Het is bij voorbaat vrijwel onmogelijk heel overzichtelijk op de reacties te reageren.
Ik vat wel degelijk de OP als relpost op omdat Sandra niet is betast en zij geen eerlijke weergave van feiten geeft. Dat zij zich door andere zaken onveilig heeft gevoeld vind ik zeer spijtig, ik ben ook niet ervan op de hoogte geweest en heb haar daarin niet kunnen ondersteunen. Wij hebben steeds open gesprekken gevoerd en ik heb mij niet anders voorgedaan dan zoals ik hier schrijf of in de posts in het tunesie topic.
Ik ben niet van mijn paard getrokken, mijn man heeft wel de teugels vastgepakt en mijn paard vanaf de grond gestuurd en vastgehouden. Hij had net even eerder in een poging dramatisch te doen zijn trouwring afgegooid. Ik heb hem voor gek verklaard dat hij in de aanwezigheid van iemand die ons niet kent zijn priveemoties heeft getoond. Waarom hij het deed? Hij had dringend info nodig van mij terwijl hij me overal had gezocht en hij verklaarde mij voor gek dat ik uit paardrijden ging en ging galoperen terwijl ik een pijnlijke onderrug had.
Ik deed dat weer om juist Sandra een leuke snelle rit mee te laten maken.
Ik ben zeker geen onderdanige persoonlijkheid, ik probeer wel diplomatiek te zijn verder ben ik redelijk pragmatisch en weet mijn man goed in zijn hart te naderen. Ik ken zijn goedheid én zijn frustratie en ja zijn woede zijn angst in feite en ik ken zijn voornemen om goed te willen doen maar de weg niet kennende.
Hij is in feite een zeer hoogsensitief persoon zonder hulp in zijn omgeving zonder begrip wat aan te moeten met al zijn emoties dan gewoon erdoorheen gaan en ervan te leren met de tijd.
Er zijn voorvallen geweest die ik zeer zeker niet in de doofpot heb willen stoppen, zeker niet als normaal ervaar en waarvan Abderrhim wel zeker van inzag dat dat niet nog eens mocht gebeuren. Ik heb hem altijd geconfronteerd met alles. Hij heeft darop altijd zijn schaamte getoond en zijn excuses aan mij aangeboden.
Hij heeft steeds aangegeven verder te willen organiseren, daar blij van werd en daarom heb ik hem steeds weer ondersteund.
In een paar jaar tijd heeft Abderrahim zich enorm ontwikkeld als zogenaamd labiel persoon tot iemand die van wanten weet en perfect weet te organiseren, zoals veel bokkers wel degelijk positief hebben ervaren.
Natuurlijk geef ik graag inzicht in mijn visie over alles, dat heb ik ook gedaan naar de meiden die de voorvallen hebben meegemaakt of specifieke vragen hadden.
Abderrahim stond met de trektocht van Maaikemuis enorm onder druk vanwege personeelstekort, toevallig viel net het slachtfeest EID kebir in die week bovendien was er een film waarvoor kamelenmannen als figurant in grote getale werden opgetrommeld, hij moest toen met werknemers een trektocht maken die totaal niet zijn keus waren, ook was op het laatste moment de paardenhulp niet bereid te werken vanwege het EID feest dus was ik genoodzaakt achter te blijven.
1 van de jongens die voor Abderrahim werkte tijdens deze tocht deed steeds minder tot niets, hij heeft de jongen onder druk gezegd en de meiden hebben zich ermee bemoeit maar hebben de hierarchie onder de mannen niet begrepen en zich toen juist over de werknemer ontfermd.
De jongen hing steeds over de meisjes, allen niet volledig bereid naar Abderrahim te luisteren en dat leidde al blijkbaar tot een vervelende sfeer tijdens de tocht, Abderahim voelde zijn verantwoordelijkheid over de hele groep en zorgen dat de plaatsen van bestemming werden bereikt. Zijn taak is af en toe heel zwaar. In dit geval stond hij elke dag voor een overmacht die hij toch weer moest zien te motiveren.
