De eerste avond een beetje fotos. We hebben vooral in record tempo rondgewandeld (nou ja ik op mijn krent in de rolstoel ) en een hele rondwandeling gedaan, en geeindigd met onverwachte lekkere late sushi nog geen foto van
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-25 18:42
En deel twee. De avond met schemering was echt erg mooi
Het was gister op de dag een soort mierenhoop
En we troffen in de overdekte markt een stand met voor mijn erg mjammie dingen. Nagenoeg alles vegan en soja vrij gv heeft een vegan kebab gegeten toen die ik helaas niet mocht hebben
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-25 18:45
De stand nu
De aannemer berichtte dat hij er morgen vroeg is
Drukke dag. Aannemer, ik les om 9 uur. Gv les om 10.30. Om 11 uur komt er iemand iets langsbrengen en s middags moet ik op pad voor verzekering van de auto. Hopelijk ga ik dat redden nog.
Mooie stad Colmar, hoe ver is dat bij jullie vandaan?
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-25 20:36
Colmar is echt schitterend, ik was er al eerder geweest lang geleden. Grote delen van de stad zijn afschuwelijke nieuwbouw. Het oude gedeelte is echt heel mooi, mooie oude gebouwen en enorm rijk aan versieringen,
Er is een heus Hansi museum (peperkoek mannetje) twee enorme kerstwinkels. Bretzels, aardewerk, veel ooievaar dingen, het departementale symbool. En de ontwerper van het vrijheidsbeeld komt er vandaan.
Best een eind 160/180 km afhankelijk hoe je rijdt. Maar wel een stevige col dus echt opschieten doet het niet, je bent echt 3 uur minstens onderweg of helemaal omrijden via de peage dan ben je sneller maar wel 220 km
Dat is, inderdaad best een afstand, maar wel de moeite waard zo te zien. Lijkt mij leuk met kerst.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-25 22:04
Dat is zeker een optie. Mits gv met zijn dagen uitkomt. dat is echt altijd een gedoe.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-25 13:02
Das pech trap weg, voor nu. En twee tredes naar de keuken ook. En een hele hoop meuk Het wordt een alternatieve versie. Nou ja de definitieve versie eigenlijk voor de luxe oplossing ooit of niet. Beton isolatie (dunne laag en dan cement. Daardoor ontstaan er wel een opstaande rand de wc en badkamer in. De deuren zijn toch al te kort. Maar ik kan dan als ik wil de vloeren daar extra isoleren. Of electrische verwarming plaatsen in de vloer.
De vrijgekomen blokken van oa de drempel en de grond zijn verwerkt in een nieuwe plantenbak.
Alleen een nare verrassing bij het weghalen vanmorgen van de laatste dingen bij de boiler. De aansluiting is eh kapot, vreemd raar en er zat dukttape omheen verklaard de continue vochtigheid en de geur. Gewoon geen goede aansluiting en lek. Die moet klaar voor ze kunnen gaan storten.
Zo weer even dor gelezen, wat een gave foto's van Colmar! prachtige short break heerlijk genoten zo te zien.
En dan de vloer wat een uitdaging, maar als het af is, dan ben je echt heel blij. Wel blijf je steeds verrassingen tegenkomen, zonde van de poen, het zijn ook steeds dingen die je MOET aanpassen / opknappen, het is nietd at je zoiets kunt opschuiven dat is gewoon enorm balen.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-25 14:53
Ai even na kort overleg een tekst update. De vloer komt hoger dan ik verwacht had, ook gv had zoiets mmm weten jullie dit wel zeker. Maar jup na nog een keer waterpas nameten sjips ok en de schuurdeuren moeten eruit gehaald worden, alles komt hoger dan gedacht. Afzagen werkt niet omdat het metalen draaipunt te laag zit. Ze worden daarna aan de buitenkant bevestigd voor tijdelijk. Anders valt er niet te storten.
