Dat zit al in mijn systeem gelukkig. Komt een ding bij. Houd wc brillen dicht. Er zijn kennelijk inlopers via de toilet boven. Pootafdrukken op de bril. Geen nieuwe sporen ik hoop op een eenmalige inloop. Scheelt als de septic tank is aangelegd is die route afgesloten gelukkig.
Maar live verslag ik kreeg letterlijk een hete douche. Beide douches zijn met massagestralen. En de stand waarin hij stond was vol on mijn gezicht. Droge kleren maar hee heet water in de douches. En hoera stopcontact voor de ovens gaat stofzuigen mee met mijn eigen stofzuiger. Idem een in de woonkamer
Jippie weer een horde genomen
chanicha
Geplaatst: 08-01-23 13:35
Het gaat de goede kant op Karuna al is het soms een zoekplaatje Zal best goedkomen
En een nieuwe horde, het was razend gezellig het bijeenkomst. Ook voorgestelt, kennis gemaakt met een paar andere nederlanders en rondom bewoners, wel moeten toezien hoe anderen goed ruikende galette en brioche eten. En kir en wijn drinken. Gelukkig was er ook alcoholvrije drank.
Gezellig met een stel oudere dames en de nederlanders zitten ohen over eten, moestuinieren, waar ik vandaan kwam, waar ik bv huisarts kan vinden en zo.
En weer eea geleerd over het huis en het waarom de vorige eigenaren vertrokken zijn. Goddank niks met het huis te maken. Poe opluchting.
En het heeft 100 jaar leeggestaan, jemig en is gebouwd als cafe met klein vee en groentekweek. Het gat naast de schouw is bedoeld voor het omhoog en naar beneden takelen van drank dat koel moet blijven. Logisch, en verklaard ook de ietwat aparte indeling en waarom er zo n best groot stuk grond voor de schuur zit, destijds terras en plek om paarden aan te binden. Wel leuk om te weten.
Morgen een ietwat sneller klusje. Een van de wanden in de woonkamer wordt (als ik een roller en kwast heb meegenomen) morgen van een nieuwe laag voorzien voor het vinyl komt. Er is een duidelijke afdruk van de bank te zien.
pien_2010
Geplaatst: 08-01-23 19:12
Tja du vin et een galette hoort er hier wel bij, maar ik vind het vrij vet en zoet die galette Dus het is niet mijn favoriet. De wijn vind ik wel lekker. Leuk kennismaking en meer weten over het huis.
lukka63
Geplaatst: 08-01-23 19:27
Leuk dat je meer weet over het huis,en al buurtbewoners hebt leren kennen,fijn dat je frans spreekt ik zou snel uitgesproken zijn denk ik.
Mungbean
Geplaatst: 08-01-23 19:46
lukka63 schreef:
Leuk dat je meer weet over het huis,en al buurtbewoners hebt leren kennen,fijn dat je frans spreekt ik zou snel uitgesproken zijn denk ik.
Ik denk dat ze blij zijn dat het huis weer bewoond wordt, of niet?
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-23 20:52
Jazeker, met vorige bewoners waren ze al blij. Blikvanger van het dorp bij erdoorrijden en dan er zo lang verlaten bijliggen. Ik wil net als vorige eigenaar veel bloempjes en fleurigheid maken zodat het er met doorrijden leuker uitziet.
Cafe verklaart ook de ligging tegen kruispunt aan.
Het was echt gezellig, ik haat normaal dit soort bijeenkomsten dat zijn echt het moet is een verplichting dingen voor me. Maar voor ik het doorhad waren er twee uren voorbij en werd ik echt moe. Maar het hartelijke welkom een warm bad.
En praten over eten, moestuinen en meer ligt me beter dan de ontstoken teen van tante Bep.
Ook voor de andere nederlanders een heel warm welkom. die een 30 jaar leegstaand huis (300 jaar oud, oude brouwerij die verboden was aan "mijn" cafe, zij hebben een reclame bord dat hiervandaan komt )) opknappen. Zij hebben nu een b en b 25 km verderop maar starten hier opnieuw. En nog een stel dat er nu niet was dat van de zomer gaat beginnen aan een ook al tientallen jaren leegstaand pand gaan opknappen.
Wat ik van het praatje begreep 2 mensen vorig jaar overleden (wel veel oudjes trouwens als inwoners) 2 geboortes en 15 nieuwe inwoners aan huizen. Meer mensen dus. De school lokaaltjes worden komend jaar opgeknapt, zo ook de fontein rouge. Gemeentehuis is afgelopen jaar opgeknapt en nu echt net klaar. Kortom dorpje krijgt weer meer leven.
Nu hond in haar mandje kachels aan. De ventilator aan het plafond is dus toch functioneel. Die drukt de warmte naar beneden. Op de houtkachel staat mijn creuset fluitketel water te warmen voor thee. Mijn papa leest een boek aan tafel.
Kijk, dat klinkt al heel wat gezellliger en huiselijker dan een week of wat geleden, gaat dan toch best goed zo
Albertina71
Geplaatst: 09-01-23 10:13
Ik vroeg me af waarom je de galettes niet kon eten en waarom Pien die te zoet vindt. Ik ken galettes namelijk als de hartige Bretonse boekweitpannekoeken! Maar ik heb nu gelezen dat er nog andere galettes bestaan. Een open taart (hartig of zoet) en een speciale Galette du rois met driekoningen, met frangipane. Die laatste zal het wel geweest zijn Weer wat geleerd, haha
Klopt Albertina. Die laatste is het, en ik krijg hem zowat elke dag en ben daar echt niet blij mee.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 11:09
Die bretonse galette mag ik wel hebben de andere niet helaas ivm melk toevoeging idem de brioche. Ze roken wel erg goed kwamen van de bakker die hier langs komt. Mijn overbuurvrouw zit kennelijk in de gemeenteraad en had gister ochtend een grote tas vol als bestelling. En was ze uit die tas aan het peuteren in de feestzaal.
