Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:24

Tinka schreef:
Er gaat wel van alles mis hoor, maar niets dramatisch.

Gelukkig maar! Met de voice over en keuze van beelden kunnen ze het toch dramatisch laten lijken.

Tinka

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:29

Precies dat zal ook heus wel gebeuren.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:24

Tinka schreef:
Precies dat zal ook heus wel gebeuren.

Oh wat spannend zeg dat je niet weet wat er op tv komt en wat niet….
Waar ga jij heen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 14:45

Zo vandaag weer en route. De bedoeling was alleen en ik had de camper ook geschat zo gepakt dat het kon kwa gewicht. Een voordeel van een vrij te gebruiken weegbrug om de hoek, even wegen kost 5 minuten. Ik zat op 3505 kilo. Netjes voor een schatting. 5 liter water wegnemen en het was ok.

Maar mijn vader gaat toch onverwachts mee, er moeten een paar dingen opgemeten en bekeken worden die gewoonweg makkelijker en veel sneller gaan met zijn tweeen. Ook neemt hij zijn stroom meet dingen mee. Dan moet er dus 65 kilo verwijderd worden weer :+ dat is best jammer maar met heel handig weghalen van spullen die normaal wel in de camper liggen die zijn er nu uit. :(:) Sorry campereigenaar. :+ En een deel van mijn kamerplanten blijven dan nog maar even achter in Nederland. Weer gewogen en er is nu kwa gewicht nog ruimte voor de boodschappen van morgen op de dag.

Het plan, een beetje rare vertrektijd dit keer. Ik pik mijn vader op om even na 1600. Dan is het plan doorrijden tot maximaal 1830. Ik heb een paar camperplekken als optie afhankelijk van de wegsituatie. Dan morgen de rest wat tegen de 400 km zal zijn vermoed ik.

Dan wat er op het programma staat is het exact opmeten van de woonkamer ivm de vloerbedekking. Het exact opmeten van de ruimten tussen de balken op het eerste verdiepingsvloer plafond.

Bij de tweedehands zaak kijken of ze de overtollige spullen willen komen ophalen ergens in de komende tijd.

En de rottigste klus uitvissen welke zekering bij wat hoort, deze markeren en opschrijven welk nummer bij welk deel van het huis hoort. Een prutklus omdat ze de zekeringen op 2,5 m hoogte hebben opgehangen. 8)7 dat zal vast een reden hebben maar voor dit uitzoeken best onhandig. En met zijn tweeen gewoon simpeler. Ik zal de trap opmoeten en een voor een de schakelaars omhalen. De taak van mijn papa dan is kijken waar de stroom eraf gaat of het licht uit.

Dan uitzetten van alles wat nu niet nodig is in de hoop dat ik dan kan stofzuigen, en hopelijk ook warm water heb. Dat is de laatste taak van dit keer. Boiler vullen, stekker er in en kijken of er ook warm water te maken is zonder dat de boel eruit klapt.

Wel eea aan research gedaan,dank zij een bevriend electricien in nederland. Die helaas geen tijd heeft om daar de boel aan te pakken. Hij had het wel graag gedaan. Hij heeft zich verdiept in de regelgeving van de stroom in Frankrijk en een mogelijke oorzaak gevonden waarom bv stofzuigen niet kan.

Het blijkt in de oude fase stroom aansluitingen blijkt er 400 v te zitten tussen de twee stroomhoudende draden. Als daar ergens een foutje zit of een losse kroonsteen kan dat genoeg reden zijn dat de hoofdleveraar eruit klapt en de aardlekschakelaars die daarachter zitten gewoon blijven staan.

De linky schijnt dat hele proces alleen maar te verergeren door bij minimale overschrijding al het systeem te kunnen uitschakelen. Waardoor je dus bij de minste dingen al geen stroom meer hebt. De oplossing is of alles mono fase maken (wat niet meer is toegestaan bij renovaties) of idd uithuilen en volledig opnieuw beginnen en eventueel een zwaardere stroom abbonement te nemen waardoor de linky iets minder snel neurotisch uitschakelt.