De laatste avond heeft Abderrahim voorgesteld een paar biertjes en wijn te laten komen om het groepsgevoel beter te krijgen en met een leuke avond af te sluiten. Hij was in feite uitgeput en had die avond nooit bier moeten drinken. Dat is overigens ook niet meer tijdens trektocht gebeurd. Zoals Maaike al aangaf, de meiden zo vond Abderrahim hadden alle aandacht voor de betreffende kamelenman dan voor zijn geploeter de werknemers te motiveren waarbij Abderrahim zijn frustratie niet goed kwijt kon. Hij heeft met een theepotje gegooid waarop Maaike hem tegemoet kwam lopen, hij heeft haar uitgestoken arm weggslagen maar haar niet in het gezicht geslagen, dat is nooit de opzet van Abderrahim geweest.
De andere meisjes zijn de duinen over gelopen in het donker en bleven zitten waar zij zaten hun telefoon zonder batterij zo verklaarden zij achteraf.
Maaike heeft mij gebeld en ik ben direct in actie gekomen.
Ik heb achteraf goed contact gehad met alle meiden hierover en ieder had het een plaats gegeven en voelde geen rancune en kon begrip opbrengen en bovendien zag ieder wat de eigen inbreng in de situatie was geweest.
De 2de keer dat Maaike bij ons kwam heeft zij een week extra geboekt om te komen helpen, waarin een volgend incident plaatsvond, - niet tijdens trektocht. Dat bijboeken was achteraf gezien geen goede beslissing omdat zowel Abderrahim als ik simpelweg te moe zijn bij terugkomst uit de woestijn om gasten onder te brengen, naast Maaike was er nog een gaste die langer wenste te blijven, die wij ook niet de service konden geven die we hadden gewild, temeer vanwege haar besluiteloosheid, haar wens met Maaike rond te hangen en door mijn onbegrip en vermoeidheid is daardoor ook een escalerende situatie ontstaan waar Abderrahim bovenop is gesprongen.
Ik heb nooit het gedrag van Abderrahim goed gepraat en zal zijn gedrag nooit goed praten.
Ik heb hem wel degelijk zijn voornemen gegund het waar te maken zichzelf te verbeteren.
Alle massages waarover wordt geschreven zijn niet meer of minder dan dat. Dat is wat Abderrahim gewoon leuk vind om te doen zonder bijbedoeling. Jazzit was zelf al aan het masseren geweest met 1 van de paarden en hij wilde laten weten hoe het op zn bedouins ging, niet dat dat nou zo anders is maar hij wilde iets laten zien wat ook in zijn cultuur bekend was. Dat is zo enorm naief. En gewoon lief bedoeld. Andere keren ervaarde hij gestresste meiden en probeerde ze op deze manier te benaderen, totaal verkeerd. Dat heeft hij nu wel door. Ik heb hem dat ook heel goed duidelijk gemaakt.
Sandra is met geen vinger aangeraakt en ik geloof de verklaring van mijn man. Haar verklaring is gewoon niet waar. Ze geeft me ook niet de dag waarop het gebeurd zou zijn, ze wijdt niet uit in details zoals ze wel over andere zaken uitwijd. Ze is heel goed in haar mening uitspreken had zeker het argument gebruikt van de 'massage' in een van haar brutale uitlatingen die zij gedurende haar laatste week zeker niet naliet.
Ik ben bij voorbaat schuldig aan het onoogelijke 3 pits fornuisje, we hadden het plan een nieuwe aan te schaffen omdat het email gruwelijk was aangetast, roestig, en goed en feilloos schoonmaken bij voorbaat onmogelijk werd, helaas begaf de koelkast het waardoor wij direct voor een nieuwe koelkast op credit hebben gezorgd om water te kunnen koelen, een nieuw fornuisje verdween daardoor noodgedwongen van de prioriteiten lijst.
Abderrahim is natuurlijk nieuwsgierig naar ieder die op bezoek komt, hij zoekt een manier om het ijs te breken, soms is de barriere van taal te groot, hij is gewoon verschrikkelijk naief en zoekt een manier om aardig te doen.