Idd, zal vlug allemaal op zijn pootjes vallen! Ging en gaat al bij al toch best vlot toch? Een verhuis en emigratie zonder iets van gedoe bestaat niet, als het dan kan verlopen zoals bij jou, gaat alles nog best vlot toch? Super geregeld allemaal!
En fijn dat je het fysiek allemaal aankan, het is niet niks.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-23 17:20
Hoewel zo op het oog niet veel gedaan is. En laat begonnen en heel vroeg gestopt ben ik compleet gesloopt het was mijn dag niet fysiek zullen we maar zeggen en nu al even weer de dag voor gesloten verklaard na een heerlijke warme douche, ook voor mijn oude dametje is een heel korte dag meer dan voldoende.
Wat er is gedaan, de kamervloer staat alles rechts zodat de rol vinyl erin kan. Morgen vroeg nog een keer stofzuigen. De woonkamer texen kon niet ivm afwezige roller. Maar bij nader onderzoek is schoonmaken van de ergste dingen wel gelukt. Behoedzaam ivm de kalk maar het oogt een heel stuk beter. Nu de muur nog laten drogen. Dat heeft mijn papa deels gedaan.
Ik heb me gestort op een redelijk onzichtbare taak. Alle meuk en afval naar de garage gesleept, endaarna de keukenkast onder de trap ontruimd. Brrrrr wat een gore klus. Goed mondmasker tegen schimmels. Overall, handschoenen.
Geen idee wat daar gebeurd was, zo op het oog ok maar bij beter nazien. Goddank waren de kasten van plastic, maar daar zat een pluislaagje op. En in bakken ondefinieerbare stukjes van geen idee wat. Goddank is alles verwijderd. Overall kan in de was. Er lagen stukjes houten plaat op de bodem. Geen idee waarom, en waarom in stukjes. Daaronder lijkt een soort leemlaag bodem te zijn, vreemd omdat de kelder plafond stenen/blokken en metselspul is.
Daar zal ik met een goed gewapend stukje fijner gaas (iemand een tip wat ik daarvoor kan gebruiken? Idem voor de zijkant waar ik een paar ventilatie gaten zou willen maken maar wel knaagdiervrij kan houden) een cementvloer moeten maken op de een of andere manier, dan is hij en vlak, ondoordringbaar vanaf de kelder voor eventuele inlopers. En daarna wil ik daar metalen kasten plaatsen zodat als er iets inkomt mijn eten veilig ligt.
Wel een geniale constructie is dat ook geweest. De twee bovendeuren waardoor je overal bijkunt, maar ook een (helaas nu niet openslaande) extra klep waardoor er zwaardere dingen ingeschoven konden worden.
Maar goddank is dat ontruimen gedaan en rook het meteen frisser. Een gordijn in de woonkamer vervangen. En het gordijn naar de schuur. Beide gordijnen roken naar kat/rook en geen idee wat nog meer. die liggen ook een deur verder nu.
En wie zocht er ook al weer brocante?
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-23 10:21
Het is ook wat om 7.30 stofzuigen. Gelukkig kan het zonder anderen tot last te zijn. Dat is het grote voordeel van je buren een stukje verderop hebben zitten. Het vinyl wordt ergens tussen 9.00 en de middag (geen idee hoe laat hun middag begint) bezorgd als het goed is. Een dikke lap van 7 bij 4 meter, de twee kortere stukjes hadden we zelf al meegenomen,
Verder ga ik alle deuren aan de onderkant, zo ook van alle houten kastdeuren voorzien van metalen strips. Ik wil echt ten alle tijden voorkomen dat inlopers zich een weg kunnen knagen via een stuk hout. Ik had geloof ik al gezegd dat ik knaagdieren in huis niet kan waarderen. Nog los van mijn allergie ervoor.
Brrr geen sporen meer in huis gevonden gelukkig maar ik wil als er dadelijk weer eten ligt echt het volledig knaagdiervrij houden zodat een gelegenheidsbezoek geen beloning geeft. Ik ga in ieder geval een dappere poging doen. In een boerenomgeving met een semi open riool zul je er vast niet aan ontkomen dat er knagers in welke maat dan ook rondlopen. Maar ik kan het ze in ieder geval heel moeilijk maken.
Ik ben echt benieuwd of we het vinyl vandaag gelegd krijgen. En hoe het er daarna uitziet. De grote lap zal niet zo lastig zijn hoop ik. Geen rare hoekjes op uiterst rechts bij de houtkachel na dan. Dat zou een kwestie zijn van rechtleggen en uitrollen. De theorie dan he. De twee kleinere lapjes rechts is lastiger met veel hoekjes maar dan zijn het ook smalle stroken.
De restjes (best veel rest wat anders was weggegooid mocht mee ) kan ik vast op andere plekken gebruiken. In de keukenkast als de vloer gedaan is, onder de eettafel. Als een stukje fatsoenering op een ietwat vage vensterbank misschien wel.
De schoongemaakte muur is echt een heel verschil. Nu hoeft er niets aan te gebeuren en zijn de rare vieze gelige vlekken boven de voorheen bank goddank weg.