Liefhebbers van koude landen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 20:06

Ja, dat wel!
En vanaf morgen gaat de zon ook weer schijnen gelukkig.

Ook leuk, die sneeuwduinen.
Dit is als je de deur uit loopt. :')

Normaal:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 07:57

Oh ik vind 't echt geweldig. Ben ik al zo Zweeds geworden na bijna 10 jaar? Haha :+ De eerste paar dagen ff chaos, maar nu (bij ons) de wegen gewoon netjes op tijd worden onderhouden is het gewoon genieten :D

Saga

Re: Liefhebbers van koude landen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 08:50

Dat is nou net het verschil. :))
Hier zijn zelfs de hoofdwegen onbegaanbaar, waarschijnlijk doordat het onverwacht veel meer is gaan sneeuwen dan verwacht.
En heb het idee dat ze sowieso langzamer zijn met alles deze winter.
Als de schuiver netjes langs komt, hoor je mij niet klagen. :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 09:34

Oh nee hier is het echt best goed te doen, de eerste dag sneeuw konden we de gård niet af komen, maar nu houden ze het netjes bij. Als het goed is rijd de schoolbus nu ook weer over onze weg dus de gemeente moet wel. We hebben gisternacht wat meer sneeuw gehad maar niet heel veel. Hier hebben ze zelfs de bredere paden in het bos geploegd, zodat de jagers naar hun hutten kunnen komen :)) Ook erg fijn voor het buitenrijden of hardlopen :D

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 10:05

Hier wordt het normaal ook veel beter onderhouden, vandaar dat ik het nu niet zo tof vind.
Ben gisteren op 1 dag vaker in de slip geraakt en bijna in de berm gegleden dan alle voorgaande jaren bij elkaar.
Niet eens alleen vanwege de gladheid, maar het is alsof je door schuivend zand rijdt, heel apart.

Maar nu schijnt de zon! En gisteravond laat is de schuiver in ieder geval over onze bosweg gereden, dus ik zie het weer wat zonniger in. :D

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 14:50

Oh nee die sneeuwduinen zijn niet tof :(

Vandaag sneeuwt het weer :(

Ik hoop dat het in NL eens stopt met het winterse weer.
Zoveel ellende daardoor op het werk :(
Nu weer werken na lekker 2 dagen vrij.....

Waardeloos Saga dat de wegen bij jullie zo onbegaanbaar zijn
Zijn ze aan het bezuinigen of zo?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 15:48

Ja, volgende week gaat het in Nederland weer dooien, zie ik.

Hier vandaag ook weer sneeuw... morgen hopelijk zon!

Ik heb echt geen idee.
Ze waren bij onze bosweg ook erg laat met het plaatsen van de stokken, begin december geloof ik.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:29

Het eerste noorderlicht van het jaar:

Afbeelding

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 20:18

Zo gaaf! <3

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 11:50

De wegen zijn gelukkig weer goed nu!
En een zonnetje.

Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:28

Is dat jullie criteria van goede wegen hahaha

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 13:30

Jester_ schreef:
Is dat jullie criteria van goede wegen hahaha

Ik was ook aan het denken, daar zou ik toch nog met geknepen billetjes overheen rijden hoor :+

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-26 13:33

Ja, je kunt hier gewoon 70/80 overheen rijden met spijkerbanden. :))
Alleen in de bochten een beetje afremmen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 14:41

Haha ja ik merk hier in oostenrijk al het verschil, maar het scheelt dat jullie natuurlijk spijkerbsnden hebben. En het allemaal goed gewend zijn

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:34

Die spijkerbanden helpen echt veel, geven een zeker gevoel zo fijn

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 11:47

En nu weer een hele lading sneeuw. <3

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:11

Voor de bokkers die geëmigreerd zijn naar een koud land, hoe is je dat meegevallen? Ik heb hoe langer hoe meer dat het in mijn hoofd zit om te emigreren naar een plek waar er wel nog veel grond is voor de paarden.

Het lijkt hier in België een onmogelijke opdracht om een stal te vinden waar ze 24/7 buiten kunnen of om een huis te vinden waar je ze dan aan huis kan zetten. Of het is onbetaalbaar.

Ik heb nu 1 paard, maar ik zou dan eventueel een tweede paard aanschaffen zodat ik niet afhankelijk ben van anderen.

