IJsland 2016

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:10

Sowieso is er wel een hoop te doen over het Noorderlicht. Ik weet ook niet of het wijs is om zo'n toer te doen of zelf een stukje te rijden en te hopen dat je iets ziet.

Wij gaan in oktober, dus volgens de adviezen heb je er dan mogelijk kans op. En wij wilden ook niet in topje winter... ben benieuwd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:13

Caesar schreef:
Ik weet ook niet of het wijs is om zo'n toer te doen of zelf een stukje te rijden en te hopen dat je iets ziet.

Zo'n tour lijkt me niet veel toevoegen, via internet kan je zelf de kaarten een beetje in de gaten houden waar je de beste kansen hebt om wat te zien.

Bovendien zit je altijd met een groep mensen wat vervelend kan zijn als jij er genoeg van hebt en naar bed wilt terwijl de rest nog 5 uur lang dezelfde foto's over en over wil maken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:46

Helaas hadden we maar een half uur om de geisers te bekijken, das echt veelenveel tekort! Zit er maar 1 ding op: een andere ker terug komen. Nu was ik dat toch al van plan. Haha.

Wel een heel mooie foto kunnen maken van Strokur (vind ik dan) en 2 filmpjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:34

fohadie schreef:
Ik snap Kugger wel. Als ik in een land zal wonen zal ik er ook anders tegenaan kijken. Ikdenk dat een inwoner van het land beter weet wat er speelt dan een toerist. Ik ga zelf ook weinig naar Amsterdam ookal woon ik er vlakbij omdat ik de toeristme nietfijn vind. (Zachtjes uitgedrukt.)

Vandaag heerlijk warm in een boerderij geslapen met uitzicht op een berg die foetsie was vanwege dikke mist. Arme mensen in een tent, wat zullen die het koud hebben gehad!

Vandaag naar de geisers, hoop dat ze net zo gaaf zijn als ik in mijn gedachten heb! Gister Gulfoss gezien incl. Regenboog!

Dankje ;)
Aan degenen die het niet begrijpen; toerisme neemt hier jaarlijks waanzinnig toe, ik geloof dit jaar 40% tov vorig. In het korte hoogseizoen al bijna anderhalf miljoen, in een land met 360.000 inwoners, en een infrastructuur die daar bepaald niet op is ingesteld (google "ferðamannakúkur").
De consequenties daarvan zijn enorm. De binnenstad van Reykjavik is onherkenbaar (Google "lundabúð"). Natuurlijke attracties worden vernield.
Maar ook ernstiger, er vallen nogal wat doden onder mensen die de waarschuwingsbodjes niet lezen/geloven.

IJsland is een prachtig land, en we krijgen vaak reizigers op bezoek, en het is heel leuk die alles te laten zien.
Maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn (of zo je wil Noorderlicht).

Maar en echte toerist is daar misschien niet in geïnteresseerd , zo'n pretbederver. En als er niks meer aan is op dat platgetrapte eilandje, ik hoor dat Finland in de mode aan het komen is...

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:14

Daar kan ik goed inkomen, Kuggur :j

De groeicijfers zijn énorm!! Het is jammer dat er touristen zijn die zaken kapot moeten maken en zich niet willen aanpassen aan de regels. Er zijn er vast ook een boel die er wél rekening mee houden..

goed om te weten dat we nu allemaal gauw finland moeten boeken :P!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:25

@Kuggur, maar wat je noemt is allemaal heel begrijpelijk en ook logisch dat je er dan wat afwijzend in staat. Maar het is zo zonde als je dat negatieve meeneemt in zo'n topic als dit. Waar iedereen volgens mij, juist enorm positief naar het land kijkt en de mooie dingen van het land willen zien.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:43

Kugger dat stukje van: Maar ook ernstiger, er vallen nogal wat doden onder mensen die de waarschuwingsbodjes niet lezen/geloven.

Ik sprak iemand die zei, je hebt nogal lef om in de winter hier te komen en het volledige eiland rond te rijden. De mensen die hier verongelukken zijn allemaal toeristen.
Ik was toen op de helft van de reis :') Ik snapte zijn bezorgdheid ook heel goed, heb inderdaad 1 dag en 2 nachten doodsangsten uit gezeten maar het was het allemaal meer dan waard.

Mensen die meteen praten van dat doe ik wel even, wens ik veel succes :P
Vooral wegen waar je met een normale auto niet op mag en toch doen, tja ik heb daar geen medelijden mee. Er staan duidelijk borden dat de hulpverleners dan ook niet snel zullen komen..

