Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 16:35

We wonen in Nederland, dat daar de meeste training plaatsvindt is logisch. Ik heb vorig jaar een foto gepost van de 7 heuvelenhike, dat was iets wat eenvoudig te doen was achteraf gezien, het was voor mij dus zeker een test om te kijken of ik conditioneel was wat ik verwacht had en dat ging boven verwachting.Was overigens niet met sandalen aan. Ik heb daar wel hele wandelingen op gemaakt door de bergen, niet zo heel erg koud. Net als nu mensen de Kili op lage trailschoenen doen. Maar voor nu gewoon bergschoenen. Ik heb type B, want mijn stijgijzerschoenen heb ik weg moeten doen zoals ik al schreef. En ik had eerst niet het idee dat ik daar nog weer wat mee zou gaan doen. Maar nu is dus door iemand die ik ontmoet heb de interesse weer aangewakkerd. En mogelijk maken we samen die tocht. Ook dat is allemaal nog niet zeker. Hij weet ook niet of hij er nu klaar voor is of niet. Maar samen ideetjes uitwisselen is natuurlijk altijd motiverend.

En nee, ik ben niet iemand die een ander in gevaar brengt op een berg waar ik niets te zoeken heb. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. ;)
Dus onfatsoenlijk ben ik zeker niet.
C1 is gedaan, al langer terug, dus geheel opnieuw hoeft niet meer. Opfrissen wordt geregeld. Dus ook daar hoef je niet meer bang voor te zijn.
Onverhard is er al vaker gelopen, zeker sinds april. Nee, pijnvrij ben ik niet, maar inmiddels verwacht ik wel dat ik 8 dagen kan lopen met een paar pijnstillers mocht dat nodig zijn. 4 dagen met hoogtemeters en tussen de 15 en 22km per dag is ook al gelukt.
Ik ben ook begonnen met het opbouwen van hardlopen, daar moet ik heel voorzichtig mee zijn, en dat ben ik ook.
Dit alles naast een zomer met veel duiken en een wk voorbereiden. Het echte laatste werk zal pas plaatsvinden na het wk en als er geboekt is. Maar dit zal geen last minute trip worden normaal gesproken.

Dus hier geen Rus, idioot of onfatsoenlijk persoon, maar iemand die gewoon netjes traint en niet over 1 nacht ijs gaat en dan op een berg wel wat te zoeken heeft. ;)

maaikemuis

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:42

Ummmm, 8 dagen Mera peak is niet haalbaar… daar ben je wel iets langer mee bezig. Ietsjes maar afhankelijk van je route.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 17:16

maaikemuis schreef:
Ummmm, 8 dagen Mera peak is niet haalbaar… daar ben je wel iets langer mee bezig. Ietsjes maar afhankelijk van je route.

Dat staat er ook niet. ;)
8 dagen is de Lemosho voor de Kili. Want ik wil dan de Lemosho lopen in 8 dagen. En niet de 5 daagse cola cola route.
Mera is het dubbele vaak. Die tijd heb je daar ook wel nodig, ook daar zal niet gekozen worden voor de kortste route. Er wordt ook nog ingelezen over de verschillende routes. Ook een vorm van voorbereiding. Niet zomaar het eerste het beste boeken. Goed kijken.
Voor de Kili ben ik echter wat meer ingelezen, want die stond gewoon bovenaan het lijstje.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:59

Foto's op de sandalen waren ergens uit Zwitserland of Frankrijk, als bewijs dat je boven x hoogtemeters hebt gewandeld.

Maar dat is het punt niet, het punt is dat als je daadwerkelijk ervaring zou hebben die je beweert te hebben zou je ook moeten weten dat een rondje Zevenheuvelen of 4 dagen lang rondlopen in de Eiffel etc helemaal geen referentiekader is voor moeilijkere bergtochten, laat staan moeilijkheidsgraad van Mera Peak. En dat je geen Rus bent doet er al helemaal niet toe :')

Dat continu schrijven met passieve zinnen en in derde persoon is trouwens heel erg storend, je zit toch in je eentje te typen :?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 20:11

Dat zijn gewoon trainingen. En ja, wat ik daar uit haal is dat die pezen het dus wel aan kunnen. Het wil niet zeggen dat ik verder nergens train. Ik heb net zelfs nog een training gedaan. De motivatie is er nog steeds. *\o/*
Hoe ik schrijf is trouwens aan mij. Dat mag je storend vinden, ik vind je negatieve gedoe meer dan storend, want je wilt niet weten wat ik allemaal doe, hoe goed de voorbereiding is, hoe goed er getraind wordt, hoe goed er ingelezen wordt, enz. Dus ik ben geen Rus, maar gewoon Germie, en goh, Germie, wat leuk dat je de Kilimanjaro of Mera Peak wilt beklimmen. :D :D :D

Er wordt gewoon nog steeds getraind, en als je dus niets zinnigs te melden hebt omdat je de details van een conditie van een persoon niet kent, dan kun je beter niets zeggen. Ik orienteer me nu dus ook op Mera peak, het was alleen de Kilimanjaro. Maar er is nu dus een andere tocht bij gekomen.
Voor de Kili heb ik alle ins en outs al gelezen en daar ben ik dus fit genoeg voor om te beginnen volgens allerlei testen van VO2 max tot wandelen tot krachttraining. Ja, die pezen doen pijn, dat wil nog niet over gaan, maar daarom iets afstellen gaat niet gebeuren. Ik weet inmiddels dat er met pijnstillers mee om te gaan moet zijn. Dat is misschien minder leuk, maar niemand weet wanneer en of het over gaat, dus je moet wel door met je leven. En ik ga niet daarom een uitdaging uit de weg. Ik ben geen ongetrainde idioot die de bergen in gaat. Ik hou ook van de bergen en wil er van genieten. En dat kan ook. En dat kan veilig, voor zover je op hoogte over veilig kunt spreken. Alles is te trainen, behalve hoogteziekte, dat kan gewoon door pech toeslaan. Dus door alle andere factoren te optimaliseren wordt de kans van slagen groter en daar zijn we gewoon mee bezig.

