Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:03

Tjonge...
Laatst bijgewerkt door mytgard op 02-10-25 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:09

karuna schreef:
En verder 1,5 uur -O- %) met weer een andere afdeling van de belastingdienst gebeld. Nou ja die belde mij. Maar door paal wissel verbrak de verbinding steeds. Maar pfff wat een moeizaam gesprek met weer een tegengestelde mening dan de andere afdelingen. 8)7 Maar daar hoor ik na contact met de "eindbaas" door zowel mij als die persoon hopelijk spoedig van.

Tegengestelde meningen?? Ik begrijp je verhaal niet helemaal... waar ging dat over dan?

:wave:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 21:26

Delen de burocratieën van Nederland en Frankrijk nog steeds de 1e plaats of is er al een duidelijke winnaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 21:59

Frankrijk weet het wel. Het is opeens gedoe tussen twee afdelingen binnen Nederland. De laatste erbij gekomen afdeling wil dingen die precies haaks staan op wat de rest wil. Da ga dus nie -O-

.voldoe ik aan de een bijt dat met de ander en omgekeerd. Ik zat er tijdens het moeizame gesprek compleet doorheen. En verwees deze afdeling naar de "eindbaas". Daarna weer terug gebeld door die laatste afdeling. En nu wachten op twee afdelingen waaronder de "eindbaas"

Je wordt er stapelgek van |o

Affin net haute cuisine op. :Y) En gv een roses toetje october maand van borstkanker en elk toetje was een donatie daaraan. Ook een roos gekocht om te steunen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 06:36

karuna schreef:
Frankrijk weet het wel. Het is opeens gedoe tussen twee afdelingen binnen Nederland. De laatste erbij gekomen afdeling wil dingen die precies haaks staan op wat de rest wil. Da ga dus nie -O-

.voldoe ik aan de een bijt dat met de ander en omgekeerd. Ik zat er tijdens het moeizame gesprek compleet doorheen. En verwees deze afdeling naar de "eindbaas". Daarna weer terug gebeld door die laatste afdeling. En nu wachten op twee afdelingen waaronder de "eindbaas"

Je wordt er stapelgek van |o

Affin net haute cuisine op. :Y) En gv een roses toetje october maand van borstkanker en elk toetje was een donatie daaraan. Ook een roos gekocht om te steunen

Zou het niet opgelost zijn als je gewoon in een land gaat wonen en daar je uitkeringen krijgt in plaats van in 2?
Je huis staat in Frankrijk, het lijkt me dan logisch dat je daar woont en leeft?
Dan is het gedoe met Nederland toch klaar?

karuna
Drukke kabouter

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 07:09

Zo simpel ligt het niet helaas. Dan had ik dit gedoe ook niet.
Rustig volhouden ooit komt het goed.

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 13:42

Achja.... waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Dat zeggen ze toch altijd met die belastingdienst ellende.

Haute cuisine?? Toemaar, geniet beide zolang het kan _/-\o_

:wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 14:49

Mooi aquarium bezocht nu onderweg voor het laatste stukje. Via feu vert voor nummerplaten

Eten was mjam. Ik had tonijn tartaar en heek met eekhoorntjesbrood en gnocchi. Gv tartaar van rund en kip op drie manieren. Beiden als amuse gv iets met eekhoorntjesbrood en ee soort koude soep. Voor mij het hadden ze iets met avocado gemaakt. Erg erg smakelijk

Als toe had gv dat borstkanker dessert. Met nootjes lychi frambozen en frambozen parfois en witte roze chocolade laag en een soort koekbodem. Voor mij hadden ze bij de thee roodfruit iets gemaakt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 17:28

Klinkt heel lekker. Welk aquarium zijn jullie geweest?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:13

karuna schreef:
Zo simpel ligt het niet helaas. Dan had ik dit gedoe ook niet.
Rustig volhouden ooit komt het goed.

Waarom ligt het zo simpel niet? Het gedoe is toch gewoon over wanneer je een vaste woon en verblijfplaats hebt?

Ik begrijp wel dat de belastingsdienst hier geen raad mee weet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 20:31

Nee dat is het al lang niet meer :n ik meld hier absoluut niet alles :P dit gaat over iets heel anders wat opeens weer opduikt onverwachts. Zo blijf je bezig -O-

Maar wat fotos van vandaag, een echt bijzonder apart aquarium bij Amneville. Met binnen buiten en een tropische tuin. Het tweede aquarium dat ik bekijk dat zeepaardjes kan houden. En vis en waterdieren waar ik nog nooit van heb gehoord.

