Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:43

Ik wil graag ook Jazzit bedanken voor het nemen van de stap om haar verhaal te doen, het is vast niet makkelijk maar hierdoor heb je meer leed weten te voorkomen. Ikzelf had het als een optie om in de verre toekomst een keer te gaan doen, en hoewel ik deze reis zeker niet in mijn eentje zou hebben durven ondernemen is het nu wel duidelijk dat het geen bescherming biedt als je met meerdere mensen gaat.

Ik heb zelf geen kennis van de Tunesische cultuur - ik vind het fijn dat Zitouna ons in ieder geval op dat punt wat meer helderheid geeft. Met de Islam (te onderscheiden van de locale cultuur) heeft het in ieder geval niets te maken. Ik heb meerdere islamitische collega's, varierend van strikt gelovig via wel meedoen aan de ramadan maar verder niks tot gezellig wijn drinkend, maar ik ben nooit anders dan correct door hen bejegend geweest.

SvanDijk - fijn dat je bent nagegaan of Bedouin op dit moment hulp wenst te hebben.

@Erikur - een alcoholist help je niet met een gesprek van z'n problemen af; ik denk dat het probleem juist is dat Bedouin denkt dat ze hem kan helpen terwijl ze dat niet kan.
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 05-08-12 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:43

Zo, ik heb me even in een vogelvlucht door de 17 paginas heengeholpen..
Ik vind het knap zoals Bedouin reageert, al is het niet veel. Maar ik denk dat als het over mij ging, ik ook niet veel zou antwoorden.
Ze krijgt hoe dan ook de volle laag, wat ze ook zegt.
Misschien ook wel terecht.. TS zet het niet voor niets hier neer..

Ik ben een aantal jaren geleden op vakantie geweest in Tunesie en daar viel het mij ook op dat mannen opdringerig zijn en graag aan je zitten.. Voor ons ook de reden om NIET het complex te verlaten.. :+

Het is een eng verhaal van de TS en ik vind het knap hoe zij en haar 2 mede-vrijwilligers zijn 'ontsnapt'.
Ik ben blij dat TS haar verhaal hier doet, het is belangrijk om dit soort dingen te delen zodat minder mensen hiermee te maken krijgen.
Al met al heb ik het ook met Bedouin te doen..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:52

Wat ik niet begrijp is dat je als vrijwilliger moet betalen om slavenarbeid te verrichten, ook nog een bedrag wat 5x het weekloon van de man is. Dat er geen extra luxe bij zit begrijp ik best maar normaal eten en een keer een wasje draaien moet kunnen voor dat royale bedrag, dit lijkt dus op uitbuiting van jonge meiden.

Dat Bedouin hier niets van wist blijkt dus lariekoek aangezien ze door meerdere gasten en slaven hierop is aangesproken. Het enige wat ik dan kan bedenken is dat ze zeer onder de plak van haar man zit en er niets tegen durft te doen. Het holbewonersgedrag wat hij toont door zijn vrouw van haar paard te sleuren en te bespuwen zegt voor mij al genoeg.
Misschien wil ze weg maar kan ze niet, als hij vluchtende "vrijwilligers" al achtervolgd naar het vliegveld op een zeer agressieve manier, hoe zal hij dan reageren als zij haar biezen wil pakken.
Deze man heeft totaal geen respect voor het vrouwekijke soort en dat heeft niks met cultuur te maken, deze man leeft nog 100 jaar terug en aangezien Bedouin hiervan op de hoogte was is het schandalig dat ze jonge meisjes aan deze gevaarlijke man blootstelt. Waarom alleen meisjes, ziet hij jongens als concurentie? Als Bedouin onder de plak zit ishet erg triest, maar als ze hier bewust aan meewerkt dan moet alles uit de kast gehaald worden om dit te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:00

Ik heb het hele topic gelezen. Allereerst zou ik zelf dus al nooit geld betalen voor een werkvakantie. Geld ontvangen lijkt me zelfs redelijker.
De verhalen vind ik afschuwelijk en ik hoop dat er nooit meer gasten op deze ranch komen, tenminste, niet zolang die man van Bedouin daar rondloopt. Dit kan gewoon ECHT NIET.

Iig wel heel fijn dat er door dit topic veel mensen gewaarschuwd zijn nu.

mltex

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:27

Mag je daar zomaar een bedrijf opstarten in toerisme en zonder enige controle/keurmerk vakanties aanbieden? en vrijwilligers in huis halen? daar zullen toch ook dingen als contracten en arbeidsvoorwaarden bestaan?

