Na 12 jaar dromen over emigreren naar Spanje volgtopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:14

Gelukkig dat je niet helemaal vastvroor, dat had wel wat minder geweest.
En dat ijzer :wow: jeetje. Kan me goed voorstellen dat als het ijzer er al zo uitziet, dat ze niet vrolijk worden van blote voetjes...

Renee1991

Re: Na 12 jaar dromen over emigreren naar Spanje volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:23

Zo hé! Van dat ijzer kijk ik ook wel even m'n ogen uit! :wow:
Kunnen ze niet iets van hoefschoenen o.i.d. aan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:23

Oei je kachel, dat is een best blok hout geweest dan als het zo n gat geeft. :oo geen schade verder daardoor opgelopen behalve de ruit?

Blote voeten zal geen optie zijn als ijzers er na 9 weken zo uitzien. Dan heb je paarden zonder hoeven %) . Dan zou je bijna vaker nog andere ijzers eronder laten zetten.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:31

Tjee Leo, dan hebben die voetjes echt wat te lijden
Maar goed dat ze ijzers hebben

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:51

karuna schreef:
Blote voeten zal geen optie zijn als ijzers er na 9 weken zo uitzien. Dan heb je paarden zonder hoeven %) . Dan zou je bijna vaker nog andere ijzers eronder laten zetten.

Enorme slijtage inderdaad.
Maar... ik ben jaren geleden op een ranch geweest in de VS, midden in de woestijn, alleen maar rotsgrond. De paarden die daar niet gereden werden, stonden niet op ijzers.
Maar ook door de eigenaar van de ranch werd wel aangegeven dat de omstandigheden daar zo extreem waren, dat paarden die daar niet geboren waren, het meestal sowieso al niet lang volhielden :n
Wat ik ermee wil zeggen is dat het wellicht zal kunnen daar, maar niet met de paarden van TS, die dat niet gewend zijn.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:56

ankep ja ik heb er een nageknutseld hahaha.

Renee1991 hoefschoenen kan wel maar niet 24/7. Ze zouden dan in stal wel afkunnen maar de rest van de tijd niet. Dat is ook niet al te best voor de hoeven. Ik ken wel mensen hier die een steenvrije zachte weide hebben en met rijden gebruik maken van hoefschoenen. Maar een steenvrije weide.... De mijne bestaat vooral uit steen ;).

Karuna, in nederland kan je widia puntjes zetten als je veel over het asfalt rijd, het probleem is, dat helpt enkel op 1 punt en heeft in mijn geval dus geen zin. De ijzers slijten gewoon overal af en zoals je ziet, echt hard!

Wendy, ik heb zelf in spanje niks anders gezien en ik was er van overtuigd dat het kon! Deze paarden zijn daar ook niet allemaal geboren! Empaier heeft echt goede voeten, maar de combinatie van veel vocht en dus zachte hoeven, met de enorme hoeveelheid stenen en rotsen is gewoon niet te doen helaas. Ik had het graag anders gezien! Wellicht als je het een paar jaar tijd geeft gewoon in mijn wei van 2 hectare, maar dan moet je niet ook nog willen rijden.
Daarbij moet ik wel toegeven, de paarden in spanje hebben allemaal een vrij korte pas. Iets wat ik natuurlijk niet wil aangezien ik ook nog dressuur rijd.

Maar eerlijk, als je ziet hoe dat ijzer er uit ziet na slechts 9 weken... De hoef moet wel echt van goede huize komen wil die deze slijtage tegen kunnen gaan.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 20:18

Jeetje Leonie, dat ijzer :oo Hier de paardjes ook gewoon op blote voetjes en tot mijn verbazing gaat dat prima, ondanks de rotsachtige grond en de vele stenen.

Wat een lieverdje is Jethro <3

En fijn ook dat je zo goed bent opgenomen in de familie van je vriend, toppie :D

Vriest het nu nog steeds? Hier ´snachts nog wel, steenkoud, brrr...