Echter, niet elke stap wordt in dit topic beschreven. Het is niet echt interessant om te lezen dat Germie is opgestaan na 8.29 uur slaap, een rusthartslag heeft van 53, gemiddeld X aantal stappen loopt per dag, enz. Dus er zullen wat hiaten voor jullie in de training zitten, het wil niet zeggen dat er dus niet getraind is of wordt. Ook wil het niet zeggen dat er niet ingelezen wordt, ook dat wordt gewoon gedaan.

Kortom, Germie gaat positief verder met voorbereidingen en wil dit een positief topic laten zijn. Go for it. Je kunt het Germie. Gogogo. We gaan er voor. :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:39

Maar Fly_high wie zegt dat jij de wijsheid in pacht hebt? Je doet wel alsof je het weet maar jij bent ook maar “gewoon een berichtje op het internet” . TS geeft duidelijk aan dat ze de dingen graag op haar manier doet. Waarom is het zo moeilijk om dat te respecteren? En blijf je de deskundige drammer uit te hangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 23:31

germie schreef:
Maar ik kan je verzekeren, ik kom op de top van of de kili, of van Mera peak. Wanneer is nog niet geheel bekend, maar het gaat gebeuren. Linksom of rechtsom. Met de juiste voorbereiding. Daar hoeft niemand bang voor te zijn.
De juiste inzet en mentaliteit is er gewoon. En of ik dat wel of niet op bokt zet is dan aan mij. Ik deel niet alles, ook geen tijd voor.

Je vastberadenheid is mooi en goed, maar vergeet niet dat je ons niets verschuldigd bent. Je moet het dus ook niet doen om ons iets te bewijzen.
Er zijn tal van mensen die tijdens de klim er achter komen dat het niet gaat lukken en daarom omkeren. Daar is echt geen schande aan.
Ik hoop dat je -mocht je er achter komen dat het niet lukt- niet specifiek door zet om ons iets te bewijzen en daarmee je eigen gezondheid in gevaar brengt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 07:06

Jennyj01 schreef:
Maar Fly_high wie zegt dat jij de wijsheid in pacht hebt? Je doet wel alsof je het weet maar jij bent ook maar “gewoon een berichtje op het internet” . TS geeft duidelijk aan dat ze de dingen graag op haar manier doet. Waarom is het zo moeilijk om dat te respecteren? En blijf je de deskundige drammer uit te hangen.

Als je nog nooit in het hooggebergte bent geweest kan je gewoon NOOIT NEVER NIET weten hoe dat is en aanvoelt.

Ik heb waarschijnlijk héél wat méér ervaring in de bergsport dan Germie, vooral op klimtechnisch gebied (certificaat Outdoor voorklimmen Multipitch) en alsnog geen haar op m'n hoofd die eraan denkt zo naar een Mera Peak te gaan. Dan zou eerst een C1 gedaan moeten worden, en dat is conditioneel waarschijnlijk al te pittig voor mij, terwijl ik wél afgelopen weekend met +15kg rugzak dag 1 8 en dag 2 9km heb gelopen, voornamelijk onverhard in Brabant.

Dat je jezelf in gevaar brengt is één en kan me geen zier schelen.

Maar er vallen DODEN in het hooggebergte, vooral door ONERVAREN "bergsporters" die er vervolgens zelf ongeschonden uit komen.....maar door hun handelen dus wel een overlijden hebben veroorzaakt! En ja, dat kan al komen doordat een onervaren "bergsporter" 5 minuten staat te klooien met een ascender, terwijl er iemand achter hem/haar staat te wachten terwijl diegene met spoed naar beneden moet. Het kunnen hele kleine "foutjes" zijn, maar in het hooggebergte kunnen die kleine foutjes op levensbedreigende situaties uitlopen.

En het is een trend aan het worden dat er steeds meer "bergsporters" het hooggebergte in gaan. En dan dus bergsporters tussen aanhalingstekens, want dit zijn heel vaak dus mensen zonder de juiste ervaring, die denken dat het wel kan. Maar die dus de juiste kennis niet hebben en daardoor wordt de bergsport steeds gevaarlijker!

Eigenlijk zou er een internationaal bewijs/certificaat moeten komen, zoiets als minimaal een C1 en een beperkte geldigheid van max 5 jaar, voordat er een vergunning uitgegeven wordt voor het klimmen in de bergen. Maar helaas mag nu iedere idioot zomaar een reisje naar bijvoorbeeld Mera boeken....

En dàt is de reden waarom Fly_high en maaikemuis (en ik) zo reageren! De echte bergsporters hebben de laatste jaren steeds meer te kampen met sluitingen van routes, bizarre wetgeving, steeds meer gevaarlijke situaties enz doordat de bergsport steeds meer als een "sport" zoals voetbal gezien wordt en er dus steeds meer onervaren mensen zich in de bergen wagen, zonder dat ze eerst geld in training willen steken en onder ervaren instructeurs de kneepjes van het vak willen leren.

En dat is gewoon héél vervelend voor de Ervaren bergsporters.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 07:39

Eerst even een quote van een website over de toppen in Nepal. Ook omdat er meer mensen meelezen die mogelijk naar Mera Peak willen gaan. Er wordt hier gedaan of je jaren ervaring nodig hebt, dat is dus niet het geval. Dus laten we dat eerst ook even recht zetten. Daarmee komen we meteen op het punt dat mijn kennis dus ruim voldoende is voor zo'n tocht. Echter, ik vind zelf dat er nog wat meer getraind moet worden. Mera Peak is net als de Kili een echte uitdaging, maar met training en doorzettingsvermogen haalbaar. Het enige wat je dus niet kunt trainen is hoogteziekte.
Maar aan de andere geinteresseerden, lees je in en laat je niet weerhouden van het negatieve gedoe hier. Go for it. *\o/* *\o/* *\o/*
Citaat:
Both of these mountains are suitable for novice climbers. However, Mera is climbable without proper mountaineering skills. Island Peak demands basic mountaineering as well as some technical knowledge.

