Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anoukwendy

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:03

ohh ik wil ook skien!!
waar zit je moeder in zweden? en van waar naar waar vlieg je? dat vliegen is goed te doen hoor :) ik ben net weer een kleine week terug vanuit nl maar ben toch wel weer blij dat ik weer thuis ben :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 10:50

Munkfors(?) staat het huis.
We vliegen van Schiphol naar Oslo. Daar staat hun auto, 2 uur rijden en dan zijn we er.
Vliegen lijkt me dood eng :x

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:11

Oowjaa daar heb ik idd wel eens van gehoord, is hier nog geen 150 km vandaan geloof ik, grappig haha
Dat vliegen stelt echt niks voor hoor, voor je het weet ben je er al :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:23

.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 02-01-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:26

Munkfors, daar waar bijna meer Nederlanders dan Zweden wonen...
Maak je niet te druk om dat vliegen, het is zo'n klein stukje. Komt echt wel goed.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 15:36

gabyfedde schreef:
Maak je niet te druk om dat vliegen, het is zo'n klein stukje. Komt echt wel goed.

Hoef je iig geen Zweeds te kunnen, dat kan soms een voordeel zijn =P

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 17:24

Fangio schreef:
gabyfedde schreef:

Absoluut :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:41

Fangio schreef:
gabyfedde schreef:

Ik spreek al behoorlijk Zweeds :o
Ikea, Volvo en knekkerbröd :D

Het huis taat aan een doodlopende straat aan de rand van het bos, volgens mij geen Nederlandse buren. Is ook best afgelegen geloof ik

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:55

kirri schreef:
ik was in Sälen http://en.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4len

super plek om te zijn, veel sneeuw!

Ja baalde wel dat ik weer naar NL moest

Overigens bij de Noorse grens stopte we in de middle of nowhere en natuurlijk zitten daar Nederlanders "Dutch Mountain" haha

Dan ben je niet ver van ons geweest! Wij zitten net naast Vansbro... :)

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 01:50

Sälen is ook wel redelijk groot toch? We waren vorig jaar aan het dubben tussen Sälen en Trysil, maar zijn uiteindelijk voor Trysil gegaan zodat we Noorwegen ook van ons lijstje konden strepen. Was ook een erg mooi gebied.

Veel plezier no-no :) Komt allemaal goed!

Druk met voorbereidingen gabbyfedde?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:59

Heel druk :) Maar komt goed

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:20

Hallo allemaal hier

Ik wil mezelf hier even voorstellen, ik ben Evi, een Belgische vrouw van 36 jaar, getrouwd met (mijn) hoefsmid en mama van 2 jongens die bijna 6 jaar en bijna 3 jaar zijn. We hebben natuurlijk ook paarden, mijn man zijn bwp en mijn haffie. En dan nog een kleine pony voor de kids.

Om onverklaarbare reden voelen wij een aantrekkingskracht voor Scandinavië en dan meer bepaald Zweden. We hebben ook besloten om deze zomer naar Zweden te reizen. Maar we willen mogelijks meer... nl emigreren.
Waarom? Voor de natuur, voor de rust die we daar hopen te vinden. Voor onze kinderen die zuivere lucht kunnen inademen.

Ik zag dat hier al enkele imigranten zitten. Mét paarden. En daarom mijn vraag: hoe lang wonen jullie al in Zweden, in welke regio? En waarom die bepaalde regio? Hoe is de evt verhuizing verlopen voor de paarden? En welke job doen jullie daar?
Hebben jullie er een idee van of mijn man er als hoefsmid nog makkelijk aan werk komt? Ik ben zelf verpleegkundige, is er werk in de zorg? En redden we het ginds met goed Engels (in het begin) of moeten we echt al een grondig mondje Zweeds spreken, willen we aanvaard worden en een job vinden?

Zo, al veel vragen... ben benieuwd naar jullie ervaringen! :-)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:28

In Gällivare (Lapland) waar ik volgende maand naartoe verhuis komt het ziekenhuis 20(!) verpleegkundigen tekort. Ik ga er zelf werken als tandartsassistente.

Vaak is kennis van de taal wel een voorwaarde, maar in mijn geval waren ze zo wanhopig dat de taalcursus door de werkgever (overheid) verzorgd wordt.

Qua paarden heb ik (nog) geen ervaring. Het wordt voor mij echt een nieuwe start. Ik hoop wel weer te gaan rijden daar.

Zijn jullie al eerder in Zweden geweest? Misschien standaard advies, maar bezoek het land en de gebieden die je interesseren in meerdere seizoenen. De zomers in Zweden zijn mooi, maar er zijn meer seizoenen....

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:35

Ik woon sinds september vorig jaar in zweden en het bevalt me super!! Ga nooit meer terug!