Het land verder is super mooi! Hebben jullie ook schaap en haai gegeten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:14

Ik snap dat prima hoor Kuggur, maar altijd alleen maar op een negatieve manier reageren (vaak nog met random oneliners die weinig toevoegen) en vervolgens reacties van anderen 'gemiep' noemen of gewoon laatdunkend tegen mensen doen - dát is waar mensen over vallen.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 15:53

gribaldi schreef:

En hier wil ik me als bioloog dan maar in de discussie melden.
Haai eten vind ik not done. Groenlandhaaien zijn inmens zeldzaam en worden door de lokale bevolking eigenlijk nauwelijks nog gegeten.
De meeste sneuvelen voor het toerisme omdat mensen het zo graag willen proeven. Begrijpelijk, maar er zijn genoeg andere dingen te proberen die waarschijnlijk nog lekkerder zijn ook haha.
Dus liever geen haai (of walvis!) eten als je in IJsland bent *\o/*

Schapen zijn er genoeg, daar maak ik me geen zorgen over :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:31

Ik wilde het niet als discussie opmerken hoor het haai eten :P

Maar er is een haaien museum en als je daar heen gaat krijg dan een klein stukje met roggebrood te proeven. Ze doen dit nog steeds en vinden het zonde om de haai weg te gooien.
Dus waarom niet laten rotten, ophangen en opeten? Tijdens hun feestweek is dit een delicatesse evenals het schaap.

En geloof mij je gaat echt geen groot stuk haai eten, de smaak is niet heel erg lekker :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:40

NoeskaMoos schreef:
gribaldi schreef:

En hier wil ik me als bioloog dan maar in de discussie melden.
Haai eten vind ik not done. Groenlandhaaien zijn inmens zeldzaam en worden door de lokale bevolking eigenlijk nauwelijks nog gegeten.
De meeste sneuvelen voor het toerisme omdat mensen het zo graag willen proeven. Begrijpelijk, maar er zijn genoeg andere dingen te proberen die waarschijnlijk nog lekkerder zijn ook haha.
Dus liever geen haai (of walvis!) eten als je in IJsland bent *\o/*

Schapen zijn er genoeg, daar maak ik me geen zorgen over :')

Ik denk dat men maar aan de toeristen moet beginnen Y)(^) }>

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 16:49

Ja chinezen zat joh :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:59

Bedankt voor de uitleg Kuggur! Ik kan er zeker wel inkomen hoor (als ik bijv. het verschil zag bij Gulfoss met 6 jaar terug of vorig jaar... Totaal onherkenbaar), maar vind de manier waarop je soms dingen uit wat jammer. Komt over op zo'n toontje van "rot op, ik woon hier, blijf weg". En toerisme brengt een land natuurlijk niet alleen maar negativiteit :).

Haha ja San, maar die heb ik al gezien. Sneeuw niet, alleen een klein beetje op het vliegveld bij de overstap :').

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:25

Haai/walvis eten slaat inderdaad eigenlijk nergens op.. :n

M'n vriend heeft zelfs Puffin gegeten :oo (hij was met vrienden op vakantie)
Gewoon onnodig

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 01:29

Puffins hebben ze genoeg, daar had ik geen last van. Haai hebben wij eigenlijk nergens gezien, behalve ergens in een diepvries, maar niet op een kaart. En walvis in IJsland eigenlijk ook niet, wel in Noorwegen. En dan heb ik een lief dat het toch wil uitproberen :roll:. Had-ie spijt van. Het smaakt ongeveer naar stoofvlees, en ik had de allerlekkerste gravlax ooit :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 01:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:52

Irene2 schreef:
Haai/walvis eten slaat inderdaad eigenlijk nergens op.. :n

M'n vriend heeft zelfs Puffin gegeten :oo (hij was met vrienden op vakantie)
Gewoon onnodig

Puffin heb ik ook gegeten in een restaurant daar, ik zie niet in waarom dat "onnodig" is.
Die beesten hebben een beter leven gehad dan menig kippetje in Nederland.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:30

Ik zeg toch ook niets over wat voor leven ze hebben gehad?

Het gaat erom dat het verkocht wordt als lokaal voedsel, wat het eigenlijk niet is.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:57

Wereldwijd zijn er niet zo veel puffins eigenlijk, ze komen op slechts enkele landen aan land elk jaar.
En de meeste kolonies krimpen.

Het kan lokaal lijken of er heel veel zijn omdat ze in kolonies wonen, maar op een grotere schaal is dat dus eigenlijk niet zo.

Zeekoet (guillemot, ook vaak blackbird genoemd) schijnt wel lokaal te zijn, en die is niet bedreigd voor zover ik weet.
Maar die heb ik dan weer nergens op de kaart zien staan :+

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 11:11

Het rapen van eieren en vangen van vogels op de kliffen was vroeger zeker een lokaal gebruik. Maar bijvoorbeeld in Latrabjarg is er een limiet op gezet. Met de papegaaiduiker gaat het inderdaad heel slecht. Zoals met vele andere zeevogels...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 21:58

Iemand trouwens tips voor overnachtingen in Ijsland?
Ik las dat airbnb wel eens aan banden gelegd kan worden daar...

Waarschijnlijk gan we van 8-20 mei 2017 :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:17

Ik ga er maar eens heel goed over nadenken of ik volgend naar in oktober naar IJsland wil. :=

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:18

Machie schreef:

Ik kan wel even opzoeken waar wij hebben gelogeerd marleen!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 22:35

Ik ga naar the old bicycle shop. Na september kan ik aangeven hoe het was

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 06:18

Irene2 schreef:
Machie schreef:

Ik kan wel even opzoeken waar wij hebben gelogeerd marleen!

Dat zou super zijn :)