Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:55

Goof schreef:
karuna schreef:
Nu 2,5 week weggeweest wat wel weer lang genoeg was voor me. Komende week gaan we met zijn tweeen retour is de bedoeling :j

Weg geweest? Lang genoeg?
Je woont daar toch?

Ik snap er ook niets meer van hoor!

Alles goed gelezen, maar ik dacht idd ook dat alles in NL opgezegd was, of hoe je het ook noemt, en je alles in Frankrijk hebt?

tamary

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:01

Vriend is nog ivm werk gebonden aan Nederland.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:05

tamary schreef:

Maar wat maakt dat dan voor haar het verschil? De toeslagen zijn toch op de persoon?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:22

yup.
Alleen is zij kennelijk een uitzondering waar geen regel voor is en enkel terugvallen op de basis die waar is komt niet voor in de instructie van een ambtenaar ...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:16

CAK wordt een vast bedrag ingehouden. 1 keer per jaar moet je aangifte doen van Niet Nederlands Inkomen NNI aan de hand daarvan wordt je definitieve bijdrage CAK vastgesteld.

Heb je wel Vrijstellingsverklaring voor loonbelasting en/of premie volksverzekeringen aangevraagd?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... zekeringen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:20

tamary schreef:

Ik denk dat het komt omdat als je ergens “lang weg geweest bent” je dan meestal doelt op “weg van thuis”. Wat verwarrend is omdat ze officieel in Frankrijk woont. Als je dus zegt “lang genoeg weg te zijn geweest” komt dat erg over alsof je eindelijk weer thuis in Nederland bent. Terwijl TS in Frankrijk woont.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:26

Mijn vriend woont in Spanje en is ook regelmatig hier. Hij noemt ook beide thuis.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:06

Ik woon er nog niet eens (er staat nog geen huis :+) en noem ook mijn plek in Frankrijk mijn andere thuis.

Frustrerend als je zo tussen de regels door valt steeds.

Is het niet handiger om alles per mail te doen ipv bellen zodat je alles op schrift krijgt? Kun je ze misschien wat makkelijker om de oren meppen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 06:34

Yvonne ja dat is ingevuld :j dat was een van de hoepels die me niet eerder waren gemeld. Ik was net op tijd daarmee :+ mijn situatie is helaas een van de uitzonderingen financieel waardoor ongeveer alle systemen error krijgen en de diverse medewerkers ook niet weten wat te doen. Dat was eerder al het geval maar over de grens maakt het voor de nl kant alleen nog maar gecompliceerder. :') de een zegt dit, de andere zegt dat en de werkelijkheid ligt daar soms tussenin.

Wat ik nu weer storend vind is dat alweer er geen enkele communicatie is vanuit de instanties :n er wordt ingehouden zonder het hoe, wat, waarop gebaseerd, welke bedragen zijn ze van uit gegaan? Doodse stilte niks digitaals, geen brieven, geen meldingen niks. Mailen doe ik ook uiteindelijk als dat mogelijk is (lang niet overal kan dat) maar de eerste communicatie verloopt steeds verplicht telefonisch. Daarna volgen vaak ook nog brieven per post :+ als ik er niet achteraan blijf gaan gebeurd er ook niets :n en zou ik nu nog op hel wat dingen zitten te wachten die al lang hadden moeten worden geregeld.

Beiden is voor mij thuis. Maar fr is meer thuis dan nl en ook officieel mijn thuis. Maar daarmee is het niet verboden gelukkig te blijven pendelen. :D Mijn papa heeft aandacht en zorg nodig, mijn partner moet nog werken en die zie ik graag ook nog wel eens vaker dan eens per jaar of zo. En ik merk dat te lang in mijn uppie niet goed voor me is nu op dit moment. Ik houd het lang vol maar op een gegeven moment heb ook ik weer menstijd nodig. En ik heb ook nog steeds verplichtingen en afspraken in nl. dat heb ik ook al meerdere keren hier neergezet. Het zijn ook twee totaal verschillende levens. Een als een soort halve kluizenaar op mezelf in een soort privebubbel met af en toe een sociaal moment. De ander die soms te vaak onder de mensen is dan me lief :') is omdat in een korte tijd veel gepropt moet worden. En gv juist een uber sociaal dier is en daarin tegenovergesteld van mij. Ik doe het beter in de kluizenaarsstand. Maar weet ook van mezelf dat dat geen situatie is die ik blijvend moet volhouden omdat dat uiteindelijk tegen me gaat werken kwa sociale belastbaarheid. Alleen is daar ook echt alleen. Als de bakker er niet zou zijn kun je zo dagen geen mens tegenkomen of spreken. Zeker in de winter of bij slecht weer.