https://peakclimbingnepal.com/mera-peak ... land-peak/

En dan zal Germie weer een onjuiste aanname moeten ontkrachten en herstellen:
Ik ben WEL in het hooggebergte geweest, meerdere keren zelfs. Maar geen 5000 of 6000m, dat hebben we in Europa niet. Ja, er zijn weer verschillen tussen 3000, 3800 of 4100, 5000 of 6000, maar allen is hooggebergte. Dus wederom een aanname die niet klopt. Dat je meer ervaring hebt, dat kan best, maar het woord NOOIT is dus VOLLEDIG ONWAAR. Sterker nog, zelfs in coronatijd ben ik in het hooggebergte geweest. Italie en Zwitserland. Heb zelfs op grote hoogte onder het ijs gedoken. Ja, is ook weer wat anders, maar je hebt dan te maken met meerdere factoren waar je rekening mee moet houden, hoogte, kou, stikstofopname en afgifte, enz. Zoiets doe je ook niet onvoorbereid.

En ja, idioten die iets doen zullen er altijd blijven, in elke tak van sport. Daarom sterven er ook duikers, daarom vallen er mensen van een berg, daarom komen er motorrijders om.
En soms ook mensen met ervaring, maar even wat overmoed.

Maar ik zal op de top komen van 1 van deze 2 toppen, linksom of rechtsom. En juist door dit soort negatieve gedoe zal de motivatie gesterkt worden. Het lukt gewoon, punt. Er hebben al zo veel mensen met minder voorbereiding op die toppen gestaan, dan kan ik het ook. Maar ik wil graag iets over hebben om er ook van te genieten. Zwaar zal het worden, dat weet ik, maar ook wat moois.

Maar door dit topic neig ik meer en meer naar de Mera peak, juist omdat er zo negatief gedaan wordt. Dan zal ik laten zien dat het kan, dat de voorbereiding goed is gewest, dat de kennis er is. Want ik weet dat die er is. Ik weet dat er als ik ga genoeg ervaring is. Dus de motivatie groeit nu juist om te gaan. Het grootste probleem zal de tijd vrij krijgen worden van het werk. En de centjes. Dat ook ik dan mogelijk idioten tegen zal komen op zo'n berg, tja, dat kan.
Maar Mera Peak is geclassificeerd als een berg voor niet al te ervaren mensen. En iedereen moet ervaring op kunnen doen. Met vriendelijkheid kom je verder.
En zelfs hele ervaren mensen kunnen dingen vergeten als er stress om de hoek komt kijken. Vergeet dat ook niet. Men oordeelt tegenwoordig erg snel.

Tussen het openen van dit topic en nu zitten al weer vele uren training en ervaring. Dat wordt even vergeten, dat wil men niet lezen. Maar de ts is dus druk bezig. Germie goes for the top. :D
Eerst de main focus op het wk, daarna wordt er gekeken wat met het werk en financieel haalbaar is met de Kili of Mera.

Trouwens, nog iets over bijvoorbeeld Island Peak, er wordt hier gedaan of alles meteen heel erg technisch is. Maar Mera Peak en Island peak zijn toppen die juist geadviseerd worden om te doen als je nog niet zo veel ervaring hebt.
Dit gaat over Island peak:
Citaat:
Another trekking peak which has become incredibly popular over the years, Island Peak is widely considered to be the most ideal peak for a first foray into Himalayan climbing. The climb is predominantly non-technical, hence its classification as a trekking peak, and requires only basic snow skills which are taught during the climb.

https://www.wiredforadventure.com/7-hig ... -lifetime/

Toubkal lag in de planning, maar wanneer ik kon was er geen trek meer beschikbaar. Dus die is afgevallen.

En van een andere site:
Citaat:
Can a beginner climb Mera Peak?
Mera Peak Trek in Nepal - Climbing Your First Six-Thousander
Mera Peak, at an altitude of 6,189 meters, is popular with beginners and serves as a preparation for higher mountains such as Everest. Although it is physically demanding, it requires relatively little technique and can be climbed by anyone who is reasonably fit.

Ja, is dus net wat anders dan de Kili, maar er wordt hier gedaan of het alleen voor topklimmers haalbaar is. En dat is dus niet het geval. Dus met een opfrisles van c1 is het zeker te doen. Echter, ik heb geen ambities om de Everest op te gaan. ;)

Citaat:
What is the success rate of Mera Peak?
Mera is a high altitude glacier walking. Mera is rated PD and Island Peak is rated to be PD+. Both of the mountains are considered the best even for the beginners. The success rate of both mountains goes above 90%.

Citaat:
Both of these mountains are suitable for novice climbers. However, Mera is climbable without proper mountaineering skills. Island Peak demands basic mountaineering as well as some technical knowledge.

https://peakclimbingnepal.com/mera-peak ... land-peak/

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:09

In Europa hebben we niet echt echt hooggebergte! Ja, de Mont Blanc met z'n 5000+, maar de meeste bergsporters zeggen hooggebergte als het om 6000+ gaat.

En alles leuk en aardig wat verschillende sites zeggen over Mera Peak, dat is alleen juist om mensen te trekken en dus inkomsten.

En "beginner" of "beginner" zit nog wel verschil in! Als je recentelijk een NKBV of Mountain Network C1 hebt gedaan, dan ben je een beginner. Heb je C2 gedaan, dan ben je nog steeds beginner, pas na C3 ben je misschien "half gevorderde"

Dus ja, met beginner wordt inderdaad iemand bedoeld die nog niet zoveel ervaring heeft, maar er wordt absoluut niet bedoeld dat mensen zonder recentelijke C1 of C2 die berg op moeten gaan.

Jij ziet het allemaal te rooskleurig Germie! Als je echt naar Mera wilt, doe dan deze zomer eerst een C1 sneeuw en ijs (dus niet de C1 rots) en volgend voorjaar een C2. Zie het maar als training en opfriscursus! Als je volgend voorjaar je C2 hebt gehaald, dan ben je inderdaad klaar voor Mera. Maar ga aub vanwege de veiligheid van je medemens niet zonder C2 naar Mera, dat anderen idioote dingen doen, hoeft toch niet te betekenen dat jij dat óók moet gaan doen?

