Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 17:12

Het was een halve bil gelukkig geen halve koel

Maar _O- :x %) ai. De "leuke" bijeenkomst die wat ik begreep bedoeld was voor de nieuwe lezers van een "streekblaadje" was in werkelijkheid een statutionaire jaarvergadering. In inclusief de jaarcijfers van vorig jaar en alle blablabla die daarbij komt kijken en 2 minuten welkom nieuwe lezers. :wave: (Lees ik was de enige die er was en het voorstelrondje begon ook nog eens bij mij, top +:)+ :x }:0 )

En als ik ergens een schurfthekel aan heb is het dergelijke vergaderingen. 8)7 Waar je voor jan of bep snot bijzit. Cijfers aanhoort waar je geen biet aan hebt om te weten. Dikke discussies/overleg tussen de leden van de redactie over een feest in augustus. De aanvraag van subsidie daarvoor en ik zat links naast een van de meest fanatieke vragers. Dan krijg je dus een vrager rechts die aan de voorzitter wat vraagt terwijl links achter iemand begint te discussieren over heel iets anders. Binnen het uur stond mijn hoofd volledig uit. :') En ving ik hier en daar een woord op. De rest was voor me een "blahrppdharsj Sjteiosnzyuss Hahaha nnsjxgiweonaoeukwnho" :Z :Z :Z

zoiets en dan is 2,5 uur met een regelmatig weigerende overhead projector wat hilarische taferelen opleverde. De voorzitster was iemand die in uiterlijk, gedrag en bril leek op professor Zwamdrift van Harry Potter :)) iemand zijn hondje meehad genomen die met het kopje op tafel alles aan het aanschouwen was en af en toe snurkte of een scheet liet. :+ kortom ik voelde me ietwat ongemakkelijk. De appelsap was wel lekker :9k en toen ik wegging kwamen de hapjes en drankjes op tafel.

Het zal nog lang gezellig zijn geweest denk ik. Maar ik ben blij dat ik thuis ben. Leerzaam mogelijk, hier en daar hilarisch o ja en dan inwendig de slappe lach krijgen maar niks mogen laten merken. Vermoeiend absoluut. Had ik het willen missen ja en nee. Ook kennis gemaakt met de burgemeester van dat plaatsje. Er kwam een oudere magere man binnen. Spijkerbroek, blauwe spencer, zwarte glimmende schoenen, meurend naar sigaar en met open mond kauwend op een kauwgum (die later nog een keer een bel vormde en plofte :') ). Iedereen ah oh en ik dacht :? geen idee wie dat nu weer is. Ik gaf ook duidelijk geen blijk van enige herkenning :P dus toen stelde hij zich maar even voor. _O- hihi ah bonjour meneer de burgemeester (inwendig dacht ik het stemmetje van samson erbij)

Wel eea opgeschreven voor de volgende les, woorden die ik regelmatig voorbij hoorde komen maar geen idee heb hoe ik het schrijf of wat het is. Bv la comme comme of la komkom of zoiets. :o? geen enkel idee wat dat kan zijn.

Ik had maar een klein eindje verderop geparkeerd en passeerde onderweg een uniek item , dat nog werkte ook (tenminste er kwam geluid uit) met bankpas. :oo **\O/**

Afbeelding

Geen idee wat dit mededelingen bord in het gemeentehuis moest zeggen
_O-
Afbeelding

En ik vond onderweg deze steen, altijd leuk er een te vinden. En te verplaatsen. Deze heb ik laten liggen omdat ik onderweg was naar die bijeenkomst. Op de terugweg was ie weg

Afbeelding

Afbeelding

Dit was een paar dorpen verderop waar heel veel leegstand is en er veel gebouwen staan te verpieteren en de bewoners gemiddeld redelijk arm zijn. Waar "mijn" dorp langzaam opkrabbelt en er steeds meer leven komt is dit dorp juist verder aan het afglijden, er is nieuwbouw. Er zijn winkels maar dat zit aan de rand. Het midden verpietert steeds verder. Ik zou ik ook echt niet willen wonen :n

