Zomervakantie naar Egypte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Re: Zomervakantie naar Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:32

Ah Klaasje, jij bent goed, dat scheelt me weer een hele zoektocht! :)

Verder nog tips, wat je echt moet gaan doen?
Had al gelezen dat kameel rijden erg leuk is, maar niet echt comfortabel... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:53

Ik ga half november voor 11 dagen naar Sharm el Sheikh.

Is het vanuit Sharm el Sheiks een beetje te doen richting Caïro?
Caïro zelf hoeven we eigenlijk niet te zien, maar als je dan toch in Egypte bent... moet je natuurlijk wel naar de piramides.
Maar zie nu op verschillende sites dat het toch wel 5/6 uur busreizen is... (en busreizen is NIET mijn hobby :D)

En iemand ook naar de Sinaïberg en het klooster geweest?
Dat wil ik absoluut wel doen namelijk...

Nou ja en de rest zien we wel, quadrijden/dromedarissen en die dingen doen we toch niet aan...

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:57

Ik ben naar Cairo geweest met het vliegtuig. Was wel duur, maar het was maar een half uur vliegen dus je was er zo! :j Is een lange dag, maar zeker de moeite waard!

St. Katharina Klooster ben ik ook geweest, maar dan op eigen houtje. Weet dus niet hoe het is met een excursie en hoe lang je er over doet om er te komen (wij namelijk bijna 3 uur maar we waren ook 10x verkeerd gereden O:) ) is wel de moeite waard vind ik! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:05

Haha ja met een vliegtuig is een idee, maar ik vind een boeing 737 al eng genoeg, laat staan dat ik dus een binnenlandse vlucht ga doen _O-

Hmm ja zelf erheen rijden is uiteraard ook nog een idee en net zo lekker. Kan je een beetje fatsoenlijk auto's huren daar?

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:10

Haha nou ik raad het je heel erg af om daar een auto te huren! Het verkeer is daar niet zoals hier, ze rijden er echt als gekken, heb heel wat meegemaakt (over de stoep scheuren, met z'n 3en naast elkaar op een 1baansweg, vanaf alle kanten inhalen, spookrijden en niet aan de snelheid houden is daar allemaal heel normaal). Dus als je dat niet gewend bent, zou ik er niet op eigen houtje gaan rijden. ;)
Ik had toen een Egyptisch vakantievriendje die toen reed, dus die was wel wat gewend.. :+ Maar kan je wel zeggen dat ik niet erg lekker zat... :P

Dus ik raad aan om gewoon met een excursie mee te gaan, verdwaal je tenminste niet en het is veiliger ook. :+

Hahaha oww en als je een vlucht van hier naar daar al eng vind, zou ik idd geen binnenlandse vlucht gaan doen.. :)) Moest zeggen dat ik niet erg lekker zat toen de stoel waarin ik ging zitten half uit elkaar viel, het vliegtuig errug rare geluiden maakte en toen we landden in Caïro er gewoon wrakstukken naast de landingsbaan lagen.. :')

Apart land, dat Egypte. := :+

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:16

Wij zijn vorig jaar, in het voorjaar, en het jaar daarvoor, ook in het voorjaar, naar Egypte geweest op vakantie.
We vonden het er super, maar als ik jou was zou ik niet in de zomer gaan, maar in het voorjaar of in de herfst, want volgens mij is het er anders bijna niet vol te houden in de hitte :+

Wij zijn 1x met een bus naar de pyramides geweest, maar de rit van 6uur duurde wel meer als 8uur en de bus was niet zoals de bussen hier zeg maar.. De dag erna zijn we naar een klooster en vanalles geweest, dit keer met een taxi van het hotel, dit was super! Ik zou daar idd geen auto gaan huren, het verkeer is er erg raar :+ Het is dik getoeter en iedereen vliegt overal heen :+ Echte regels zijn er volgens mij niet :Y)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:23

Het recht van de grootste auto, toch?

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:25

Narya schreef:
Het recht van de grootste auto, toch?

Ja, zo leek het wel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 00:39

Hmm klinkt net als het verkeer in Marrokko.... dat was ook te overleven :+
Maar taxi is ook een goede optie, kost ook niks dus dat scheelt.

