[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 13:48

Mooie oplossing zo.

En ja glas en "delfts blauw" kwam ik bij mij op de track ook vrijwel dagelijks tegen (NL, drenthe). Lijkt wel iets dat bij menselijke activiteiten hoort als ergens al eeuwen in gebruik is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 13:55

tamary schreef:
Mooie oplossing zo.

En ja glas en "delfts blauw" kwam ik bij mij op de track ook vrijwel dagelijks tegen (NL, drenthe). Lijkt wel iets dat bij menselijke activiteiten hoort als ergens al eeuwen in gebruik is.

Is het bij jou dan geen Drents blauw ;-)

Ik zie het idd bij alle oude huizen die we hebben gehad ook in NL. Geen idee waarom. Ik heb wel een doos vol keramiekscherfjes en ooit ga ik daar nog een mozaïek van maken.

Wat ik me kan voorstellen is dat mensen het op 1 plek wegknetterde als het kapot was. Bij Romeinse opgravingen vinden ze ook putten met ceramiek. En mogelijk dat zo'n plek dan werd vergeten en bij een volgende bewoner meegeploegd werd en zo dat de scherven zich verspreidden. Anders zou ik het ook niet weten, hoe het kan dat er overal zooi ligt. Ik kan me niet voorstellen dat je zomaar schoteltjes weggooit tussen de koeien. Ook toen was toch al bekend dat een koe maar beter geen scherven kan eten, want scherven brengen niet altijd geluk ;-)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 14:54

Mooi weer geregeld zo met je uitrollint! Ik vind het wel grappig om te zien dat Callas als eerste door de eerste opening gaat, maar dan in de nieuwe sluis zeg maar niet zo nodig meer voorop hoeft.

En al dat puin dat iedereen overal vindt, ik weet niet beter of vroeger werden daar paadjes van gemaakt, sloten mee gedempt, stukjes land opgehoogd. En op de één of andere manier werkt de aarde dat steeds weer naar boven. Bij ons op stal vind ik op bepaalde stukken die nogal drassig zijn geweest ook steeds weer nieuwe stenen, brokken beton etc. En ja, landbouwplastic, soms zit het nog megavast in de grond maar steekt er een stukje boven de grond uit... En ja, ook af en toe glas. Tot nu toe geen stukjes tegel enzo, maar heir zat ooit vast geen rijke herenboer die zich dat kon veroorloven ;) .

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 15:40

Ik ging net mijn zoon uit school halen. En ik kom gewoon 2 mensen tegen met precies zo'n zelfde fel gele rolriem _O- (apart van elkaar)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:15

Super bedacht! Het is dat je ze daar gewoon gelijk twee maanden laat staan, maar als je dagelijks zou doen denk ik zelfs dat je maar gewoon lintjes open hoeft te doen en dat ze uit zichzelf heen en weer lopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 16:49

balance schreef:
Super bedacht! Het is dat je ze daar gewoon gelijk twee maanden laat staan, maar als je dagelijks zou doen denk ik zelfs dat je maar gewoon lintjes open hoeft te doen en dat ze uit zichzelf heen en weer lopen.

Hi Balance, eh, nee, dan heb ik me verkeerd uitgedrukt, ze komen iedere dag naar boven. Ik laat ze daar niet staan voor de nacht. Ik gebruik dat land denk ik voor ze gedurende twee maanden verspreid over het hele jaar, sowieso qua wormen nooit langer dan 1 week op hetzelfde stuk en dat rouleert met de andere percelen.
Maar ik weet idd zeker dat als deze linten zouden kunnen blijven staan, ze zelf naar boven zouden komen, want dat doen ze vanuit andere landen ook zelf. Slimme dieren!

TinkerTreas schreef:
Ik ging net mijn zoon uit school halen. En ik kom gewoon 2 mensen tegen met precies zo'n zelfde fel gele rolriem _O- (apart van elkaar)

TT je hebt last van het Baader-Meinhof-syndroom, hahahaha

ChatGPT zegt: Baader-Meinhof-fenomeen ook wel bekend als **frequency illusion** (frequentie-illusie) verwijst naar de ervaring dat, zodra je jezelf bewust wordt van iets, je het ineens overal om je heen ziet, terwijl het in werkelijkheid altijd al aanwezig was, maar je het eerder niet opmerkte.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:51

Hier in België idem, hoor. Zowel hier op onze huidige stek, als op de vorige : allerlei afgedankt bouwmateriaal dat onder de grond gewerkt was ... IJzer, tegels, steenpuin ...