O ja de hele dag al rond 0 graden en zicht minder dan 200 meter. -O-

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 17:53

Oh vreselijk, zo'n vergadering. Een halfuurtje gaat net, maar 1,5 uur terwijl je het niet (goed) kunt volgen. Pfff :Z
Wat is het idee achter zo'n beschreven/versierde steen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 18:04

Die stenen heb ik voor het eerst gevonden in de covid periode. Dan zijn stenen die beschilderd worden of een boodschap krijgen en ergens worden neergelegd. Als je er een vindt kun je hem verplaatsen naar een andere locatie voor een volgende vinder en registreren als er een nummer of site op staat. Diverse sites, plaatsen, groepen doen dit eigenlijk door heel europa wel voor zover ik weet. Dan weet de maker verstopper van de steen dat deze is gevonden en of wordt meegenomen naar huis (dat mag meestal ook) of dat hij een volgende locatie heeft gekregen.

Omdat ik op tijd wilde zijn heb ik hem laten liggen met het idee ligt hij er dadelijk nog registreer ik en geef hem een nieuw plekje :j maar hij was weg toen ik er weer langs kwam. In Monschau vonden we er ook een, die was gezien de registratie al zeker 2 jaar onderweg. Die hebben we toen gefotografeerd, geregistreerd en herplaatst

De vergadering begon om 1400 was het idee. Ik was er 1350 toen was de deur nog dicht zelfs. Het begon om 1420 daarna druppelde er nog wat mensen binnen en ik ben vertrokken 1635 :') dat is heel erg lang, tussendoor onder het mom toilet even hoofd rust gegeven tot er iemand aan de deur rammelde :')

wat er gebeurd in mijn hoofd als de input te groot wordt is dat ik mezelf soort van uitschakel. Er brandt licht maar er is niemand thuis :P op school gebeurde dat ook regelmatig. Dan lijk ik op te letten maar mijn hersens zijn met heel andere dingen bezig. Zeker als ik lang moet stilzitten dan treedt er echt een soort error op :') op school ging ik tekenen of dagdromen of wat ook, hoe afgeleider ik lijk en met tig dingen tegelijk bezig lijk te zijn hoe beter ik oplet. Iets met adhd en zo :)) nu viel het me dus op dat de dame op professor zwamdrift leek :+ en heb ik onopvallend het schattige hondje Bobby bestudeert, en de kauwgum van de burgemeester. En het aantal plafond platen geteld en zo :list:

Mer1980

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:50

Ik zie het helemaal voor me ook gewoon! Maar je hebt het uitgezeten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 20:38

Ja dat uitchecken ken ik wel _O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:31

Hier in Nederland heb je die zwerfstenen ook. Mensen beschilderen steentjes ( kopen "blanco" steentjes of zoeken ze in de natuur) en leggen ze ergens neer om een ander blij te maken. Die mag hem of houden of verder laten zwerven. Voorbeeld: https://www.facebook.com/groups/1266728967011293 .

In voornamelijk België heb je net zoiets maar dan met boeken: https://www.facebook.com/groups/boekenj ... cale=nl_NL . Hier bij Hargen bij de grote parkeerplaats aan het strand liggen ook heel vaak boeken die je mee mag nemen. Natuurlijk alleen als je er iets in ziet.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:46

O ik kan me voorstellen dat je niet zat te wachten op 1,5 uur vergadering.

Die steentjes zijn hier ook populair. We hebben er verschillende thuis ook geverfd, de kinderen dan. Maar die mogen nooit naar buiten. Ah mum but this one is beautiful! Dus liggen ze allemaal in hun slaapkamer. Mochten we er buiten een vinden verplaatsen we he wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 11:41

Altijd leuk toch, maar wat ik me afvraag. Spreken jullie thuis nederlands engels of een mix en wat spreken de kinderen onderling?