Edit: https://nkbv.nl/actueel/blog/het-alpiene-opleidingstraject-uitgelegd-c1-c2-en-c3.html

Afbeelding

Je schrijft zelf dat Mera Peak een PD/ PD+ route is. De NKBV adviseert een F of PD route na een C2 en/of C3 cursus.

Met "alleen maar" C1 en óók nog eens jaren geleden is Mera Peak gewoon écht te veel!

Zelfs na een C3 wordt je in de bergsport nog als "beginner" aangeduid! Dus de "beginner" waar de brochures het over hebben, is niet de "beginner" die jij bedoelt Germie, maar de "beginner" die minimaal C3 heeft afgelegd met succes en daarnaast nog wat andere tochtjes heeft gedaan in Europa. De Mont Blanc bijvoorbeeld is óók een PD!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mvdende op 13-06-23 08:26, in het totaal 2 keer bewerkt

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:18

Er is ook wel een verschil tussen negatief en realistisch Germie. Ik denk dat juist de mensen die jij als negatief bestempeld, het beste met je voor hebben en je juist hele goede tips meegeven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 08:38

ORYX schreef:
Er is ook wel een verschil tussen negatief en realistisch Germie. Ik denk dat juist de mensen die jij als negatief bestempeld, het beste met je voor hebben en je juist hele goede tips meegeven.

Er wordt gedaan of ik niet train en dat is dus niet waar. Er wordt gedaan of ik nooit in het hooggebergte geweest ben, ook dat is niet waar. Er wordt gedaan of ik geen klimervaring heb, ook dat is niet waar.
Ook hier spreekt gewoon een realistisch iemand die niet zomaar de berg op gaat. Dat is ook duidelijk te zien in dit topic, want anders was er al wel geboekt. De 2-3 maanden voorbereiding die gevraagd worden voor zowel de Kili als Mera worden ruimschoots gehaald (sommige sites hebben het over 4-6 maanden, en ook die worden gehaald).
Dus er kan alvast van de voorpret genoten worden.

En er gaat een top gehaald worden. Linksom of rechtsom. Doorzettingsvermogen is er. *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
En nee, zoals er nu ineens gesteld moet worden dat zelfs een C3 nodig is voor de Mera, dat is natuurlijk sterk overdreven. Een dag geleden was C1 nog genoeg en toevallig blijkt Germie die al te hebben en ook nog bereid om wat te herhalen, en voila, het is ineens niet genoeg meer. Dat is dus gewoon mensen onderuit trappen. Met C1 kan Mera, en zelfs zonder kan Mera. Ik heb dat allemaal al nagevraagd. Je krijgt dus daar ook nog een dag training. Dat vinden jullie te weinig, maar al die organisaties niet. Dus de waarheid zal wel in het midden liggen. Daarmee is dus een C1, wat herhaling voor de trek en een dag training daar genoeg. Natuurlijk zal er geld verdiend worden daar, maar ze hebben ook geen belang bij doden. Het zal zo zijn als met grotduiken, de 1 kan het makkelijker leren dan een ander. Op papier zou ik dat allemaal veel te snel gedaan hebben, maar in de praktijk niet. Als ik schrijf dat je in 18 maanden van open water naar full cave kan, dan zal iedereen, ook ikzelf, zeggen dat het niet kan. Maar ik was toch zelf degene die het wel gedaan heeft. Had ik de instructeur gemeld: ik heb 18 maanden terug open water gedaan en wil nu full cave, kan dat, dan had hij gezegd nee. Maar als je zegt ik heb 350 duiken, mijn trimix brevet, divemaster en zo'n 30 duiken ervaring met decompressieduiken, dan is het wel ok. Men verwacht niet dat iemand in 18 maanden tijd 350 duiken kan maken en dan ook nog zo veel verschillende duiken al gemaakt heeft.
En dat zie je hier ook. Men blijft hangen in wat er was op basis van een bericht lange tijd terug. Nu is er al veel meer gedaan. Mogelijk dat dus de Kili wordt ingeruild voor Mera peak, maar dat is nog niet zeker. Maar er wordt wel gekeken wat daar dan voor nodig is. En dan wordt het gewoon een realistisch beeld. :D

Dus we houden het leuk en gezellig hier. Misschien dat ik zin heb om wat te posten als ik een herhalingstraining gedaan heb. Maar met al die mensen hier heb ik daar mogelijk geen zin in.

Citaat:
Mera Peak is a very popular destination for clients with little or no mountaineering experience.

De Kili wordt vaak gedaan als eerste echte trektocht, en dan ook vaak succesvol afgesloten. Mera is zo te lezen vaak de eerste top waar iets van touwwerk en stijgijzers bij komen kijken.

Het grootste probleem zal het aantal vrije dagen zijn. De Kili is gewoon 8 dagen en dan doe je nog 4 dagen safari en je bent 2 weken van huis. Dat is makkelijker te realiseren dan 3.5 week.
Ook dat hoort bij realistisch zijn. Wat is er mogelijk qua vrije tijd en geld. Geld betekent ook dat er voor gespaard moet worden, want tja, dat WK neemt het grootste deel van het gespaarde budget weer weg.
Zanzibar is voor wat betreft de Kili doorgestreept. Het is goedkoper en eenvoudiger om later dan eens terug te gaan voor alleen Zanzibar.

Maar vanaf nu alleen nog positief graag. Het gaat goedkomen. Er wordt niets zomaar gedaan zoals ook te lezen valt. Er worden plannen gemaakt, conditioneel wordt er gewerkt en ik hoop ooit nog eens weer geheel pijnvrij te kunnen wandelen, maar ook met pijn moet ik wel door en is zoiets iets waar gewoon over gedroomd wordt. Er komt geen afstel.
Als ik alle zgn. adviezen van anderen in m'n leven had opgevolgd had ik nooit het vwo gedaan, was ik nooit duikinstructeur geworden en had ik me nooit voor het wk geplaatst. Dus soms moet je ook gewoon doorzetten en dan de adviezen deels gebruiken zodat het wel in je straatje past. Men lijkt het je niet te gunnen.
En als ik hier ooit schrijf dat ik op de top van de Kili of Mera gestaan heb, dan zal er vast gezegd worden dat het niet zwaar was en wel meevalt. Ook dat is weer typisch hoe de mens in elkaar zit.

