Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:53

Femke die vlucht heb ik ook de 13e! En jij?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:55

Ik heb hem 13 september, dus dat is 2 maanden later, iig als je de aankomende 13e bedoeld xD

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:57

Ja! Haha! Kan ik hem alvast uittesten.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:59

Goed plan! Ik hoop dat hij fijn is (en dat alle slechte recensies niet kloppen).. Ben nu al zenuwachtig! Maar ik heb dan ook nog nooit eerder gevlogen of uberhaupt in een vliegtuig gezeten :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 08:25

Slechte recensies???

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:32

De koffers uit- en inchecken?? Dat hoeft niet tussendoor hoor.. Vorig jaar ook niet gedaan, die gaan meteen rechtstreeks en heb je geen omkijken naar vanaf Amsterdam.
Onze vlucht vanaf Johannesburg is nog 50 minuten (naar Nelspruit).. stelt niks voor dus.

Nog een paar daagjes!! Vanmiddag de reistassen van zolder halen.
Ik heb zo'n ontzettende zin in het Krugerpark!!!!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:11

Hoi,

Ik ga in oktober naar Afrika. ook naar een malaria gebied. nu was ik benieuwd welke malaria tabletten jullie evt geslikt hebben. Ik heb een probleem dat ik geen pillen kan slikken (krijg zelfs me pil met grote moeite weg) voor mij zijn dus malaria tabletten een groot probleem. daarom was ik benieuwd naar de grote van de pillen die jullie hebben geslikt... kan iemand mij helpen.... ?

op internet lees ik veel dingen over bijwerkingen van de pillen, iemand daar last van gehad?
bijwerkingen die ik gevonden heb zijn hoofdpijn, stemmingswisselingen, aankomen in gewicht en overgeven
Laatst bijgewerkt door hunter87 op 03-07-13 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:17

Ik heb er zelf voor gekozen geen malariatabletten te slikken. Vorig jaar heb ik dat ook niet gedaan. Er waren heel weinig muggen en ik heb veel gesmeerd met deet 50%. Ik ben zelf wel een paar keer gestoken.
Mijn zusje woont nu al vier jaar in Mozambique en heeft nog nooit tabletten geslikt daar. Als je daar al lichte koorts krijgt, laat je je meteen testen op malaria in een goed ziekenhuis.
Ik was er echter wel in juli, dan is het daar (zuid-afrika) winter en zijn er ook minder muggen vanwege de temperatuur. Denk dat er in oktober meer zijn.

Bij de travel kliniek (velp) hebben ze verteld dat er twee soorten tabletten zijn, waarvan er één is met veel bijwerkingen. Anders moet je even contact opnemen met zo'n kliniek.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:24

thqs, ik ga even googelen op velp!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:28

dit is het rijtje met bijwerkingen die ik op internet heb gevonden (site van sgz vaccinatiecentrum)
krijg daar toch wel beetje horror gedachtes bij. iemand dit ook echt gehad/meegemaakt?

Paludrine: geeft zelden bijwerkingen. Klachten die kunnen ontstaan zijn aften mond en haaruitval
Lariam ( mefloquine): kan slaap- en psychische stoornissen geven. Bij reizigers die eerder behandeld zijn voor psychische klachten wordt bij voorkeur geen Lariam voorgeschreven. Als er voldoende tijd is voor de reis kan een proefdosis gebruikt worden om bijwerkingen op te sporen. Als er tijdens 3 weken gebruik geen klachten ontstaan is de kans kleiner dat er zich later alsnog klachten ontwikkelen. Andere klachten kunnen zijn misselijkheid, braken en duizeligheid. Bij klachten kan geprobeerd worden deze te verminderen door de inname te spreiden. In plaats van eenmaal per week 1 pil, neemt u dan tweemaal per week een 1/2 pil.
Doxycycline: kan maagdarmklachten en allergische reacties geven. De gevoeligheid van de huid voor zonlicht kan toenemen. Bij vrouwen ontstaan er gemakkelijker vaginale schimmelinfecties.
Malarone (atovaquon/paludrine): kan buikklachten, hoofdpijn, misselijkheid, braken en hoesten geven. Soms aften in de mond.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:41

Tja, alle medicijnen hebben wel bijwerkingen waar je naar van word.. wil niet zeggen dat het altijd voorkomt. Moet je je niet gek door laten maken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:27

Als je bij alles de bijwerkingen leest wordt je gek.

Lariam is de variant die bekend/berucht is door de bijwerkingen die kunnen optreden (ook al gaat het ook vaak goed). Malarone wordt doorgaans voorgeschreven.
Wij gaan in oktober en hebben ook Malarone voorgeschreven gekregen. Heb de pillen nog niet binnen, dus kan niks zeggen over het formaat.

