Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:37

Als je echt zeer zeker wil zijn, moet je nu eenmaal naar een hoger gebied. maar ook daar kan het papperig worden.
Hoger gebied is inderdaad duurder.. maarja wees blij dat je überhaupt kan, zijn zat families die het zich niet meer kunnen veroorloven.

Wij gaan over 3 weken alweer :)) Skischoenen gekocht, want mijn skischoenen waren echt op. heb er zoveel zin in na een jaar te hebben overgeslagen :))

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 01:13

Op wintersport gaan is idd wel een luxe, het is gewoon een dure vakantie als je alles bij elkaar op telt.

Ik probeer me niet druk te maken. Vaak kun je sowieso in de ochtend wel een paar afdalingen maken als je de eerste lift omhoog pakt. En dan kun je smiddags nog zat andere dingen doen. Het gaat er ook om dat je even lekker weg bent en tot rust komt van het harde werken

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 08:47

capopjekop schreef:
Op wintersport gaan is idd wel een luxe, het is gewoon een dure vakantie als je alles bij elkaar op telt.

Ik probeer me niet druk te maken. Vaak kun je sowieso in de ochtend wel een paar afdalingen maken als je de eerste lift omhoog pakt. En dan kun je smiddags nog zat andere dingen doen. Het gaat er ook om dat je even lekker weg bent en tot rust komt van het harde werken

Het is inderdaad een luxe en met alleen een uitkering, een hele dure luxe! Daarom hoop/ wil ik graag echt perfecte condities, je geeft een heleboel geld uit....

Ik zit nu in een "dorp" met letterlijk 5 flatgebouwen, 2 mini supermarkten, een saai zwembad en verder (op après-ski na) echt helemaal NIETS. En geen mogelijkheid om het dorp uit te komen met ov. Dit is echt een dorp voor uitsluitend skiën. Dus smiddags zat andere dingen doen valt hier niet mee, wist ik toen ik ging boeken, is normaal ook niet nodig als de condities goed zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 08:57

Als je alleen de perfecte condities wil, dan kun je beter niet gaan. Die kans op perfecte condities is gewoon klein, maar dat betekent niet dat je goede condities in een gebied kunt opzoeken en alsnog kunt genieten. Wintersport is wat je er van maakt.

Overigens is 'jouw gebied' onder veel warmere en minder perfecte condities nog prima te doen, zoek dan ook de hogere delen op. Daar is het dan nog helemaal mooi wit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 09:27

mvdende schreef:
Het is inderdaad een luxe en met alleen een uitkering, een hele dure luxe! Daarom hoop/ wil ik graag echt perfecte condities, je geeft een heleboel geld uit....

Ik zit nu in een "dorp" met letterlijk 5 flatgebouwen, 2 mini supermarkten, een saai zwembad en verder (op après-ski na) echt helemaal NIETS. En geen mogelijkheid om het dorp uit te komen met ov. Dit is echt een dorp voor uitsluitend skiën. Dus smiddags zat andere dingen doen valt hier niet mee, wist ik toen ik ging boeken, is normaal ook niet nodig als de condities goed zijn.

En daar wringt de schoen. Je kan gewoon niet alles hebben voor het geld dat je te besteden hebt. Dan moet je concessie doen door bv verder van het gebied te zitten of 1x per 2 jaar gaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:16

Op zich als je geluk hebt zitten er nette prijzen bij. Anders kon ik het ook niet betalen. Wij waren nu 325 pp kwijt met skipas voor 4 dagen slapen 3 dagen skipas. 600 m van de liften en 100 m van de skibus af. Risoul kostte ons destijds 285 euro pp voor een week met 6 daags skipas. Wel eigen vervoer.
Ov trein kon hier ook en zou dan onder de 200 euro kosten voor een retour. Flixbus stopt hier ook en zal mogelijk goedkoper zijn. Die flixbussen komen inmiddels op veel plekken al.

Mij kost vooral les best wat. Ik probeer toch meest wel een les te nemen. Omdat ik prive moet is dat helaas extra duur. Maar wel nodig.

