Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 08:45

..[/quote]
Dat is dus niet verplicht.
Citaat:
. Als Nederlander heb je in België geen verblijfskaart nodig, maar na 5 jaar ononderbroken en legaal verblijf krijg je wel recht op duurzaam verblijf. Dit betekent dat je een document kunt aanvragen dat je permanente verblijfsrecht bewijst, maar dit is niet verplicht. Als je wel een document wilt, wordt dit in België een 'EU+ kaart' genoemd.
[/quote]

Breek even in:
Hier ook nl uitkering , mijn wijlen man werkte in NL en ook wij moesten gewoon de vreemdelingen verblijfskaart in Belgie aanvragen. Dit is immers het enige registratie document wat geldt en telt in Be.
Kan het anders op inet staan, toch is het in het echie anders

haha1995

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:34

Zonder heb je geen rijksregisternummer en dat heb je overal voor nodig,ziekenkostenverzekering ,ziekenhuis ,als je wilt werken,als je wilt huren...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 09:52

Nummers heb je in frankrijk of Nederland ook nodig overal voor

Afgelopen weekend duitsland bezocht en de camper even getest. Lang niet gebruikt maar alles doet weer wat het moet doen. Nu wachten tot PostNL de benodigde enveloppen eindelijk eens wenst te bezorgen ze zwerven al ruim een week ergens

en na telefoontje wederom een gevecht met de Belastingdienst. Weer een andere afdeling die zich alweer niet aan de afspraken houdt met financiële gevolgen. Ik krijg er langzaam een punt hoofd van. Weer een ja we weten niet waarom dit nu opeens wordt ingehouden daar lijkt geen reden voor. We bellen u terug 8)7 -:(- _-:( -O-

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 13:54

Ha ha de belastingdienst,altijd een verrassing, leuker kunnen we het niet maken,moeilijker wel is hun motto...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 10:27

-:(- |( -O- 8)7 %) -:(- -:(- |( |(

Nou ik ben teruggebeld door een uitermate afschuwelijke chagerijnige zak van een vent. Met een hoop blablabla en een tsja u moet toch belasting betalen. Dat doe ik ook grrrrrr en eigenlijk komt het er op neer dat deze afdeling niet van plan is iets te wijzigen tot ik een inschrijfbewijs van de burgerzaken uit frankrijk heb. Wat niet bestaat 8)7 :n en hij bleef zeggen dat dat wel bestond. Echt joh lekker dan. Mag je daarweer mee in gevecht. Ik ben er langzaam aan zo klaar mee. -:(- -:(- -:(-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:30

Kan de burgemeester niet een mooi briefje voor je schrijven ofzo?

Wat een gezeik allemaal.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:34

Lang leve de bureaucratie... Wat een gedoe allemaal. -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:14

Dat zou niet voldoende zijn. Het moest echt een officiele inschrijving zijn,

Maar inmiddels belde de chagerijnige meneer nog chagerijniger terug :x met een bot met dhr .... weer. Ik houd het kort, het wordt terug gedraaid. Mijn vraag "wat was er nu precies mis? " Werd beantwoord met een botte dat ga ik u niet zeggen. Goedendag en de verbinding werd verbroken. := :wow: :oo :?

Ehhh :x daar kan ik het kennelijk mee doen. 8)7 -O- En ik heb zoveel vragen nu? Komt dit volgende maand weer terug? Is het dan nu echt klaar met regelen of mag ik nu regelmatig dit gevecht blijven aangaan? |(

Dit soort sjit geeft zoveel stress en sloopt mijn gezondheid, ik zit nu met een fijne zenuwpijn in mijn been, een rotgevoel omdat ik alweer voor onnozel en stom ben uitgemaakt en me de mond gesnoerd voor iets waar ik overduidelijk alweer gelijk in had. Dit maakt ziek %)

Ik had ook al contact opgenomen met de belastingman die uiteindelijk de eindbaas is. Hij gaf me een link van alweer een nieuwe hoepel waar ik beter doorheen kan springen om mogelijk nog meer gezeik in de toekomst te voorkomen. Een formulier van meer dan 10 paginas. Die ik nu ergens moet gaan uitprinten :? en dan met bewijs van belastingbetaling in frankrijk per post moet opsturen. Waarom dit me nog niet eerder is gezegd dat dat beter ook nog geregeld moet worden is mij een raadsel? Ook de eindbaas heeft dit nog niet eerder gezegd,

en je vind het ook echt nergens terug :n maar kan gedoe op termijn voorkomen, ook weer een in verband met je mag geen dubbele belasting betalen. Dat alle landen lijken te begrijpen alleen in nederland moet je op zo ongeveer 100 verschillende plekken 101 verschillende formulieren moet invullen en opsturen naar 102 verschillende afdelingen :list: :list: :list: :list: :list: :list: :list: :list: :list: 8)7

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:07

Bij de gemeente staat als het goed is (in Veldhoven iig wel) een printer waar je tegen betaling kunt printen.