Deze situatie zal ook nog even voortduren zeker zolang mijn papa leeft. En nu komt kerst eraan die door omstandigheden in nl wordt gevierd. Ik heb er geen problemen mee, mijn partner ook niet en ook mijn papa vindt het best zo. Is het standaard? nee zeker niet. Wijkt het af van wat "normaal" gevonden wordt? Vast wel. Is het soms verwarrend voor anderen? Mogelijk maar ik pas nu eenmaal niet in een vast omlijnd hokje :P

Verschil met een paar maanden geleden is dat ik nu officieel over de grens woon omdat ik meer in fr verblijf dan in nl. maar deze situatie zal nog even blijven voortduren zo door de omstandigheden. Ik heb al eerder ook neergezet dat de timing van alles iets minder praktisch was. En daar zijn dit de consequenties van. Dat is ook een van de redenen van de afstand tof nl. En stel ik was eerder al verkast voor ik gv had leren kennen. Wat ook bijna het geval was geweest. Dan was ik ook ivm mijn papa heen en weer blijven gaan maar ivm paarden toen nog ietsje minder lang in nl gebleven steeds. En dan was ik tegen dezelfde administratieve sjit aangelopen.

Dit is wel weer genoeg text op de veel te vroege ochtend. :list:

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:39

Zo even vanaf de Oostenrijkse berg bijlezen, je hebt alweer genoeg voor je kiezen gehad... ooit komt er een einde aan al die papieren ellende.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:00

Mer1980 schreef:
Zo even vanaf de Oostenrijkse berg bijlezen, je hebt alweer genoeg voor je kiezen gehad... ooit komt er een einde aan al die papieren ellende.

Nee hoor dat komt elk jaar terug.

Bewijs van in leven zijn en aangifte Niet Nederlands Inkomen sowieso en dan de Franse papierenboel nog.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:45

YvonneV schreef:
Mer1980 schreef:

Nee hoor dat komt elk jaar terug.

Bewijs van in leven zijn en aangifte Niet Nederlands Inkomen sowieso en dan de Franse papierenboel nog.

Precies!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:38

Belastingaangifte moet iedereen doen. Dat is iets dat erbij hoort. Dat teken van leven heb ik al moeten doen de dag van uitschrijven _O- papiertje invullen. Paspoort copieren >;) en opsturen. Verbazingwekkend ja gedoe nee valt mee.

Maar die continue gedoetjes over iets dat simpel zou moeten zijn en de aanhoudende stroom van fouten, falen, oepsies van instanties daar ga ik kapot aan. -O- nu al weer iets nieuws waar ik achteraan moet bellen. Alweer gedoe aan de nl kant van de ziektekosten verzekering _-:( iets simpels normaal een druk op een knop. Maar nee verzekering opzeggen is alweer een moeizame toestand. Want ik mag verzekering niet opzeggen zomaar zonder een andere te hebben en ik zou via nl verzekerd moeten blijven. Maar d a t ben i k a l i k h e b g e e n z i n i n a l w e e r g e d o e, schrijf me gewoon uit en stop met me lastig vallen stelletje ...... -:(- -:(- -:(- _-:( {:)-:( {:)-:( -:(- -O- ;( dat dus.ik moet vanmorgen alweer overal een gaan bellen om dit recht te trekken. Laat me met rust -O- doe gewoon wat je als instantie moet doen en zeur niet aan mijn hoofd :evaw:

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:39

Je bent nu toch via het CAK verzekerd?
Als je daar bewijs van hebt kan je ziektekostenverzekering opzeggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 11:46

Nou inmiddels gebeld met de verzekeraar. dit gedoe kwam door het cak juist blijkt _-:( die hebben de verwarring gemaakt door de verzekeraar opdracht te geven dit te doen zo -:(- dat kostte me vanmorgen dus alweer een best lange telefoontijd. Dit zijn dus van die dingen waar ik langzaam kapot aan ga.

