Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
moonsparkle schreef:Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen
moonsparkle schreef:Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen
mvdende schreef:Dat onderscheid geldt in het Engels ook.moonsparkle schreef:Ik vind hiken gewoon een cooler woord voor wandelen
Is het gewoon ook.
Het is verEngelsing van onze taal. Want "hiken" is niets meer of minder dan het Engelse woord voor wandeling.
De onderscheid die in Nederland een beetje wordt aangehouden is dat alles in Nederland en plat en lopen zonder bagage een wandeling is. Ga je met volle bepakking lopen en bijvoorbeeld de Dutch Mountain Trail in Limburg dan wordt het "hiken" genoemd.
Ik wandel veel in Nederland, maar heb afgelopen zomer ook een aantal "hikes" gelopen in Nederland zoals ik dat dan noem. Meerdaagse wandeltocht mèt volle bepakking. (Volle bepakking = tent, slaapgerei, eigen eten)
Mkango schreef:mvdende schreef:Dat onderscheid geldt in het Engels ook.
Is het gewoon ook.
Het is verEngelsing van onze taal. Want "hiken" is niets meer of minder dan het Engelse woord voor wandeling.
De onderscheid die in Nederland een beetje wordt aangehouden is dat alles in Nederland en plat en lopen zonder bagage een wandeling is. Ga je met volle bepakking lopen en bijvoorbeeld de Dutch Mountain Trail in Limburg dan wordt het "hiken" genoemd.
Ik wandel veel in Nederland, maar heb afgelopen zomer ook een aantal "hikes" gelopen in Nederland zoals ik dat dan noem. Meerdaagse wandeltocht mèt volle bepakking. (Volle bepakking = tent, slaapgerei, eigen eten)Als ik hier een rondje langs de fens doe, is dat gewoon een “walk,” want: plat en je kunt het in principe met je ogen dicht op je badslippers doen zonder je druk te hoeven maken over snacks, extra drinken en andere zaken. Pak ik echter de auto naar het Peak District of Lake District, waarvoor toch wel iets meer voorbereiding en bagage nodig is, dan ben ik wel onderweg naar een “hike.”
Emita schreef:Het is alweer een maand geleden maar ik heb het gedaan. En het was echt zwaar. Maar wel een fantastische ervaring!
Bij deze de aftermovie:
[ Video ]
Emita schreef:Het is alweer een maand geleden maar ik heb het gedaan. En het was echt zwaar. Maar wel een fantastische ervaring!
Bij deze de aftermovie:
[ Video ]
germie schreef:Er wordt altijd rond 11 uur vertrokken naar de top. Die dag is het zwaarst. Wel mag je als je langzaam bent vaak in een kamp hoger nog overnachten. Dat moet je ook even navragen bij de organisator. Dan is de laatste dag wat langer, maar die is normaal maar iets van 3.5 uur. Ook kun je soms in Kosovo camp overnachten en dan is de weg naar de top een uur korter.
Het lijkt mij dat de top halen een eigen keuze is, ook al is het misschien wat minder gezond.
Filmpje verder (nog) niet bekeken. Geen idee welke organisator het geweest is of wat dan ook, dus geen oordeel over.
Emita schreef:De organisatie was juist heel goed, we werden elke dag gecheckt op gezondheid (o.a. meten van bloeddruk en hartslag, een volledige gezondheidscheck). Ik had meer klachten in verband met mijn bloedziekte, maar ik werd juist heel goed in de gaten gehouden door mijn gids. Ik vind het dus ook niet terecht om hem in negatief daglicht te zetten. Er werd ook nauwkeurig in de gaten gehouden hoeveel we per dag aten en dronken omdat het verlies van eetlust ook een teken is van hoogteziekte. En je moet veel drinken om minder klachten te krijgen. Hier werd echt heel actief op gelet. Ik zie nu wel dat mijn video echt een enorm vertekend beeld geeft en ik heb al bijna spijt dat ik het hier heb geplaatst, omdat ik het niet eerlijk vind tegenover de juist zo fijne crew.
Besef wel: ik val flauw als we er al bijna zijn. We hebben toen ongeveer 45 minuten gezeten op die hoogte tot ik in ieder geval genoeg energie had om het laatste stukje nog door te zetten.
Ik heb mensen in veel ernstigere staat als ik naar beneden zien komen.
En de dragers die jullie zien op mijn video, zijn niet 'onze' dragers. Dit zijn shots van wat we onderweg zijn tegen gekomen. De berg zit vol met mensen en dragers. Onze eigen dragers zagen we pas weer bij aankomst van een volgend kamp want ze waren zo snel dat ze een heel stuk voor ons uit waren steeds.