Vandaag wat administratieve dingen afgehandeld. Stemmen voor nederland en europa geregeld, dat moet kennelijk nog apart gebeuren via den haag. Nooit geweten daar kwam ik gisteravond achter :+

En vanmorgen voor de verkiezingen hier me ingeschreven ook. :j Een wandeling naar boven in zowaar eindelijk weer eens de zon.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 20:50

Wij spreken thuis een mix vaak onderling wel Nederlands. Maar de kinderen reageren liever in het Engels. En ze spreken ook Engels onder elkaar. Beiden begrijpen Nederlands zeker de oudste. Noah zn favoriet is als ik de borden op tafel zet. Lotte Eten!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 21:33

Lotte is natuurlijk in nl op school geweest. Noah is een echte Aussie. Heeft hij dan een engels accent in zijn nederlands? :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:49

haha dat ken ik, ik heb op zeer late leeftijd een halfbroertje gekregen en 1,5 jaar later weer een, moeder philipijnse, spreekt beetje nl. (waarvan we vermoedde dat ze wel overal ja op zei maar er nix van begreep) verder Engels, mijn vader, pure Nederlander, zijn op gegeven moment naar Spanje verhuisd werd er daar altijd Engels gesproken, kids zaten daar op internationale school en hadden Nederlands in hun pakket.

Op gegeven moment was ik daar een weekje en had de jongens een kadootje beloofd, dat werd een spelletje voor de computer. Mijn Engels is niet 100% maar ik ging met de kids en 2 vriendjes naar de spelletjes winkel waar ze allebei een spel mochten uitzoeken. In mijn steenkolen engels werd er gecommuniceerd, en zweet brak me uit, want dat lukte niet erg. Zijn we half uur in die winkel, daarvoor 20 minuten in de auto dus genoeg in het Engels gekletst, komt een van die vriendje in plat Utrechts, jawel echt plat Utrechts.... he joh peter, moet je die zien die is gaaf..... lol grrrrrrr kids spraken dus gewoon Nederlands }> }> }>

hoe zo je veel oudere zus in de maling nemen????

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 21:54

_O- :D

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 00:52

Nee Lotte heeft niet in Nederland op school gezeten alleen een Belgische onthaal moeder tot ze 2 was. Noah heeft bijna een Amerikaans accent zijn leer videos over het solar system en menselijk lichaam zijn Amerikaans beide hebben een accent als ze Nederlands spreken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 14:07

Ach was ze toen nog zo jong?

Verder weer een mogelijke deur datum. Zou wel de plannen wat door de war gooien maar het is niet anders. Ipv samen terug naar nl en bus blijft hier zou het ik blijf achter met de camper nog een week en gv gaat met de bus terug worden

Maar zover is het nog niet. Voor de rest ik had veel plannen maar voel me sjit. Verhoging niezerig hangerig en bleee. Ik zal wel weer wat opgepikt hebben of hooikoorts meldt zich alweer een beetje vroeg na gister mooi zonniger weer en ik een hazelaar zag bloeien

Dan maar bank en bed vandaag en misschien de fut om soep te maken voor 2 dagen

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 20:39

Rustig aan de rest van je plannen komt wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 20:46

Daarom. Eigenlijk had ik meer hout moeten aanvullen maar dat lukte niet, ik had genoeg om de dag door te komen en voor morgen ochtend nog :n . Temperatuur is iets normaler, maar ja koortsremmer, lekker duf door de allergiepil ook en wat minder niezerig. Wel een continue lopende neus. Covid test geeft gelukkig negatief aan voor nu dan kan ik morgen middag afspraak laten doorgaan. Soep maken is gelukt gelukkig. Dat is een kwestie van snijden en geduld hebben. Morgen nog een mooie forse portie over.

morgen middag komt de electricien kijken voor de volgende aanpassingen. Een zwaarder afgezekerd stopcontact. Eindelijk een eigen stopcontact voor de septic tank en kijken waar de stroom en verlichting kan komen als de deuren er inzitten en het voorste schuur gedeelte omgezet gaat worden.