Dat is zeker nog iets van vóór de containerparken. Al zullen nu nog wel veel mensen liever het puin onder de grond scheppen, dan er een dikke prijs voor te moeten betalen in het containerpark.

Wat je nog wel eens regelmatig ziet, is dat steenpuin gebruikt wordt om modderige weggetjes berijdbaar te maken.

Wat het filmpje betreft : het verbaasde me, dat je bij het begin daar de bovenste draad opendoet, zodat ze met zijn vieren achter die onderste draad moeten blijven staan. Ze doen dat blijkbaar allemaal wel netjes, maar ik zou eerder opteren om de laagste draad eerst open te doen, zodat ze dan achter de hoogste draad moeten blijven wachten, want dat is voor hen toch iets minder 'uitdagend' om over te stappen (jaja, daar is ze weer, Mrs Better Safe Than Sorry :D ).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:53

En hee, had net je laatste post gemist ... maar ik wist niet dat dat fenomeen ook een naam had !!
Dat gebeurt me regelmatig, dat 'Baader-Meinhof-syndroom' !!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:56

Dat dacht ik ook Marilu, die van mij zouden erover heen stappen denk ik.
Bij onze wei in Nederland moest de sloot uitgebaggerd en de bagger moest op ons land. Een laag van 1 meter, je wilt niet weten wat daar allemaal voor rotzooi tussen zat. Tegels, plastic, touw, een mobieltje, speelgoedtractor, zelfs een stuk asbest. En voor de geleden schade kregen we 80 euro. We zijn nog maanden bezig geweest om alle troep weg te ruimen, zakken vol. En daarna groeide er alleen nog onkruid.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 16:59

Haha, ik wist ook niet dat het een naam heeft. Maar dat heb ik regelmatig inderdaad.
Hadden we een nieuwe bakfiets, blijkt het halve dorp op zo'n ding te rijden.
Toen ik zwanger was, was bijna iedereen zwanger :D :D :D

Over dat onderste draadje dicht laten. Er staan ook 2 shetten bij hè. Die shetten van mij duiken eerder onder een draad door dan dat ze eroverheen gaan, hahahaha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 17:09

Marilu schreef:
Hier in België idem, hoor. Zowel hier op onze huidige stek, als op de vorige : allerlei afgedankt bouwmateriaal dat onder de grond gewerkt was ... IJzer, tegels, steenpuin ...

Dat is zeker nog iets van vóór de containerparken. Al zullen nu nog wel veel mensen liever het puin onder de grond scheppen, dan er een dikke prijs voor te moeten betalen in het containerpark.

Wat je nog wel eens regelmatig ziet, is dat steenpuin gebruikt wordt om modderige weggetjes berijdbaar te maken.

Wat het filmpje betreft : het verbaasde me, dat je bij het begin daar de bovenste draad opendoet, zodat ze met zijn vieren achter die onderste draad moeten blijven staan. Ze doen dat blijkbaar allemaal wel netjes, maar ik zou eerder opteren om de laagste draad eerst open te doen, zodat ze dan achter de hoogste draad moeten blijven wachten, want dat is voor hen toch iets minder 'uitdagend' om over te stappen (jaja, daar is ze weer, Mrs Better Safe Than Sorry :D ).

Marilu schreef:
En hee, had net je laatste post gemist ... maar ik wist niet dat dat fenomeen ook een naam had !!
Dat gebeurt me regelmatig, dat 'Baader-Meinhof-syndroom' !!

Dat puin in de grond verwerken is bekend, dat doen we zelf ook, dus idd betonresten, en hier vooral oude dakpannen. Je ziet vaak in Frankrijk ook bordjes langs de weg van mensen die erom smeken dat soort afval bij hun te storten, want het wordt gebruikt als ondergrond. Een vlakker eroverheen dan net zandgrind/grevel en je hebt een fijne weg.
Andersom zie je ook dat mensen van zulke bergen troep hebben liggen en dat je het gratis mag weghalen. Vind ik een fijne recycling.

Voor Odette en Marilu, En over het draad. Neuh, Callas en Prisca tillen hun benen niet op. Dat zijn lekkere sloffers. Ze gaan er eerder doorheen hangen als het al zou moeten, maar ze zijn netjes opgevoed. Dat wil niet zeggen dat ze het er niet van zouden nemen, want de reden dat ik de hoogste band eerst weg haal, is dat de kleine kleuters wél onder het lint doorgaan als ze kunnen. En dán heb je pas echt paniek want dan gaan die twee grote meiden dus wel in het lint hangen. Dus er is over nagedacht waarom we het zo doen 8-) Dus ook wat TT al zei over die kleine schurkjes.

