Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 16:45

MizzMontana schreef:
Dat shoppen is inderdaad een leuk deel van de voorpret. Ik ben 4 jaar geleden voor het laatst geweest en heb daarna mijn ski jas als winterjas gebruikt, dus die is op. Verder had ik al jaren dezelfde ski spullen dus nu mag ik van mezelf alles nieuw kopen :D

Hoe oud is jouw kleine Dee_Es? En gaat ze hier nog eerst op skiles? Onze kinderen gaan 10 lessen op de indoorbaan hier in de buurt. Dan is alles straks niet zo nieuw en kunnen we hopelijk aan het einde met zijn allen ook een keer de piste af. Dat lijkt me zo leuk.

Hè bah wat flauw van je dochter Unwritten, jou een beetje lekker maken met mooie plaatjes. Welk gebied is ze?

Ze is 3 dus nee, geen lessen in Nederland. Ze krijgt straks puppy lessen, vooral spelen in de sneeuw. Ze is afgelopen jaar wel mee gaan rodelen. Samen de piste af is voor ons nog geen sprake van. Wij zijn snowboarders dus kan haar ook niet helpen met skiën :')

Wat stoer van je dochter Unwritten! Ik vind dat altijd zo knap als je die kinderen een ijzige piste af ziet vliegen door de slalom.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:28

Klinkt heel cool unwritten!

Earth schreef:
Als je nog voor echte koopjes wil shoppen, dan zou ik eens kijken op https://www.sportpursuit.com. Wij bestellen hier regelmatig en elke keer weer erg blij met de koopjes.
Ik heb daar toen mijn Salomon jas gekocht van €500.- voor €64.- :P

Wow, dat is een mooie aanbieding! Ik ga rondneuzen, bedankt voor de tip.

Dee_Es dat is inderdaad wel heel jong, dan is spelenderwijs een eerste kennismaking op vakantie wel voldoende. Onze kinderen zijn tussen de 6 en 9 jaar. Die kunnen wel vast oefenen zodat ze meer aan de lessen op vakantie hebben. De oudste twee hebben toen ze 4 en 5 waren al een keer een week geskied maar ik vraag me af of ze nog steeds kunnen wat ze toen hebben geleerd.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:05

Unwritten schreef:
Duijvestein Zoetermeer heeft ook een outlet met goede kortingen :j

Ik moet niet dit soort dingen horen _O- net een skipak van goldbergh gekocht via Vinted :):) 50% goedkoper en had nog de kaartjes

Wij vieren kerst in Zermatt. Zo’n zin in!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:42

Hier eigenlijk geen plannen. :n we kunnen gewoonweg niks boeken of plannen voor de langere of kortere termijn. We hopen ergens na kerst wat sneeuw te treffen. Waar dat is geen idee. dat hangt af van waar we zijn en of we uberhaupt weg kunnen uit nederland.

Anders wordt het een keer indoor voor een halve dag om toch wat feeling met de sneeuw te houden.

Overigens heeft iemand enig idee waar je in nederland skies voor volwassenen korter dan 140 cm kan vinden? Gewoon onmogelijk om te vinden lijkt het. Kinderskies wel maar die redden mijn gewicht niet :n

En iemand interesse in twee keer een uur gebruikte rossignol dames/meisjes skis van 140 cm? Dan wel waar kan ik deze het best te koop aanbieden? Die twee uur bleken genoeg om ze toch te lang te vinden. En mijn oude salomons moeten het dan nog even volhouden tot ik goede vervanging heb. Gewoon balen dat de huurskies in winterberg toen gejat zijn, anders had ik een fijne vervanging kunnen overkopen. -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 11:59

Snowblades? Die zijn kort.

Hoe lang ben je zelf en hoe lange ski’s wil je?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:25

Ik moet ergens tussen de 130 en 135 cm hebben. En echte trage beginnersskies en licht af te stellen bindingen. Ivm mijn brakke volledig gefixeerde knie met skieen moet het ook echt maximaal die lengte hebben. De 140 die de rossignols zijn zijn te lang gebleken. Ik val te gemakkelijk door de net iets te lange punten omdat mijn linkerbeen niet kan draaien echt flexibel is.

Ik had het niet verwacht maar de praktijk was wel erg duidelijk. Ik voelde me er ook na een uur niet meer safe en zeker mee :n l ik heb het de dag erop nog een keer geprobeert met hetzelfde resultaat, toen dus skies gehuurd waar ik zo mee wegskiede zonder die ellende. Ik was al bang dat het aan mij lag. Maar gelukkig waren het de skies. De rossignols zijn gewoonweg iets te lang en te nerveuzig voor me

De salomons zijn 135. De huurskies waren 133. En dat gaat goed. :j snowblades zijn veel te kort. En veel te veel voor gevorderden. Ik zal met mijn knie nooit veel sneller worden dan ik nu ben. Hooguit handiger maar zeker niet snel en een waaghals met dieprode pistes. Ik krabbel wat aan en daar ben ik al erg blij mee dat dat kan. :j

Gianti

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:42

Ik ben heel fijn geholpen bij skicentrum Heemskerk! Eerlijk advies en kennen hun ski’s goed

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:34

Ik heb inmiddels zelf best veel paren in alle maten en stijftes gekocht en verkocht voor ons als gezin en er een aardige kijk op opgebouwd.