Hij doet vaak enorm veel moeite het een ander naar de zin te maken en maakt inschattingsfouten en beoordelingsfouten in andermans karakter of bedoelingen of interpretaties. De meiden zoals jazzit zijn zich heel goed bewust van zichzelf en weten via het schrijven alles in een suggestief licht te zetten. Dat verhaal van jazzit heb ik daarom op geen enkel front als verontrustend opgevat het is ook geschreven nadat zij van een nader had vernomen wat haar was overkomen.
Uit Sandra haar laatste lange post kun je helaas opmaken hoe zij alles om haarzelf probeerde te laten draaien, zij ging zonnen in de hitte maar vond het een enorm probleem in de morgen wanneer het koeler was werk te verrichten, de laatste dag was ik toevallig heel even bij haar terwijl zij lag te zonnen en vroeg haar binnen een half uur terug te zijn voor het eten, ze kwam pas wanneer het haar uit kwam, ik zet echt niet t internet uit omdat ik zou weten dat zij om 1 uur snachts met haar vriend zou whatsappen, ik vind dat heel insinuerend, het is ook net alsof ik in mijn eigen huis niet mag doen wat ik juist vind maar alles moet doen om haar te plezieren zonder dat zij bereid is om mij respect te tonen. Zij vond dat ze haar gevoelens tegenover me mocht uitten die ze daarop volgend als haar mening en haar vrijheid van meningsuiting met haar rechten mocht kunnen uitspreken; dat was de toon waarop zij verkoos met elkaar om te gaan. Heel lastig te doorbreken of om te buigen.
Dat heeft mijn humeur de laatste week enorm aangetast.
Ik heb mijn best gedaan mijn humeur voor me te houden en leuke ritten georganisseerd e afleiding georganisseerd en volop foto 's op verzoek van de meisjes gemaakt, het plezier straalt ervan af, hebben zij dan comedie gespeeld voor me? Terwijl zij onveilig hebben gevoeld ook naar mij toe?
TS heeft misschien in totaal 3 morgens alleen gewerkt, ik ben alle dagen zo snel mogelijk bij haar gekomen, het werk stelde werkelijk niets voor, Ik doe het in de morgen in 1,5 uur; een stal eens een keer goed uitscheppen en met een pikhouwel zand losmaken is werkelijk geen slavenwerk en was zelfs geen verplichting. Dat werk onstond spontaan omdat er eindelijk de lading zand was gestort waarop we al dagen wachten. Totaal geen punt om daarover verontwaardigd te zijn.
In de 2 weken dat zij alleen bij ons was, heb ik vrijwel altijd zelf de mest bijelkaar geharkt, zodat zij de mest in de kruiwagen kon scheppen, zelf heb ik steeds hooi verdeeld en de hooinetten gevuld en opgehangen en het voer gevuld.
De meisjes zijn duidelijk gefrusteerd geraakt over zichzelf, de omstandigheden, de voorgestelde kledingdracht en het bedekken van hun schouders waaraan TS weigerde te voldoen ook in aanwezigheid van de familie, wat toch net even wel beleefd was geweest.
Ik zie de OP als een relpost omdat ik Sandra zei dat ik haar onacceptabel brutaal vond in haar uitlatingen nadat we een oeverloze discussie kregen over het wasmiddel dat ze hadden gekocht. Ze besloten daarop weg te willen en hun geld terug te willen. Ik heb dat niet gedaan en geweigerd en uitgelegd waarom niet waarop ze furieus werden en het daarna wel accepeteren konden. Ik ben toen weggegaan om de paarden te verzorgen, het was imiddels tegen 1700uur en ze zijn weggegaan zonder mij gedag te zeggen of te laten weten wat ze gingen doen.
Ze schreef me later nog een keer toen ik om uitleg vroeg waarom ze mijn lonely planet gids heeft meegenomen dat ze haar geld terugeiste. Ik zie haar topic als een wraakactie.