Maar go for it Germie, je kunt het. Niet afstellen, go go go. *\o/*

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:52

Maar je bent niet in het hooggebergte geweest, je bent namelijk nog nooit boven de 5000 meter geweest. De beginners waarover gesproken wordt dat zijn mensen die een C1 of C2 hebben en die enige ervaring hebben in het hooggebergte. De Kilimanjaro is een heuvel vergeleken met Mera. Op geen enkele manier laat je blijken dat je weet waar je het over hebt. Op geen enkele manier laat je blijken respect te hebben voor de mensen die je tegen gaat komen en die je in mijn ogen in gevaar gaat brengen. Het enige dat je kunt zien is je eigen (desillusionistische) zelfbeeld van succes. Als jij komt te overlijden zal me dat een rotzorg zijn. Ik maak me meer zorgen om anderen die wel serieus bezig willen zijn en de trend die lijkt te ontstaan door domme toeristen. Je zou op zijn minst blijk kunnen geven de adviezen die gegeven worden door ervaringsdeskundigen ter harte te nemen.

De Mount Everest is ook niet technisch… ik zou daar gewoon voor gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:09

Ik geloof echt prima dat Germie zonder gevaren boven komt. Haar hele bokt verleden toont aan dat als ze ergens voor gaat er ook echt voor gaat.

Het enige wat gewoon super zonde zou zijn is als je die pezen niet serieus neemt en dan uiteindelijk met vreselijke pijn omlaag moet (zoals die trap waar je laatst in een topic over schreef). Als je zoiets doet moet je er ook echt wel van kunnen genieten en bovenop de inspanning niet ook nog eens je maximum aan pijnstillers moeten nemen.
Misschien eens kijken naar gespecialiseerde therapeuten? Je ben met duiken vast ook wel in contact met proffessionele sport fysio‘s. Dat is andere koek dan de fysio om de hoek.
Wellicht kunnen ze een gericht programma voor je maken of bepaalde injecties adviseren (zoals bij paarden :P )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 09:13

De definitie van hooggebergte is divers, en volgens velen is dat zelfs al boven de 1500m. Dus ik ben er wel geweest. Punt.

Er wordt wel degelijk aan gewerkt, er wordt wel degelijk getraind. Nogmaals, sinds het begin van dit topic is er overal en nergens begonnen met voorbereidingen.
Gelukkig is hier geen sprake van een domme toerist. Maar van iemand met bewezen bovengemiddelde intelligentie, die ook geen domme dingen zal doen in de bergen.
Ik ben blij dat het je een rotzorg is als Germie komt te overlijden. Dat geeft motivatie om zeker 1 van deze toppen te kiezen.
En als het wel de Kili wordt, dan is de voorbereiding er dus nu al geheel. Dat is ook wel een fijne gedachte.
De conditie daar voor is goed genoeg. De meeste materialen zijn al aangeschaft. De meeste kleding is er ook al. Er is bekend wat er gehuurd dient te worden en waar dat moet en wat het kost. Er zijn ook schoenen die voor deze trek geschikt zijn en de schoenen zijn goed ingelopen. *\o/* *\o/* *\o/*
Voor Mera moet er nog wat meer plaatsvinden. De uiteindelijke keuze is nog niet gemaakt.
Door alles hier klinkt Mera leuker. Eerder stond de Kili net wat hoger, ook omdat alles voor de Kili al gedaan is. Dat is nu gewoon vasthouden. En het is iets korter zodat het met werk eenvoudiger gaat. Maar het is prijstechnisch wat minder.
Zolang er geen definitieve keuze gemaakt is wordt er op beide paarden gewed en wordt er dus gewoon verder getraind.
En welke top er gehaald zal worden, er zal een trots persoon staan, iemand die er hard voor gewerkt heeft. Bokt mag het dan weer afkraken (daar waar bij andere bokkers er wel gezegd zal worden, knap, mooi, prachtig). Maar er zal dan echt genoten worden. En mogelijk ook afgezien worden.

En @sizzle, ik heb met die pezen alles al geprobeerd. Men weet het niet meer. Zelfs lasertherapie geprobeerd. Maar nergens merk ik echt verschil. Ik blijf aan het rekken en oefeningen doen. De fysio gisteren zei van probeer eens 10 keer 45 seconden tot 1 minuut te hardlopen. Ik was namelijk bezig om de lengte van de loop te verlengen en hij zei van vaak is een korte interval beter. Dus over een afstand van 2.5km heb ik gisteren 10 keer 45seconden hardgelopen, en dan hebben we het niet over een snelheid hoor, 6km per uur. Dus eerder joggend slenteren. Gisteren nergens last van, nu sta ik weer zo kreupel als wat op. Dus maar weer aan het rekken. Gisteren in principe voor het laatst bij de fysio geweest. Niet omdat het over is, maar wegens de kosten. De rechtsbijstand is ook erg stil, ik weet dus niet of ik al die extra kosten kan verhalen op de tegenpartij. Je zou zeggen van wel, maar ik heb geen bevestiging en schiet alles voor. De afgelopen maand heeft me 250 euro gekost aan laserbehandelingen en het potje is gewoon op. Over maart en april had ik ook al zulke rekeningen, dus tja, het is nu even over. Maar er is 1 klein positief punt:
Ik heb al 2 weken geen pijnstiller meer gebruikt (al neig ik er vandaag voor het eerst wel weer naar). Dus dat is wel positief en dat zou betekenen dat het ietsjes beter zou gaan. Voor noodgevallen heb ik al van wat mensen 50mg en 100mg diclofenac gekregen. Maar zoals gezegd al 2 weken niets meer gebruikt. En nu hopen dat ik door eens een intervalletje te proberen niet opeens de boel weer verziekt heb. Maar ik heb het gevoel dat zoals ik aan het opbouwen was dus wel beter was. Dan had ik geen last een dag later.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-06-23 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:21

Ik gun het je, echt waar. Maar ik vind het vreemd dat je per se iets wil bereiken, desnoods ten koste van anderen.

