Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 13:44

Fijn dat het gelukt is met de verkoop van de bus :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 09:49

Aaaaarrrrrrgggggghhhhhhhhh. Zo dat moet er even uit. Belastingdienst soap aflevering geen idee hoeveel. Nieuwe afdeling dit keer de auto afdeling. Maar waarom? :? Geen mens kan het me vertellen. 8)7 gister uitergerekend toen ik belde om de verzekering van de bus te stoppen hoorde ik een piep als in een wisselgesprek. Normaal komt de melding er ook en een sms dat ik een gesprek gemist heb. Maar geen van beiden. Nu heeft gogel recent zijn telefoon bel indeling gewijzigd _-:( _-:( _-:( waardoor je niet meteen de recente gesprekken ziet als voorheen maar hun idee van wie ik dadelijk zou willen bellen.

Geen idee waarom ze denken te willen voorspellen wie ik zou willen bellen. Hun lijst slaat nergens op en ik wil ook niet als eerste zien wie zij denken dat ik zou willen bellen, maar wat de recente gesprekken zijn geweest met meteen ernaast de optie contacten. De recente gesprekken zijn nu verstopt onder twee keer klikken voor je die ziet. Net als de contactlijst waarvoor je nu ook meerdere keren moet klikken voor je die ziet -:(- gewoon stom

En ik zag pas na 1700 dat er kennelijk iemand had willen bellen en me gemist heeft, dat piepje dus. Ik heb vanmorgen teruggebeld. En ze kunnen alleen zien dat er inderdaad iemand heeft willen bellen. Maar het waarom is volstrekt onduidelijk. Omdat er geen reden zou zijn om me te bellen. |o :? Dat kostte me vanmorgen ruim een half uur aan de telefoon zitten. Voor geen idee wat ze nu weer willen van me. Maar ik kan alleen maar afwachten of er nog een keer iemand belt of niet. Grrrrrr

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 14:42

ik heb ook zo'n hekel aan dat soort foefjes op foon en zo. vreselijk irritant

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 11:56

Gewoon irritant.

En post.nl heeft de zorgpas kwijt geraakt die was opgestuurd door het cak. Zo hard nodig maar nog langer wachten. -O- Altijd tof toch, de envelop die al dagen vermeld staat in de post app en die volgens cak ook al onderweg was is verdwenen. _-:( Nu opnieuw aangevraagd. En kreeg ik alweer een fijn chagerijnige persoon aan de lijn. Ik heb nog geen vriendelijke klantgerichte medewerker aan de telefoon gehad daar, :x

Verder vanmorgen ook de vrijwillige aow verzekering aangevraagd, geboorte acte en meer dingen die nodig zijn om de zorgverzekering te regelen. Kortom de hele ochtend al weer bezig met bellen en formulieren invullen. :list: :list: :list: :list: :list: :list: :list: :list:

Waarvan ik nu weet. Kennelijk heeft iedereen een mijn swb. :+ Nooit geweten :? ze willen allemaal graag dat je print wat ik niet kan in nederland (maar dan wel eerst online invullen 8)7 )Geen idee hoe mensen dat moeten doen zonder internet of printer. Bellen helpt je niet veel verder. Uiteindelijk met een omweg gelukt zonder te hoeven printen.

Dat invullende kom ik er achter dat ik kennelijk ook een nummer heb bij de uwv. _O- Dat werd gevraagd maar nooit geweten dat ik er een had en waar die te vinden :? 8)7 dat kostte ook weer een telefoontje :+

Geboorte acte kon goddank online en wordt opgestuurd als de post tenminste hem niet weer kwijt raakt -O- aangetekend laten versturen kan niet. Maar dat ging nog redelijk vlot.

Kortom ik ben weer zoet bezig geweest vanmorgen. Pfffff |o en ben ik een hoofdpijn rijker. en o ja nog niet weer gebeld door de belastingdienst auto :')

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:03

Er komt toch nog heel wat bij kijken zo te lezen, hopelijk gaat het vanaf nu sneller/ beter geregeld worden door de instanties. Sterkte ermee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 12:14

Ik had me toch echt goed voorbereid, maar de enorme puist aan papierwerk (online papierwerk bij gebrek aan printer) die nu op me af komt is zoveel groter en gaat zoveel moeizamer dan verwacht. Ik ben nu iedere ochtend bezig al sinds de vorige terugkomst met dingen regelen. :+

Welk programma je ook kijkt, of wie je ook spreekt hier hoor je geen mens over. :n Terwijl het er toch wel bijhoort. En ik schrijf het neer omdat het toch de realiteit is. En belangrijk ook. :)

