IJsland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 07:01

Machie schreef:
Iemand trouwens tips voor overnachtingen in Ijsland?
Ik las dat airbnb wel eens aan banden gelegd kan worden daar...

Waarschijnlijk gan we van 8-20 mei 2017 :)

Wij slapen veel in cottages, die zijn vaak ook niet duur

Caesar

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 13:25

Wij gaan in oktober en slapen wel in een appartement via AirBNB. Scheelde een hoop!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:26

Hier wat kiekjes. Zijn niet allemaal goed gelukt, en vast voor de meeste erg bekend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:36

Jaaaah, Strokkur, Gulfoss en Thingvellir. :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:43

Bagheera_206 schreef:
Jaaaah, Strokkur, Gulfoss en Thingvellir. :)

Slechts een selectie, heb uiteraard ook van andere plekken een foto gemaakt, maar vind dit de mooiste.

Vond het zo jammer dat we maar een half uur voor Thingvellir hadden.. Ik heb alleen maar als een Japanner foto's geklikt en pas thuis gekeken wat ik eigenlijk gezien heb. Gelukkig ga ik (ooit) nog eens terug op eigen gelegenheid en neem dan voor alles wat ik wil zien ruim de tijd. Huren we wel een 4x4 ofzo, maar dan moet verloofde eerst zijn rijbewijs halen..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 07:55

Voor Thingvellir heb je geen 4WD nodig hoor. ;) En er zijn nog veeeeel meer mooie plekjes! ;)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:14

Bagheera_206 schreef:
Voor Thingvellir heb je geen 4WD nodig hoor. ;) En er zijn nog veeeeel meer mooie plekjes! ;)

Weet ik, maar de volgende keer wil ik het liefst heel IJsland rondtouren en dan niet alleen op de asfaltwegen. Ben nu ook in een 4x4 de bergen in geweest, moet je niet willen in een " gewone" auto.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:19

Wij hebben wel wat non-F gravelroads gereden met onze Skoda. :') Beetje opletten op steenslag en de kuilen in de weg en dan is dat op zich nog best prima te doen hoor. Als je idd het binnenland in wilt en ook de F-roads wilt gaan doen dan ontkom je inderdaad niet aan een 4WD.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:30

De vraag is niet direct of het kan maar of het mag. Vaak staat er een clausule in je huurcontract waarin staat dat bepaalde wegen uitgesloten zijn van het contract. Tuurlijk kun je daar stiekum toch gaan rijden.
Maar toen wij 3 jaar geleden in Alaska waren zijn er toch mooi een paar Britten betrapt. Die reden naar Wrangell St. Elias over de zandweg (overigens een prima weg, je had er met een Opel Corsa ook overheen gekund), die uitgesloten was in het contract. Toen kregen ze telefoon van de verhuur maatschappij: There is a tracker in your car and we can see that you are driving somewhere that is not allowed....
Die kregen dus mooi een boete toen ze de auto terug gingen inleveren.

Mocht je pech krijgen op een 'illegale' weg, dan is het de vraag of ze je daar komen helpen, of dat je dan ook weer een extra boete krijgt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:36

Inderdaad. :j Wij hebben dit keer dan ook geen F-roads gedaan met de huurauto. In het huurcontract staat idd dat het niet de bedoeling is om je op F-roads te begeven met een 2WD. Je kunt eventueel wel een extra verzekering afsluiten per dag ivm steenslag op de gravelroads.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:52

Je hebt trouwens ook in Nederland verzekeringen voor je huurauto. Die zijn goedkoper dan bij de maatschappij :j

Gaaf om die foto's te zien!
Ik heb gisteren wat geoefend met mijn nd-filter, statief en afstandsbediening. Nog 2 weken!

Ik twijfel ook nog over wat voor schoenen ik mee moet :') mijn bergschoenen, gympen, slippers... Of ook nog snowboots?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:56

Jaaaaaah! Dikke plus voor Big Stopper en statief! :D

Ik had alleen slippers en bergschoenen mee. Oh wacht ik had nog 3e paar nette schoenen mee voor het uitgaan. Uiteindelijk hebben ze in mijn koffer gebivakeerd. :')

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:09

Bagheera_206 schreef:
Jaaaaaah! Dikke plus voor Big Stopper en statief! :D

Ik had alleen slippers en bergschoenen mee. Oh wacht ik had nog 3e paar nette schoenen mee voor het uitgaan. Uiteindelijk hebben ze in mijn koffer gebivakeerd. :')

Jaa, vergt nog wat oefening wel hoor :D
En ik ben nog op zoek naar een oplossing voor mijn statiefplaatje en mijn (nep) Black rapid strap. Anders moet ik die steeds verwisselen.. of juist een hele andere camerariem maar dat is ook niet wat ik zoek.