Maar you do you.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:25

Ik denk niet dat het advies bij een andere bokker anders zou zijn Germie. Ik zie hier een paar ervaren bergbeklimmers goede adviezen geven.

De websites van die organisaties zijn niet te vertrouwen, die proberen alleen maar inkomsten te generen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 09:33

Ik schrijf nergens ten koste van anderen. Maar ja, ik ga iets bereiken. Ik wilde ooit het vwo halen, dat zou niet kunnen. Dat is gelukt. Nooit heeft iemand me daarom gefeliciteerd, want ik zou het niet kunnen. Maar deed het toch. Ik zou met duiken niet zomaar een technisch duiker kunnen worden, maar ik deed het toch. Ik zou mijn zweminstructeurspapieren niet halen, want was niet goed genoeg, en deed het toch (met de hoogste cijfers van de groep toen). Ik zou niet geschikt zijn om duikinstructeur te worden, maar deed het toch. Ik ging zelfs verder dan alleen open water instructeur, opleidingen gedaan in binnen en buitenland, en kan nu in werkelijk alles lesgeven. Voor rebreather cave was ik zelfs de eerste instructeur in Nederland. Ik zou niet mee moeten doen met fotowedstrijden bij de masters (profs), want ik had geen ervaring en geen opleiding in fotografie gevolgd, maar ik deed het toch. Mijn doel was ooit het plaatsen voor een EK of WK, en dat is uiteindelijk toch gelukt.
Dus daarmee geef ik aan dat als je echt iets wilt je er ook voor moet gaan. Motivatie is de sleutel tot succes. Bij geen van de wensen is er ook maar iets ten koste gegaan van een ander. En dat zal ook niet gebeuren.

We gaan er voor. Motivatie is de sleutel tot succes. :D

En nee, ik schrijf niet dat je minder bent als je geen zin hebt om iets te bereiken. Iedereen is anders. Maar ik wil wel wat gedaan hebben in m'n leven. En mijn 'wat' is mogelijk anders dan voor een ander. De tijd van kinderen en thuis zitten komt nog wel, nu nog te jong voor.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:56

De uitspraak 'over lijken gaan' komt weleens in me op als ik jouw berichten lees. Laten we hopen dat het niet letterlijk zo wordt. :)

Soms vraag ik me af of je echt geniet van wat je doet en in het moment leeft, of dat je slechts een takenlijst aan het afvinken bent om te zeggen dat je het hebt gedaan en dan gelijk doorgaat naar het volgende. Soms lees ik behoorlijk wat oud zeer, zoals dat je nu het VWO erbij haalt. Waarom zouden mensen die niet geloven dat je iets kan je niet feliciteren? Dat is een hele goede reden om iemand wèl te feliciteren. Over het algemeen feliciteer ik mensen niet als ik ze niet kan uitstaan ofzo, maar niet omdat ze iets hebben gedaan waarvan ik dacht dat ze het niet konden. Hopelijk besef je dat je als persoon meer bent dan een afvinklijstje met prestaties en doe je dit omdat je dit leuk vindt, niet om anderen iets te bewijzen. :knuffel:

Ik zou in elk geval adviezen van ervaren mensen niet zomaar negeren. Aanbieders die baat hebben bij het verkopen van reizen gaan natuurlijk niet aangeven dat het heel technisch is en potentieel gevaarlijk, want dan verkopen ze minder reizen. Neem dat dus altijd met een korreltje zout. In deze kapitalistische wereld zouden aanbieders tussen tijgerhaaien zwemmen nog aanraden als leuk familie uitje voor het hele gezin + oma. :+

Ik wens je in elk geval een veilige trip toe en ik hoop dat je ervan kan genieten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 10:15

Hier wordt niet over lijken gegaan hoor. Nooit gedaan en zo zit ik totaal niet in elkaar. Ik denk juist enorm om de medemens.

En er wordt zeker van genoten. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik doe geen dingen die ik niet leuk vind.
Er is wat oud zeer ja, het is gewoon vaker gebeurd dat ik een idee had en mensen negatief reageerden. Dan word ik wel meer geprikkeld om het wel te doen. Ik weet van het vwo dat het jaloezie was van mensen die het niet gehaald hebben, met duiken ook. Ik deed dingen die ze zelf niet durfden. Daar ben je niet minder om, maar gun het een ander wel. En dat doen velen niet.

Dat er vaak iets overdreven wordt om reizen te verkopen, dat is ook logisch. Maar een andere bokker heeft een tijdje terug ook op de Kili gestaan en had wat hulp nodig om niet om te vallen het laatste stukje, maar dat was zeker een prestatie. Dat gun ik iemand dus ook. Die heeft het ook niet ten koste van anderen gedaan. Die heeft een prachtige tijd gehad. En zo wil ik het dan ook hebben.

Maar de mens zit gewoon bijzonder in elkaar. Als iemand een jaar geleden iets niet kon, dan blijft het beeld hangen dat iemand het niet kan. Sommigen kunnen hun mening bijstellen en dan iemand feliciteren, maar velen zullen dat niet doen. Zelf kan ik mijn mening bijstellen en natuurlijk, ik ben ook een mens, dus heb ook wel eens een fout beeld bij iemand. Maar dat bijstellen moet je ook kunnen. Ook onthouden ze vaak 1 opmerking die ze niet aanstaat en is een beeld gevormd. Maar niemand in dit topic ken ik echt en zij kennen mij ook niet. Dan weet je dus helemaal niets van een persoon.