Ik zou dus eigenlijk echt vooral verhuizen voor mijn paard, en ik kijk wel al heel lang heel erg op naar de cultuur in scandinavië.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:26

Het klimaat wen je aan. Elke herfst is het weer even bibberen maar je went er aan. Het is nu twee graden buiten en dat is warm na een hele week rond de -5 :+ De kou is ook anders dan in NL. Des te noordelijker, des te kouder en des te droger het wordt. Denenmarken en Zuid Zweden hebben een vergelijkbaar klimaat als NL/BE maar dan wat kouder, ik vind dat imo echt verschrikkelijk, dat waterkoude. Liever kou en sneeuw :j Hetgene wat de meesten vaak lastig vinden is dat het zo verschrikkelijk donker is, vooral in november en december. In januari en feb heb je meer sneeuw wat het allemaal wat lichter maakt buiten. Daar wen je denk ik nooit aan, helaas.

En niet alleen de winter is koud, maar het hele jaar door heen is het een stuk kouder. De lente begint pas begin mei en je hebt weinig echte hete zomerdagen, al is het gelukkig bijna nooit zo vies en drukkend als in NL.

Maar, ik zou niet alleen verhuizen voor je paard, die heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven terwijl jij gok ik wel langer gaat blijven. Is er nog wat anders wat je trekt, ben je al wel eens in Scandinavie geweest en welk land vind je dan het meest interessant? Noord Noorwegen is natuurlijk heel anders dan DK net over de Duitse grens, al is het allebei scandinavie :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:43

Piekosjj schreef:
Het klimaat wen je aan. Elke herfst is het weer even bibberen maar je went er aan. Het is nu twee graden buiten en dat is warm na een hele week rond de -5 :+ De kou is ook anders dan in NL. Des te noordelijker, des te kouder en des te droger het wordt. Denenmarken en Zuid Zweden hebben een vergelijkbaar klimaat als NL/BE maar dan wat kouder, ik vind dat imo echt verschrikkelijk, dat waterkoude. Liever kou en sneeuw :j Hetgene wat de meesten vaak lastig vinden is dat het zo verschrikkelijk donker is, vooral in november en december. In januari en feb heb je meer sneeuw wat het allemaal wat lichter maakt buiten. Daar wen je denk ik nooit aan, helaas.

En niet alleen de winter is koud, maar het hele jaar door heen is het een stuk kouder. De lente begint pas begin mei en je hebt weinig echte hete zomerdagen, al is het gelukkig bijna nooit zo vies en drukkend als in NL.

Maar, ik zou niet alleen verhuizen voor je paard, die heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven terwijl jij gok ik wel langer gaat blijven. Is er nog wat anders wat je trekt, ben je al wel eens in Scandinavie geweest en welk land vind je dan het meest interessant? Noord Noorwegen is natuurlijk heel anders dan DK net over de Duitse grens, al is het allebei scandinavie :D

Ik zou natuurlijk niet alleen verhuizen voor mijn paard. De natuur trekt me ook heel erg aan. Ik ga over een jaar voor het eerst naar Finland op vakantie maar ik vind Noorwegen bijvoorbeeld prachtig (van wat ik al gezien heb).

Wat voor mij wel een struikelblok is, is dat ik geen partner heb (en dat zit er ook niet aan te komen) en alleen naar een ander land verhuizen is natuurlijk wel extra spannend.

Maar ik mis hier echt de mogelijkheid om gewoon je paard te pakken en het bos/de natuur in te trekken zonder dat je elke twee seconden nog net niet omver gereden wordt door een auto.

De kou lijkt me inderdaad wel gewoon iets waaraan je went, en je elk jaar beter en beter mee leert omgaan.