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 23:55

Ja de familie is echt heel leuk!

Aankomend weekend heb ik de hond en de paarden ondergebracht en ga ik een weekend bij hem doorbrengen De hond kan de hele dag spelen met de kinderen en de paarden kunnen 3 dagen gras eten tot ze er bij neervallen dus ik geloof niet dat iemand klaagt :Y) .

Jethro gaat gewoon mee uit logeren :o
Hoewel ik toch twijfel of ik geen kat in de zak heb gekocht:
Afbeelding

En weer een lekkere wandeling gemaakt met mijn vriend dit weekend:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Door de weeks ben ik bezig met bomen die al zijn omgelegd op te ruimen. Ik hoop eind van deze/ begin volgende week een after foto te kunnen plaatsen, maar het is wat werk hoor!

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:40

Haha, kat in zak. Heel herkenbaar. Mijn kat ligt op/in elke tas die ze kan vinden. Ook als daarnaast een heerlijk zacht kussen ligt. Ze gaat gewoon op de harde, ritserige tas liggen. Ik snap het niet helemaal...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:17

Komt ook al een eeuwigheid geen treintje meer voorbij op die spoorlijn precies... :')
Veel plezier het aankomende weekend ! :j Enne...hou die kleine Jethro maar goed in de gaten ;)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 14-01-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:26

Mooie foto's weer, wat woon je daar toch lekker, qua omgeving en huisdieren. Leuk dat je een weekendje weg gaat met vriendlief en de dieren goed verzorgd op een vertrouwd adres kunt brengen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:35

Prachtige foto's van je wandeling zeg.
En inderdaad fijn dat je je dieren op een vertrouwd adres kan achterlaten als je eens weg wil/moet

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:09

Wat een leuk topic, ik volg. Over een paar jaar hoop ik ook in Frankrijk te gaan wonen. We zijn nu bezig met de verbouwing van ons franse huis, helaas afhankelijk van vakanties. Goed dat je zoveel contact hebt met de plaatselijke bevolking. Paard rijden ziet er erg leuk uit daar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:12

Wat een mooie foto's weer van de wandeling :) Het blijft een mooie plek waar je nu zit zeg!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 22:03

Het weekendje weg zit er alweer op maar het was heeerlijk! Echt even een weekendje vrij van alles.

Zaterdag de hele dag wezen shoppen (nou ja vooral veel neuzen :P), in de middag sushi, in de avond uit eten in een super restaurant.
Vandaag lekker uitgeslapen (geen paarden te voeren :P), en daarna in een prachtig park gewandeld. Echt enorme perfectie, een beetje een efteling gevoel kreeg ik er van!

Twee foto's van het park:

Afbeelding

Afbeelding

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:07

Heeft idd wel wat weg van de Efteling dat poortje...lekker hoor even er helemaal
uit en even niets moeten.....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:19

Heerlijk, klinkt goed en ziet er ook goed uit :D

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:12

Leuk zeg! Moet lekker geweest zijn, even een paar dagen niks moeten ^^

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:12

Nou ik had foto's beloofd van wat werk dus bij deze. Het gaat niet zo hard als ik dacht, onder die ene boom ligt weer een andere en onder die ene tak ligt nog een half bos :') . 2 plekken zijn nu helemaal schoon en op 2 plekken ben ik nog aan het werk. En dat klinkt makkelijker dan het is.

Deze foto herinneren jullie je misschien nog:
Afbeelding

Ik heb heel veel takken weggehaald en verbrand in een eerste golf.Je krijgt dan een beetje dit effect:
Afbeelding

En zo kon ik een klein beetje lopen. Er moest nog een heel stuk gemaaid worden ook. Bramen genoeg. Ik ben vergeten de put die ik gevonden heb en het voorheen draaide stuk van de molen op de foto te zetten. Dat zal ik morgen nog even doen.