Hier wordt wel geleefd. Dus daarom ben ik juist extra gemotiveerd om die berg op te gaan. Maar ik ben niet onbeperkt qua geld, dus moet keuzes maken. Ik moet er ook echt voor sparen.
Het WK is iets wat een wens van mij was, maar toen ik me geplaatst had heb ik ook gezegd van ik ga. Helaas is de Nederlandse onderwatersportbond niet zo rijk dat ze de kosten kunnen dragen. Ze gaan nog wel voor ons een crowdfunding starten omdat ze ook liever zien dat we minder of niets betalen. Want Cuba is gewoon duur. Het WK verplicht je om te verblijven in een luxe 5* hotel wat 220 euro per nacht kost als ik het wil boeken via een site en die kosten worden gewoon 1 op 1 doorberekend aan de deelnemers. Sommige andere landen betalen wel geheel de kosten voor de deelnemende atleten, maar in Nederland kan dat helaas niet. De deelnemerskosten per deelnemer zijn dus 1219 euro en dat is exclusief vluchten. Dus er komt nog een 1000 euro per persoon bij. Dan begrijp je ook dat mijn gespaarde geld voor een verre reis met een ander doel nu even op is.
Want eigenlijk stond voor oktober dus de Kili gepland, maar ik had niet geboekt omdat ik een klein beetje hoop had op dat wk. En nu is dus opeens naast de Kili Mera er bij gekomen en EBC wat naar de achtergrond verdwenen.

Dus ik heb geen takenlijst, ik geniet gewoon waar het kan. Maar ik heb ook gezien dat je moet pakken wat je pakken kunt. Ik heb ooit iemand succesvol gereanimeerd die 10 dagen voor zijn pensioen zat. Dus het leven kan ook zomaar voorbij zijn.
Ik ben door die hondenbeet ook een jaar kwijtgeraakt en nog steeds zit ik elke stap die ik zet met pijn hierdoor. Daarmee heb ik wel geleerd dat je moet doen wat je wilt doen. Morgen kan zomaar voorbij zijn.
Dus een afvinklijstje heb ik niet, ik heb wel genoeg dromen en wensen die ik nog wil waarmaken. En daar gaan we voor. <3

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:29

maaikemuis schreef:
Maar je bent niet in het hooggebergte geweest, je bent namelijk nog nooit boven de 5000 meter geweest. De beginners waarover gesproken wordt dat zijn mensen die een C1 of C2 hebben en die enige ervaring hebben in het hooggebergte. De Kilimanjaro is een heuvel vergeleken met Mera. Op geen enkele manier laat je blijken dat je weet waar je het over hebt. Op geen enkele manier laat je blijken respect te hebben voor de mensen die je tegen gaat komen en die je in mijn ogen in gevaar gaat brengen. Het enige dat je kunt zien is je eigen (desillusionistische) zelfbeeld van succes. Als jij komt te overlijden zal me dat een rotzorg zijn. Ik maak me meer zorgen om anderen die wel serieus bezig willen zijn en de trend die lijkt te ontstaan door domme toeristen. Je zou op zijn minst blijk kunnen geven de adviezen die gegeven worden door ervaringsdeskundigen ter harte te nemen.

De Mount Everest is ook niet technisch… ik zou daar gewoon voor gaan.

Ik ben het er zo 10000% mee eens, alles wat je zegt _/-\o_

germie schreef:
Maar Mera Peak is geclassificeerd als een berg voor niet al te ervaren mensen. En iedereen moet ervaring op kunnen doen. Met vriendelijkheid kom je verder.

Mera Peak is een geschikte beklimming voor beginners in high altitude mountaineering oftewel alpine beklimmingen in het hooggebergte. Niet voor beginners op het gebied van bergwandelen, meerdaagse tochten en toegankelijke bergsport in het algemeen zoals ff een niet al te technisch topje van 2000 of 3000m ergens in Europa beklimmen.

Net zoals 1* cross beginner lever is voor maatstaven van de internationale (top)sport maar geen beginner niveau voor de maatstaven van paardensport in het algemeen. je gedraagt zich hier net als iemand die ooit paar kruisjes en een boomstammetje in de manege springles heeft gesprongen en morgen ff 1* wil rijden omdat het toch maar beginner crossje hoort te zijn :')

Met (recente) C1/C2 en paar tops in Europa van 3500+ ben je een beginner voor Mera Peak maatstaven. Een eenvoudige hike of huttentocht doet er helemaal niet toe als zijnde relevante ervaring.

Plus al die linkjes die je plaatst zijn van outfitters die er flink financieel belang bij hebben om hun diensten aan zoveel mogelijk mensen te verkopen, onervaren of niet. Ze verzwijgen zo veel mogelijk als het gaat om moeilijkheid van de beklimmingen om hun geld binnen te harken. En ten tweede betekent de vermeende toegankelijkheid van zulke bergtochten vooral dat het ten koste van mensenleed gaat.

Het is heel makkelijk om alle kritiek weg te schuiven als afgunst en jaloezie, maar als heel veel van je ideeën voor zulke kritische geluiden vanuit je omgeving zorgen is er misschien toch iets niet helemaal oke met hoe je het aanpakt i.p.v. dat letterlijk elke persoon in de wereld stikjaloers op je is? Weleens aan gedacht?

Jennyj01 schreef:

Omdat mensen zoals germie en commerciële partijen die ze van plan is om te steunen de bergsport voor ons allemaal verpesten en in die zin gaat het me persoonlijk aan als zijnde bergsportliefhebber :) mvdende zet het goed neer:

mvdende schreef:
De echte bergsporters hebben de laatste jaren steeds meer te kampen met sluitingen van routes, bizarre wetgeving, steeds meer gevaarlijke situaties enz doordat de bergsport steeds meer als een "sport" zoals voetbal gezien wordt en er dus steeds meer onervaren mensen zich in de bergen wagen, zonder dat ze eerst geld in training willen steken en onder ervaren instructeurs de kneepjes van het vak willen leren.