Een soort merkwaardige wormvis die in colonies leeft maar eigenlijk niet verder komt dan zijn of haar eigen gat en wacht tot er plankton langskomt. Venijnige krengen die aardig kunnen vechten als een ander te ver doorbuigt. Pff dan krijg je een in gat blijf "gevecht" tot de ander zich terugtrekt in het eigen gat en "verdwijnt". :')

Diverse soorten piranjas. Meervallen tot de maat enorm en een meter of 3 :oo veel annemonsoorten, kwallen, garnaaltjes vissen van inimini klein een paar mm tot ook enorme murenes of andere oer aandoende vissen die rustig de meter of meer aantikken. Zoveel te zien. Ook de oorsprong van het dierenleven met fossielen. Aandacht voor zee vervuiling ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ah de stills uit een filmpje van de wormvissen doen het

https://www.nausicaa.fr/nl/mijn-bezoek/ ... te-buisaal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enne nummerborden zijn er *\o/*

Afbeelding

Mijn vermoeidheid toont wel lekker :O

Nog wat walnoten geraapt en gerold. (Kilo of 6 uit een strookje, 1 kilo alweer weggegeven aan een buurman :D ) Kachels aan en alweer bijna bedtijd.
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-10-25 20:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 00:05

Oooh de aaltjes :D die heb ik ook eens gezien, die zijn zo leuk! Ik heb er een magneet van op de koelkast :))

En yes voor de nummerplaten!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 08:54

nou kan je met het kleintje op pad, iets makkelijker boodschapjes doen *\o/*

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 17:30

Zo wat een gedoe weer met de blauwe jongens, duimen dat het meevalt.

En Jippie voor de platen :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:50

Gister een herfst fair bezocht een eindje verder op. Vandaag een locale markt/feest/dag ter ere van de historie en de arbeider. Gv heeft goed gegeten vanmiddag aan de lange tafels weer. Ik had mijn eigen hap mee. We waren naast de vloerman neergezet dit keer. Iets teveel verse appelsap gedronken, dat kan een risico zijn :') volgend jaar kan ik hier laten persen :D

Jammer van het weer koud wind regen -O- maar er was toch best wat volk *\o/*

Gister ook al zo nat en guur. Maar de fair was ook leuk. Morgen starten de deur vervangingen als het goed is.

Nog wel gewond geraakt gister #) door de wind. Ik moest wat afgooien bij het "stadhuis" en de feesttent vloog bijna weg :oo en een man deed verwoede pogingen alles bij elkaar te houden. We zijn bijgespringen uiteraard waardoor de boel bleef staan. Maar mijn rechterwijsvinger lekte daarna iets. Auwtch is nu wat dikkig en blauw ook.

Gister nog twee fruitboompjes besteld. Een vervanging voor de zieke pruim. Ik weet nu het is een mirrabel de Metz. En een vervanger voor een jonge stoofpeer die helaas ook niet meer is :(:) dat wordt een Jeanne d arc. Alsik terugkom van de cursus kan ik ze ophalen.

Verder nog een walnotenconservering geleerd. In honing in potten. Aangezien ik wel wat noten heb :') afgelopen dagen al 29 kilo geraapt en je ziet het niet eens _O-

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:52

29 kilo, hallo _O_ :))

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:54

We zien niet eens dat we wat geraapt hebben :') alleen een strook van nog geen meter langs de stoep. Die was gisteravond soort van leeg. Nu niet meer :+ en dan moeten we de overige slordige 5/6 m nog doen. :))

Ik denk dat ik wat naar nederland neem en ga verkopen of zo. We dachten 20 kilo misschien 25 kilo en dat was het wel. Vorig jaar had ik 6 walnoten _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:58

Bakje noten

Afbeelding

Appelpers, met snijder
Afbeelding

Deze worden nog actief gebruikt

Afbeelding

Kleine expositie van vroeger. Bij de rode pijltjes staat mijn huis

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Deze staat op de eerste verdieping van het gemeentehuis :+
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:29

Wat tof zo veel walnoten! Die kun je in NL zeker verkopen :D En anders is een wild opvang (voor eekhoorns) er erg blij mee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:41

Dat rode trekkertje is in vergelijking met die van nu inderdaad pony pk.
Die laatste foto is de pompwagen van de brandweer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:37

Ik vermoed het. Hij staat op de eerste verdieping van het gemeentehuis, geen idee oe ze dat ding ooit daar hebben gekregen.

Experimenteren met noten. :D

Een eerste potje nav een tip van een pro, verse noten in acacia honing. Heel lang houdbaar. En lekker :~ :)) . Met een nieuwe kraker gaat het wel vlotter en netter, maar handen zijn er toch minder blij mee. Ik weet nu waarom het spul zo duur is. :')

Afvullen
Afbeelding

Klaar

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 21:50

Gewoon rauwe walnoten in honing? Dat conserveert van zichzelf al door de honing waarschijnlijk?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 22:21

Ja klopt. Wist ik ook niet. Gister op de herfst fair werd dat op meerdere plekken verkocht. Een mevrouw was zo lief uitleg te geven over hun noten pasta en walnoten in honing. Meerdere opties mogelijk. Vers geraapt, gekraakt gespoeld kort en hup in de koude honing. Het werkt het best in acaciahoning. Omdat dat niet kristaliseert. Maar die is peperduur (maar zo lekker) dat ik ook met bloemenhoning van de bijna achterbuurman imker wil proberen.

De honing wordt lokaal meest per kilo verkocht trouwens :+

Roosteren kan ook maar het werkt alleen met verse noten. Na het kraken worden de mooie exemplaren in pot gedaan. De rest gemalen of geperst, na het persn wordt het residu verwerkt tot meel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 05:12

Wat een interessante manier om die noten te bewaren zeg.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:56

Wauw dat zijn niet zuinig veel noten := ik krijg ze wel eens van een buurman op de tuinen, heerlijk, maar ben vrij lui qua kraken enzo. Maar zo in de honing klinkt wel echt serieus lekker.

heb jij weer met je vinger :=

Leuke foto's ook.