Eerst even een quote van een website over de toppen in Nepal. Ook omdat er meer mensen meelezen die mogelijk naar Mera Peak willen gaan. Er wordt hier gedaan of je jaren ervaring nodig hebt, dat is dus niet het geval. Dus laten we dat eerst ook even recht zetten. Daarmee komen we meteen op het punt dat mijn kennis dus ruim voldoende is voor zo'n tocht. Echter, ik vind zelf dat er nog wat meer getraind moet worden. Mera Peak is net als de Kili een echte uitdaging, maar met training en doorzettingsvermogen haalbaar. Het enige wat je dus niet kunt trainen is hoogteziekte.
Maar aan de andere geinteresseerden, lees je in en laat je niet weerhouden van het negatieve gedoe hier. Go for it.
Citaat:
Both of these mountains are suitable for novice climbers. However, Mera is climbable without proper mountaineering skills. Island Peak demands basic mountaineering as well as some technical knowledge.
https://peakclimbingnepal.com/mera-peak ... land-peak/
En dan zal Germie weer een onjuiste aanname moeten ontkrachten en herstellen:
Ik ben WEL in het hooggebergte geweest, meerdere keren zelfs. Maar geen 5000 of 6000m, dat hebben we in Europa niet. Ja, er zijn weer verschillen tussen 3000, 3800 of 4100, 5000 of 6000, maar allen is hooggebergte. Dus wederom een aanname die niet klopt. Dat je meer ervaring hebt, dat kan best, maar het woord NOOIT is dus VOLLEDIG ONWAAR. Sterker nog, zelfs in coronatijd ben ik in het hooggebergte geweest. Italie en Zwitserland. Heb zelfs op grote hoogte onder het ijs gedoken. Ja, is ook weer wat anders, maar je hebt dan te maken met meerdere factoren waar je rekening mee moet houden, hoogte, kou, stikstofopname en afgifte, enz. Zoiets doe je ook niet onvoorbereid.
En ja, idioten die iets doen zullen er altijd blijven, in elke tak van sport. Daarom sterven er ook duikers, daarom vallen er mensen van een berg, daarom komen er motorrijders om.
En soms ook mensen met ervaring, maar even wat overmoed.
Maar ik zal op de top komen van 1 van deze 2 toppen, linksom of rechtsom. En juist door dit soort negatieve gedoe zal de motivatie gesterkt worden. Het lukt gewoon, punt. Er hebben al zo veel mensen met minder voorbereiding op die toppen gestaan, dan kan ik het ook. Maar ik wil graag iets over hebben om er ook van te genieten. Zwaar zal het worden, dat weet ik, maar ook wat moois.
Maar door dit topic neig ik meer en meer naar de Mera peak, juist omdat er zo negatief gedaan wordt. Dan zal ik laten zien dat het kan, dat de voorbereiding goed is gewest, dat de kennis er is. Want ik weet dat die er is. Ik weet dat er als ik ga genoeg ervaring is. Dus de motivatie groeit nu juist om te gaan. Het grootste probleem zal de tijd vrij krijgen worden van het werk. En de centjes. Dat ook ik dan mogelijk idioten tegen zal komen op zo'n berg, tja, dat kan.
Maar Mera Peak is geclassificeerd als een berg voor niet al te ervaren mensen. En iedereen moet ervaring op kunnen doen. Met vriendelijkheid kom je verder.
En zelfs hele ervaren mensen kunnen dingen vergeten als er stress om de hoek komt kijken. Vergeet dat ook niet. Men oordeelt tegenwoordig erg snel.
Tussen het openen van dit topic en nu zitten al weer vele uren training en ervaring. Dat wordt even vergeten, dat wil men niet lezen. Maar de ts is dus druk bezig. Germie goes for the top. 
Eerst de main focus op het wk, daarna wordt er gekeken wat met het werk en financieel haalbaar is met de Kili of Mera.
Trouwens, nog iets over bijvoorbeeld Island Peak, er wordt hier gedaan of alles meteen heel erg technisch is. Maar Mera Peak en Island peak zijn toppen die juist geadviseerd worden om te doen als je nog niet zo veel ervaring hebt.
Dit gaat over Island peak:
Citaat:
Another trekking peak which has become incredibly popular over the years, Island Peak is widely considered to be the most ideal peak for a first foray into Himalayan climbing. The climb is predominantly non-technical, hence its classification as a trekking peak, and requires only basic snow skills which are taught during the climb.
https://www.wiredforadventure.com/7-hig ... -lifetime/
Toubkal lag in de planning, maar wanneer ik kon was er geen trek meer beschikbaar. Dus die is afgevallen.
En van een andere site:
Citaat:
Can a beginner climb Mera Peak?
Mera Peak Trek in Nepal - Climbing Your First Six-Thousander
Mera Peak, at an altitude of 6,189 meters, is popular with beginners and serves as a preparation for higher mountains such as Everest. Although it is physically demanding, it requires relatively little technique and can be climbed by anyone who is reasonably fit.
Ja, is dus net wat anders dan de Kili, maar er wordt hier gedaan of het alleen voor topklimmers haalbaar is. En dat is dus niet het geval. Dus met een opfrisles van c1 is het zeker te doen. Echter, ik heb geen ambities om de Everest op te gaan.
Citaat:
What is the success rate of Mera Peak?
Mera is a high altitude glacier walking. Mera is rated PD and Island Peak is rated to be PD+. Both of the mountains are considered the best even for the beginners. The success rate of both mountains goes above 90%.
Citaat:
Both of these mountains are suitable for novice climbers. However, Mera is climbable without proper mountaineering skills. Island Peak demands basic mountaineering as well as some technical knowledge.
https://peakclimbingnepal.com/mera-peak ... land-peak/