Wat wel grappig is daaraan is dat ik nu van veel verschillende leraren les heb gehad. Allemaal geven ze net iets anders les. Al was deze man dit keer aardig gelijk aan de vaste leraar in Flaine. Met handige simpele trucjes waardoor mijn houding verbetert steeds iets. Ik druk mijn rechter heup steeds weg en blijf soort van krom staan. En linker ski staat door mijn knie altijd licht in pizza stand. Daar kan ik niks aan veranderen maar daardoor drukt mij heup weg.

Op het filmpje zie je een overdreven handwissel bij elke bocht. Daardoor blijf ik gek genoeg rechter draai mijn bovenlichaam beter mee en druk ik minder weg. Gevolg ook is dat de pizzapunt iets verdwijnt, ik meer parallel kom.en de druk beter wisselt per ski. Nadeel ik ga harder :')

Ook geoefend de glij methode welke kant beter gaat met mijn knie en een aangepaste hockeystop. Noodmethodes voor te moeilijke pistes.

Die valpiste. Glijden ging niet, lopen was door het ijs niet te doen maar zitten wilde ook dus niet lopen met skischoenen is mijn knie nooit zo blij mee dus het was even worstelen om beneden te komen

O ja als iemand nog een tip heeft waar ik 105 cm stokken vandaan kan halen met een dik handvat met een brede onderrand. De nieuwe stokken hebben een smalle glibberhandvat ongeschikt om ze te gebruiken als krukken ook. Ik zoek al drie jaar maar helaas. Ex huur is ook best.

Ik heb nu leki. En zelfs de zaak waar ze toen vandaan kwamen herkende stokken en skies nog maar hebben ze helaas ook niet meer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:42

Kun je anders geen handvatten laten maken? Met een 3d printer bijvoorbeeld?Dat is wel wat gedoe en kost even wat, maar het is wellicht een optie voor als je echt niks gevonden krijgt.

Heb je een foto van wat je precies zoekt? Ik vind trouwens dat je ook vooruitgang boekt met je techniek ten opzichte van eerdere filmpjes. Leuk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 13:53

Ik zou maar lekker thuis blijven mvdende, zit je ook niet met de ellende.

Ik heb het dit jaar met jaloersmakende foto’s van schoonfamilie in Italië moeten doen :D omstandigheden zagen er geweldig uit. Ach ja, genieten op afstand is ook fijn :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:53

Doubtless schreef:

Ik heb het dit jaar met jaloersmakende foto’s van schoonfamilie in Italië moeten doen :D omstandigheden zagen er geweldig uit. Ach ja, genieten op afstand is ook fijn :+

Wat is dit nou weer voor een reactie?

Mag iemand niet balen dat de condities gewoon ronduit slecht zijn geworden ipv de perfecte condities 2 weken geleden? En tuurlijk weet ik dat weersvoorspelling niet kan kloppen. Maar 180° anders in een paar dagen had ik niet verwacht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:40

Natuurlijk mag je balen. Maar je loopt gruwelijk te klagen over iets wat buiten je macht ligt. De meeste skiërs hebben wel eens een trip gehad met hele slechte omstandigheden. Heel jammer, maar het hoort er een beetje bij. Neem lekker je wandelschoenen en een regenpak mee voor plan B en maak er wat van. En als dat allemaal niet gaat, blijf dan lekker thuis in het comfort van je eigen huis…

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:34

mvdende schreef:
Doubtless schreef:

Wat is dit nou weer voor een reactie?

Mag iemand niet balen dat de condities gewoon ronduit slecht zijn geworden ipv de perfecte condities 2 weken geleden? En tuurlijk weet ik dat weersvoorspelling niet kan kloppen. Maar 180° anders in een paar dagen had ik niet verwacht.

Geen gekke reactie mi :=
Voor vrijwel iedereen is wintersport heel duur, in plaats van al je energie steken in jezelf zielig vinden en bedenken hoe poedersuiker alles kan zijn, kun je ook proberen af te wachten en er het beste van te maken.
Wij gaan volgende week, bizar veel zin in! *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:37

Daar ben ik het wel mee eens idd. Balen van het weer mag best, ik ben zelf ook klaar met die zeikregen hier. Maar je kunt er niks tegen doen, enkel het beste ervan maken.

