En vanaf morgen gaat de zon ook weer schijnen gelukkig.
Ook leuk, die sneeuwduinen.
Dit is als je de deur uit loopt.

Normaal:

Nu:
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ook erg fijn voor het buitenrijden of hardlopen
De kou is ook anders dan in NL. Des te noordelijker, des te kouder en des te droger het wordt. Denenmarken en Zuid Zweden hebben een vergelijkbaar klimaat als NL/BE maar dan wat kouder, ik vind dat imo echt verschrikkelijk, dat waterkoude. Liever kou en sneeuw
Hetgene wat de meesten vaak lastig vinden is dat het zo verschrikkelijk donker is, vooral in november en december. In januari en feb heb je meer sneeuw wat het allemaal wat lichter maakt buiten. Daar wen je denk ik nooit aan, helaas.
Piekosjj schreef:Het klimaat wen je aan. Elke herfst is het weer even bibberen maar je went er aan. Het is nu twee graden buiten en dat is warm na een hele week rond de -5De kou is ook anders dan in NL. Des te noordelijker, des te kouder en des te droger het wordt. Denenmarken en Zuid Zweden hebben een vergelijkbaar klimaat als NL/BE maar dan wat kouder, ik vind dat imo echt verschrikkelijk, dat waterkoude. Liever kou en sneeuw
Hetgene wat de meesten vaak lastig vinden is dat het zo verschrikkelijk donker is, vooral in november en december. In januari en feb heb je meer sneeuw wat het allemaal wat lichter maakt buiten. Daar wen je denk ik nooit aan, helaas.
En niet alleen de winter is koud, maar het hele jaar door heen is het een stuk kouder. De lente begint pas begin mei en je hebt weinig echte hete zomerdagen, al is het gelukkig bijna nooit zo vies en drukkend als in NL.
Maar, ik zou niet alleen verhuizen voor je paard, die heeft natuurlijk ook niet het eeuwige leven terwijl jij gok ik wel langer gaat blijven. Is er nog wat anders wat je trekt, ben je al wel eens in Scandinavie geweest en welk land vind je dan het meest interessant? Noord Noorwegen is natuurlijk heel anders dan DK net over de Duitse grens, al is het allebei scandinavie

Saga schreef:Wat ik zie in de facebook groepen rondom emigratie, is dat er best veel mensen weer terug gaan naar Nederland.
Mensen die niet naar het land gaan om het land zelf, maar bijvoorbeeld omdat de huizen en/of grond daar betaalbaarder zijn.
Ik kan alleen over (het platteland van) Zweden praten, maar je moet hier wel echt een bepaald type mens voor zijn; rustig, geduldig, introvert.
En je moet van de kou houden, van de sneeuw, van gladheid, van een bepaald soort eenzaamheid ook al ben je samen.
Zweden is een ontzettend nationalistisch en bureaucratisch land, tot op het lachwekkende af.
Als je de taal niet kent, heb je een probleem, want in tegenstelling tot wat je op internet leest, spreekt in ieder geval hier in de wijde omtrek hooguit 10% iets van Engels.
En dat zijn dan meestal leraren, (dieren)artsen, etc.
De huizen zijn vaak goedkoper dan in Nederland, maar allang niet meer zo goedkoop als 10 jaar geleden.
Dus in het zuiden heb je dan meer klimaat zoals bij ons? Dat vind ik dan weer niet zo grappig haha
De boodschappen zijn ook echt een stuk duurder en bijna overal zit 25% btw op, als je iets besteld.
De wachttijden in de zorg zijn lang en, ondanks dat de artsen echt kundig zijn, loopt Zweden wel echt flink achter op Nederland.
De enorme schulden-cultuur waarin alles op afbetaling kan en gokken aangemoedigd wordt.
Waarin je online andermans in beslag genomen spullen kunt kopen op veilingen.
Dit klinkt misschien heel negatief, maar ik vind het zo bizar hoe o.a Zweden wordt weggezet als het paradijs bij bijv. de emigratiebeurs en allerlei blogs.
De positieve dingen zijn er in overvloed als je emigreert voor het land zelf.
Geef mij maar een meter sneeuw, af en toe uitdagingen op de weg, aurora vanuit het slaapkamerraam, ein-de-loze natuur, niet teveel mensen in de buurt, elanden en hun jonkies, 4 echte seizoenen, fisherman's friends koude lucht in het najaar, heerlijke zomers, en daarnaast een mooi rood houten huisje met een flink stuk land.
Als we geen paarden hadden gehad, had ik hier ook prima heen kunnen verhuizen, die insteek.
En er zijn ook echt wel een heleboel ontzettend lieve, aardige, behulpzame mensen als je er eenmaal tussen komt/bij hoort.
Saga schreef:Ja, ik weet zeker dat er in elk land voor- en nadelen zijn!
En ik vind het ook jammer als mensen dan eigenlijk alleen praten over de voordelen, want stel je voor dat hun plaatje negatief wordt.
Terwijl je naar mijn mening een veel betere keuze kunt maken als je óók de minder leuke kanten kent.
Ik woon al in midden-Zweden, maar bedoel dat ik hier ook prima had kunnen wonen als we nooit paarden hadden gehad.
De paarden zijn een grote plus.