Het is ook zeker niet iets voor de eerste paar jaar, ik zou dan inderdaad eerst een paar keer daar op vakantie willen, eventueel een maand ergens gaan werken bijvoorbeeld.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 09:44

Wat ik zie in de facebook groepen rondom emigratie, is dat er best veel mensen weer terug gaan naar Nederland.
Mensen die niet naar het land gaan om het land zelf, maar bijvoorbeeld omdat de huizen en/of grond daar betaalbaarder zijn.
Ik kan alleen over (het platteland van) Zweden (Dalarna) praten, maar je moet hier wel echt een bepaald type mens voor zijn; rustig, geduldig, introvert.
En je moet van de kou houden, van de sneeuw, van gladheid, van een bepaald soort eenzaamheid ook al ben je samen.
Zweden is een ontzettend nationalistisch en bureaucratisch land, tot op het lachwekkende af.
Als je de taal niet kent, heb je een probleem, want in tegenstelling tot wat je op internet leest, spreekt in ieder geval hier in de wijde omtrek hooguit 10% iets van Engels.
En dat zijn dan meestal leraren, (dieren)artsen, etc.
De huizen zijn vaak goedkoper dan in Nederland, maar allang niet meer zo goedkoop als 10 jaar geleden.
De boodschappen zijn ook echt een stuk duurder en bijna overal zit 25% btw op, als je iets besteld.
De wachttijden in de zorg zijn lang en, ondanks dat de artsen echt kundig zijn, loopt Zweden wel echt flink achter op Nederland.
De enorme schulden-cultuur waarin alles op afbetaling kan en gokken aangemoedigd wordt.
Waarin je online andermans in beslag genomen spullen kunt kopen op veilingen.

Dit klinkt misschien heel negatief, maar ik vind het zo bizar hoe o.a Zweden wordt weggezet als het paradijs bij bijv. de emigratiebeurs en allerlei blogs.

De positieve dingen zijn er in overvloed als je emigreert voor het land zelf.
Geef mij maar een meter sneeuw, af en toe uitdagingen op de weg, aurora vanuit het slaapkamerraam, ein-de-loze natuur, niet teveel mensen in de buurt, elanden en hun jonkies, 4 echte seizoenen, fisherman's friends koude lucht in het najaar, heerlijke zomers, en daarnaast een mooi rood houten huisje met een flink stuk land.
Als we geen paarden hadden gehad, had ik hier ook prima heen kunnen verhuizen, die insteek.
En er zijn ook echt wel een heleboel ontzettend lieve, aardige, behulpzame mensen als je er eenmaal tussen komt/bij hoort. :j
Laatst bijgewerkt door Saga op 16-01-26 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 09:46

Wat Piekosjj zegt over de kou; ik stond gisteren in een stad geparkeerd en kwam niet uit mijn parkeerplekje omdat iemand z'n auto te dicht voor de mijne had gezet (f*ck you).
Dus moest een eind lopen naar een afspraak die ik had en had heel slim geen jas meegenomen, aangezien je normaal voor de deur kunt parkeren. :+
Ik kom daar binnen bibberend en rillend en diegene vraagt;"Maar bij jullie is het toch nog veel kouder?"
Ja, dat klopt, maar bij ons zit véél minder water in de lucht, waardoor het echt een stuk beter te doen is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:52

Saga schreef:
Wat ik zie in de facebook groepen rondom emigratie, is dat er best veel mensen weer terug gaan naar Nederland.
Mensen die niet naar het land gaan om het land zelf, maar bijvoorbeeld omdat de huizen en/of grond daar betaalbaarder zijn.
Ik kan alleen over (het platteland van) Zweden praten, maar je moet hier wel echt een bepaald type mens voor zijn; rustig, geduldig, introvert.
En je moet van de kou houden, van de sneeuw, van gladheid, van een bepaald soort eenzaamheid ook al ben je samen.
Zweden is een ontzettend nationalistisch en bureaucratisch land, tot op het lachwekkende af.
Als je de taal niet kent, heb je een probleem, want in tegenstelling tot wat je op internet leest, spreekt in ieder geval hier in de wijde omtrek hooguit 10% iets van Engels.
En dat zijn dan meestal leraren, (dieren)artsen, etc.
De huizen zijn vaak goedkoper dan in Nederland, maar allang niet meer zo goedkoop als 10 jaar geleden.
Dus in het zuiden heb je dan meer klimaat zoals bij ons? Dat vind ik dan weer niet zo grappig haha
De boodschappen zijn ook echt een stuk duurder en bijna overal zit 25% btw op, als je iets besteld.
De wachttijden in de zorg zijn lang en, ondanks dat de artsen echt kundig zijn, loopt Zweden wel echt flink achter op Nederland.
De enorme schulden-cultuur waarin alles op afbetaling kan en gokken aangemoedigd wordt.
Waarin je online andermans in beslag genomen spullen kunt kopen op veilingen.