Ik wil het anders ook wel voor je printen en opsturen naar je als dat helpt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 12:10

Dat red ik niet, het moet voor vrijdag op de post hier zijn. Ik ga zo even naar een buurman in de hoop dat hij kan printen. Mijn papa kan ook printen maar dan is het te laat hier -O- dit zijn van die dingen die echt zo fijn zijn om op het allerlaatste moment te horen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 14:04

-:(- -:(- -:(- -:(- |( |( |( |( |( |( -O- -O- -O- de meneer belde weer. Nou het kon toch wel vonden ze. Geen enkele antwoord op mijn vragen over het wat of waar of waarom of hoe. Ik moest maar een klacht indienen maar hoe geen idee. Gv was er ook die staat nu net zo verbijsterd met zijn mond vol tanden van het bizarre gesprek. Geen enkel antwoord is er gegeven. Ik moest normaal praten en kwak toen werd de verbinding weer verbroken. -:(- :oo |( |( |( |( |( |( |(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:38

Ik zou in het vervolg alle gesprekken gaan opnemen, gewoon de geluids recorder aanzetten. Wel zeggen dat je het gesprek op neemt. Doen zij tenslotte ook als je hun belt...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:43

@Prairy
In Nederland mag je als particulier gewoon je eigen gesprekken opnemen zonder het te melden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:46

Maar als je uitgeschreven bent in Nederland, ben je toch gewoon uitgeschreven? Of is dit omdat je je uitkering vanuit Nederland krijgt?
Wat een gezeik zeg.

Mijn man heeft zijn bedrijf in Nederland en betaalt in Nederland belasting. In Frankrijk moeten we wel aangifte doen, maar geen (inkomsten) belasting betalen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:58

Brainless schreef:
@Prairy
In Nederland mag je als particulier gewoon je eigen gesprekken opnemen zonder het te melden.

Ah goed te weten. Dacht dat je het altijd moest melden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:13

Bij mijn woonplaats had de burgemeester een officieel papier uitgeprint met handtekening en stempel ed als bewijs dat we daar wonen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 18:20

De man geeft je de kans niet :n en overvalt je en is alweer verdwenen voor je beseft wat hij gezegd heeft %) echt gewoon bizar -O- |( . Maakt dat je je een stuk stront onder een schoenzool voelt ook nog. Gv was zo kwaad tijdens en na het gesprek. -:(- Hij zei zo ga je nog niet eens met een irritante vlieg om. Afschuwelijk gewoon. _-:( :r

Maar hoepel nummer geen idee kost me alweer bijna 12 euro aan aangetekend omdat het er voor 1 december moet zijn met bewijs van afgeven. -O-

Klacht over de man is ingediend, ik wordt ook als het goed is ook nog door weer een ander persoon binnen dezelfde afdeling gebeld voor het verder uitzoeken wat er nu weer is mis gegaan. De persoon die ik later aan de lijn had was ook duidelijk. Er is geen enkele reden waarom gewoon 10% van mijn toch al schrale inkomen wordt afgehouden. En dit terug krijgen zou pas kunnen na aangifte doen volgend jaar, wat ik in frankrijk moet doen. :? Dus tjsa dat wordt dan weer uitzoeken hoe ik dan voor elkaar moet krijgen. -O-

Ik zit er vandaag echt volledig doorheen |( zoveel pijn extra ook door dit gedoe. %) |( En ja het is alleen maar omdat ik afgekeurd ben. Zoveel gezeik, zoveel hoepels en eisen waar je soms domweg niet eens aan kunt voldoen. De standaard zinnen als we/ik horen/hoor wat u zegt maar ............ _-:(