Het laatste is op zondag nieuwjaars receptie van het dorp. Daar wil ik wel graag bijzijn, dan heb ik ook veel mensen gezien die er wonen ga ik van uit. Mijn papa kan dan hondsitten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:06

Let erop dat als je met de electriciteit bezig gaat, de meterkast ook zeker niet op 2,5 m moet blijven. Dat is absoluut niet toegestaan. Als er dan eens wat is waar je systeem voor gekeurd moet worden, zal hij daarop afgekeurd worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 15:11

Mmm best vreemd omdat deze pas 3 jaar oud is en destijds gecheckt door de edf en aanleged door een proffesional met zo n loodje eraan. Alles daarna hebben ze zelf geprutst.

Waar moet hij dan zitten? De linky zit er precies onder.

Wij gaan niet zelf dingen knutselen maar uitvissen welke groepen nu niet nodig zijn en die uitschakelen on afwachting van een proffesional

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:15

Op maximaal 1,80m.
Stond dat niet in de DDT?
Hier was er een opmerking en wij verplaatsen de compteur waarbij we dus de boel gekeurd moeten hebben. Nu wordt het dus gewoon niet goedgekeurd tot de meterkast naar beneden is gehaald.

Het zou natuurlijk kunnen dat de normen in 3 jaar veranderd zijn, dat gebeurt nog wel eens ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 15:23

Is die 1,80 de onder of de bovenkant van de zekeringplaat?. Ik ben uitgegaan van het midden van de plaat op 2,5 meter, aangezien ik 1.60 cm ben en mijn papa 1.63 cm komen we er domweg niet bij :') de onderkant zit zeker hoger dan wij zijn. Maar de plaat is ook echt enorm groot en hoog met heel veel schakelaars. Ik heb er zelf geen foto van. Gv wel op zijn telefoon,

Nee dat was zo ongeveer ook het enige dat wel als correct stond bij de stroom, de rest was risque de electrocution, ne pas de terre. Vooral boven is keihard afgekeurd. Beneden was matig met hier en daar wel correcte dingen. Maar gelukkig geen electrocutie gevaar. %)

Daarom heb ik hoop voor de boiler. De pelletkachel heeft een nieuw eigen stopcontact en groep, dat zou ook zo moeten zijn voor de boiler.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:03

In ons huis in Frankrijk hebben we maar heel weinig vermogen van electriciteit, scheelt wel in de kosten.
Maar je moet er wel rekening mee houden dus bv niet 2 elektrische kachels en de stofzuiger aan. Soms heb je er geen erg in. Dan klapte vroeger de aardlek schakelaar eruit, maar nu hebben we dus een linky. En die is dan moeilijk weer aan de praat te krijgen, 1e keer hebben we een paar uur zonder stroom te gezeten. Uiteindelijk een heleboel boel knoppen ingedrukt en ook de aardlek schakelaar, toen hadden we gelukkig weer stroom.
Nu letten we goed op, en apparaten die veel stroom trekken niet op dezelfde groep.
Het kan zijn dat als je de stofzuiger op een groep zet met weinig vermogen dat het dan fout gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:06

Wat onhandig Tinka. Wij hebben dus wel heel erg veel groepen, maar zijn per maand in de winter maar 45 euro kwijt voor stroom. Dus valt wel mee. IN de zomer wat meer vanwege de zwembad pomp en de warmte pomp van het zwembad die overdag draaien (dan 70 - 80 euro per maand, maar tja we liggen wel hele dag in het water als het kan).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 16:51

Buitenlanders mogen ook niet gaan werken in Frankrijk zonder dit aan te vragen en ik-weet-niet-wat in orde te brengen of ze kunnen een grote boete krijgen… wij zitten ook de grens en sommigen zijn hiermee in orde en mogen dus ook gewoon werk aannemen van Fransen, en anderen doen dit ook niet,omdat het niet mag, en er hier op de grens best wat controle is.
Nu, zo diep in Frankrijk wordt daar mss niet meer op gecontroleerd, maar is vaak niet geweten ook niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:34

tengeltje11 schreef:
Buitenlanders mogen ook niet gaan werken in Frankrijk zonder dit aan te vragen en ik-weet-niet-wat in orde te brengen of ze kunnen een grote boete krijgen… wij zitten ook de grens en sommigen zijn hiermee in orde en mogen dus ook gewoon werk aannemen van Fransen, en anderen doen dit ook niet,omdat het niet mag, en er hier op de grens best wat controle is.
Nu, zo diep in Frankrijk wordt daar mss niet meer op gecontroleerd, maar is vaak niet geweten ook niet.