En dat het een saai dorp is maakt dan niet uit toch? Wandelen, een boek lezen of een kroeg induiken kan altijd wel. Als dat echt je ding niet is dan zou ik idd lekker om het jaar gaan en dan naar een hogere plaats gaan.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:45

ik ook niet hoor... ik snap sowieso niet hoe jet voor elkaar krijgt met een uitkering, maar wees blij dat je het voor elkaar krijgt, en ga dan niet zitten zeiken en zaniken over de reisorganisatieprijzen en de laagte van het gebied, de saaiheid van een gebied, of de weersvoorspelling.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:00

Mag het wat liever tegen elkaar? Op elkaar vitten of verwijten maken maakt het niet gezelliger. En waar iemand het van betaald is toch ook niet van belang? Er bestaat ook iets als sparen.
.
Ik kan voorstellen dat je even de balen hebt van voorspellingen maar die kunnen ook wijzigen. Wie weet valt het mee

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:10

Ik hoop van harte dat het allemaal wel mee valt met het weer mvande. Ik kan me echt wel voorstellen dat je baalt maar het weer in de bergen is nauwelijks te voorspellen en kan zelfs binnen een resort erg veel verschillen dus ik zou me nu verder niet te druk maken en gewoon zien hoe het zal zijn.

Doubtless geen wintersport dit jaar?

Ik heb gisteren een vriend geholpen met het uitzoeken van een nieuw board, boots en bindingen. Zo leuk :D Helaas geen budget om zelf te shoppen maar dit was ook leuk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:27

Dee_Es schreef:

Hoogzwanger :7 volgend jaar weer. Dan kan de jongste (dan 3) ook voor het eerst de piste op en kan het trainen beginnen 8-) ;) tegen die tijd maar eens kijken naar een familiehotel met nevenactiviteiten (voor de jongste).

Fijn dat je die vriend hebt kunnen helpen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 21:26

Karuna leuk dat je hier in de regio was :D
Filmpje ziet er al prima uit, lekker door blijven gaan!

Het weer is ook gewoon balen ook al heb je er geen invloed op.
Ik zat vorige week met oliebol weer in Nederland en hier was het de hele week stralend mooi weer.
Voor de sneeuw dan weer niet al te lekker. Vannacht gelukkig weer een beetje nieuwe sneeuw gevallen.

Heeft hier iemand tips wat betreft skischoenen?
Ik heb vorig jaar gewoon goedkope schoenen gekocht omdat ik al 17 jaar niet had geskied dus eerst maar weer moest kijken hoe ik het vond.

Ik heb dit seizoen nog niet zo heel vaak geskied, maar ik merk dat ik andere schoenen nodig heb. Ik heb moeilijke voeten, vroeger ook altijd pijn met skiën en snowboarden. Als ik maar twee uurtjes ski dan verneem ik ze echt wel. Krijg ook steeds last van mijn bovenbenen. Ben best getraind met wekelijks bergwandelen maar zijn natuurlijk net andere spieren.
Combinatie van overgewicht en niet al te beste techniek zal ook niet meewerken :+
Nu wil ik dus maar kijken naar maatwerk skischoenen. Ik zie alleen gewone schoenen of met schuim gespoten. Die laatste zitten rond de €800 en dat is natuurlijk nogal veel geld!
Zijn er mensen die ervaring hebben met bootfitting?

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:39

Het is altijd afwachten met het weer. Gelukkig ligt er bovenop de berg vaak wel genoeg en anders wordt het waterskiën/wakeboarden :D

Opisop, ik heb zooltjes laten aanmeten en mn huidige schoenen in de oven laten vervormen naar mijn voeten. Wát een verademing is dat geweest! Had altijd heel snel kramp en intense pijn, dat is volledig weg. Kan het iedereen aanraden en heb er ondertussen meer in mn omgeving die er erg blij mee zijn. Ging bij mij wel om snowboardschoenen, maar skischoenen doen ze natuurlijk ook. Al geeft dat icm met de hardboot buitenkant misschien ander effect, dat durf ik niet te zeggen. Ik ben bij mk-skiservice geweest in Bilthoven, maar in Oostenrijk zullen ze ook vast iets soortgelijks hebben.