8 uur!!!??? Hell no.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 01:02

Mijn zus woont in Egypte, in Hurghada. Het is een echte aanrader! Je kan er super goed snorkelen en duiken; het koraal is echt ontzettend mooi. Alternatief:: glazen boot (kan je visjes kijken zonder nat te worden :D )
Een dagje Luxor is vanuit Hurghada sowieso goed te doen en eigenlijk een echte must. Het is zooo mooi. Er is veel meer overgebleven dan van bijvoorbeeld de Griekse tempels.

Inderdaad zou ik iedereen aanraden in het voor- of najaar te gaan. In de zomermaanden is de temperatuur echt te hoog, soms wel rond de 50 graden. Ik hou van wamrte, maar geloof mij, dit is echt TE.

Als je overigens vanaf Brussel vliegt kan het ontzettend veel schelen met de prijs van de (vlieg)reis. Zeker de moeite waard om daar even naar te kijken.

Een aanrader qua hotel: Seagull.

Voor iedereen die nog naar Egypte gaat: veel plezier!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:04

8-)
Eerste week van november ga ik naar Sharm El Sheik met vriend, vriendin en haar vriend en heb er echt heel erg zin in! 2 jaar geleden ook geweest maar toen was het rond juni 50 graden, snachts koelde het niets af jammer genoeg. Hopelijk is het nu iets schappelijker 8-)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:06

De temperaturen liggen nu rond de 30 graden.

Mariz: Ik ben 3 weken terug in Sharm el Sheikh geweest. Naar mijn beleveningen een erg leuke plaats, maar je zou er niet heen moeten gaan voor culturele bezienswaardigheden, het is 1 en al resort en eromheen woestijn. Als je echt veel wilt zien zul je excursies moeten gaan plannen waar je vaak ontzettend lang voor in de bus moet reizen.
In welk resort zitten jullie?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:32

We gaan verblijfen op de accomodatie: Three Corners Palmyra
Ik weet dat je lang moet reizen voor de culturele bezienswaardigheden, 2 jaar geleden heben we het niet kunnen doen, omdat me vriend keel onsteking had en ik me ook niet lekker voelde al helemaal niet met 50 graden... :P
We gaan lekker van de zon genieten en we zien wel waar het schip strand iniedergeval lekker relaxen 8-)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:39

Heerlijk, geniet ervan. Hopelijk een gezondere vakantie dan de vorige!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:58

Voor mij vandaag nog precies 70 dagen... :=
En precies een jaar geleden liep ik rond in Cairo. :))

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:12

Ik ben net 1 dag terug uit Sharm :D
Temperatuur was overdag 35 graden en 's nachts 26 graden. best heel warm nog en een vest heb ik niet nodig gehad.

Je mag niet zelf met de auto naar Caïro rijden, dit ivm de veiligheid. De bussen rijden er in colone naar Caïro en Luxor.
Een binnenlandse vlucht is niet zo gek duur, voor zo'n 60 euro pp zit je in Caïro met egyptair, een prima maatschappij (geef bij het boeken aan dat je uit Egypte komt, niet uit NL, je betaald dan minder, ik heb dat ook gedaan), je moet dan daar wel zelf alles regelen. Maar een taxi is heel goedkoop, wij moesten 45 km rijden naar ons hotel in Caïro en waren 100 LE kwijt, dat is ong. 8 euro. Van het vliegveld naar de pyramides is het ongeveer 50 km, daar doe je een uurtje over als het niet al te druk is. Op de terugweg kan je dan naar het Egyptisch Museum dat is zo'n 3 kwartier rijden. Vanuit daar kan je ook weer terug naar het vliegveld (ruim half uur). Ook kan je goed aan de taxichauffeur vragen wat er leuk is of een reisboekje kopen. Je kan ook aan de chauffeur vragen of hij bij jullie blijft voor de hele dag, je kan dan een vaste prijs afspreken. Voor ong. 25 euro heb je een privéchauffeur voor de hele dag.