Het ligt er natuurlijk aan waar je zit maar als hoefsmid en in de zorg is er zeker werk! Ik ben van mening dat als je in een land 'te gast' bent als emigrant je de taal gewoon moet leren spreken. De meeste spreken engels maar ze waarderen het heel erg als je zweeds spreekt. Vooral kinderen pikken het goed op :)
Wij wonen in jönköpings lan en dan sävsjö kommun, in rörvik. Het is een klein dorpje en wij wonen er zo'n 1,5 km vanaf lekker in het bos.
Ik heb 2 paarden vanuit nederland meegenomen en eentje hier gekocht. Wij hebben ze laten vervoeren met potijk, de paarden kenden elkaar nog niet, heb de 2e 5 dagen voordat we verhuisde gekocht en ze hebben 1 keer aan elkaar gesnuffeld. Ze kwamen de vrachtwagen uit, snuffelde wat aan elkaar en keken wat rond en het leek alsof ze hier altijd al geweest zijn, heb ze ook gelijk samen in het land gedaan.
Echter is het voor faros iets moeilijker geweest als dat het leek. Ik heb hem op woensdag gekocht, toen is ie dus al van stal verhuisd, zaterdag is ie naar mn andere paard verhuisd zodat ze op een adres stonden. Maandag zijn ze opgehaald door potijk, daar hebben ze een nachtje gestaan, dinsdag zijn ze naar malmö gegaan waar ze een nachtje hebben gestaan en woensdag zijn ze hier gekomen. Faros is dus in een week tijd 5x verhuisd en dat was moeilijk voor hem. Hij wist niet waar die thuis hoorde en rende rond in zn stal, dit heeft een half jaar geduurd en nu gaat het eigenlijk super. We hebben dino nu een jaar en sinds dat we hem hadden gekocht ging het stukje bij beetje beter :)
Ik ga naar school en mn moeder heeft een eigen bedrijfje en wordt wel eens gebeld of ze wil komen werken, een vaste baan heeft ze helaas nog niet.

Oowjaa en als je een persoonsnummer wilt hebben moet je werk hebben en om werk te hebben heb je een persoonsnummer nodig, dat kan vrij makkelijk gaan maar bij sommige duurt het een hele tijd. Ik had hem in 2 dagen en mama binnen 2 weken :)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt? :)
Waar willen jullie heen op vakantie/emigreren?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:40

Persoonsnummer is een goed punt inderdaad. Als je werk hebt kan je hem heel snel hebben (hoop het ook zo snel te hebben Anouk, dan kan ik tenminste internet aanvragen en een auto kopen daar), maar zonder baan en zonder een flink kapitaal op je bankrekening (je moet jezelf een x periode kunnen onderhouden, ik geloof minimaal 1 jaar) is het ontzettend moeilijk. Daarnaast verschilt het ook nog per medewerker van het kantoor (Skatteverket) hoe snel je het hebt, als ze alle vinkjes in de aanvraag goed zetten... Zonder persoonsnummer kan je eigelijk niets.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:23

Maar als je een persoonsnummer hebt kan je geloof ik pas na 6 maanden een abbo afsluiten, wij mochten niet meteen een abbo. Maar mama had haar persoonsnummer aangevraagd vanaf een paar maanden eerder dus kon al vrij snel. Wij wonen hier dan sinds september en ze hadden hem aangevraagd voor die juni daarvoor geloof ik. Maar dat zou je even moeten navragen..
Neem je geen nederlandse auto mee? Invoeren kost niet zoveel.
Je moet of werk hebben idd of minimaal 20.000 of 25.000 euro zelfs hebben zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 00:42

Gabyfedde, ze komen zeker geen laboranten tekort? :') *niet dat mijn afstudeerrichting daarvoor klopt haha* Zou hier bijna nog iets in de zorg gaan doen om makkelijk die kant op te gaan. Maar laat dat nu net echt niks voor mij zijn..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:32

Ik heb ook in Jönköping gezeten en daar hebben ze iig ook gebrek aan verpleegkundigen. Hoefsmeden heb ik van horen zeggen dat ook redelijk goed aan een baan geraken, maar iets meer afhankelijk van de regio. Voor verpleegkundige is de taal spreken iig verplicht. Dat hoeft echt nog niet perfect te zijn, maar de basis moet er zijn en je moet willen verder leren. Alleen met Engels kom je er niet, al spreekt bijna iedereen echt wel heel goed Engels en kun je zo iets in het Engels vragen als je het even niet meer weet.

Ik zou ook zeggen, reis vooral eerst veel rond zodat je weet welke regio's je aanspreken en welke niet. Zo vind ik persoonlijk alles veel zuidelijker dan Jönköping maar niks. Ook Värmland trekt me niet zo, omdat daar al zoveel Nederlanders wonen. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, misschien vinden jullie het wel fijn om af en toe nog eens Nederlanders tegen te komen.