Voor verkoop kan ik aanraden een advertentie op wintersport.nl te plaatsen. Wat voor soort Rossignol skis zijn het? Hoe oud zijn ze? Dan kan ik helpen met een prijsinschatting. Ik denk namelijk dat je moet mikken op ouders van jonge pubermeiden qua lengte skis. Eerste inschatting denk ik dat je rond de 100 euro max kan vragen.

Voor jeugdski's kan ik wel aanraden ook te kijken naar je eigen kracht en kunnen. Mijn dochter skiet bijv op 1.33 skis slalomwedstrijden, lekker makkelijk wendbaar, korte bocht, maar stijver dan menig volwassen ski. Mijn tips: kijk internationaal, je hebt een huis in Frankrijk dus kijk zeker eens op Ekosport.fr. Of evt vanuit Oostenrijk: Sport-Robl, Sport Bittl, Sport Conrad en XSPO.

Wil je een niet stijve jeugdski kom je vaak op de pure geschuimde kern ski's en die zijn dan weer niet altijd berekend op het gewicht van een volwassene. Als je dan een makkelijk draaibare ski wil kan je eens kijken naar een hout/schuim combi. Een Atomic J4 bijvoorbeeld. Die is er in 130. Een volwassen ski is er eigenlijk niet in 130.

Zelf heb ik 3 paar skis (Stöckli Laser SL, Stöckli Montero AW en een Atomic Cloud C14 revoshock), varierend van 1.50 tot 1.54 in lengte. Ik ben zelf 1.58. Ik wil nog een GS ski erbij, maar ivm mijn lengte (ik wil lichaamelengte, dus 1.60) zit ik ook in de jeugdskis te zoeken daar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:36

Snowblades zijn toch juist niet voor gevorderden? Die zijn veel simpeler en wendbaarder en heb je minder techniek voor nodig.
Ga je ook minder hard mee. Leek me juist wel iets voor wat jij beschrijft.

Maar ik zou met je verhaal naar een goede skizaak gaan. :j

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:52

Een goede skizaak met een ruime jeugdafdeling wel, die weet ik alleen zo 1-2-3 niet in NL. Ik denk namelijk dat als je naar DAKA gaat, of een Duijvestein of een MK of Skishop Nieuwegein dat je van een koude kermis thuiskomt. Die hebben weinig tot niks in die lengtes staan. Ook niet als jeugdski. (Ik kom er vrij regelmatig). Je zou OutdoorXL kunnen bellen. Die hebben ook kundig personeel.

Zit er bij jou in Frankrijk in de buurt niet een zaak? Ik denk dat je daar een grotere kans hebt op zo'n lengte. Weet je nog welke skis je in Winterberg had?

Ik zit me af te vragen of een twintip niet een ski voor jou zou kunnen zijn. Die zijn wat breder maar vaak ook heel wendbaar omdat men er mee in het funpark ook goed uit de voeten moet kunnen. Ik ga even wat googlen.

Snowblades. zou ik niet zo snel doen, die hebben een leercurve nodig. Skiet wel degelijk anders dan een reguliere ski, zijn ook stijf.

https://www.outdoorxl.nl/atomic-bent-jr ... 9x144-1517

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:43

De skis uit winterberg weet ik nog, daar hebben we fotos van gemaakt ook om ze terug te vinden ook. :j

De huurskies
Afbeelding

In nederland lijken korte skies gewoon niet te vinden. :n Je wordt echt zo uiig aangekeken als je ernaar vraagt. 8)7

Rossignol zal ik zo een foto van maken. Nieuw gekocht en twee keer een uur gebruikt in winterberg zonder succes. Geen idee of ik stijf of slap voel. Belangrijkste is, zeker niet snel of neurotische skies. En geschikt voor een gewicht onder de 85 kilo.

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:51

Heb je al gegoogled op het merk en type van die huurskies? Misschien zijn ze nog ergens te bestellen?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:18

Help!! Ik zie door de skijassen de piste niet meer :') wat een keuze zeg!

Wat zijn jullie favoriete merken of tips? Budget Max 500 euro (die zijn dan vaak met korting wel voor 300 te vinden O:) )
Het allerbelangrijkste vind ik dat ik het niet koud krijg.
Tips voor sokken/handschoenen zijn ook welkom.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:33

Je huurski's zijn van 2019. De Völkl RTM 7.6 white ORA junior versie. @Karuna die serie is weer opgevolgd door de Deacon en die weer door de Peregrine. De damesvariant is dan weer de Shine, die is korter verkrijgbaar maar op zijn kortst 147.

https://volkl.com/en-nl/p/peregrine-jr- ... -skis-2026
Deze in 130 zou technisch gezien een opvolger kunnen zijn, maa rdit is volgens mij wel weer echt een kinderski met foam. Dit moet ik wel even nakijken.