Of kom je in een vogelvrij gebied waar dit soort gevaarlijke situaties kunnen ontstaan? Spelen met vuur met beginners om subtiel te blijven

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:28

Schandalig.. dat dat 'bedrijf' uberhoubt nog overeind staat

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:31

mltex schreef:
Mag je daar zomaar een bedrijf opstarten in toerisme en zonder enige controle/keurmerk vakanties aanbieden? en vrijwilligers in huis halen? daar zullen toch ook dingen als contracten en arbeidsvoorwaarden bestaan?

Of kom je in een vogelvrij gebied waar dit soort gevaarlijke situaties kunnen ontstaan? Spelen met vuur met beginners om subtiel te blijven

Ik lees in de OP iets over een 'internationaal verdrag voor vrijwilligers', waar kennelijk bepalingen over het rantsoen in staan. Ben zeer benieuwd hoe dat verdrag er dan precies uitziet, want Google kan me er niet echt mee verder helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:34

Als er een internationaal verdrag is, dan moet er ook een organisatie zijn waar je klachten kunt indienen en kunt waarschuwen.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:36

Met kin op de grond heb ik dit topic gelezen! Dit is te gek voor woorden!
Als gast kijk je uit naar een leuke, spannende vakantie waar je goed voor betaald en als vrijwilliger zoek je het avontuur op en wil je nieuwe dingen meemaken, maar dan niet op de manier waarop Bedouin haar man het ziet.

Het klinkt mij als een situatie die op een dag enorm gaat escaleren en waar je gasten/vrijwilligers niet aan bloot moet willen stellen.
Accepteer dat je partner niet geschikt is om dit werk te doen.

Ik heb zelf een toeristisch bedrijf en als ik alleen al het idee had dat mijn tuinman op welke manier dan ook avances zou maken op de gasten dan had hij een een enorm probleem.

En vrijwilligers geld laten betalen?! Ik zou dolgelukkig zijn als ik mensen voor een paar weekjes zou hebben die gratis mee willen helpen voor kost,inwoning en buitenritjes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:38

Dat kan alleen als het bedrijf er bij aangesloten is. Ook de lokale wetgeving zal een rol spelen en die zal lang niet zo beschermend zijn als de nederlandse vermoed ik.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:39

Zit hier met open mond te lezen!

En dat Bedouin dus al op de hoogte was van de uitspattingen van haar man naar aanleiding van het mailtje van Jazzit maakt het alleen nog maar erger imo!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:39

nobel1 schreef:
Met kin op de grond heb ik dit topic gelezen! Dit is te gek voor woorden!
Als gast kijk je uit naar een leuke, spannende vakantie waar je goed voor betaald en als vrijwilliger zoek je het avontuur op en wil je nieuwe dingen meemaken, maar dan niet op de manier waarop Bedouin haar man het ziet.

Het klinkt mij als een situatie die op een dag enorm gaat escaleren en waar je gasten/vrijwilligers niet aan bloot moet willen stellen.
Accepteer dat je partner niet geschikt is om dit werk te doen.

Ik heb zelf een toeristisch bedrijf en als ik alleen al het idee had dat mijn tuinman op welke manier dan ook avances zou maken op de gasten dan had hij een een enorm probleem.

En vrijwilligers geld laten betalen?! Ik zou dolgelukkig zijn als ik mensen voor een paar weekjes zou hebben die gratis mee willen helpen voor kost,inwoning en buitenritjes!

probleem is: als je tuinman avances doet, kun je hem ontslaan
als je man avances doet kun je hem moeilijker ontslaan, zit je al met een heel deel papieren. en als hubby van bedouin wat losse handjes heeft, wat doet hij dan als hij écht kwaad is?
kijk maar naar gevallen waar mannen hun vrouwen mishandelen, hoeveel vrouwen blijven hem niet verdedigen, en blijven bij hem, uit angst wat hij zou kunnen doen? (en hetgeen dat hij kan doen, komt dagelijks in het nieuws. Man vermoord ex-vriendin, Man schiet ex in het gezicht, man vermoord vrouw en kinderen, weet je wel ..., en in tunesie is zoiets nog vlugger in de doofpot te steken dan in nederland of belgie denk ik ...)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:43