Nu het maaien gebeurd was kon ik met een kettingzaag mezelf een weg gaan banen door alle omgevallen bomen. Ik heb vandaag pas weer foto's gemaakt dus het ziet er al een stuk beter uit, maar deze boom werd vandaag onder andere aangevallen:
Afbeelding
Het begin is gemaakt.

Soms maak je wel eens een inschattingsfoutje:
Afbeelding
je ziet het niet heel goed, maar mijn zaag hangt vast, in de boom :')

Dan moet je dus met een hakbijl je zaag er uit hakken.... ( en zorgen dat je je zaag niet raakt)
Afbeelding

En dan moet je je zaag slijpen!
Afbeelding
24 kleine zaagjes die je met de hand moet slijpen. Het vergt wat techniek, oefening en eelt op je handen :+

Als je dan zo een boom in stukken heb gezaagd krijg je zulke blokken:
Afbeelding
En die moeten dan gekliefd worden. Dat is an sich wel leuk werk, maar heel zwaar en zeker niet geschikt om een hele dag te doen (met de kettingzaag spelen voor mij ook niet hoor, dat houd ik niet vol)

De minder dikke bomen zaag ik in stukken van ongeveer een meter en die verzamel ik:
Afbeelding
Zo kan ik ze straks allemaal in 3 blokken zagen.

De takken die nog wel de moeite zijn om als aanmaak houd te gaan dienen moeten ontdaan worden van alle zijtakken. Deze laat ik intact, als ze droog zijn breken ze heel makkelijk en dat scheelt mij knippen/zagen.
Deze stapel moet ik nog uitzoeken:
Afbeelding

Vanalles door elkaar op een berg zodat het in ieder geval uit de weg was:
Afbeelding

En zo ligt het er nu bij. Het achterste stuk is helemaal schoon, en het voorste zit nog wel wat werk in... Sommige bomen liggen echt heel onhandig.
Afbeelding
En ik wil geen risico lopen met mijn zaag en mezelf.

Zodoende, is het wat werk om het weg te werken. Daarnaast heb ik de zorg voor de paarden, de hond en is het vroeg donker. Het gaat dus allemaal niet zo hard. Maar langzaam vooruit, is ook vooruit toch :D

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:15

Tjee Leo wat een werk, phoe phoe, je doet het toch maar even zeg.... Als een echte houthakker hahaha

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:24

Wow, hard gewerkt al hoor! Ziet er al een stuk netter uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:29

Zo echt een plattelands chick al! , netjes hoor!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:31

Wauw wat een werk is dat maar het ruimt wel op.....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:52

Dat schiet al lekker op en je hebt weer fijn stookhout erbij zo. Alleen ene vastzittende kettingzaag is niet helemaal ongevaarlijk :oo en zonde van het werk extra ook nog. Gevalletje stonk zakt in elkaar bij het doorzagen?

Laat je wel een paar bomen staan aan de waterrand? En een put klinkt heel interessant, nog geschikt voor water en is het rest draaiende deel nog herstelbaar? Zou een interessante voor stroomopwekking misschien zijn ooit.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 20:07

Nee Karuna dat kan geen kwaad. Het is alleen gevaarlijk voor je zaag! Je blad en/of je ketting kan scheef gebogen worden en dan ben je uitgezaagd. Maar door de druk van de boom stopt de zaag direct.
Idd een boom die net ff inzakt. Daar hou ik wel rekening mee, maar soms gaat het net ff anders dan verwacht. Gelukkig was deze bijna door en koste het me weinig tijd om hem los te hakken. Soms moet je echt de halve boom nog... Of moet je echt ergens anders de hele stam door hakken omdat je niet kan hakken waar je stond te zagen.... Das pas veel werk!

Ja de hele rand blijft verder staan.

De put heeft een pomp en werd vroeger gebruikt, maar nu niet meer. Geen idee waarom niet.
Totaal geen idee van of dat nog hersteld of gebruikt kan worden. IIg stroomt er nu niet echt meer water langs.