SjonnieZ schreef:Ik kom weer even binnen gevallen. Net bij gelezen. Je geeft ergens aan bewust niet meer op een berg te willen wonen om meerdere redenen. Ben wel benieuwd waarom jullie dat niet meer willen. Dat het er kouder is begrijp ik maar wat is jullie nog meer tegen gevallen?
hebbie ff? Wil je de lange of de korte versie? Ik zal de korte versie doen.
Ik moet er bij voorbaat bij zeggen dat we dom gekozen hadden qua berg. We hadden ons niet gerealiseerd dat een huis op het noorden op een berghelling op het noorden, gewoon betekent dat we geen zon hadden van oktober tot maart ongeveer. En zelfs op het donkerst van het jaar, hadden we bijna geen licht omdat de bomen op de bergen dat tegenhouden. Dus een huis op een zuidhelling kan heel anders zijn.
Daarnaast is het meer dan vreselijk onpractisch. Je kunt nooit iets zo maar even wegzetten zonder na te denken, auto's rollen weg, nooit staat iets makkelijk recht en zo.
Daarbij is het zwaar. Superzwaar. Wij moesten altijd omhoog over het erf, dus met kruiwagens etc is dat loodzwaar. Alles is gewoon zwaarder. Simpel een boodschappentas naar binnen brengen is al zwaarder.
Het is gevaarlijker. Erwin heeft meerdere bloedstollende ongelukken gehad met materieel dan omvalt, waarvan het ergste nog was de tractor met aanhanger waar hij de berg mee afrolde! Het engeltje op zijn schouder zorgde ervoor dat hij precies tussen de wielen van de tractor terecht is gekomen nadat ze met zijn drietjes, dus Erwin, tractor en aanhanger meerdere keren omgerold waren. Je kunt je echt geen stuurfouten permiteren.
Op hellingen heb je veel minder opbrengst van je land omdat de paarden tig zigzagpaadjes maken wat je dus allemaal verliest aan gras. Het is voor de dieren ook heftig zwaar.
En wat we ook erg vonden tegenvallen, is dat als je op een berg zit in een vallei, je altijd tegen dezelfde vallei aan de overkant zit te kijken wat in ons geval bos was. In de winter een grauwe takkenmassa. Daar kun je ook geluk mee hebben natuurlijk, maar bijv nu kunnen we 75 km ver weg kijken en het landschap verandert continu en blijft heel aantrekkelijk.
Vaak als je in de bergen zit, dan zijn er maar weinig wegen. Bij ons ook, je rijdt dus heel vaak hetzelfde, terwijl waar we nu wonen, kunnen we uit van allerlei mogelijkheden kiezen om thuis te komen.
En dan natuurlijk het weer. Het regent veel vaker omdat wolken niet de berg over kunnen en dus eerst leegregenen.
Maar alles hangt af van hoe je huis gesitueerd is. Wij wisten dat het niet op het zuiden lag natuurlijk, maar we hadden geen keus meer.
We hadden een huis gezocht en zouden voor de voorlopige handtekening gaan, maar bij de voorlopige oplevering bleek dat er over veel dingen gelogen was en wij voelden ons enorm opgelicht. Dus dat kapten we af. (we hadden al heel veel spullen daar neer mogen zetten want ons huis in de Correze was verkocht, moesten we allemaal weer weghalen)
Maar omdat ons huis verkocht was en wij er dus uit moesten, hadden we nog 6 weken om een ander huis te zoeken en te verhuizen. Dus we moesten een huis hebben dat al leegstond, dat voldoende hectare voor paarden had, veel schuren voor al Erwins motors en auto's (dat waren er toen nog veel meer dan nu) en er moest een atelier bij zitten voor mij en voor mijn dieren ook voldoende schuren en stallen en boxen. En het mocht niet aan een doorgaande weg liggen. We deden uiteraard veel consessies maar er was maar erg weinig binnen ons budget op dat moment. Dus dat huis in de bergen was eigenlijk het enige dat aan alles voldeed, behalve de zon, maar we dachten dat dat niet zo erg zou zijn.
En verder wisten we alle ongemakken van op een berg wonen niet. Toen we er nét woonden vroegen de buren wat we ervan vonden. We spraken tegelijk, ik zei geen zon en Erwin zei te onpraktisch. Iedereen moest lachen, maar we hebben het na 2 jaar wonen te koop gezet. Een jaar later was het verkocht, nog een wonder, want wie wil nou een huis op het noorden in de bergen hebben