Een voordeel de hoogte tussen keuken en schuur wordt een stuk fijner voor mijn knie. Het nadeel het hoogte verschil tussen de rest voor nu wordt groter. Maar wel goed gesisoleerd. we moeten daarna van buiten uit met grond de boel geleidelijk laten oplopen, voor in de schuur even nadenken voor het tweede schuurstuk. Daar liggen die steenblokken.
Maar iedere keer die verrassingen. Ook voor de aannemer, die voor zijn beroep huizen renoveert maar die in dit huis meer verrassingen is tegengekomen dan elders. Deels door het laten we zeggen minder deskundige werk van de vorige eigenaar.
Om in paarden termen te blijven. Je kunt beter een groen paard hebben vers uit de opfok dan een waarvan een ondeskundige persoon geprobeerd heeft zonder kennis en kunde een paard op te voeden en te beleren. Met als gevolg dat je daarna met een paard zit dat blijft bokken of gaat rennen als je met een hoofdstel aankomt.
Het enige dat helpt is terug naar de onbeleerde basis en vandaar uit beetje bij beetje weer beleren vanaf alleen aanraken en borstelen dan hoefjes krabben enz. Je kunt geen stap overslaan omdat je sneller wilt dan kan.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-25 15:40
Zand scheppen, we wisselen elkaar af met scheppen en duwen van de kruiwagen.
De druifjes zijn eraf wat ik kan gebruiken, en denk ik een beetje meer ook er zijn hordes trossen naar de werkmannen ook. En er hangen er nog meer aan. Enorme hoeveelheden wespen ook. En grote hoornaars, de europese gelukkig.
De druif moet nog een beetje ingekort voor de winter. De rest van de druifjes is voor de vogels en insecten.
Ja je loopt tegen de ene na de andere verrassing aan
wel een flinke hoeveelheid druiven
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-25 18:32
Nou ja de verrassing kwa boiler is nog niet klaar hij is niet veilig opgehangenl te dunne schroeven en een verkeerd frame. dus als de vloer klaar is gaat de loodgieter (die in razende vaart de boel heeft gerepareerd ) de boiler omhangen en veilig bevestigen.
Dat gebeurd dan gelijk met het keukenblok aanpassen, aansluiting voor afwasmachine en wasmachine.
En plan voor de rest. Huisje is passée. Nog eens inspectie met zijn vieren maar nope dat gaat hem niet worden. voor nu even laten staan of afbreken en op termijn betonvloer en nieuw huisje. Boven gaat volledig on hold voor nu.
Wel ergens tussen nu en over een jaar/twee jaar. Muur controle. Weghalen van een deel van de niet meer gebruikte etages waar kan. En concentreren op het eerste deel van de schuur voor een slaapkamer en een tweede woongedeelte in het voorste stuk. Vergroten van de doucheruimte waardoor er plek is voor mijn bad en een fatsoenlijkere douche. Door de geisoleerde vloer is er inderdaad plek voor een vloerverwarming dan.
Dan heb ik een gelijkvloers slaapkamer, een extra woonruimte en een mooier huis. De bovenverdieping komt dan ooit of niet.
Maar mijn hoofd loopt nu over. Alle plannen. Eerst verder met druifjes persen
Ik begrijp niet meer zo goed waar je nu woont en of je nu woongedeelte of schuur aan het verbouwen bent.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-25 19:25
Woonkamer (vloer volledig geisoleerd en vernieuwd en de buitenmuren ook) en keuken (buitenmuur geisoleerd) zijn in gebruik. En voorzien van volledig nieuwe stroom. De douche en wc zijn ook in de schuur, maar ook boven, met een voor mij te steile trap en een niet helemaal 100% stabiele balken (iets te dun en iets te ver uit elkaar). Ik slaap nu in de woonkamer, niet mijn hobby maar je moet iets. Eerder in het slaaphuisje waarvan de vloer slecht werd ivm geen fundament er onder.