Ik zou nog willen toevoegen dat commerciële outfitters die onervaren toeristen als doelgroep hebben (zo'n beetje alle partijen uit germie haar links) ook nog zachtjes gezegd controversieel zijn als het gaat om hun bijdrage aan milieuvervuiling in de bergen en uitbuiting van mensen (porters, camp crews etc). Alleen in Kili filmpjes van de vorige pagina zie je meneer de toerist een stoere klimmer uithangen en in de achtergrond zijn dragers die dezelfde berg op moeten op afgetrapte sneakers...

Als germie haar eigen bergen in haar eigen achtertuin gaat neerzetten en die in haar uppie beklimt zal ik bij deze mijn bek houden want het gaat me inderdaad maar heel weinig aan wat voor blessures ze wel en niet oploopt door haar eigen toedoen :j

Het is net zoals met motorstunts willen doen of je zelfgebouwde voertuig willen testen op een openbare weg en dan zich afvragen waarom andere weggebruikers er bezwaar tegen hebben. Ik hoef geen deskundige met alle wijsheid in pacht te zijn om te zien dat germie niet weet waar ze het over heeft als het om bergsport gaat en daardoor risico vormt voor anderen als ze beklimmingen in het hooggebergte op haar manier gaat oppakken. Heel toevallig hebben alle gebruikers met bergsportervaring ook nog exact dezelfde beleving van germie haar kennis en kunde :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 10:44

Gelukkig draagt Germie niet bij aan dingen verpesten. Daar hoeft niemand bang voor te zijn. Dat negatieve hier wel. Maar hoe negatiever mensen zijn, hoe sterker Germie ergens uit gaat komen. Hoe meer de motivatie groeit om iets wel te doen. <3

Er wordt gewoon doorgezet, getraind en ervaring op gedaan. Voor de Kili is Germie geheel klaar. Voor Mera nog niet, maar zoals gezegd, er is nog niet eens geboekt. Dus dan is al dat gezeur ook niet nodig. Er wordt pas geboekt voor Mera als alles echt klaar er voor is.
Blessures door eigen toedoen zijn niet opgelopen. Er is zelfs helemaal geen sprake van een blessure op dit moment, alleen een bijwerking van een externe factor waar de ts niets aan kan doen. Maar dat men strenger mag zijn met wie welke honden heeft of welke rassen toegestaan zijn, ja, dat kan ik alleen maar beamen en toejuichen. Dan was ik niet getekend voor het leven.

Als de Kili gekozen wordt, dan zal er, mits de camera het doet zeker een video van gemaakt worden. Er zal een goede outfitter gekozen worden, en de regeltjes zijn dat je je wc papier van onderweg meeneemt tot aan het volgende kamp, dus dat zal ook gedaan worden.

In het filmpje weet je niet of die dragers bij de persoon horen die de top gehaald heeft en daarmee dus een prestatie neergezet heeft. Je ziet alleen dat het nog niet altijd goed geregeld is. Maar je kunt natuurlijk weer conclusies trekken zoals je zelf wilt. Ik zie niet de klimmer vertellen dat het zijn dragers zijn. Dus dan weet je het ook niet. Ik weet ook niet of die klimmer of wandelaar een goede of slechte outfitter gekozen heeft. Deze komt in ieder geval niet op mijn shortlist voor. Maar ja, je hebt 300 aanbieders.

Voor mount Meru ben ik nog niet zo ver dat ik daar een shortlist heb. DAar is de orientatiefase nog bezig.
Voor de Kili is dus alles klaar, voor Meru niet. Daarmee is er dus gewoon de mogelijkheid om eventueel nog ontbrekende kennis of ervaring op te doen. Zelfs voor de Kili kan dat nog.

Dus go for it, je kunt het, go go go.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Stay positive. Ik ga er voor. Don't worry, be happy. Geloof in jezelf, dat maakt je sterker :D
En het nog te lang uitstellen gaat ook niet gebeuren, het wordt weer sparen, het wordt ook op financieel vlak afzien, maar het gaat gebeuren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:48

God, wat een projectie Germie, werkelijk :')

Alles wat mensen hier als advies proberen mee te geven afdoen als negatief doen..... en volgens mij zitten er een heel aantal mensen die heel goed weten waar ze het over hebben. Persoonlijk zou ik ze bedanken voor alle moeite en energie die ze er vrijwillig instoppen in plaats van reageren als een peuter met een driftbui.

En over jezelf praten in de derde persoon is echt een beetje bizar :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 11:57

Go for it, je kunt het, ik kan het. Blijf trainen, blijf gemotiveerd. Go go go.

Dit is een positief topic. Dus dat houden we zo. De motivatie groeit. Advies wat nuttig is wordt gebruikt. Er is bekend waar het om gaat. Dat hoeft niet herhaald en herhaald te worden. De Kili is hoog, maar eenvoudiger dan Mera. En 1 van die 2 wordt het. De belangrijkste factor is de tijd die er is om weg te gaan. En de centjes. Ondertussen wordt er getraind en verder ingelezen waar nog nodig. Ook worden dingen aangeschaft indien nog niet gedaan. Degene die me wees op Mera peak heeft aangeboden om me wat technieken te laten zien voor het klimmen. Dus ook daar word ik weer bijgepraat.

Zin in, de voorpret is al leuk. En de keuze zal uiteindelijk gemaakt worden met eigenlijk op dit moment iets meer richting de Kili wegens de tijd en omdat ik graag die safari daarna wil maken. Maar Mera is verhoudingsgewijs goedkoper.

*\o/*

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:12

germie schreef:
Er is wat oud zeer ja, het is gewoon vaker gebeurd dat ik een idee had en mensen negatief reageerden. Dan word ik wel meer geprikkeld om het wel te doen. Ik weet van het vwo dat het jaloezie was van mensen die het niet gehaald hebben, met duiken ook. Ik deed dingen die ze zelf niet durfden. Daar ben je niet minder om, maar gun het een ander wel. En dat doen velen niet.

Waarom denk je dat het een kwestie is van jaloezie, niet durven en niet gunnen en waarom loop jij in je leven dan zo regelmatig tegen mensen aan die (je het idee geven) deze gevoelens hebben richting jouw prestaties? Kan het zijn dat je manier van communiceren daar iets mee te maken heeft?