Maar als het zó dramatisch is, kan TS naar de NL ambassade toegaan en daar is ze veilig en kan via die weg terug naar NL geloodst worden. In die zin zou de stap makkelijk(er) te nemen moeten zijn.
Zeg dat je naar de stad gaat om boodschappen te doen (als je dat normaliter ook doet) en race door naar de ambassade.
Begin van tevoren met het verzamelen van spullen in de auto op plekken waar hij niet kijkt (reservewiel, onder banken) en evt. geld als je eraan kan komen, neem je paspoort mee en VERTREK!!!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:45

Jongens ts is daar op werkvakantie gegaan en is niet de eigenaar van de ranch.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:45

Ts is een vrijwilliger en niet de eigenaresse. ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:46

Cayenne schreef:
Als er een internationaal verdrag is, dan moet er ook een organisatie zijn waar je klachten kunt indienen en kunt waarschuwen.

Gezien de context van dit verdrag in de OP, vraag ik me af wat er nog meer in staat, en dus waar dit verdrag terug te lezen is.

Sa_ndraaT schreef:
- Het eten: Tsjah wat moet ik erover zeggen. `s Ochtends kregen we vaak droog brood te eten met water. Beleg hadden ze niet in huis en moesten we anders zelf maar aanschaffen. De boter was ook vaak op en dit duurde dan meerdere dagen voordat dit opnieuw werd aangeschaft. Zelf aten ze het laatste beetje op en wij kregen niets meer. Voor henzelf kochten ze wel cola en dit behoorde dan niet tot ons rantsoen want: “dit stond niet in het internationale verdrag voor vrijwilligers”, zij hoefde ons alleen water en twee maaltijden per dag aan te bieden volgens dit verdrag (dit was van te voren niet aan ons gemeld). Een tussendoortje als een appel was de bedoeling niet. Ook wilden wij graag om een uur of vier nog een stukje brood eten, omdat we ’s avonds pas laat aten. Vaak hield ze hier geen rekening mee en was er niets in huis of we moesten zelf wat kopen. Er was geen plaats voor iets extra`s.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:46

En dan al haar paarden in de steek laten? Dat zie ik niet snel gebeuren.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:48

Ik vraag me wel af wat de reactie van Bedouin hier op is?
Ziet ze zelf in dat dr man niet 'heilig' is en pak ze dr spullen voor het erger word?

Of wacht ze af en ziet ze niet dat dr man verkeerd bezig is. En meld ze over een tijdje hier op bokt: Hoe kom ik terug naar nederland,of: Mijn man slaat mij.. wat nu?
Waarop er een heel topic komt hoeveel medelijden we met dr hebben..
Maar in mijn ogen wacht ze nu zelf tot het fout gaat.. !

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:49

Francis schreef:
Dan nog heeft ze een keus. Je hebt ALTIJD een keus... Als was het maar om er voor te kiezen vriendelijker en gastvrijer te zijn, zelf mee te helpen met het werk en voldoende goed voedsel verstrekken en de taken die gedaan moeten worden aanpassen aan de temperatuur en het feit dat mensen notabene betalen om daar te zijn en dus niet als slaven aan het werk gezet hoeven te worden. (zo'n pislaag kun je bijv. ook iets vaker afgraven en bijv. in de winter in plaats van hoogzomer). De keet fatsoenlijk schoon houden is ook een keus, net als zorgen dat je man nooit alleen is met je vrouwelijke gasten. Je ziet, keuzes genoeg, ookal zit ze onder de plak.
Maar kennelijk zit ze nog niet zo onder de plak dat ze niet alleen op pad mag (hij laat haar op de ranch achter terwijl hij alleen een groep begeleidt dus wat dat betreft zal het nog meevallen). Als ze WIL kan ze weg.

Pas op, ik geloof ook eerder dat ze zelf ook verantwoordelijk is voor veel keuzes(zeker na het lezen van het bokt-interview), maar dat je zomaar als vrouw keuzes hebt in bepaalde gebieden in de wereld en dat je zomaar weg kan, dat is erg gemakkelijk gedacht vanuit een veilige haven ;) . Nee hoor, er zijn plekken in de wereld waar je helemaal geen keuze hebt om je man alleen te laten of waar je helemaal niet zomaar weg kan, hoe hard je ook wil en hoeveel hulp je van het buitenland ook zou krijgen.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:49

nynke55 schreef:

Dus jij blijft liever bij je paard.

Terwel (even voorbeeld~) in elkaar gerost word.
je man zn handen niet van andere vrouwen kan houden?

