Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:16

Vraagje: ik zou graag aan mijn techniek willen werken, weet iemand hoe je dat in Nederland het beste kan doen?

Het zit zo: ik heb redelijk snel leren skieen. Ik ben in ongeveer 14 dagen skieen over de jaren verspreid van ploegje naar parallel een stijle rode piste met flinke moguls erop gegaan. Daarvan waren de eerste twee dagen les, zo'n 10 jaar geleden. Daarna heb ik 7 jaar niet geskied waarna ik de eerstvolgende keer in Winterberg eigenlijk enigszins vanzelf "parallel" ben gaan skieen. Daarna nog 3 dagen in Gerlos geweest twee jaar terug en dus laatst een week in Val D'isere.

Ik ben omdat het vrijwel snel zo goed ging een beetje "vergeten" dat ik eigenlijk bijna geen les heb gehad, en ben altijd met ervaren skieers meegeweest die me goed konden begeleiden, maar ik besefte me in Val D'isere dat aan m'n techniek nog veel gesleuteld moet worden. Ik wil niet enkel veilig iedere berg afkomen; ik wil het écht goed kunnen. Ik merk nu vooral dat mijn balans gewoon vaak niet goed is, ik veel dingen "oplos", en ik teveel "sta" ipv dat ik voorover leun.

Daar gaan natuurlijk vooral nog gewoon heel veel komende winters en kilometers overheen en ik ben absoluut van plan om op de eerstvolgende skireis volgend jaar gewoon weer een aantal dagen goed les te nemen, maar in de tussentijd wil ik weten of ik dat proces iets kan versnellen. Is snowworld privéles een optie? Of een borstelbaan/rollerband?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 14:22

Indoorbaan kan, borstelbaan kan, rollerband kan, allemaal goede opties.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:09

Gisteren voor het eerst op een rollerband gestaan en ik voelde me weer een complete beginner.
Het ging wel snel beter, maar vind het absoluut niet te vergelijken met een echte piste en juist heel erg anders. Binnenkort ga ik mee maken of ik in de echte sneeuw profijt ga hebben van lessen op de rollerband, maar mijn eerste gevoel zegt dat je meer hebt aan lessen in de sneeuw.
Volgend jaar wil ik dus een paar privélessen op een indoorbaan of op vakantie gaan boeken.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 16:21

Ik heb als beginner eerst 5 lessen rollerband gehad en toen nog 2 lessen in de sneeuw op vakantie. Moet zeggen dat het compleet anders is idd zoals Josien zegt, maar ook omdat je in de sneeuw veel meer kan smokkelen. Heb er wel echt veel aan gehad, die rollerband lessen. Want hoorde bij elke bocht de stem van die instructeur in m'n hoofd :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:12

Kun je indoor wel genoeg oefenen op techniek, heb je daar niet iets meer steilte voor nodig?
Ik kom voor mijn gevoel blauwe pistes heel goed af, bij rode pistes vind ik het tempo al snel te hoog en dat los ik dan met foute techniek op.
Ik kan hier techniekles nemen, is echt niet duur vind ik (1,5 uur met 3-5 personen voor €60) maar ik durf het niet aan met mijn voeten.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 19:22

Mijn leraar in Frankrijk zegt - iedereen zegt altijd dat je op de steile pistes moet zijn om te oefenen, maar oefeningen doe je het beste op de minder steile pistes. En daarna zette hij me aan stevige oefeningen op een simpele groene piste. Indoor lessen werkt voor mij ook goed :j

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 14:57

Op de rollerbaan is het in ieder geval steil genoeg haha. De ''piste'' is daar veel kleiner (minder breed), dus dat zorgt al voor een uitdaging. Je ''skied'' daar 10 minuten aan 1 stuk, waarin je zóveel bochten maakt. Het tempo kan de instructeur ook bepalen waardoor de moeilijkheidsgraad aanpasbaar is. Sommige rollerbanen kunnen de hellingshoek ook aanpassen

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:31

Ik ben inderdaad de afgelopen weken ook een aantal keer op de rollerbaan geweest ivm mijn techniek. Ik heb hier al eerder geklaagd dat het de eerste keer/keren erg tegenviel :') Toch doorgezet en vanaf les 3 begon ik mijn probleem tegen te komen en kon ik daar aan werken.