Nog een maandje aftellen en dan ga we na een lange tijd eindelijk weer met de vriendengroep :)) Serfaus weer deze keer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:46

Bijna alle schoenen hebben tegenwoordig heat moldible binnenschoenen. Bij de betere wintersportzaak (bv sport2000) kunnen ze je daar wel mee op weg helpen.

Ik heb zelf ook nog zooltjes laten aanmeten. Was niet duur en scheelt echt in comfort.

Doubtless schreef:
Dee_Es schreef:

Hoogzwanger :7 volgend jaar weer. Dan kan de jongste (dan 3) ook voor het eerst de piste op en kan het trainen beginnen 8-) ;) tegen die tijd maar eens kijken naar een familiehotel met nevenactiviteiten (voor de jongste).

Fijn dat je die vriend hebt kunnen helpen!

Oh wat leuk! Gefeliciteerd. Goede reden om een jaartje over te slaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:34

Ik heb wel zooltjes gekocht bij deze schoenen, n.a.v een meting, maar dat was meer om de holling van je voet vast te stellen. Zijn dus niet op maat gemaakt. Ik kan deze schoenen ook nog laten verwarmen, ik heb alleen geen drukpunten maar de pijn komt meer door mijn neiging tot platvoeten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:10

Vandaag nog regen in Les Sybelles, maar komend weekend waarschijnlijk een mooi laagje sneeuw! En eindelijk temperaturen rond/ onder normaal en dus vorst op 1550m!

Ziet er een heel stuk positiever uit dan een halve week geleden. Maar het is nog geen zekerheid, dus ik blijf nog even een paar dagen duimen draaien dat het daadwerkelijk goed gaat uitpakken.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 14:58

Gelukkig, dat is dan het voordeel van een voorspelling die snel om kan slaan, de andere kant op kan ook :)

opisop, bij mijn skischoenen zijn de binnenschoenen verwarmd bij aankoop zodat deze zich naar de voet zouden vormen. Desondanks de eerste wintersport onzettend zere (beknelde?) voeten gehad, ik kon wel huilen. Is gelukkig wel goed gekomen.

Ik meen me te herinneren dat er voorgaande jaren mensen in Scandinavie geskied hebben? Karuna en Germie denk ik, misschien nog meer?
Hoe hebben jullie het daar ervaren qua prijzen, en hoe zijn jullie er heen gereisd? Aan- of afraders? Andere nuttige info?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:09

Alpe d'huez is weer 20cm bij gevallen :D sneeuw genoeg wat ik zo zie.

Wij zijn vlak voor corona naar Levi geweest. Was prachtig!
Geen gebied met moeilijke zwarte pistes of kilometer vreten. Maar wel wat leuke sprongen te maken en prachtig om gewoon relaxed te boarden!!
Geen plek om 6 dagen volop te skiën maar combineren met rendieren, noorderlicht, sledehonden ect,heel gaaf!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:25

Hoe zijn jullie er toen heen gegaan Smurffie?

En volgende week in Auris? Heerlijk! In Maronne, net aan de andere kant van de berg voor jullie, hebben we een keer heerlijk geluncht :) En de Sarenne... Fantastische afdaling <3 Veel plezier!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 15:30

Hier lijkt het ook langzaam eindelijk winter te gaan worden! Het jaarwisselingsweekend hadden we lekker weer wat sneeuw, maar het bleef (net) boven 0 en vooral gisteren begon het flink te dooien vanaf de middag. Het enige skiën wat ik tot nu toe heb gedaan is op mijn laarzen door de sneeuwsnot van 10 cm dik. Leuk joh, pony's op een steile berghelling :')

Maaaar, de voorspellingen worden steeds kouder, met eindelijk wat nachtvorst, zelfs serieuze vorst, en vanaf vrijdag weer sneeuw! Dat de winter dan nu maar eindelijk eens door mag zetten, want ik heb wel zin om weer eens op de latten te gaan staan :j

En met jullie gepraat over schoenen, wordt ik eraan herinnerd dat ik ook nog nieuwe zooltjes moet/mijn schoenen opnieuw moet laten shapen. Die zijn toen ik ze kocht ook geshapet, maar vorig jaar had ik nog steeds enorm last van slapende voeten.