Ah oké, dan skip ik denk ik de snowboots. Sneakers vind ik wel fijn gewoon voor even naar de supermarkt ofzo.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:10

Waarom willen mensen toch op een weg rijden met een auto die daar niet voor geschikt is? Ookal vinden sommige van wel, die regels zullen er vast niet voor niets zijn. Ik houd me liever aan de veiligheidsregels in een land waar ik niet superbekend mee ben.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:13

Oh jij hebt een strap. Die heb ik niet. Dus kon gewoon hele vakantie dat statiefplaatje op statief laten zitten. Voor als je budget over hebt loont het ook de moeite om voor 1 a 2 tientjes een 2e statiefplaatje mee te nemen. ;) Je zal hem maar kwijt raken of in water laten vallen...

En geneer je er ook vooral niet voor om af en toe eens met je statief onder de douche te stappen. _O- Was echt te hilarisch. Zaten in hostel en gingen allemaal met ons statief douchen. :') Hoe moet ik hem anders goed afspoelen van zand en zout water? :D

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:16

Bagheera_206 schreef:
Oh jij hebt een strap. Die heb ik niet. Dus kon gewoon hele vakantie dat statiefplaatje op statief laten zitten. Voor als je budget over hebt loont het ook de moeite om voor 1 a 2 tientjes een 2e statiefplaatje mee te nemen. ;) Je zal hem maar kwijt raken of in water laten vallen...

En geneer je er ook vooral niet voor om af en toe eens met je statief onder de douche te stappen. _O- Was echt te hilarisch. Zaten in hostel en gingen allemaal met ons statief douchen. :') Hoe moet ik hem anders goed afspoelen van zand en zout water? :D

Dat wordt van het weekend nog even langs de camera winkel :D
Misschien hebben zij ook nog een andere oplossing.

Hahaha niieeeett :n met je statief douchen :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:21

Wat moet je dan? :P Te groot voor onder de kraan en je maakt er een zooitje van. Was wel grappig om iedereen de douche uit te zien lopen met statief en volgende weer naar binnen gaan met statief. Die andere mensen in hostel/b&b moeten ook gedacht hebben. :wow: :')

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:24

Hahah ik heb er gewoon nog nooit bij nagedacht.. mijn statief heeft ook nog niet echt levenservaring :')

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:29

Je gaat binnenkort? Dat is nog niet koud genoeg voor snowboots :+

Als je goede bergschoenen hebt (en die heb je denk ik wel :D )
kom je daar letterlijk een stuk verder mee. Lekker stevig en comfortabel.
En ik heb eigenlijk nog nooit koude voeten gehad in mijn bergschoenen?
Ik ben er overigens ook gewoon de pub mee binnen gegaan (maargoed, je kent me...)

Slippers zijn fijn voor 's nachts binnen. En vragen toch eigenlijk geen plek in je koffer.

Douchende statieven met levenservaring... verder zijn we best normaal hoor. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:41

Heeeeel normaal! :j

En na de douchepartij natuurlijk liefkozend afdrogen he? <3

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:06

NoeskaMoos schreef:
Je gaat binnenkort? Dat is nog niet koud genoeg voor snowboots :+

Als je goede bergschoenen hebt (en die heb je denk ik wel :D )
kom je daar letterlijk een stuk verder mee. Lekker stevig en comfortabel.
En ik heb eigenlijk nog nooit koude voeten gehad in mijn bergschoenen?
Ik ben er overigens ook gewoon de pub mee binnen gegaan (maargoed, je kent me...)

Slippers zijn fijn voor 's nachts binnen. En vragen toch eigenlijk geen plek in je koffer.

Douchende statieven met levenservaring... verder zijn we best normaal hoor. :')

Nog 2,5 week wachten / laatste voorbereidingen. Ik heb een soort angst dat ik niet goed voorbereid ben :') we willen wel sneeuwscootertocht doen en in de gletsjer.

Ik heb toevallig laatst nog nieuwe bergschoenen gekocht.

Hahah ja ik ken jou en ach op zich met bergschoenen de pub in.. als er ook mensen met statieven gaan douchen zijn ze wel wat gewend in IJsland :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 10:09

:D Ik ben ook gewoon gaan stappen op mijn blauwe berschoenen hoor. :')

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:04

Ik denk dat ik de plaatsen voor overnachten ongeveer rond heb :)
Reykjavík- Golden Circle - Hella - Kirkjubæjarklaustur - Höfn - Egilsstaðir - Mývatn - Laugarbakki - Flókalundur - Reykjavík.

Nu nog zien hoe lang we waar willen zijn :+

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:23

In Egilsstadir is niks te doen, in Myvatn wil je langer blijven :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:45

Kirkjubæjarklaustur hebben wij in een onwijs lekker restaurantje gegeten!
Oh en ook "even" het pad naast de waterval beklimmen hoor!
Aanrader O:)

Bij de Golden Circle hebben wij in een onwijs leuk huisje geslapen!