Van dat in leven bericht is kennelijk de envelop zoek geraakt. Kreeg een melding van uwv dat ik dat toch dringend moet invullen. Zeggen ze na bellen nu : ja dat kan ook digitaal. Waarom staat dat dan niet in de brief? Nu was ik in 2 minuten klaar 8)7 aargh {:)-:(

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:31

Ik bedoelde inderdaad niet de standaard jaarlijkse beslommeringen voor iedereen, maar deze oneindige ellende waar je nu inzit ;) Er is echt een keer een einde aan die tunnel...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 10:49

Dat dus ja. Maar jij zit nu in de sneeuw? Lekker <3

Hier worden de plannen ietsje omgegooid voor komende weken. Gister noodgedwongen met ab gestart en duimen dat dat afdoende is en ik niet midden in de feestdagen aan een wortelkanaalbehandeling mag. Tenminste het is niet helemaal duidelijk wat er loos is maar iets rommelt er. -O- Dat gebit van mij heeft soms kuren. De oorzaak is weggenomen maar de jaren lange toestand heeft de nodige schade opgeleverd duidelijk. Twee keer een spoedtandarts in 4 dagen (eigen in nl is op vakantie) en de internationale zorgpas is voor het eerst gebruikt gisteravond. En de bankrekening alweer wat leger.

Maar door de ab mag ik niet veel doen. Kalm aan dus. Jammer want het idee was kijken of er ergens sneeuw ligt. Dan kan ik toekijken :) het is niet anders maar dat is ook wel lekker. Ik hoop ik er soepel vanaf kom. Kersteten en ab is ook een vak apart. Maar niks aan te doen.

Komende maandagmiddag is de deuren meneer er weer voor de laatste planning voor zover de fabriek zich daar aan houdt. Zaterdag middag is er in het cafe een kerstiets.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:26

Weet je hoe je kan declareren?

Dat was voor ons de eerste tijd onduidelijk. CAK zei je moet bij het zilveren kruis zijn. Zilveren kruis zei je bent hier niet verzekerd.

Het blijkt dat je bij Groep Buitenland Recht moet zijn.
https://www.zilverenkruis.nl/naar-neder ... eformulier

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 11:33

Dit was ook ab bij de ziekenhuis apotheek. Niks hoeven te betalen. Ik had eerst het ehic pasje laten zien en dat is aangepast in het systeem en klaar. Tandarts valt er niet onder voor zover ik weet. Dat is helaas eigen rekening. Maar daar moet ik nog achteraan.

Gekke is dat op het ehic pasje idd zilveren kruis staat :? Edit de link bekeken. Idd zilveren kruis maar een andere afdeling. :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 11:38

Het is ook zilveren kruis maar een aparte afdeling genaamd groep buitenlands recht.

Ik zou de rekening gewoon insturen nee heb je ja kan je krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 11:44

Net doorgelezen maar tandzorg valt er inderdaad buiten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 12:19

Heb je nog geen Franse carte vital dan? Daar valt tandarts zorg wel onder namelijk. Misschien kan je de rekening dan naar de cpam sturen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 12:25

Die is nog onderweg. Tijdelijk nummer heb ik inmiddels wel al en pas dan kan ik gaan aanvullend verzekeren en de nederlandse spoed tandarts valt daar ook niet onder vrees ik. Daar moet ik nog achteraan. Dit is gewoon pech hebben. Tot nu toe heb ik altijd tandarts zelf moeten betalen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-25 20:05

Voor iedereen fijne feestdagen en een hopelijk fijn 2026 waarin kleine lichtpuntjes mooie zonnestralen worden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-25 23:24

Afbeelding