En het stomme is er is een woonplaats onderzoek afgerond waarin dat bewijs is geleverd. En gaat pas in per 1 december. Maar neeeeeee daar doet deze afdeling niet aan en doodleuk inhouden voor iets dat hoe dan ook nog niet eens van toepassing is in november 8)7

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 18:28

karuna schreef:
De man geeft je de kans niet :n en overvalt je en is alweer verdwenen voor je beseft wat hij gezegd heeft %) echt gewoon bizar -O- |( . Maakt dat je je een stuk stront onder een schoenzool voelt ook nog. Gv was zo kwaad tijdens en na het gesprek. -:(- Hij zei zo ga je nog niet eens met een irritante vlieg om. Afschuwelijk gewoon. _-:( :r

Maar hoepel nummer geen idee kost me alweer bijna 12 euro aan aangetekend omdat het er voor 1 december moet zijn met bewijs van afgeven. -O-

Klacht over de man is ingediend, ik wordt ook als het goed is ook nog door weer een ander persoon binnen dezelfde afdeling gebeld voor het verder uitzoeken wat er nu weer is mis gegaan. De persoon die ik later aan de lijn had was ook duidelijk. Er is geen enkele reden waarom gewoon 10% van mijn toch al schrale inkomen wordt afgehouden. En dit terug krijgen zou pas kunnen na aangifte doen volgend jaar, wat ik in frankrijk moet doen. :? Dus tjsa dat wordt dan weer uitzoeken hoe ik dan voor elkaar moet krijgen. -O-

Ik zit er vandaag echt volledig doorheen |( zoveel pijn extra ook door dit gedoe. %) |( En ja het is alleen maar omdat ik afgekeurd ben. Zoveel gezeik, zoveel hoepels en eisen waar je soms domweg niet eens aan kunt voldoen. De standaard zinnen als we/ik horen/hoor wat u zegt maar ............ _-:(

En het stomme is er is een woonplaats onderzoek afgerond waarin dat bewijs is geleverd. En gaat pas in per 1 december. Maar neeeeeee daar doet deze afdeling niet aan en doodleuk inhouden voor iets dat hoe dan ook nog niet eens van toepassing is in november 8)7

Vervelend, heeft die 10% niet met het cak te maken dat wordt ingehouden op je bruto inkomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 18:32

Nee dat staat daar volledig los van :n en zou ook pas per 1 december ingaan en is een fors hoger bedrag. -O- Dat is fors meer dan 10% dankzij de enorme premies in nederland.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 18:43

Nog niet gebeld ivm de klacht. Geen verrassing maar ach ja.

Inmiddels zijn de papieren eindelijk binnen waardoor ik in frankrijk de ziektekosten via het cak kan gaan afsluiten, daarna kan ik de aanvulling gaan regelen ook. Kwa verzekeringen is alles afgehandeld in nederland en loopt het meeste via frankrijk nu kwa oa aansprakelijkheid en pechhulp. Van de camper ia dat nu ook gelukt. Doorlopende reisverzekering was wel even een klus, ik zit voor het komende jaar via een expat verzekering waardoor ik een jaar de tijd heb te gaan zoeken naar iets handigers.

De camper is alweer bijna reisklaar ook. Alleen dat nieuwe gedoe is weer geworstel. En afwachten hoe het gaat lopen via het cak/franse ameli enz.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:10

Heb je de camper al op Frans kenteken dan? Ik dacht dat dat mega lastig was, zo niet onmogelijk.
Ook dacht ik dat een doorlopende reisverzekering niet bestaat in Frankrijk. Meestal ben je via je credit card verzekerd. En voor je auto heb je pechhulp via je autoverzekering.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 19:16

De camper is gaande. :j Die moet niet dat scheelt, maar wel een heel stuk goedkoper zonder wegenbelasting. Dat gaat een beste tijd kosten. Mogelijk een extra keuring. Scheelt het is geen zelfbouw of piepjong. We zien wel hoe ver we komen daarmee.

De reisverzekering is nu met wintersport ook. Vooral omdat we eigenlijk nooit iets boeken. Dan heb je ook niks aan een losse verzekering. :n De expat verzekering dekt het wel. Ik kreeg de tip van mijn nederlandse verzekeraar. Pechhulp is idd via de auto verzekeringen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Jemig zeg je hebt het wel voor je kiezen he bah.... adem in adem uit...

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:38

Wan gedoe zeg... met die belastingen :(:)