Mocht je liever met de bus gaan, kijk dan verder dan alleen je eigen reisorganisatie, die zijn vaak 2 keer duurder dan busreizen die je in de stad kan kopen. Betaal ook in LE (Egyptische ponden), dan betaal je altijd minder, 100 is ong. 8 euro maar als je in euro betaald, rekenen ze voor 100 LE maar 6 euro.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:01

Klaasje dat hoop ik ook ja :D

Storm fijn dat je vakantie geslaagd was! en meteen een verslag met goede tips, super!

Heb echt zin in vakantie! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:41

Oh trouwens, hoe zijn de stranden/ is de zee bij Sharm?
waterschoentjes noodzakelijk of niet?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:54

Kanelly, ik had geen waterschoenen, wilde ze ter plaatste wel kopen maar dat was niet nodig. Omdat wij bij een pier zaten, kon je vanaf de pier het water in, het was meteen diep en daarom kwam je nooit met je voeten op de bodem.
De meeste stranden in Sharm hebben een pier, enkele stranden hebben een aflopende bodem maar dan hebben ze er eigenlijk ook altijd wel een pier bij. De rotsen en het rif zorgen dat je namelijk nergens zomaar het water verder in kunt lopen. Soms heb je wel een (opgespoten) stukje zandbodem, maar direct erachter begint het rif dan.
Waterschoentjes kun je koen voor minder dan 10 euro. Ik zou de gok nemen en niks hier kopen of meenemen.
Stranden zijn trouwens wel allemaal zand, geen kiezels ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:02

Meteen diep? omg :+

(gelooft in monsters van loch ness, mens-etend-koraal en waterplanten en andere enge zeewezens die aan mijn voeten beginnen te knagen en me gegarandeerd naar de bodem sleuren :+ )

Kortom, veel verder dan m'n knieën ga ik doorgaans niet _O- En dan probeer ik op een hilarische manier te blijven drijven... := :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:09

Ja, foto's zijn tof Storm.
Maar toch... ik weet zeker dat er onder het zand, of in het koraal een monster zit, wat mij naar beneden sleurt.
Ik denk dat ik voor een luchtbedje ga en dan zo een met een kijkraampje erin _O-
En als ik dat niet eng vind, koop ik daar misschien wel een snorkeltje en een bril. (allicht goedkoper dan hier :+)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 17:29

Hahah :D Nee echt geen monsters hoor!!
Er zwemmen een heleboel mensen, het zonde zou zijn als je niet minimaal 1 keer een keer een kijkje onder water neemt. Het is zoooo mooi, net alsof je in een aquarium zwemt.
Je hebt ook van die boten met een glazen bodem erin, dat is misschien ook wel iets voor jou :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:21

Kanelly schreef:
Ja, foto's zijn tof Storm.
Maar toch... ik weet zeker dat er onder het zand, of in het koraal een monster zit, wat mij naar beneden sleurt.
Ik denk dat ik voor een luchtbedje ga en dan zo een met een kijkraampje erin _O-
En als ik dat niet eng vind, koop ik daar misschien wel een snorkeltje en een bril. (allicht goedkoper dan hier :+)

Als je het eng vindt om in de zee te zwemmen maar je wilt toch graag het koraal en de vissen zien (geloof me, dat wil je niet missen!), dan kan je ook met de glasboot gaan. Kan je lekker droog en veilig achter glas al het moois bekijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:36

Oh nu ga ik echt over komen als een zeikerd := ( en daar heb ik een hekel aan, maar ja)
Maar boot=eng. Ik ben gewoon echt een schijterd op open water, zwemmen, boten (helemaal met een glazen bodem), waterfietsen etc. Ik vind de boot naar texel met windkracht 8 zelfs een major drama :=
Vorig jaar ben ik wel in z'n jaques cousteau onderzeeboot ding geweest (met zo'n glazen aangangsel eronder) nou dat had ook heel wat voeten in de aarde. Ik ben de laatste 5 à 10 minuten even semi-beneden geweest, zittend op het trappetje. Dat omdat we maar met 3 man in dat ding zaten en ik eerst heerlijk heb lopen panieken en hyperen. Ja, gezellig :D