Jet schreef:
Mooi weer geregeld zo met je uitrollint! Ik vind het wel grappig om te zien dat Callas als eerste door de eerste opening gaat, maar dan in de nieuwe sluis zeg maar niet zo nodig meer voorop hoeft.

En al dat puin dat iedereen overal vindt, ik weet niet beter of vroeger werden daar paadjes van gemaakt, sloten mee gedempt, stukjes land opgehoogd. En op de één of andere manier werkt de aarde dat steeds weer naar boven. Bij ons op stal vind ik op bepaalde stukken die nogal drassig zijn geweest ook steeds weer nieuwe stenen, brokken beton etc. En ja, landbouwplastic, soms zit het nog megavast in de grond maar steekt er een stukje boven de grond uit... En ja, ook af en toe glas. Tot nu toe geen stukjes tegel enzo, maar heir zat ooit vast geen rijke herenboer die zich dat kon veroorloven ;) .

Jet ik had je postje gemist. Klopt indd wat je zegt, Callas hoefde niet meer zo voorop, maar mogelijk komt dat ook omdat er daar vet gras staat. Even later gaat Quarbonne voorop, dan zij weer en ze gaat wel zelf als eerste het land in.

Dat drassige uitharden met puin dat ken ik dus ook. Net als jij begrijp ik dan niet goed waarom er ceramiek en porselein tussen zit bij ons, maar ja, je weet gewoon niet wat er vroeger in mensen omging.

Maar wel balen Odette dat je zoveel troep toen op hebt moeten ruimen en zij maar lekker in hun vuistje lachen, hier hebbie geld voor een ijsje, zoek het maar uit!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:11

Ja, ook waar, TinkerTreas !!! Die shetten zijn naar het schijnt niet te betrouwen :D

Onbetrouwbare shetten doet me denken aan mijn kinderjaren ... mijn meter had 2 pony's. Ik was al van kindsbeen af, gek op paarden en pony's. Dus, als ik bij mijn meter op logies ging, klopte mijn hartje altijd wat sneller, want die had pony's !!
Maar de pony's waren wat vals had mijn meter al dikwijls gezegd ... en ik mocht nooit alleen er naartoe gaan.
Maar wat gebeurt er als de passie het overneemt van het verstand ... ik ging er dus wél alleen naartoe en werd dus, het stond in de sterren geschreven, gebeten in mijn arm door een van de shetten, meer bepaald door 'de Micky' ... en naar het schijnt, zo zei mijn meter later nog, zei ik toen tegen haar 'en ik had nog zo gevraagd dat hij het niet zou doen' :D
Micky's tandafdrukken stonden dus echt als geprint in mijn bovenarmpje :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:17

Ik wist ook niet dat dat syndroom zo heette. Bij mij heeft die naam toch echt met terroristen te maken...

Jeetje Tinka, wat een zooi kwam er toen met het baggeren op jullie weiland. Bij ons zit er inderdaad wel hier en daar puin of plastic tussen, maar verder eigenlijk niet. Bijzonder ook van dat mobieltje.

Nee, die onderste draad open zou ik ook niet doen met die shetten, maar de bovenste zou ik ook niet zo durven, bang dat de groteren ( of zelfs de shetten) eroverheen zouden gaan. Wat een brave paarden, Monique!

Oef Marilu, die Micky was een pittige shetlander!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:18

We hebben na die bagger ook nog weken lang 2 keer per week alles glad moeten trekken. Van die meter natte troep bleef uiteindelijk maar 5 cm over, maar kostte wel heel veel tijd. En elke keer een mega smeriger trekker die ook weer schoongemaakt moest worden. De stank was ook vreselijk. Ben blij dat we dat nu niet meer hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 17:22

Ja, en dan zo'n lausige € 80,00 vergoeding krijgen... Echt bizar!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 17:30

Marilu schreef:
Ja, ook waar, TinkerTreas !!! Die shetten zijn naar het schijnt niet te betrouwen :D