Ook niet als vriendendienst?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 17:49

tengeltje11 schreef:

Heb je daar een link van? Volgens mij geldt dat alleen voor mensen van buiten de Europese Unie die een titre de sejour nodig hebben om in Frankrijk te verblijven en zou je die op wat voor wijze dan ook in dienst willen nemen moet dat aangevraagd worden. Europeanen kunnen volgens mij gewoon hetzelfde doen als Fransen hier. Ik heb zelf zitten zoeken maar kan er buiten wat betreft niet Europeanen niks over vinden?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:08

Ik denk dat een Europese elektricien best aan de slag mag, als hij maar aan de Franse eisen voldoet. Da's in Nederland ook wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:10

Tja, wat je zelf mag doen zal een vriend ook wel mogen doen, neem ik aan :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:19

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:29

Het gaat inderdaad voornamelijk om BTW afdracht en sociale verzekering.
Voor electra kunnen nog heel specifieke landeissen daarbij komen. Denk erom dat niet ieder land dezelfde kleuren gebruikt trouwens voor plus en min en aarde.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:39

idd, voor zoiets zou ik ook geen van buiten frankrijk laten helpen.... een raam steken is een raam steken, dat is overal hetzelfde, maar elk land heeft ook zijn eigen regels qua electrische installaties en keuringen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 19:40

tengeltje11 schreef:
idd, voor zoiets zou ik ook geen van buiten frankrijk laten helpen.... een raam steken is een raam steken, dat is overal hetzelfde, maar elk land heeft ook zijn eigen regels qua electrische installaties en keuringen.

Nee hoor
Citaat:
Sinds 2001 hanteert de Europese Unie het harmonisatiedocument HD 308 S2:2001

Dat is gewoon Europees geregeld dus een Nederlander kan prima in Frankrijk de electrische installatie aanleggen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 21:12

Geen idee hoe het zit met regelgeving, voor zover ik kan vinden mag je gewoon zelf aanrommelen. Maar of het slim is geen idee.

Ik had er nu moeten zijn, maar ben op de camperplaats in het "grotere boodschappen" plaatje. Afgelopen nacht op een enorme camperplaats overnacht op 200 van vertrek. Vandaag veel regen, ergens een afslag gemist. Nog steeds onbegrijpelijk hoe dat kan, :? navigatie meldde niks, en twee mensen die een normaal toch duidelijke snelwegsplitsing volledig missen. Ik kwam daardoor te ver rond Nancy en moest een heel eind binnendoor voor ik de snelweg weer kon oppikken.

En gendarms op oorlogspad op de peage :oo elk voertuig werd naast gereden met een heel kritische blik werd de hele auto/camper/bus/vrachtwagen bestudeert grondig. dat voelde nogal intimiderend overigens, %) en na het zwitserland debacle van oktober wat toch wel een traumaatje heeft opgeleverd blijkt nu wel gezien mijn reactie.

Goddank reden ze bij ons door na minuten lange inspectie. De camper voor ons ook geen probleem. De twee vrachtwagens daarvoor werden zorgvuldig geblokt en een parkeerplaats opgedrukt zo ongeveer. :wow:

Boodschappen kostten wat meer tijd, wel een enorme winkel, groter dan de gemiddelde standaard grote winkel. Met enorm veel keuze ook melk en soja vrij. Smek :)) :Y) maar ik kan daar wel goed uit de voeten met zo ongeveer alles inclusief houtpellets :P

naar binnen bij een point vert, daar na wat navragen geslaagd ook en de tweedehands winkel. Die laatste was lastig te vinden en inmiddels gesloten toen we hem vonden. -O- Dat is minder tof, omdat het daardoor ook alweer bijna donker was maar besloten hier de camperplaats op te zoeken. Morgen vroeg een tweede poging. Helaas staat de openingstijd niet op internet nog op de deur. :') hopelijk tref ik hem morgen open aan zodat ik een afspraak kan maken of en wanneer ze de overtollige spullen kunnen ophalen. En ik wil nog een stop maken om wat vloerbedekking te bekijken.