Ik ski al jaren, maar dus met verkeerde techniek waardoor het allemaal erg zwaar was. Snel zere benen enzovoorts. Ik denk dat het uiteindelijk een voordeel is dat ik op de rollerbaan vanaf 0 moest beginnen. Ik denk dat het makkelijker is om de techniek te verbeteren door opnieuw te beginnen, dan om wat je al doet te moeten aanpassen. Daarnaast denk ik dat de instructeurs op de rolband makkelijker kunnen zien wát je precies doet (omdat ze hooguit 5 meter verderop staan), zodat het makkelijker te corrigeren is.
Als nadeel, naar mijn gevoel werd er vrij snel gepusht naar vooruitgang, en minder op gewenning/inslijten van de vaardigheden. Misschien ligt dat aan de tijd vh jaar: het is momenteel erg druk met veel mensen die allemaal in de voorjaarsvakantie willen skien. Misschien ligt het aan het niveau, dat het 1e doel is zo snel mogelijk naar parallel, en dat vanaf daar het meer om verfijning gaat.

Dat gezegd, ik ben heel benieuwd hoe mijn nieuw aangeleerde kunde zich gaat vertalen naar de piste. Of het makkelijk gaat zijn om het met de nieuwe techniek te doen, of dat ik snel teruggrijp op gewoonte en dus (lang) heel bewust moet doen voordat het is ingesleten als het nieuwe normaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:41

Daarop inhakend, heeft iemand ervaring met de buitenbanen in Enschede of Wijchen?

Lopende band passen ze daar ook de snelheid op aan?

Ik heb dat ook altijd gehoord van mijn Franse lesgevers. Doe de oefeningen op de meest eenvoudige simpele groene pistes die er zijn en bij lage snelheid zodat je de techniek goed kan oefenen. En daarna steeds iets steiler maar wel zo dat je de techniek goed kan toepassen. En pas weer steiler gaat dan maar dat je techniek op die helling echt goed onder de knie hebt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:26

Ik heb 1 keer geskied op de borstelbaan in Enschede. Mijn twee zoontjes hebben er les gehad.

Ik vond het het meeste lijken op een harde, ijzige piste. Remmen / controle vond ik lastig. Máár, dit kan samenhangen met het techniek probleem waarvoor ik dus nu op de rolband stond :)
Naar boven is met sleepliftjes, die zijn niet erg snel. Vond ik een nadeel.

Rolband, ze kunnen inderdaad de snelheid aanpassen, dat hebben ze in mijn les een paar keer gedaan maar alleen voor specifieke oefeningen. Dan gaat ie echt heel traag :')

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:36

Ik zit ook te dubben om weer naar rolbank terug te gaan.

Ben voor eerste trip begonnen erop en kon daardoor gelijk op blauwe piste beginnen in sneeuw en dag 2 ook op rood. Maar ik ben stiekem zo bang dat het mij weer terug brengt naar de pizza _O- terwijl ik met laatste les in echte sneeuw begin maakte met carven

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:19

Ik heb hier een half jaar geleden in de zeikende regen op de buitenbaan gestaan en ik vond het vooral lastig om van mijn plek te komen _O-

Ik wil eigenlijk ook een keer naar de rollerbaan, ik denk dat baan + indoor sneeuw elkaar heel goed kan aanvullen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:40

Josien_ schreef:
Binnenkort ga ik mee maken of ik in de echte sneeuw profijt ga hebben van lessen op de rollerband, maar mijn eerste gevoel zegt dat je meer hebt aan lessen in de sneeuw.

100%
Rollerband vergeeft geen fouten. Daar leer je veel meer van, technisch gezien. Natuurlijk kan je niet zo van de rollerband de sneeuw instappen en dan denken dat het hetzelfde is, maar je gaat echt profijt hebben van die lessen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:50

Heeft er iemand tips qua dagindeling voor 1-2 dagen skiën in Winterberg?
Ik bedoel dan, met welke lift starten, welke pistes e.d. om er zoveel mogelijk uit te halen.
We gaan met de auto dus alle vrijheid om te parkeren waar we willen.
We staan ook open om bv Willingen of andere gebieden in die regio mee te nemen.