Ik kwam van de week naar die vergadering de isolatie man tegen die graag aan de slag gaat met aftimmering van de waterleidingen en boiler. En daarna de eerste ruimte netjes afwerkt met isolatieen gipsplaat. Om veel later als de douche wc aan de beurt zijn daar de isolatie op te pakken. Eventueel het dak daarvan al eerder een stuk te doen. Maar alles op basis van doorsparen eerst. De twee stopcontacten zijn nu wel nodig redelijk vlot dan kan de vloer daarna afgemaakt worden. Dan is het weer flink sparen voor de volgende stap ergens denk ik half of eind dit jaar :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 21:00

Rij je veel door België Karuna? Ik las net in de krant dat die een duur tolvignet in willen gaan voeren :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 21:34

Ik wissel af belgie en duitsland. Een beetje afhankelijk van de werkzaamheden. Tolvignet niet tof. -O- dan zal ik vooral de duitsland/vervier route moeten nemen om zo kort mogelijk door belgie te rijden.

Waar heb je dat gelezen? Edit al gevonden. 100/125 euro per jaar niet leuk maar als het daarbij blijft en er niet nog een bedrag bovenkop komt is het nog op te hoesten. Al is dat wel zuur dat het per voertuig is. De peage badge is uitwisselbaar. Meer een soort oostenrijk/zwitserland iets dan een echte tolweg wat frankrijk heeft.

Een stevig bedrag voor zowel snelwegen als doorgaande regionale wegen. Met compensatie voor de belgen zelf. Een dergelijk plan in duitsland is destijds door europees hof teruggefloten omdat dat discriminatie is voor buitenlandse chauffeurs.

De franse peage valt nog mee. Met de bus 6 euro camper is 8 euro op het stuk dat ik rijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 17:07

De electricien is net weg. Hij zit wel behoorlijk vol maar de eerste dingen waarschijnlijk ergens half februari. Dubbele lichtschakelaar voor het houtstuk, een bij de keukendeur en de andere bij de toekomstige deur waar nu een "raam" zit. Een zelfde lichtbak die nu ook al hangen in de schuur. Een zwaardere zekering met stopcontact voor de klover. En een stopcontact eindelijk voor de septic tank.

Hij vond de woonkamer leuk geworden. Hij had hem nog niet af gezien. De schuur was echt oh dat is al een flink verschil dan de laatste keer.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:32

Dat is fijn dat de electricien vrij snel al kan beginnen. Waar is het stop contact bij de septic tank voor?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 21:23

Mijn septic tank is een ultra compact tank ivm weinig ruimte aan de voorkant. Helaas is er ook te weinig afschot en de grond is te weinig water doorlatend -O- van 0 tot 100. 0 is waterdichte steen. 100 is los zand. De klei geeft een 2/4. :+ Dan kan/mag een vloeiveld niet meer.

Dit is een vrij nieuw compact systeem met pomp. En meerdere bakken. Van bak 1 naar bak 2 zit een water meet kantelsysteem. Elke liter redelijk schoon voorgefilterd water die van bak 1 naar bak 2 gaat pompt een pomp het schone water van onderin bak 2/3 het gemeente riool in wat er ook ligt. Helaas dus minimaal stroom nodig voor de afvoer van het water.

Deze compact systemen zijn ontwikkeld voor steden en compacte tuintjes en afgekeurde gemeente riolen, er ligen inmiddels heel wat van deze compact filters in het dorp.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:11

Huh? Er is riolering maar je legt er toch een septic tank in? Die begrijp ik niet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 10:35

Omdat de "riolering" van het dorp is afgekeurd. Lees open pijp naar de rivier %) . En er ook geen optie was deze aan te pakken tot norm door de taaie grond hier. En alle huizen nu een septic tank moeten hebben die filtert en dan in het riool uitgooid bij gebrek aan geschikt vloeiveld of afschot. En vanuit de gemeente de etude is gedaan met flinke korting. Zo ook de installaties met korting zijn aangelegd en waar kon met subsidie vanuit het departement. Ik had het ook liever niet gedaan maar wat moet dat moet. Was bekend voor aankoop al. Maar door de collectiviteit heeft me dit duizenden euros gescheeld

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 18:20

Afbeelding
Uitzicht bij aankomst

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:33

Ik zie een piste :D