Zowel ik als Abderrahim vond het heel moeilijk om met de uitlatingen van Sandra om te gaan. Ze wilde gewoon niet luisteren: haar mening telde en zoals ze ook al schreef in haar post dat ze niet in herhaling wilde vallen zo zei ze dat ook diverse keren toen ze bij ons was. Ze stond simpelweg niet open voor de visie van mij of ook maar van Abderrahim. Ik heb de meiden zoveel mogelijk ontzien en geprobeerd niet mijn emoties te tonen, ik heb me inderdaad soms omgedraaid om uit te razen in stilte tot 10 te tellen en daaropvolgend een leuk voorstel gedaan om de stemming te verbeteren.
Ik heb 1 van de meiden op een paardij rit een half uurtje prive gehad juist om haar onder de enorme invloed van Sandra weg te krijgen en heb haar gevraagd of ze het naar haar zin had of er iets op haar hart lag of er iets was wat haar niet beviel en ze heeft alles als positief aangegeven.
Bij terugkomst escaleerde de boel doordat Sandra haar mening over de stal losbikken moest ventileren, de middag heb ik gered door hen spontaan mee te nemen in een pickup samen met Abderrahim die een veld lucerne ging beoordelen waar er in koude waterput gedoken kon worden.
Ik heb steeds mijn best gedaan de meiden het naar zin te maken en heb me werkelijk niet voorgedaan zoals Sandra suggereert.
Roselie schreef:Bedouin kan je verklaren waarom je man in zijn ondergoed bij een vd meisjes in de slaapkamer stond?
Dat was midden in de nacht zoals al werd geschreven en hij was overtuigd dat hij onze eigen slaapkamer inging, waar ik sliep, onwijs stom dat hij zo onnadenkend was en zich vergiste hij deed dat zeker niet met opzet en zeker niet om Franca haar nachtrust te storen.
cam schreef:Ik weet niet of ik het goed begrijp maar deze opmerking van Bedouin suggereert dat zij Sandra heeft gewaarschuwd,voor dat ze naar tunesie kwam,voor de "aanhankelijkheid" van haar man. En heeft afgesproken met Sandra dat zij dit direct aan haar moet melden,of is mijn Nederlands niet correct.
Ik heb inderdaad gewaarschuwd, niet voor de aanhankelijkheid van mijn man, want hij is niet aanhankelijk naar andere meisjes wel over de negatieve interpretaties maar vooral om duidelijk te maken niet te provoceren en mij op de hoogte te houden van alles wat hen eventueel ook maar zou verontrusten als zij zouden besluiten te komen. Hun besluit om te komen met openheid van zaken van mijn kant is uiteindelijk hun eigen besluit geweest.
maaikemuis schreef:Bedouin is hier door 3 mensen (waarvan ik weet, onder wie mijzelf) op aangesproken. De reactie blijft hetzelfde. De gast moet zich meer inleven in de cultuur, er is geen probleem en dit is normaal gedrag. Stellen dat ze niet van dit gedrag af weet is op zijn zachtst gezegd onjuist en gevaarlijk. En juist deze reactie stelt mij enorm teleur en maakt mij ook bang voor de toekomst van dit bedrijf.
De gegeven suggestie heb ik nooit gesteld. Deze woorden heb ik nooit gegeven: ik heb een verklaring gegeven, die is bij jou en de meiden bekend, maar die verklaring heb ik echter nooit als excuus gebruikt.
Muppett schreef:Ai, dit kan nog wel eens de doodsteek voor bedouin en haar bedrijf zijn...
Natuurlijk dat is het ook.
Zitouna, jouw posts zijn wederom niet waarheidsgetrouw, Abderrahim was zeker niet stomdronken op de avond waar ik ook bij was hij kon alleen niet toekijken hoe een tunesische islamitische vrouw en haar buitenlandse partner voor zijn ogen zaten te tongzoenen. Jij hebt toen zelf ook verklaard dat jij dat ook tever vond gaan.
Abderrahim kan er niet tegen onder druk gezet te worden, hij overweegt te stoppen met de organisatie.