Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Re: Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:46

Hoi, ik leef nog :+

Heb het inderdaad ongelovelijk druk de laatste tijd, en het is zulk prachtig weer dat ik er zo veel mogelijk van wil genieten!

Bokker Midori is hier inmiddels ook aangekomen, geloof dat morgen haar 5e dag werken word :)

En even een kleine update, manager is op vakantie dus Ash en ik zijn nu de baas. Ik heb alle verantwoordelijkheid over het rijden van de renpaarden die nog binnen staan en het is zo heerlijk weer terug te zijn op de renbaan, ook al zijn het maar twee paarden... Of eigenlijk nu nog maar 1 want Bonny kwam vandaag kreupel van de renbaan af.. (weet niet hoe ik het moet vertalen vanuit het engels, maar hier zeggen ze: She did a splint, en er komt zeg maar een harde bot-bobbel op haar pijpbeen naast de pezen) oftewel waarschijnlijk een week of twee uit de running...

Voor de rest alles hier goed, zal snel even een lange update schrijven, ga nu lekker mijn bed in kruipen :D

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:10

Jaaaa je leeft nog!
Wat gaaf dat je in control bent over het rijden!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:07

Ha een bokker erbij, leuk. :-)

Gelukkig gaat alles goed. Jammer van de blessures van dd paarden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:03

Kom maar op met die lange update! :)

breakthelaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:36

ArGieVai schreef:
She did a splint, en er komt zeg maar een harde bot-bobbel op haar pijpbeen naast de pezen) oftewel waarschijnlijk een week of twee uit de running...

Een schiefel noemen we dat hier gok ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:25

Oh wat leuk een extra bokker erbij!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:39

Hahaha stef, jij kan ook nederlandse woorden niet meer vinden.. zo heerlijk herkenbaar..... :P
Fijn dat je het daar zo goed hebt zeg!!!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:30

Ik zag dat je Armani te koop had gezet. Jammer dat het uiteindelijk toch veels te duur is. Wat moet dat een k*t beslissing zijn geweest zeg :(

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 22:50

upje? is er nog een teken van leven vanuit Ierland?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 20:13

Daar gaan we dan... Eerlijkgezegd een bericht met een beetje tegenzin, niet dat ik niet wil updaten, absoluut zelfs, maar meer dat er wat keuzes gemaakt zijn waar ik echt ongelovelijk van baal...

Alles was rond voor Maan om hierheen te komen, geld, de reis, alles, alleen zijn er wat onvoorziene kosten gekomen waardoor ik het gewoonweg financieel niet trek om hem hierheen te halen, de reis is in totaal zo'n 1200,- en dan nog die onvoorziene kosten die voor gaan waardoor hij langer in NL moet blijven en dus daardoor meer stallingskosten, dat is gewoonweg te veel. Oftewel mijn geweldige man staat te koop... Heb het mijn moeder nog niet verteld (die hoort het vanavond op skype), die gaat waarschijnlijk uit haar dak gaan... Zij zal hier absoluut niet blij mee zijn, maar voor mij (en hem) zal het beter zijn. Hij verdiend het niet om grasmaaier te zijn en ik zal heel veel rust hebben en meer tijd (en geld) om mij volledig op carriere te storten. Ik wil graag mijn BHS papieren halen, rijbewijs, en als er dan nog geld over is een jonkie om volgende zomer op te leren en te verkopen. Veel plannen dus, die als Maan hierheen komt gewoonweg niet haalbaar zijn.

Dus tja.

Dan nog een "naar" punt. Of eigenlijk een heel heel heel erg positief punt maar ben zo ongelooflijk boos op mijzelf. Zoals eerst in mijn profiel stond en ik geloof ik al eens verteld heb, heb ik Maan al eens verkocht toen hij 5 was. De vrouw die hem toen heeft gekocht heeft hem laten keuren zonder dat ik erbij was en zij heeft mij toen over de telefoon verteld dat er iets mis was met zijn voorbenen, en dat ze hem alsnog wel wilde hebben. Ik heb hem toen voor veel minder geld verkocht (niet erg gezien het een goed huis was), en heb hem een jaar later als Z paard dat het niveau niet trok teruggekregen. Nu is Maan nogal een laatbloeier en ik denk dat van B naar Z in een jaar gewoonweg te veel was. Hij heeft sinds hij bij mij is namelijk nooit een stap kreupel gelopen, behalve van een trap tegen zijn schouder en toen hij vast heeft gezeten in een hek. Maar goed, ik dacht, die voorbenen spelen op en er is iets mis.

Nu heb ik niet al te lang geleden de röntgenfoto's toegestuurd gekregen, en ik heb ze binnenstebuiten gekeerd, vergeleken met elke röntgenfoto die ik maar kon vinden op internet, maar ik kon niks vinden. Dus besloten aan onze dierenarts te vragen hier in Ierland wat hij van de foto's vond...

