Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Linda schreef:Hoe kwam je in hongarije terecht purfection?
Ohja die pijn als je tenen en vingers opwarmen, misselijk makend. En als je een keer echt een bevroren vinger hebt gehad, worden ze extra gevoelig voor de kou. Iedere cowboy, zeker de 50 plussers die ik ken, heeft er last van. Er is dan ook geen eentje die kouder dan -15 prettig vindt. Mijn schoonvader is 65 en hij heeft met kouder dan -5 altijd wanten met rijden om die reden.
Wij trainen paarden tot -20, kouder is het niet waard ivm met paard niet wilt opzweten etc. Als er iets gedoctored moet worden dan ook met kouder dan -30 het paard op, maar dat zijn degene die "broke" zijn en dus geen training.
Als je de luxe niet hebt om even naar binnen te gaan, dan moet je of een vuur maken of naast je paard gaan lopen. Als je op cattle drive bent, zit je vnl paar uur op een paard en hoe warm je je ook kleed, op een begeven wordt je koud. Stap je af en loop een tijd in diepe sneeuw, dan warm je weer op.
Het rijden in die lagen kleding en wanten is niet super handig. Zeker met jonge paarden. Dus dat is een groot nadeel.
Liever dus een mildere Canadese winter, dan krijg je zoveel meer werk gedaan $$.
Eileen_ schreef:Echt? Ik heb namelijk behoorlijk vaak bevroren vingers gehad. Maar heb niet het gevoel dat ik er nu gevoeliger voor ben dan voorheen
Ik weiger met wanten te werken als het niet écht nodig is, vind het echt poedersuikerHeb m'n vingers een keer behoorlijk bevroren gehad bij een 4 uur durende cattledrive in -20, met een groot stuk open veld met wind. Inderdaad wat jij ook beschrijft. Ontzettend koud, maar wel goede ervaring. Maakt je toch wel echt een doorzetter..
Vaak is het ook wel artrose trouwens wat de vingers zo koud maakt.. Heb het gevoel dat ranchers dat ook meer hebben dan hier in Nederland/ de stad. Misschien door het werk.
Wij trainen de paarden idd ook voornamelijk in de lente/zomer/herfst. In de winter halen we dan de onaangeraakte/wilde paarden op, kunnen ze wennen aan ons en de stal is comfortabel, zodat we ze in de lente rijklaar kunnen maken en daarna beginnen met rijden. Gewoon leuke projectjes vind ik.
Ik vind het veel fijner om in de winter ook bareback te rijden als het kan. Geen gedoe met opzadelen, een warme kont en goede balanstraining.
_Linda schreef:Jackieboy, heb je al een idee hoe lang het duurt? We hebben een jongeman die feb-april wil komen en hij heeft pas een aanvraag ingestuurd. En ik verwacht niet dat het binnen 3 weken zal gaan lukken. Maar wie weet gaat het tegenwoordig veel sneller. Laat even weten als jij em binnen hebt.
En eindelijk warm weer hier, paardjes en koetjes helemaal blij. En wij natuurlijk ook.
De buren hier hadden een leuke video gemaakt afgelopen week toen het heel koud was: https://www.theweathernetwork.com/ca/vi ... 9928332001