Dit klinkt misschien heel negatief, maar ik vind het zo bizar hoe o.a Zweden wordt weggezet als het paradijs bij bijv. de emigratiebeurs en allerlei blogs.

De positieve dingen zijn er in overvloed als je emigreert voor het land zelf.
Geef mij maar een meter sneeuw, af en toe uitdagingen op de weg, aurora vanuit het slaapkamerraam, ein-de-loze natuur, niet teveel mensen in de buurt, elanden en hun jonkies, 4 echte seizoenen, fisherman's friends koude lucht in het najaar, heerlijke zomers, en daarnaast een mooi rood houten huisje met een flink stuk land.
Als we geen paarden hadden gehad, had ik hier ook prima heen kunnen verhuizen, die insteek.
En er zijn ook echt wel een heleboel ontzettend lieve, aardige, behulpzame mensen als je er eenmaal tussen komt/bij hoort. :j

Ik heb inderdaad wel al eens rondgelezen op reddit en hoorde daar inderdaad ook dat je wel echt de taal moet leren en vrienden maken niet echt heel makkelijk is. Ik zou ook wel, als ik uiteindelijk zou beslissen daarheen te trekken, lessen volgen en niet vertrouwen op duolingo ofzo.
Nu ben ik zelf zeer introvert, ik heb hier ook maar twee vrienden en heb geen nood aan elke dag ergens heen gaan of iets te gaan doen.
Ik denk dat er in elk land wel dingen zijn die niet top zijn en ik ben me daar ook wel echt van bewust.
Je zegt dat als je geen paarden had gehad dat je ook daarheen zou willen verhuizen, waarom alleen zonder paarden?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 09:58

Ja, ik weet zeker dat er in elk land voor- en nadelen zijn!
En ik vind het ook jammer als mensen dan eigenlijk alleen praten over de voordelen, want stel je voor dat hun plaatje negatief wordt.
Terwijl je naar mijn mening een veel betere keuze kunt maken als je óók de minder leuke kanten kent.

Ik woon al in midden-Zweden, maar bedoel dat ik hier ook prima had kunnen wonen als we nooit paarden hadden gehad.
De paarden zijn een grote plus.

Als je in België woont, is voor jou Frankrijk dan geen optie?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:04

Leuk dat je ook naar Finland op vakantie gaat!
Misschien wel goed om te beseffen dat Finland op dit moment zeer slechte werkgelegenheid heeft, veel werkloosheid en het is erg lastig om een baan te vinden, ook voor Finnen. Zeker als je niet goed Fins kan, is het echt moeilijk om een goede baan te vinden. Dat was altijd al lastig, en de Nederlanders die ik ken die erheen geëmigreerd zijn, kunnen gewoon nog altijd niet even goed Fins als een native (en dan hebben we het ook over 25+ jaar in Finland wonen...).

Verder fantastisch land, wel weer heel anders dan Zweden of Noorwegen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:05

Saga schreef:
Ja, ik weet zeker dat er in elk land voor- en nadelen zijn!
En ik vind het ook jammer als mensen dan eigenlijk alleen praten over de voordelen, want stel je voor dat hun plaatje negatief wordt.
Terwijl je naar mijn mening een veel betere keuze kunt maken als je óók de minder leuke kanten kent.

Ik woon al in midden-Zweden, maar bedoel dat ik hier ook prima had kunnen wonen als we nooit paarden hadden gehad.
De paarden zijn een grote plus.

Oooooh dan had ik het verkeerd begrepen!

Bij mijn vader wonen we ook relatief rustig, wel aan een drukke straat maar een natuurgebied achter ons huis. Vroegah mocht je daar gewoon lekker wandelen, te voet of te paard. Tegenwoordig is er 1 paadje aangelegd waar je op mag. Ik vind het vreselijk.

In scandinavië heb je nog wel de echte ruige natuur, en dat vind ik prachtig! Ik volg al langer mensen op instagram die in noorwegen wonen dus vandaar een klein beetje mijn voorliefde voor dat land, maar ik zou zeker wel echt goed onderzoek willen doen naar al de opties. En vooral gaan bezoeken om te kijken waar ik me echt kan thuis voelen. Ik kijk alleszins uit naar mijn eerste ervaring in januari '27 :D