Dan morgen door naar huis. Uitladen, eventueel de kamervloer opmeten en weer terug. Of bij niks geschikts door met aanrommelen in en om huis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 20:29

Laaaange dag vandaag, pfff ik ben me moe. Maar helaas tweedehands zaak is zaterdag dicht. Pas dinsdag zijn ze open. Naar huis, camper leeggehaald, boel opgemeten. Boiler gevuld, uur later stecker erin. Weer terug naar de bouwmarkt. Toch voor vinyl en een afwerkrand.

Altijd fijn als je met opmeten er achterkomt dat op rare verborgen plekken een soort van vreemde rand om de osb platen zit die net een pietsie hoger ligt. Vinyl afgesneden, te zwaar om mee te nemen, die wordt dinsdagochtend bezorgd. Dan laminaat als breed soort plint om dat rare randje te beschermen. Maar ja welke kleur, welke dikte, dat kostte wat tijd (lees in totaal ruim twee uur bezig geweest dus lijf is er wel klaar mee.

Terug, wat meekon uitgeladen. Gecheckt, er is heet water en de stroom werkt nog. Maar ja nog geen heet water in de douche, daar zal ergens een hendel verkeerd staan. Dus morgen in het licht weer die piep steen/glaswol meuk weghalen en kijken welke hendel waarbij hoort. Ik dacht dat alles open stond maar kennelijk nog niet.

Zo zelfgemaakte restjes soep eten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:18

Maar de basis is er - stromend warm water en elektra dat er niet uitklapt met de boiler aan. Komt vast ook wel in de douche. En je leert het huis wel meteen goed kennen zo :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:37

Ik vind het ook goed gaan. Misschien dat onder de boiler buizen richting de douche een knop of hendel is omgedraaid .
Zoek de hendel _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 11:15

Tsja daar ben ik al vaker ingedoken. :+ Er zitten ongeveer 8 plus hendels. De eerste keer voor we water in de keuken hadden alles dicht en kraan voor kraan getest. Boiler vulde zich toen onterecht. Die moest geleegd toen weer. Voor we daar de kraan voor gevonden hadden.

Maar de laatste kraan die nog dichtzat. Een rode heb ik gisteren open gedraaid en toen spoot er koud water uit de douche. Daardoor ging ik er van uit dat dat de warm water kraan was. Maar helaas.

Ik zal vandaag fotos maken van de chaos die ik aantref. Die verscholen zit achter een osb plaat en een hele bult glaswol dat deels gebruikt is als muizenverblijfplaats t lijkt het. Mini keutels en opengetrokken stukjes glaswol. Ik ben aardig allergisch voor die meuk en mijn oude dametje mag er niet doorheen kunnen stampen

Dus plaat weg glaswol stukjes opzij hendels zoeken in het donker omzetten testen omzetten testen meuk weer terug en bij weggaan moet boiler leeg, kranen dicht, water eraf enz

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:44

karuna schreef:
Tsja daar ben ik al vaker ingedoken. :+ Er zitten ongeveer 8 plus hendels. De eerste keer voor we water in de keuken hadden alles dicht en kraan voor kraan getest. Boiler vulde zich toen onterecht. Die moest geleegd toen weer. Voor we daar de kraan voor gevonden hadden.

Maar de laatste kraan die nog dichtzat. Een rode heb ik gisteren open gedraaid en toen spoot er koud water uit de douche. Daardoor ging ik er van uit dat dat de warm water kraan was. Maar helaas.

Ik zal vandaag fotos maken van de chaos die ik aantref. Die verscholen zit achter een osb plaat en een hele bult glaswol dat deels gebruikt is als muizenverblijfplaats t lijkt het. Mini keutels en opengetrokken stukjes glaswol. Ik ben aardig allergisch voor die meuk en mijn oude dametje mag er niet doorheen kunnen stampen

Dus plaat weg glaswol stukjes opzij hendels zoeken in het donker omzetten testen omzetten testen meuk weer terug en bij weggaan moet boiler leeg, kranen dicht, water eraf enz

Misschien kunnen de oude eigenaren je helpen met die vragen?

In een koud land een 2e huis hebben vraagt veel werk en voorbereiding,wij hebben jaren een huis in Hongarije gehad, en dan was het met name na oktober goed nadenken zijn leidingen leeg,alles uit en leeg(kasten en koelkast)schotel binnen.