Even ter verduidelijking: Don is 1 van de beste dierenartsen in Ierland, werkt o.a. voor Coolmore, een van de grootste racestallen ter wereld. Hij is dus echt ongelooflijk goed en ik vertrouw zijn woord absoluut voor de volle 100%. Hij heeft voor een flink lange tijd staan bestuderen, kijken, alles aan mij uitgelegd wat hij kon zien. Zijn conclussie: Absoluut niks mis met zijn benen. Zijn collega heeft er ook nog naar gekeken, en ook hij zei dat er absoluut niks mis is met zijn voorbenen.

Aan de ene kant heel erg blij mee natuurlijk, aan de andere kant baal ik ontzettend dat ik het zo dom heb aangepakt jaren terug. Maar goed, leren we weer van!

Voor de rest hier op stal alles oké, ik heb samen met Ash anderhalve week de leiding gehad over de stal, tijdens die tijd heb ik de racepaarden gereden, of eigenlijk alleen Charlie want Bonny was/is stuk... Maar goed die gaat hopelijk volgende week weer aan het werk. Ben ook nog gefotografeerd voor een of ander bekend duits paardenblad terwijl ik met Charlie op de renbaan was! *\o/* erg jammer dat ik de journalisten niet heb gesproken en dus niet om de foto's kon vragen.. Als er iemand rond de grens van Dui is en toevallig iets over paardrijden in Ierland / Crossogue vind: PLEASE koop een kopie voor mij als ik er in sta!!

Sammy gaat mega goed, benen zijn bijna helemaal recht *\o/* *\o/* *\o/*

En voor de rest ben ik vrij veel aan het springen en XC rijden, wat erg goed voor me is. Krijg een betere jumping position, en word vooral ook veel dapperder met betrekking tot springen.

Goed, dat is een beetje de situatie nu.... Vragen staat vrij trouwens, en zou heel blij zijn als mensen mijn adv. voor Maantje kunnen delen :) Moet wel nog even kijken hoe ik dat ga doen met voorrijden enz. maar goed... Komt vast goed!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:30

Wat ontzettens jammer dat je je paard moet verkopen. Dat was niet de bedoeling.
Verder heb je volgenss mij je plek wel gevonden. Wel een vraag: wat is BHS?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:43

Wat een nieuws! Gezien je story met maan begrijp ik absoluut niet waarom je carrière, "jonkie beleren en verkopen" en je rijbewijs voorop stelt.

Ook die hogere kosten komen wel op zn pootjes terecht. Geld is maar geld.
Een dierbare naaste/leven is goud waard.

Je hebt er vast goed over nagedacht, maar ik wilde je wat 'harte wijsheid" meegeven: er is meer in de wereld dan succes boeken.
Ik hoop dat je je hart achterna gaat, en niet weer de fout maakt die je de eerste keer gemaakt hebt (ik herinner me je topic nog toen hij weer "thuis" kwam).

Ik reageer hier normaal nooit op, moet ieder voor zich weten.. maar ik kon het nu niet laten..
Sorry voor mijn negatieve post.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 20:47

Ja het is indd echt heel heel heel erg k*t.. Maar goed, moet er ook wel het positieve bij inzien, zitten ook heel veel goede kanten aan... Denk ook dat het een stuk makkelijker is omdat ik hem al zo lang niet heb gezien...

BHS is British Horse Association, zijn een soort van je KNHS/ORUN papieren alleen zijn deze geldig over de hele wereld en een STUK moeilijker om te halen :)

En mijn plek gevonden; ja en nee. Ik vind het heerlijk hier, ben gek op Ierland en de mensen met wie ik werk en denk ook vooral dat ik hier de komende winter als het National Hunt seizoen weer begint zo ongelooflijk veel ga leren van alle renpaarden! Maar ben er wel achter dat mijn uiteindelijke doel nog steeds hetzelfde is als altijd: uiteindelijk wil ik in Engeland wonen. Dat heb ik altijd al gewild, ben verliefd op dat land, en elke keer als ik daar kom voelt het als thuiskomen :) Dus ja, voor nu zit ik precies waar ik moet zijn :) krijg ook zo veel mogelijkheden om te leren hier, zowel mbt omgaan met kids als de mogelijkheid alle papieren te halen die ik maar wil en de mogelijkheid om renpaarden te rijden wat me weer super veel meer inzichten geeft en ook qua rijden word ik weer een stukje veelzijdiger en krijg ik meer kennis. En ook dit jaar (en volgend jaar) met de veulens, heb dat nog nooit meegemaakt allemaal en had niet verwacht dat daar zo veel werk in zou zitten!