Dit is wat ik vind bij bijv outdoorxl in de lengte 130/135
https://www.outdoorxl.nl/ski/ski-s.html ... th=130-135

Daar zitten ook Rossignols bij, ik heb toevallig zelf pas de Arcade 82 of 86 geskiet, vind ik persoonlijk een fijne ski maar ik denk dat die voor jou ook weer te zwaar draait. En ik denk dat die niet zo heel veel verschillen van wat je nu hebt.

Bij die Elans moet je wegblijven, dat zijn racemodellen. Die fischer op die pagina twijfel ik over, die draait graag kort maar is ook wel een ski die wil. Fischer is niet persé mijn merk, maar mijn man bijv die vindt het heerlijke speelse, niet zenuwachtige skies. De Salomon Stances zou je ook nog naar kunnen kijken die daar genoemd staan.

Maar ik denk dat je het beste een keer kan gaan testen in de bergen. En dan niet in Winterberg maar een keer in Frankrijk of Oostenrijk. Daar hebben ze vaak een flinker assortiment.

Heb je toevallig ook een type op de Rossis staan?

@MizzMontana, ik heb verschillende merken, wil je een hardshell, een softshell of een gewatteerde? Mijn favo jassen zijn Goldbergh, Lutha, Picture en Roxy. Mijn tip, de Duijvestein outlet. Daar heb ik bijv mijn Goldbergh spul allemaal met 80% korting vandaan. Eigenlijk komen al mijn jassen daar vandaan _O-
Laatst bijgewerkt door Unwritten op 25-11-25 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:47

Dat is de betere korting :D
Ik heb de duijvestein website redelijk uitgespeeld geloof ik maar niet gevonden wat ik zoek, of niet mijn maat.

Ik zoek een softshell of gewatteerde jas, tot op/net over mijn heupen. Vind die modellen tot je middel heel mooi maar meestal te koud. Dan graag een jas in een leuke kleur. En met gaten voor je duim in het manchet. Maar misschien moet ik die laatste eis laten vallen en zorgen dat mijn onderkleding die optie heeft.

Ik heb nu een HH en Peak jas in mijn mandje bij de ski outlet.

Zag ook een waanzinnig leuke jas van State of elevenate, maar de kleur die ik leuk vind vind ik alleen nog in Amerika in mijn maat :') dat gaat me te ver met verzendkosten en als het niet past wil ik het kunnen retourneren. Dus een webshop in NL is een pre.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:49

Wat er in de outlet zit staat ook niet allemaal meer op de website geloof ik! De outlet was in ieder geval weer groots aangevuld!

Peak is een mooi merk :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:50

Atraxxion ski. Is de roasignol. Dank alvast voor de info. Nu weer onderweg met weinig internet

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:50

Jij bedankt voor de aanvullende info :D

Ik vind het leuk om te helpen uitzoeken :))

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:55

Ik zie dat het laatste jaar dat Rossi de Attraxions maakte 2012/2013 is geweest. Ik vrees dat je daar qua opbrengst niet heel veel van moet verwachten. Ik zou ze voor max 50 euro aanbieden, zeker omdat ze nieuw destijds rond de 200 waren.

Misschien nog een leuke site tbv aanschaf:
https://freeglisse.com/en/601-adult-use ... ze-130:140

Allemaal tweedehands (vooral out huurskis) in Frankrijk. Hebben klasse A, B of C wat aangeeft wat de staat is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:35

Ook een tip, https://www.skiwebshop.nl/ .
Hebben vaak leuke kortingen.
Ik ben zelf dol op Luhta. Icepeak heeft ook mooi spul overigens. niet super duur ook.

Skisokken zijn altijd Falkes bij mij, de SK4. Ik wil geen randjes in mijn skischoenen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:51

Sokken hier ook falke. sK4,5 en 6 en de Stoxx energy.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:13

Van stoxx energie heb ik hoge hardloop sokken. Die zijn te dun zeker?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:54

Ik heb Stoxx hardloopsokken (geen idee welke precies) maar die vond ik strakker dan de merino ski versie, en (daardoor) minder fijn om de hele dag te dragen.

Via de ING rentepunten kon je een Stoxx bon kopen (wel goed kijken welke je moet hebben, er waren er meerdere), dat scheelde toch weer wat op de aanschaf :)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:59

Stoxx heeft normaal ook wel goede black friday aanbiedingen. Dit jaar ook, alleen zijn de skisokken uitgesloten :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:10

Hé jammer… :Y)