Ik schiet nu wel op. Anwb geregeld, cc ook gestopt dan. :P En de reisverzekering die in frankrijk niet lijkt te bestaan. Daar moet ik nog achteraan, bus is verkocht, franse bus loopt de aanvraag tot definitieve kentekenplaat, scootmobiel verzekering is overgezet (die was anders ook per 1/12 onverzekerd). Geboorteacte aanvraag is klaar, nu wachten op de post. Verzekering om aow te blijven opbouwen aanvraag loopt. Uwv weet er ook van.uitschrijven hoop ik dat ook goed gaat, dat ligt bij de gemeente, belastingdienst lijkt bijna helemaal klaar op wat losse eindjes na. De belasting in frankrijk loopt automatisch door, aangifte wordt volgend jaar even worstelen maar dat komt vast wel goed.

de verplichting via cak verzekerd te zijn voor ziekte was voor mij echt nieuw en onverwacht en geeft een hoop gedoe. Er is nu een nieuw s1 formulier onderweg en een nieuwe pas. Met die pas kan ik weer naar de nl zorg om dat door te geven. Met geboorte acte s1 formulier en mogelijk meer moet ik persoonlijk naar Epinal en de Ameli om een sociaal nummer te krijgen, en daarmee kan ik dan een aanvullende verzekering voor frankrijk afsluiten. _O- Dat is dus nog wel even een klusje.

Verder moet ik achter de deuren aan, maar dat heb ik even geparkeerd omdat ik alles in nl goed gegeregeld wil hebben. Dus langzaam aan lijkt er heel in de verte een lichtpuntje te zijn aan het einde van de regeltunnel :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 12:41

Ik lees het al.

Huis in NL nooit verkopen en niet in Frankrijk inschrijven :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 12:45

In frankrijk kun je je niet inschrijven :+ hooguit melden aan de burgemeester dat je er woont. Het heeft ook voordelen, voor mij wel in ieder geval. Alleen de bult papierwerk is doorheen werken. Ik houd mezelf maar voor, als alles geregeld is is het ook aardig klaar met dat gedoe. Vooral nederland afsluiten gaat moeizaam :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:52

Ppffft, ik word al moe als ik het alleen maar lees wat je allemaal moet regelen....

Je bent er maar druk mee.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:11

karuna schreef:
In frankrijk kun je je niet inschrijven :+ hooguit melden aan de burgemeester dat je er woont. Het heeft ook voordelen, voor mij wel in ieder geval. Alleen de bult papierwerk is doorheen werken. Ik houd mezelf maar voor, als alles geregeld is is het ook aardig klaar met dat gedoe. Vooral nederland afsluiten gaat moeizaam :')

Heb je in Frankrijk dan geen vreemdelingenkaart of verblijfsvergunning nodig? Dat is in belgie wel...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:15

haha1995 schreef:
Heb je in Frankrijk dan geen vreemdelingenkaart of verblijfsvergunning nodig? Dat is in belgie wel...

Ook in België heb je geen vergunning nodig om als EU inwoner te wonen/werken.
Iedereen is vrij binnen de EU te gaan wonen en werken waar je wilt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 18:06

Werken is niet van toepassing, helaas maar dat gaat echt niet lukken. :n Verder is er in de eu als eu ingezetene geen vergunning nodig om ergens te wonen. Anders had ik deze keuze ook niet gemaakt. Van zonder de mogelijkheid om te werken kom je meest niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning als je geen vluchteling bent :+

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:01

Ja maar je krijgt toch een uitkering vanwege je arbeidsongeschiktheid :j wat is dan het probleem :list: tja ik weet ook allemaal niet hoe dat werkt hoor ofzo.. 8)7

Maar ik geloof dat het nu toch bijna allemaal geregeld is voor je... toch?

Groetjes aan je papa en gv en neem er zelf ook maar een :(:)

:wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 20:12

Klopt er is ook geen probleem of een verblijfsvergunning nodig. Anders hadden jullie ook een probleem gehad :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:24

Precies, je moet alleen zelf voor een inkomen zorgen (binnen de wet natuurlijk) zodat je de belasting en inboedelverzekering kan betalen. Als je een eigen, afbetaald huis hebt, zijn dat de enige eisen om er te mogen wonen.
Wil je internet, auto, stroom, water, enz. dan zal je daar net als overal voor moeten betalen, maar verplicht is het niet (al kan dat anders zijn als je minderjarige kinderen rondt hebt lopen). Uitkering, etc. heb je geen recht op, dan moet je frans zijn (en nog wat dingen), dus werk meenemen, vinden of andersinds inkomen (pensioen bv) hebben.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:36

tamary schreef:
Precies, je moet alleen zelf voor een inkomen zorgen (binnen de wet natuurlijk) zodat je de belasting en inboedelverzekering kan betalen. Als je een eigen, afbetaald huis hebt, zijn dat de enige eisen om er te mogen wonen.
Wil je internet, auto, stroom, water, enz. dan zal je daar net als overal voor moeten betalen, maar verplicht is het niet (al kan dat anders zijn als je minderjarige kinderen rondt hebt lopen). Uitkering, etc. heb je geen recht op, dan moet je frans zijn (en nog wat dingen), dus werk meenemen, vinden of andersinds inkomen (pensioen bv) hebben.

