wordt niet voor komende vakantie als we in de buurt van sneeuw kunnen komen. Ik mag gaan toekijken vrees ik. Gister noodgedwongen gestart met ab -O-

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:47

Waar ben je op uitgekomen qua merk/type? :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 10:53

Wedze :+ in zwart wit en niet eens bij de decathlon gekocht. :') type geen idee, redelijk breed. echt saaier dan saai. :P Maar het belangrijkste is dat ze gaan werken hopelijk. En voor een experiment waren ze voor mij betaalbaar en mijn te lange skies zijn nu daar. Dat is alvast wat.

Ik ben al lang blij dat door dat ga volledig ingepakt droog "skieen" in de winkel met de twee paar skies die je hebt. En pas toen viel op dat het minimale verschil in lengte aan de voorkant het verschil is tussen net niet elkaar raken en de punten die elkaar steeds net kruisen. Rechtop staand zie je dat niet maar op het moment dat ik in "skiehouding" ga, voor mij dus een kromme oma houding dan schiet mijn linkerbeen meteen schevig naar rechts in een hoek. En dan zie je pas wat er mis gaat. En is het logisch dat ik bijna continue op mijn neus lag de laatste keer -O-

Afbeelding

De voorste binding zit nog niet goed maar dat komt dus nog.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:05

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:14

Deze zijn niet geschuimd maar massief materiaal maar wel bijna hetzelfde ontwerp. De onderkant heeft een iets ander patroon kwa streepjes. Kinderskies ontkom je niet aan helaas in deze lengte, daar waren ze het allemaal over eens. -O- de salomons die ik al heb zijn ook kinderskies. :+

Er is nog niks geboord. De voorste binding is een gat opgeschoven naar voren. Er moeten alleen voor de voorste nog twee gaatjes met busjes in. Scheelt dat de bindingen ook extreem losjes afgesteld moeten worden. Daarin zit ik ook in kinder afstelling altijd al, vandaar dat dat destijds die salomons ook konden. Ook daar is de binding is aangepast toen.

De rossignols zijn de minimale maat dames skies en te lang. De in januari gehuurde skies waren ook kinder skies trouwens. :')

Ik zal als ik fut heb de serie nummers op die korte dingen er eens doorheen jagen om te zoeken.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:26

Welk typenummer staat erop? Boost 300, 500, 900?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 18:14

Geen idee ze liggen bij de zaak om verboord te worden. Gv gaat morgen skieen indoor. Helaas door files iets niet kunnen halen. Dan maar eerst hierheen. Jammer dat ik niet ok ben -O-

Veel ongelukken al lees ik van nederlanders. Seizoen start pas net en drie zwaargewonden

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 19:01

Volgens mij zijn de condities op de meeste plekken ook ronduit slecht. Wij gaan eind januari naar Les Menuires en ook daar op die hoogte en ook hoger is het slecht en is het op veel pistes ijzig en komen er stenen door. Het is zelfs zo erg dat ik twijfel of we wel moeten gaan als het tegen die tijd niet verbeterd is.

Inderdaad veel ongelukken overal. Er is echt sneeuw nodig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:58

Een jongen is eigen stomme schuld. Na sluitingstijd op een toch al gesloten niet geprepareerde zwarte piste afdalen in het donker. Een mevrouw is gevallen en daar is iemand overheen geskied en hem gesmeerd daarna

Deel van de mensen overschatten zichzelf zeker de eerste twee dagen. Hoe de pistes zijn geen idee

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:48

Hier regio Zell am See zijn de pistes echt prima, zeker voor zo weinig sneeuw. Zoals het nu lijkt komt er komende week wat bij gelukkig

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 07:07

Hier in ski amadé Hochkonig ook prima!

Ongelukken zijn er altijd maar mijn idee.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 07:33

Wij gaan zo omhoog bij Chatel. Lekker wat blauw en groen pakken zo dag 1.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 08:06

Zou ik hier wat vragen mogen stellen aan de experts?

Volgend jaar met kerst willen we weer gaan skiën.
Ikzelf heb ruim 15 jaar ervaring en kan goed skiën, maar heb 8 jaar geleden met skiën met voorste kruisbanden afgescheurd en daarna niet meer op de ski’s gestaan.
De kinderen hebben eenmalig binnen geskied en mijn man redelijk skiën.

We regelden ieder jaar het appartement in de week nadat we teruggekomen waren, maar daar ben ik nu natuurlijk al jaren uit.

Wat is een leuk gebied in Oostenrijk voor een gezin met twee vijftienjarigen en hoe zoek ik een fijn appartement? Wil wegblijven bij Booking etc omdat zij echt grote bedragen vragen aan de verhuurders.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 09:13

Wij gaan in februari voor het eerst na 4 jaar weer skiën en hebben rechtstreeks hotels gemaild. Uiteindelijk kregen we van eentje een aanbieding die ons we paste en daar gaan we naar toe.

Ik heb wel eerst booking en andere sites gebruikt om te kijken welke hotels er dicht aan de piste lagen en ook nog plek hadden in februari. Daarna rechtstreeks bij die hotels op de site gekeken en dat was sowieso goedkoper.

Bij ons is het in Oostenrijk Ladis geworden (Serfaus/Fiss) waar heel veel faciliteiten voor kinderen zijn.