Helaas geen tijd om nog een keer naar Oostenrijk te gaan, dan maar dit :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:57

In kom net uit Winterberg terug, dus heb wel wat tips. Ben je een ervaren skier?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:27

Super!
Gezien ik vorige maand zonder problemen de zwarte pistes in Saalbach Hinterglemm heb geskied denk ik dat ik mezelf wel ervaren mag noemen? :=

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:54

Dan ga je in Winterberg nergens moeite mee hebben :)
Zwarte Kappe is wel ok, de rode en de blauwe aan die kant hebben snel te weinig sneeuw omdat ze meer tussen de bomen liggen. Wel knusse pistes.
De zwarte langs de schans heb ik nooit gedaan, steil en druk met halve garen :+
De rest van de pistes is prima, wat ik me herinner.

Qua parkeren, wij parkeerden meestal bij P6 en dat was ok, ook omdat je daar bij de lift skipassen kan kopen. Maar de rij voor de lift is vaak wel lang daar.
De laatste keer hebben we geparkeerd bij P4, bijna bij het water bassin, en dat was eigenlijk fijner! Je kan vanaf daar verschillende pistes direct op, en dan onderaan bij de lift aansluiten.
We kwamen toen wel halverwege de dag aan, ik weet niet hoe het daar ‘s morgens is qua parkeerdrukte.

Willingen was ook prima toen we daar skieden, maar minder variatie, drie pistes meen ik, allemaal met dezelfde gondel bereikbaar. Parkeren daar gewoon onderaan de gondel.

Je skipas is geldig voor een heel aantal gebiedjes, maar de meeste zijn 1 of hooguit twee liftjes/ afdalingen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:13

Ik heb mn oude skischoenen verkocht, nou heb ik geld om op te zuipen bij apres-ski *\o/*

Als ik een apres-skier was. Maar op de piste in ieder geval. Misschien wel een gluhwijntje onderaan de zwarte... Die heb ik dan wel verdiend :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 10:53

Die pistes in Winterbeg bij Kappe lagen er goed bij afgelopen donderdag en vrijdag, heerlijk geskied op dat stuk. Vond ik wel de mooiste pistes van het gebied. Maar eigenlijk lag echt alles er heel goed bij, echt heerlijk geskied 2 dagen. Het was ook niet overdreven druk. Alleen onderaan piste 10 even wachten bij de lift en de rest zaten we steeds vrij snel weer in de lift.

Goed idee Indy om je skischoenen te verkopen. Zou ik ook nog wel eens kunnen doen, denk niet dat mn kreupele pootje er ooit nog weer in gaat passen helaas.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 11:22

De lift bij piste10 is inderdaad altijd wel een beetje een wachtrijophoping. :j

Ik vind de kant van de Kappe ook leuk! Zo jammer dat wij dit jaar er geen tijd voor hebben.
On the brighter side, nog 10 dagen en dan gaan we weer richting het skicircus :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:13

Doubtless schreef:
Josien_ schreef:
Binnenkort ga ik mee maken of ik in de echte sneeuw profijt ga hebben van lessen op de rollerband, maar mijn eerste gevoel zegt dat je meer hebt aan lessen in de sneeuw.

100%
Rollerband vergeeft geen fouten. Daar leer je veel meer van, technisch gezien. Natuurlijk kan je niet zo van de rollerband de sneeuw instappen en dan denken dat het hetzelfde is, maar je gaat echt profijt hebben van die lessen.

Na één les op de rollerbank al naar de echte sneeuw geweest, dus kan er nu niet direct wat van zeggen.
Volgend jaar kan ik pas een echt oordeel geven.

Het weekendje Zillertal was in ieder geval erg geslaagd!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:19

Hier ook geboekt, eerste week maart gaan we naar corvara ,Italië, meteen nieuwe broek gescoord en ik ben er klaar voor!! *\o/*

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:41

Mooi Josien :D !

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:17

knollentuin schreef:
Hier ook geboekt, eerste week maart gaan we naar corvara ,Italië, meteen nieuwe broek gescoord en ik ben er klaar voor!! *\o/*

Dat is zo'n mooi gebied! Zou volgend jaar toch ook erg graag weer daarheen willen!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:34

Ik ga dit jaar toch nog skiën. Heb na lang wikken en wegen toch een groepsreis geboekt. 29 maart tm 5 april naar Les Arcs.

Was wat duurder, maar ik heb in mijn omgeving niemand die wilt wintersporten. En ieder jaar werd het verlangen steeds groter om weer eens te gaan. Er was precies nog een plekje. Misschien ontstaan er leuke vriendschappen en heb ik volgende jaar wel mensen die van een wintersport vakantie houden haha