Oui, daarom ben ik ook zeker op zoek naar een baan ;)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 23:52

Brainless schreef:
haha1995 schreef:

Ook in België heb je geen vergunning nodig om als EU inwoner te wonen/werken.
Iedereen is vrij binnen de EU te gaan wonen en werken waar je wilt.

Ik zal ze het op de burovreemdelingzaken vermelden,moet hem toevallig net vernieuwen...Dat ik hem niet nodig hebt volgens sommige mensen

Wilt u permanent in België komen wonen, dan hebt u na het vervallen van uw visum andere verblijfsdocumenten nodig. Die verblijfsdocumenten vraagt u aan bij de dienst Vreemdelingenzaken van de FOD Binnenlandse Zaken.

Meer informatie over de verblijfsdocumenten die u nodig hebt om definitief naar België te verhuizen(opent in nieuw venster), vindt u op belgium.be.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 05:51

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 08:14

-O- dacht ik dat ik toch aardig alles met de belastingdienst had geregeld. Maar verrassing er is nu op een andere manier opeens zonder aankondiging fors belasting ingehouden die dus niet de bedoeling is. :n daar moet ik dan maandag achteraan bellen. Werkelijk waar, ik krijg er nu langzaam een punthoofd van _-:( |o

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:30

Brainless schreef:
Vreemdelingen zaken is voor mensen die van buiten de eu in België komen wonen.
Binnen de eu is vrij wonen en werken.
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... tenlanders

Dat is dus echt niet zo..ik woon er en maak het mee..je moet dus echt naar de dienst vreemdelingenzaken en een verblijfskaart aanvragen, iedere 5 jaar vernieuwen...ook als nederlander....
Maar goed, het gaat om karuna en ik vroeg me enkel af of het in frankrijk anders was want ik begrijp dat jij je alleen aan hoef te melden bij het gemeentehuis? En dan woon je daar..
Bij ons kwam er in belgie best wat bij kijken...en iedere 5 jaar moeten we onze verblijfsvergunning verlengen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 10:26

Ik kan me niet melden bij het gemeentehuis officieel. Wel zo verstandig kennis te maken met de burgemeester. "Gemeentehuis" is de feestzaal en de etage daarboven staan twee burootjes. Een voor de secretaresse en een voor de burgemeester mevrouw. Maar zij doet de afspraken liever aan huis

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:00

haha1995 schreef:
Brainless schreef:
Vreemdelingen zaken is voor mensen die van buiten de eu in België komen wonen.
Binnen de eu is vrij wonen en werken.
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... tenlanders

Dat is dus echt niet zo..ik woon er en maak het mee..je moet dus echt naar de dienst vreemdelingenzaken en een verblijfskaart aanvragen, iedere 5 jaar vernieuwen...ook als nederlander....
Maar goed, het gaat om karuna en ik vroeg me enkel af of het in frankrijk anders was want ik begrijp dat jij je alleen aan hoef te melden bij het gemeentehuis? En dan woon je daar..
Bij ons kwam er in belgie best wat bij kijken...en iedere 5 jaar moeten we onze verblijfsvergunning verlengen..

Dat is dus niet verplicht.
Citaat:
. Als Nederlander heb je in België geen verblijfskaart nodig, maar na 5 jaar ononderbroken en legaal verblijf krijg je wel recht op duurzaam verblijf. Dit betekent dat je een document kunt aanvragen dat je permanente verblijfsrecht bewijst, maar dit is niet verplicht. Als je wel een document wilt, wordt dit in België een 'EU+ kaart' genoemd.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:45

Jij je zin,zullen ze bij onze gemeente achtelijk zijn...

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:48

karuna schreef:
Ik kan me niet melden bij het gemeentehuis officieel. Wel zo verstandig kennis te maken met de burgemeester. "Gemeentehuis" is de feestzaal en de etage daarboven staan twee burootjes. Een voor de secretaresse en een voor de burgemeester mevrouw. Maar zij doet de afspraken liever aan huis

Dat klinkt teminste gezellig...Bij ons moet je een afspraak maken,dan alsnog wachten...Kaart aanvragen , na zoveel weken ,mag je weer een afspraak maken en wachten om hem op te halen....Dus in frankrijk gaat dat dan wel simpelder...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 15:59

Heel kleine gemeente met 155 inwoners over 2 dorpjes zal schelen