Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Geen mens kan het me vertellen.
gister uitergerekend toen ik belde om de verzekering van de bus te stoppen hoorde ik een piep als in een wisselgesprek. Normaal komt de melding er ook en een sms dat ik een gesprek gemist heb. Maar geen van beiden. Nu heeft gogel recent zijn telefoon bel indeling gewijzigd
waardoor je niet meteen de recente gesprekken ziet als voorheen maar hun idee van wie ik dadelijk zou willen bellen.
gewoon stom
Dat kostte me vanmorgen ruim een half uur aan de telefoon zitten. Voor geen idee wat ze nu weer willen van me. Maar ik kan alleen maar afwachten of er nog een keer iemand belt of niet. Grrrrrr
Altijd tof toch, de envelop die al dagen vermeld staat in de post app en die volgens cak ook al onderweg was is verdwenen.
Nu opnieuw aangevraagd. En kreeg ik alweer een fijn chagerijnige persoon aan de lijn. Ik heb nog geen vriendelijke klantgerichte medewerker aan de telefoon gehad daar,
Nooit geweten
ze willen allemaal graag dat je print wat ik niet kan in nederland (maar dan wel eerst online invullen
)Geen idee hoe mensen dat moeten doen zonder internet of printer. Bellen helpt je niet veel verder. Uiteindelijk met een omweg gelukt zonder te hoeven printen.
Dat werd gevraagd maar nooit geweten dat ik er een had en waar die te vinden
dat kostte ook weer een telefoontje
aangetekend laten versturen kan niet. Maar dat ging nog redelijk vlot.
en ben ik een hoofdpijn rijker. en o ja nog niet weer gebeld door de belastingdienst auto
Terwijl het er toch wel bijhoort. En ik schrijf het neer omdat het toch de realiteit is. En belangrijk ook.
En de reisverzekering die in frankrijk niet lijkt te bestaan. Daar moet ik nog achteraan, bus is verkocht, franse bus loopt de aanvraag tot definitieve kentekenplaat, scootmobiel verzekering is overgezet (die was anders ook per 1/12 onverzekerd). Geboorteacte aanvraag is klaar, nu wachten op de post. Verzekering om aow te blijven opbouwen aanvraag loopt. Uwv weet er ook van.uitschrijven hoop ik dat ook goed gaat, dat ligt bij de gemeente, belastingdienst lijkt bijna helemaal klaar op wat losse eindjes na. De belasting in frankrijk loopt automatisch door, aangifte wordt volgend jaar even worstelen maar dat komt vast wel goed.
Dat is dus nog wel even een klusje.
hooguit melden aan de burgemeester dat je er woont. Het heeft ook voordelen, voor mij wel in ieder geval. Alleen de bult papierwerk is doorheen werken. Ik houd mezelf maar voor, als alles geregeld is is het ook aardig klaar met dat gedoe. Vooral nederland afsluiten gaat moeizaam
karuna schreef:In frankrijk kun je je niet inschrijvenhooguit melden aan de burgemeester dat je er woont. Het heeft ook voordelen, voor mij wel in ieder geval. Alleen de bult papierwerk is doorheen werken. Ik houd mezelf maar voor, als alles geregeld is is het ook aardig klaar met dat gedoe. Vooral nederland afsluiten gaat moeizaam
Verder is er in de eu als eu ingezetene geen vergunning nodig om ergens te wonen. Anders had ik deze keuze ook niet gemaakt. Van zonder de mogelijkheid om te werken kom je meest niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning als je geen vluchteling bent
tamary schreef:Precies, je moet alleen zelf voor een inkomen zorgen (binnen de wet natuurlijk) zodat je de belasting en inboedelverzekering kan betalen. Als je een eigen, afbetaald huis hebt, zijn dat de enige eisen om er te mogen wonen.
Wil je internet, auto, stroom, water, enz. dan zal je daar net als overal voor moeten betalen, maar verplicht is het niet (al kan dat anders zijn als je minderjarige kinderen rondt hebt lopen). Uitkering, etc. heb je geen recht op, dan moet je frans zijn (en nog wat dingen), dus werk meenemen, vinden of andersinds inkomen (pensioen bv) hebben.
Brainless schreef:haha1995 schreef:Heb je in Frankrijk dan geen vreemdelingenkaart of verblijfsvergunning nodig? Dat is in belgie wel...
Ook in België heb je geen vergunning nodig om als EU inwoner te wonen/werken.
Iedereen is vrij binnen de EU te gaan wonen en werken waar je wilt.
dacht ik dat ik toch aardig alles met de belastingdienst had geregeld. Maar verrassing er is nu op een andere manier opeens zonder aankondiging fors belasting ingehouden die dus niet de bedoeling is.
daar moet ik dan maandag achteraan bellen. Werkelijk waar, ik krijg er nu langzaam een punthoofd van
Brainless schreef:Vreemdelingen zaken is voor mensen die van buiten de eu in België komen wonen.
Binnen de eu is vrij wonen en werken.
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... tenlanders
haha1995 schreef:Brainless schreef:Vreemdelingen zaken is voor mensen die van buiten de eu in België komen wonen.
Binnen de eu is vrij wonen en werken.
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... tenlanders
Dat is dus echt niet zo..ik woon er en maak het mee..je moet dus echt naar de dienst vreemdelingenzaken en een verblijfskaart aanvragen, iedere 5 jaar vernieuwen...ook als nederlander....
Maar goed, het gaat om karuna en ik vroeg me enkel af of het in frankrijk anders was want ik begrijp dat jij je alleen aan hoef te melden bij het gemeentehuis? En dan woon je daar..
Bij ons kwam er in belgie best wat bij kijken...en iedere 5 jaar moeten we onze verblijfsvergunning verlengen..
Citaat:. Als Nederlander heb je in België geen verblijfskaart nodig, maar na 5 jaar ononderbroken en legaal verblijf krijg je wel recht op duurzaam verblijf. Dit betekent dat je een document kunt aanvragen dat je permanente verblijfsrecht bewijst, maar dit is niet verplicht. Als je wel een document wilt, wordt dit in België een 'EU+ kaart' genoemd.
karuna schreef:Ik kan me niet melden bij het gemeentehuis officieel. Wel zo verstandig kennis te maken met de burgemeester. "Gemeentehuis" is de feestzaal en de etage daarboven staan twee burootjes. Een voor de secretaresse en een voor de burgemeester mevrouw. Maar zij doet de afspraken liever aan huis