Mocht je het leuk vinden, eind januari zijn het de scandinavische dagen en begin februari de emigratiebeurs. Hier staan ook allemaal veel gemeentes en bedrijven, waar je veel informatie kan krijgen over het hele proces. Hier heb ik voor ik ging veel aan gehad =)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:09

Die beursen enzo zijn inderdaad goed om heen te gaan! Placement staat er ook, die kunnen je een hoop info geven.
Ze omschrijven zweden alleen als heel gesloten en afstandelijk maar die zweden moeten wij nog tegen komen. Zal vast per gebied verschillen maar wij hebben tot nu toe alleen maar hele open en vriendelijke mensen ontmoet :)

Hier in de buurt zitten bijna geen nederlanders. Wonen 2 gezinnen in de buurt waarvan ik het weet. Hun dochter zit met wiskunde bij mij in de klas maar hun wonen hier al 11 jaar dus redelijk zweeds al zegmaar. Ik heb verder niet echt contact met ze. Af en toe kom ik die andere jongen in de bus tegen en dan praten we wat. Af en toe wel lekker om weer ff je eigen taal te kunnen spreken na een dag school :P

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:08

anoukwendy schreef:
Ik woon sinds september vorig jaar in zweden en het bevalt me super!! Ga nooit meer terug!

Het ligt er natuurlijk aan waar je zit maar als hoefsmid en in de zorg is er zeker werk! Ik ben van mening dat als je in een land 'te gast' bent als emigrant je de taal gewoon moet leren spreken. De meeste spreken engels maar ze waarderen het heel erg als je zweeds spreekt. Vooral kinderen pikken het goed op :)
Wij wonen in jönköpings lan en dan sävsjö kommun, in rörvik. Het is een klein dorpje en wij wonen er zo'n 1,5 km vanaf lekker in het bos.
Ik heb 2 paarden vanuit nederland meegenomen en eentje hier gekocht. Wij hebben ze laten vervoeren met potijk, de paarden kenden elkaar nog niet, heb de 2e 5 dagen voordat we verhuisde gekocht en ze hebben 1 keer aan elkaar gesnuffeld. Ze kwamen de vrachtwagen uit, snuffelde wat aan elkaar en keken wat rond en het leek alsof ze hier altijd al geweest zijn, heb ze ook gelijk samen in het land gedaan.
Echter is het voor faros iets moeilijker geweest als dat het leek. Ik heb hem op woensdag gekocht, toen is ie dus al van stal verhuisd, zaterdag is ie naar mn andere paard verhuisd zodat ze op een adres stonden. Maandag zijn ze opgehaald door potijk, daar hebben ze een nachtje gestaan, dinsdag zijn ze naar malmö gegaan waar ze een nachtje hebben gestaan en woensdag zijn ze hier gekomen. Faros is dus in een week tijd 5x verhuisd en dat was moeilijk voor hem. Hij wist niet waar die thuis hoorde en rende rond in zn stal, dit heeft een half jaar geduurd en nu gaat het eigenlijk super. We hebben dino nu een jaar en sinds dat we hem hadden gekocht ging het stukje bij beetje beter :)
Ik ga naar school en mn moeder heeft een eigen bedrijfje en wordt wel eens gebeld of ze wil komen werken, een vaste baan heeft ze helaas nog niet.

Oowjaa en als je een persoonsnummer wilt hebben moet je werk hebben en om werk te hebben heb je een persoonsnummer nodig, dat kan vrij makkelijk gaan maar bij sommige duurt het een hele tijd. Ik had hem in 2 dagen en mama binnen 2 weken :)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt? :)
Waar willen jullie heen op vakantie/emigreren?

ik wacht al 3 maanden jeetje :oo en dan heb ik nog een zweedse man die voor me vouched, ik heb een huis spreek redelijk zweeds maar dat stomme nummer dat komt maar niet

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:15

Ja, dat persoonsnummer moet je ook maar net geluk mee hebben dat de juiste je aanvraag beetpakt volgens mij. Al zo vaak gehoord. Sommigen hebben em binnen een week en anderen wachten maanden =S

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:39

Hallo Eefken: wij wonen hier nu ruim 5,5 jaar en onze dochters zijn resp.3,5 jaar en een half jaar geleden hierheen gekomen. Ook hebben we 3 paarden meegenomen uit Nederland. Je kunt mij altijd een pb sturen als ik je ergens mee helpen kan!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:55

@Anouk: mijn Nederlandse auto (Volvo, dat dan weer wel) gaat het in Lapland niet redden zonder motorverwarming etc.
Komt wel goed met abonnementen afsluiten en heb gelukkig volop hulp daar :)

@Idinn: geen idee of ze ook laboranten zoeken.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:10

Kirri, ga eens naar een skatteverket in een andere stad, kan schelen. Iemand vertelde dat ze hem bij de ene na een half jaar nog niet hadden en die ander gaf hem na een paar weken al.

Ah okee, nee in lapland heb je dat idd zeker wel nodig! Jij had hier toch een zweedse vriend of ben ik nu in de war?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:12

Skatteverket is idd in elke stad anders en het verschilt ook nog per medewerker.

Ik had idd een relatie met een Nederlander woonachig in Zuid-Zweden, maar dat is over :(
Dus ik ga helemaal alleen naar Lapland :)