Liefhebbers van koude landen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Re: Liefhebbers van koude landen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 10:14

Fins is echt een hele lastige taal om te leren, wel heel tof om te horen.

LoveBodin, want vind jij de grootste verschillen tussen Finland en Zweden of Noorwegen?

Slim om onderzoek te doen en ook de plekken te gaan bekijken. :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:41

Mmm lastige, want zo extreem goed ken ik vooral Zweden niet, vooral heel erg veel over gehoord. En in Finse ogen zijn Zweden natuurlijk losbandige idioten (sarcastisch lezen natuurlijk, net zoals nederlanders belgen dom vinden zeg maar). Noorwegen heb ik wel gewoond, maar niet echt heel lang. En natuurlijk heb ik ook vooral in steden gewoond, al had ik wel een vriendinnetje die op het platteland woonde (weet je wel, geen huissleutels, zo snel mogelijk een Moped rijbewijs want de bus gaat 3x per dag, altijd wel wat te doen op de boerderij etc.)

Wat ik vooral merk is dat Finnen heel erg nationalistisch zijn. Je moet echt de taal leren, maar ook als je die goed kent ben je wel altijd een beetje anders. Maar verder vind ik Finnen helemaal niet zo heel erg introvert, dat valt eigenlijk heel erg mee? Het duurt lang voordat je mensen kent, dat wel. Maar als je eenmaal 'binnen' bent, dan is het totaal anders. Dan zijn ze heel open en vrij en onwijs gezellig. Ik heb echt wel een leuke vriendengroep, en ook als ik vroeger bij vriendinnen thuis kwam kon ik vaak wel met hun ouders kletsen enzo. En nog steeds, trouwens.
Noren, maar ik besef ook dat dat heel regionaal afhankelijk is!! voelden als veel relaxter, en ook wat oppervlakkiger, in die zin dat het al veel sneller vriendelijker werd, maar wel wat afstandelijker bleef. Relatief gezien dan, zeg maar, Amerikanen zijn het andere eind van het spectrum bijvoorbeeld :+. Zeg maar Noren vind ik sneller kennissen zijn, Finnen zijn meer vrienden. Veel sterkere banden. Weet niet of jullie de culture map kennen, maar Finnen zijn echt sinaasappels, harde schil, zachte binnen kant. Noren (in verhouding), minder.

Je merkt ook wel echt de angst bij velen voor Rusland, het is een vrij jong land, en bvb mijn tweede opa is nog gedeporteerd geweest naar een ander deel van Finland, en heeft zijn geboorte dorp pas 40 jaar later weer kunnen bezoeken. Dat zit er gewoon heel erg in, en daardoor is de samenleving ook wel een beetje gemilitariseerd, veel meer dan in Nederland. Mijn isä, bvb, moest vorig jaar nog allemaal trainingen doen omdat hij directeur is bij een semi-publieke instelling, en één van mijn zusjes en een nichtje hebben vrijwillige dienstplicht gedaan. Eigenlijk alle mannen die ik ken hebben de gewone dienstplicht gedaan (i.t.t. de maatschappelijke). Dat was onder Noren veel minder een ding, er werd op mijn school in Finland ook veel over gepraat, over die dienstplicht. En met onafhankelijkheidsdag zit iedereen achter de buis gekluisterd. Maar er is dan weer geen koning (die is uiteindelijk niet op komen dagen :') ). En het sentiment na de tweede wereldoorlog (die daar niet eens zo genoemd wordt ;) ), is ook heel erg anders. Wat wij de tweede wereldoorlog noemen, noemen zij de vervolgoorlog, het vervolg op de winter oorlog tegen Rusland in 1939. Finland heeft bvb ook nooit marshall hulp gehad, en heeft altijd een dun lijntje moeten lopen met Rusland te vriend houden.

Ik woon nu overigens niet in Finland, mijn vriend heeft geen talenknobbel, dus we beperken het tot jaarlijkse vakanties (die meer "roadtrips langs bekenden" geworden zijn :+). Zonder hem was ik misschien wel verhuisd, als ik een baan zou kunnen vinden :') .

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:48

Ja dat Finland erg dicht tegen Rusland is vind ikzelf wel iets minder geruststellend :+

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 11:18

Haha ja, Zweden is wel een beetje het pispaaltje van Noorwegen en Finland. :D

Wat je schrijft over Finland, is ook wel wat ik hier ervaar.
En over Noorwegen ook, dus misschien zit Zweden er net tussenin.
Ik ken een aantal Finnen die ontzettend vriendelijk en zelfs zacht zijn, maar ook hele stugge.
En soms is het ook hun uitspraak (voornamelijk de R) die ze harder laat overkomen.

Die angst voor Rusland snap ik goed.
Ik vind de Finse president wel ontzettend tof!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 14:18

ik woon in GBG aan het water, maar zelf heb ik het hier echt nooit koud vergleken met NL. Misschien zit het in mijn hoofd :+ maar ik werk buiten op de cargo fiets en heb nog niet echt koud gehad!

Dus mijn conclusie kou is makkelijker te verdragen, nu ben ik wel relatief gezond voor bijna 41 haha

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 14:33

Ik merk nu ik wat ouder wordt (vreselijk :o ) dat de winter me wel meer en meer tegen gaat staan
Voorlopig wonen we prima,maar ik denk dat als richting pensioen gaan ,dat we dan een wat warmer klimaat gaan opzoeken

Verder ben ik het met Saga eens
Wij vinden het erg lastig om vrienden te maken met Noren
Wij hebben vnl Nederlanders in onze vriendenkring :o

Maar de natuur is zo geweldig hier <3
's Zomers ga ik er vaak alleen op uit met de hond

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 14:39

En dan is Göteborg denk ik nog wel een stukje kouder dan hier, qua gevoel.
Het is echt een andere kou in Nederland. :j

Noordje, ik vind jou helemaal nog niet oud als de leeftijd in je profiel klopt.
Misschien kun je rond je pensioen een land vinden waar je kunt overwinteren, bijv. Spanje en dan in de zomers terug?
Dan hoef je de natuur niet te missen.