De schuurdeuren zijn bij een heftige storm vorig jaar gesneuveld helaas. Die worden sinds die tijd tegen gehouden door mijn kapotte wasmachine als tegengewicht. Enorme houten deuren van pakweg 4 meter hoog en een kleine twee meter breed per deur. Wat door meerdere bedrijven ook gemeld wordt als de grootste deuren die ze hebben moeten vervangen Een van de balken die zorgt voor bevestiging van de draaipunten van de deuren is in die storm ook soort van gesneuveld.
Maar reparatie was gewoon niet meer mogelijk. Vervangen wel maar dat kan alleen met een stabiele stevige beton "drempel" van minstens 50 cm breed, 30 cm dik en die kleine 4 meter breed. Ongeacht het type vervanging. Daarvoor moest de schuurvloer deels leeg aan de voorkant. En bleek het niet veel duurder maar veel praktischer te zijn het eerste deel volledig te voorzien van beton tot en met de doucheruimte (in plaats van alleen die enorme "drempel) en de rest wat een soort aangestampte aarde/mest/rotzooi en andere troep. en vanmorgen besloten daar bovenop isolatie en een laag cement te doen, omdat cement ivm de afwerking nodig was omdat beton te grof is, maar cement weer niet sterk genoeg als draagvloer.
Waarna bleek bij het weghalen van het laatste stukje ombouw dat de boiler niet goed was aangesloten en iets lekte. En daarna ook nog bleek dat deze niet stabiel genoeg is geplaatst met de verkeerde bouten en het verkeerde frame.
Niet voorzien maar als dat al brainstormend blijkt een veel praktischer plek om te gaan slapen op termijn en mogelijk ook goedkoper om te realiseren dan veranderen plannen. En wordt zeer waarschijnlijk het voorste stuk van de schuur soort van bij het woongedeelte getrokken. Ipv boven aanpakken en trap verplaatsen. Of achterin het toch wat brakke slaaphuisje aanpakken.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 09:15
Daar gaan ze, in ieder geval voor de laatste keer opengegaan. Het eruit tillen was nogal een klus door gebrek aan ruimte. Dat was best even een emotioneel moment. Zolang je werk gedaan en dan wordt je afgeschreven.
Ze moeten eruit omdat anders het beton niet gestort kan worden. Als het goed is worden ze aan de buitenkant tijdelijk vastgemaakt zodat de boel afgesloten blijft.
Zo wauw dat zijn echt enorme deuren ben zo benieuwd hoe het gaat worden.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: Gisteren, 11:27
Ze zijn echt slecht. Ik ga kijken of ik een paar stukjes kan hergebruiken. Maar ze zijn echt heel erg beroerd er aan toe. Daarom was reparatie ook niet meer mogelijk
En ja ik zeg steeds de deuren zijn enorm. Maar kennelijk is dat besef er nu pas 4 meter de hoogte in en net geen 2 meter breed. En een kilo of 80/100 per stuk of zo.
Weer wat verder.
Daar liggen beide deuren
De enorme opening leeg en de vloer klaar voor de folie. Nu krijg ik een idee hoe het eruit gaat zien. bizar dat daar over een week of zes enorme ramen en deuren inzitten. De mooie boogconstructie komt zo veel beter uit al. Kost wat maar dan heb je ook wat daarna dat hoop ik dan maar
Folie, gaas en de eerste kwakjes beton
Ik ben ook heel benieuwd hoe ze de deuren tijdelijk monteren voor de opening.
Zelf ben ik zoet in de keuken bezig geweest als een goede huisvrouw. Mirabellen en frambozen staan nu in de wecker in potten daarna klaar voor taart en zo. Voor mij zo de eerste keer heel in pot. 3 mirabellenpotjes en 2 late frambozen. Hierna nog een pot jam denk ik volgende week en dan zijn de frambozen klaar