Er zijn paarden zat op de wereld. en komt tzt dan vast wel weer een nieuwe

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:51

Musiess schreef:
Ziet ze zelf in dat dr man niet 'heilig' is en pak ze dr spullen voor het erger word?

Of wacht ze af en ziet ze niet dat dr man verkeerd bezig is. En meld ze over een tijdje hier op bokt: Hoe kom ik terug naar nederland,of: Mijn man slaat mij.. wat nu?

Ik vermoed zelf, aangezien ze er al jaren zit en hem ook zo verdedigd, dat ze het niet meer dan normaal vindt dat hij zo met haar omgaat. Dat ze het misschien zelfs "cultuur" vindt, en dat er van haar geen hulpvraag gaat komen. Zij zal er wel mee kunnen leven, alleen mag ze anderen er niet meer laten leven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:52

Musiess schreef:
nynke55 schreef:

Dus jij blijft liever bij je paard.

Terwel (even voorbeeld~) in elkaar gerost word.
je man zn handen niet van andere vrouwen kan houden?

Er zijn paarden zat op de wereld. en komt tzt dan vast wel weer een nieuwe

Waar hoor je mij dat zeggen? Maar ik kan me voorstellen dat als je in zo'n situatie zit, niet zo maar even je koffer pakt en weg gaat. Zou jij wel je paarden zo 1,2,3 in de steek laten?

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:53

Kwanyin schreef:
Musiess schreef:

Ik vermoed zelf, aangezien ze er al jaren zit en hem ook zo verdedigd, dat ze het niet meer dan normaal vindt dat hij zo met haar omgaat. Dat ze het misschien zelfs "cultuur" vindt, en dat er van haar geen hulpvraag gaat komen. Zij zal er wel mee kunnen leven, alleen mag ze anderen er niet meer laten leven.

Daar heb je wel gelijk in.
Misschien is het omdat wij hier die 'cultuur' niet hebben.. dat ik toch mijn vraagtekens neer zet of ze t nou echt 'normaal' vind om in elkaar geslagen te worden door haar man.. t lijkt mij in ieder geval geen fijn idee en of gevoel.
Laatst bijgewerkt door Musiess op 05-08-12 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:56

Pieteritus1 schreef:
Maar als het zó dramatisch is, kan TS naar de NL ambassade toegaan en daar is ze veilig en kan via die weg terug naar NL geloodst worden. In die zin zou de stap makkelijk(er) te nemen moeten zijn.
Zeg dat je naar de stad gaat om boodschappen te doen (als je dat normaliter ook doet) en race door naar de ambassade.
Begin van tevoren met het verzamelen van spullen in de auto op plekken waar hij niet kijkt (reservewiel, onder banken) en evt. geld als je eraan kan komen, neem je paspoort mee en VERTREK!!!

Ik weet absoluut niet hoe in Tunesië in bepaalde gebieden er aan toe gaat, maar laatst nog een biografie gelezen van een Engelse vrouw die al meer dan 20 jaar probeert haar Engelse zus uit een Arabisch land te halen. Zelfs met een hele mediaploeg en talloze pogingen om te vluchten. Maar op een gegeven moment is de angst voor de gevolgen van een mislukte vlucht zo groot en je acceptatie van je lot dat je het niet meer probeert.
Maar dit even in het algemeen, gewoon om aan te duiden dan in sommige landen het écht niet zo eenvoudig is als "ren naar de ambassade en dan komt het in orde", als je in de sh*t zit, zeker niet als je getrouwd bent met een man van daar :) .
Ze zal zelf wel wat meer vrijheid hebben, maar blijkbaar heeft ze geen problemen met haar leven.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:10

Anoniem schreef:
maaikemuis en alle andere die daar zijn geweest met zeer nare ervaringen. Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is dat ik totaal flabbergasted ben door jullie verhalen. En dat ik het dapper en goed vind dat jullie dit hier op bokt vertellen. +:)+
Zelf ben ik 2 jaar geleden ook vrijwilligers werk gaan doen, En dit was wel zeer goed bevallen. Echter besef ik nu pas hoe veel geluk je moet hebben om bij fijne mensen uit te komen!

Verder hoop ik dat Bedouin nu door dit topic en alle beschuldigingen niet zelf in een gevaarlijke situatie is gekomen. Als haar man zo agressief is hoop ik maar dat dit niet richting haar gaat.

precies wat ik dacht. Wat hebben wij een geluk gehad dat wij wel terecht zijn gekomen bij een goed adresje. :j