@ hannanas; Snap je reactie, dit zijn natuurlijk niet dingen die ik voorop zet maar dingen die wel kunnen als ik hem verkoop. Het is gewoon financieel niet haalbaar hem te houden, de stalling te betalen de komende maanden, de extra kosten die ik heb te betalen en hem hierheen te halen, heeft niks te maken met de "extra" dingen die ik kan doen als ik hem verkoop. Het is gewoonweg niet eerlijk hem zo op het land te laten staan als grasmaaier, het is een paard dat veel tijd en aandacht nodig heeft en ik kan hem dat niet geven.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:04

Engeland is ook prachtig! Welk deel trekt je vooral aan?
Zelf vind ik Ierland net iets vriendelijker, maar misschien is dat anders als je er echt woont.. maar voorlopig zit je er dus nog goed. Alle ervaring is super natuurlijk.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 00:44

Zo wat veel gebeurd! Wat een nare dingen allemaal, hoop voor jedat hij en goed thuis vindt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:04

Bedankt voor je verhaal Stef! Ik snap je :( Ik geef het woord door van Maan (ook gedaan via Facebook). Is je bijrijder meteen gestopt? Kan je haar niet vragen om voor te rijden??

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:37

Jeetje steff wat balen dat je maans moet verkopen:-(

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:59

Hey ts. Wat fijn dat het nog steeds zo goed gaat daar. Begrijp je keuze wel. Als je ruiter en groom wilt blijven zul je nog veel plaatsen zien en vaak ver van huis zitten. Je paard kun je dan moeilijk overal gaan meesleuren. Geniet er maar van. Zou zo een kans ook wel zien zitten maar ben veelte gehecht aan mijn huisje tuintje beeste situatie nu :=

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 20:17

Ja het is echt heel naar :( gister ook aan mijn moeder uitgelegd en zij snapt het ook, maar toen toch wel even de eerste tranen gelaten, zit nu ook met een brok in mijn keel.. Aan de andere kant heb ik ook wel vrede met deze keuze, het geeft me ook zo veel meer kansen en vrijheid om mijn dromen achterna te gaan. Het is heel erg hoofd tegen hart, en hoewel ik altijd 100% voor het hart ga, is deze keuze absoluut het hoofd... Maar deze keuze maakt wel dat ik nog meer mijn hart kan volgen... Geen idee of dat logisch klinkt, maar goed..

Voor de rest hier alles goed, het weer is redelijk (zo'n 20 graden, zonnetje, af en toe wat gemiezer), de paarden gaan redelijk. Charlie gaat hopelijk dit seizoen nog naar de Galway races, voor Bonny is het echt even afwachten... Splint (schiefel?) is nog steeds warm en nog steeds aan het opkomen, dus heeft nog steeds stalrust + afspuiten.. Voor de rest is Presley (een nieuwe driejarige die we een maand of twee geleden hebben gekregen) echt een pechvogel... Ze kwam hier met een holte-infectie (oftewel flinke snotneus en benauwd) die nu bijna over is, en krammen in haar oor omdat die er bijna aflag (geen idee hoe), krammen zijn er inmiddels uit... Kijken we gister in het land, staat ze op drie benen! linker achterbeen 3x zo dik als normaal, hele rare en diepe wond aan de binnenkant boven het spronggewricht.. Oftewel staat met een wonddressing op stal, elke dag schoonmaken, en elke dag aan de hand wandelen om zo veel mogelijk pus eruit te krijgen. Voor de rest nu gestopt met dekken, niet alle merries zijn drachtig maar het is gewoonweg te laat in het seizoen om nu nog te gaan dekken. We hebben er nu denk ik 5 officieel drachtig gescant (28 dagen echo) en 1 is op 15 dagen drachtig en moet de laatste scan nog. In totaal hadden van de 6 merries 5 een tweeling in de buik! 1 van de bevuchte eicellen word dan "geplet", heel apart om te zien! En vond de 28 dagen echt heel bijzonder, dat je het hartje dan al ziet kloppen!

De veulens gaan allemaal goed, groeien als een speer! Zal morgen oid even wat foto's maken en uploaden. Chicken en Xava zijn hilarisch, komen hinnikend op je afgerend om te spelen/kroelen. Sam staat nog steeds binnen, haar been is nu zo goed als recht dus hopelijk kan ze eind deze maand het land weer op!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:06

Edit: mijn dubbele post verwijdert

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 07:50

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:30

Goed stuk tekst inderdaad!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 23:46

Zo daar gaan we. Korte update.

Een foto update :D

Heb namelijk EINDELIJK foto's op de renbaan :D Wel met erg lange beugels overigens, was al een tijd niet op de renbaan geweest, en dus weer gewend aan langer... Beetje jammer, maar goed, geeft wel een idee :D dit is trouwens Charlie :)

Afbeelding

Afbeelding

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:59

Gave foto's!

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:38

Super tof om te zien!