Over het wel/niet slikken kan je waarschijnlijk evenveel voor- als tegenstanders vinden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds twijfel.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:39

bij de GGD is tegen ons gezegd dat het voor maanden Juli Augsutus niet nodig is.. Oktober wordt inderdaad al anders!
Kun je niet bij de plaatselijke GGD terecht? Die kunnen je het beste informeren over malaria. Je zou dan toch ook prikken kunnen krijgen ipv pillen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:47

Let even goed op hoe je verzekerd bent!!! Wij kregen alles wel vergoed, maar dan moesten we naar Meditel (en de pillen via Efarma). Op zich weinig extra moeite t.o.v. de GGD, maar wel handig om te weten........
Via GGD zouden we het niet vergoed krijgen (althans niet 100%) en Malarone is niet goedkoop.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:10

ok bedankt voor alle info! ik ga eens contact opnemen met me verzekering en met de GGD hier in de buurt. Ik was laatst bij de huisarts en knoopte het punt malaria al een keer aan. Toen zei ze dat ik het beste naar de apotheek kon gaan voor info ipv de GGD.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:14

Je moet toch een arts hebben die de pillen voorschrijft. Apotheek mag ze niet zo maar meegeven. Je HA kan dat ook gewoon doen trouwens.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:25

Mijn werd verteld dat het voor in Kaapstad niet nodig is, maar ga het toch ook even checken. Aangezien ik daar in de maanden oktober en november zit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:32

Nee kaapstad is niet nodig......... Alleen Kruger en een strookje dat je kan doortrekken naar beneden. Verschilt per kaartje of St. Lucia er nog onder valt, maar meestal niet. Alles ten westen daarvan is geen probleem.
Ik heb ook alleen pillen voor een week van onze vakantie ofzo

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:34

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:37

Dank je!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:40

Supervixen schreef:
De koffers uit- en inchecken?? Dat hoeft niet tussendoor hoor.. Vorig jaar ook niet gedaan, die gaan meteen rechtstreeks en heb je geen omkijken naar vanaf Amsterdam.
Onze vlucht vanaf Johannesburg is nog 50 minuten (naar Nelspruit).. stelt niks voor dus.

Nog een paar daagjes!! Vanmiddag de reistassen van zolder halen.
Ik heb zo'n ontzettende zin in het Krugerpark!!!!

Als je aankomt in Johannesburg moet je wel degelijk je koffers afhalen en door de douane, voor je doorvliegt naar Nelspruit!
Vorig jaar had je misschien geen binnenlandse vervolgvlucht?
Ben je al eerder in Nelspruit International airport aangekomen? Is echt geweldig, er staat een houten hutje en maar één of twee vliegtuigen, we hebben er foto's van genomen, het is té grappig!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:42

hunter87 schreef:
Hoi,

Ik ga in oktober naar Afrika. ook naar een malaria gebied. nu was ik benieuwd welke malaria tabletten jullie evt geslikt hebben. Ik heb een probleem dat ik geen pillen kan slikken (krijg zelfs me pil met grote moeite weg) voor mij zijn dus malaria tabletten een groot probleem. daarom was ik benieuwd naar de grote van de pillen die jullie hebben geslikt... kan iemand mij helpen.... ?

op internet lees ik veel dingen over bijwerkingen van de pillen, iemand daar last van gehad?
bijwerkingen die ik gevonden heb zijn hoofdpijn, stemmingswisselingen, aankomen in gewicht en overgeven

Ik slik ook geen malariatabletten, spuit mezelf telkens goed in met antimuskieten middel en dat gaat prima zo. De mensen die er wonen zitten ook niet de hele tijd aan de tabletten, het is idd een kwestie van goed je temperatuur in de gaten houden en als je wat verhoging hebt, jezelf gelijk laten onderzoeken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:39

als ik het kaartje bekijkt dan heb ik ze de eerste weken wel nodig. wij stoppen in Kaapstad.

ja ik vroeg me al een beetje af wat de mensen daar precies doen. ik heb een geur doosje gehaald wat je in je slaapkamer kan zetten wat muggen op je af houd en ik heb Deet50 gehaald.

horseyfries, welke anti muskieten middel heb jij?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:46

Deet 50% werkt bij mij echt niet goed genoeg hahaha. Ik word altijd en overal lek gestoken :')

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:50

manzano schreef:
Slechte recensies???

Ja, heel veel recensies over de vliegmaatschappij waren wel goed, maar er zaten er ook een aantal bij die echt niet positief waren. Zoals rammelende vliegtuigen, erg weinig ruimte, onvriendelijk personeel, slechte omgang met ongevallen zoals zieke mensen of bonken in het magazijn.
Dus ik hoop echt dat dat allemaal meevalt en dat de goede recensies waar zijn :)