Onbetrouwbare shetten doet me denken aan mijn kinderjaren ... mijn meter had 2 pony's. Ik was al van kindsbeen af, gek op paarden en pony's. Dus, als ik bij mijn meter op logies ging, klopte mijn hartje altijd wat sneller, want die had pony's !!
Maar de pony's waren wat vals had mijn meter al dikwijls gezegd ... en ik mocht nooit alleen er naartoe gaan.
Maar wat gebeurt er als de passie het overneemt van het verstand ... ik ging er dus wél alleen naartoe en werd dus, het stond in de sterren geschreven, gebeten in mijn arm door een van de shetten, meer bepaald door 'de Micky' ... en naar het schijnt, zo zei mijn meter later nog, zei ik toen tegen haar 'en ik had nog zo gevraagd dat hij het niet zou doen' :D
Micky's tandafdrukken stonden dus echt als geprint in mijn bovenarmpje :j

Jet schreef:
Ik wist ook niet dat dat syndroom zo heette. Bij mij heeft die naam toch echt met terroristen te maken...

Jeetje Tinka, wat een zooi kwam er toen met het baggeren op jullie weiland. Bij ons zit er inderdaad wel hier en daar puin of plastic tussen, maar verder eigenlijk niet. Bijzonder ook van dat mobieltje.

Nee, die onderste draad open zou ik ook niet doen met die shetten, maar de bovenste zou ik ook niet zo durven, bang dat de groteren ( of zelfs de shetten) eroverheen zouden gaan. Wat een brave paarden, Monique!

Oef Marilu, die Micky was een pittige shetlander!

Tinka schreef:
We hebben na die bagger ook nog weken lang 2 keer per week alles glad moeten trekken. Van die meter natte troep bleef uiteindelijk maar 5 cm over, maar kostte wel heel veel tijd. En elke keer een mega smeriger trekker die ook weer schoongemaakt moest worden. De stank was ook vreselijk. Ben blij dat we dat nu niet meer hebben.

Ach arm armpje van Marilu. Wees dan ook niet zo eigenwijs. Is Mikey toen een frikadelletje geworden?

JET! het klopt wat je zegt van die terroristen. Dit zegt Wiki erover: https://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_illusion

Vooralsnog hebben de grote meiden geen behoefte om erover te stappen. Nog nooit gedaan, want dit zo doen we al heel lang, alleen dan voor naar een ander weiland, zonder de openbare weg over te steken. Ik hoop niet dat we nu de duivel verzoeken en het alsnog mee gaan maken.

@Odette, het klinkt echt heel smerig. Hadden jullie zelf niet de verplichting jullie kant schoon te houden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 17:33

Heb ik jullie nou al bijgepraat over de camper? Even in telegramstijl dan.

1. Panne.

2. Verzekering stuurt een ophalert. Die rekent max vergoeding en we moeten nog 60 euro bijbetalen. Houd dat vast.

3. Garage 1 wees ons af. Garage 2 ook. Garage 3, Feu Vert.

4. Feu Vert wilden gaan repareren voor 1000 euro aan materiaalkosten al, terwijl er alleen een schroef uit was gevallen.

5. Heel heel heel veel frustratie bij Erwin, want die schroef kan hij gewoon zelf er weer indoen. Dus waarom 1000 euro minimaal?

6. Maar Camper naar huis laten transporteren is weer 500 euro die niet vergoed wordt.

7. Veel soebatten, bellen, boos zijn, garage gaat alleen schroef bestellen.

8. Weer een week later weer bellen boos zijn etc volgende dag gerepareerd kom maar halen.

9. Wij halen afgelopen dinsdag de camper, Erwin checkt schroef voor vertrek ziet er goed uit.

10. Komen we thuis, schroef er weer half uit. Een onderdeel tussen de schroef en as, heeft gewoon niet vast gezeten. Dat onderdeel is pleite.

11. Garage weer bellen, boos, frustratie, bewijzen, foto's, brrrr. We krijgen wat geld ervoor terug, maar geen enkel excuus. Het had dus denk ik 50km verder gewoon weer kunnen gebeuren. Zal je op de snelweg een ongeluk veroorzaken daardoor!

12. Geld moet nog komen, maar dat zal wel goedkomen.

13. Had je de ophalert nog vastgehouden?

14. Ondertussen is Erwin al dagen met de verzekering bezig dat hij het belachelijk vindt, dat de verz een ophalert stuurt die meer dan onze dekking ver weg woont.

15. Verz ontkent.

16. Nu hebben we vandaag echt alles uit de kast getrokken, want de afstand panne garage is maar 25 km en dat is geheel gedekt dus waarom bij betalen?

17. Wat blijkt, de ophalert heeft gewoon 150 km gedeclareerd! 75 vanaf zijn huis naar de panne, 25 naar de garage en 50 weer naar zijn huis.

18. Leuk bedacht maar dat gaan wij niet betalen. Hij had wel in Parijs kunnen wonen en dan al die KM's heen en terug declareren. Daar trappen wij niet in meneer van Stoffelen, of meneer Dupuis, dus we krijgen wat we zelf moesten betalen terug van de verzekering.

19. Ondertussen staat de camper hier op de krik en is Erwin zelf onderdelen aan het maken en aan het repareren... van die dingen!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:02

Wat een gedoe zeg.
Dat uitbaggeren ging van het waterschap uit. De sloot was niet van ons, en wij waren verplicht om de bagger te ontvangen omdat aan de andere kant tuinen zaten. Dat terwijl het voorheen gewoon elders gestort werd. Echt belachelijk maar was niets aan te doen. Moest elke 5 jaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 18:11

Tinka schreef:
Wat een gedoe zeg.
Dat uitbaggeren ging van het waterschap uit. De sloot was niet van ons, en wij waren verplicht om de bagger te ontvangen omdat aan de andere kant tuinen zaten. Dat terwijl het voorheen gewoon elders gestort werd. Echt belachelijk maar was niets aan te doen. Moest elke 5 jaar.

Ja gedoe met de camper, maar aanhouder wint. We hoeven niet het onderste uit de kan te hebben, maar het is niet eerlijk dat wij voor dingen moeten betalen die niet geleverd zijn, fout gemaakt zijn of opgelicht te worden.

Nou mooi dat je daarvan af bent dan van die sloot. Ik hoorde van een Engelsman die een vismeertje met een huisje had gekocht, dat hij elke zoveel jaar het meer helemaal leeg moest pompen, vissen bewaren en dan baggeren om ziektes te voorkomen. Liep in de tienduizenden euro's, wat hij niet heeft geweten van tevoren, had de makelaar niet verteld. Hij heeft zelfmoord gepleegd. Niet alleen daardoor, maar het hielp niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:19

Jeetje dat is helemaal een gedoe met zo'n vijver.
Wij moesten ook bijbetalen voor onze auto omdat we naar een bepaalde garage dichtbij huis wilden ipv de dichtstbijzijnde. Maar dat was maar 25 euro.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 18:37

Altijd knap grrr dergelijke ellende. Een hoop heen en weer gedoe. Belangrijkste is dat de boel dadelijk weer heel is, niemand meer geld krijgt dan waar ze recht op hebben en alleen dat betaald is wat ook daadwerkelijk gedaan is

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 19:34

Tinka schreef:
Jeetje dat is helemaal een gedoe met zo'n vijver.
Wij moesten ook bijbetalen voor onze auto omdat we naar een bepaalde garage dichtbij huis wilden ipv de dichtstbijzijnde. Maar dat was maar 25 euro.

Dat was het gekke, wij hadden dus geen keuze in sleper en wel in garage. In garage namen we de dichtstbijzijnde. En de verz kende ons een slepert toe. Dus al hadden ze iemand uit Parijs gekozen, dan moeten zij die kosten betalen vanaf Parijs, niet wij.

karuna schreef:
Altijd knap grrr dergelijke ellende. Een hoop heen en weer gedoe. Belangrijkste is dat de boel dadelijk weer heel is, niemand meer geld krijgt dan waar ze recht op hebben en alleen dat betaald is wat ook daadwerkelijk gedaan is

En in het Frans uiteraard. Maar nu lijkt recht te gaan zegevieren, dus als we het geld echt krijgen, dan zijn we happy. Meer om Erwins gekrenkte ego dan om de centen, maar het gaat om het principe.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:01

Wij kregen ook een sleper toegewezen door de verzekering.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-25 20:05

Tinka schreef:
Wij kregen ook een sleper toegewezen door de verzekering.

Ja dus jullie ook. Dan is het gek, als je zoals wij, naar een door hun aangewezen garage gesleept wordt en moet bij betalen. Dus ik denk dat die slepert het gewoon geprobeerd heeft en een beetje misbruik heeft gemaakt van de situatie. Maar goed, dat gaat de verzekering nu met hem maar uitvechten, bij ons moet het nu goedkomen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:08

Dat denk ik ook. Ik gaf van te voren aan dat ik naar een bepaalde garage wou. Dat kon, maar dan moest ik bij betalen, ik verwachtte een flink bedrag, maar het was dus 25 euro. Die heb ik betaald aan de chauffeur, moest nog ondertekenen en hij maakte er foto's van.