Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:48

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:10

Earth schreef:
Wat vind je betaalbaar? Heeft Travelski niet iets voor je? Neemt de oudste genoegen met een slaapbank? https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024

Wat gek, ik heb hier ook gezocht maar niet tegengekomen. Top! Gelijk doorgestuurd naar mijn vriend.

Slaapbank maakt niet uit. Ik verwacht dat we gewoon een opblaasbare lattenbodem en slaapmat meenemen, slapen we in de zomer ook heerlijk op.

Super bedankt voor de moeite!

Wil ik hem net aan de kinderen laten zien vind ik hem ook niet via de website. Enkel via jouw linkje. Echt apart, maar via het linkje werkt het ook ;)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:19

Oh wat raar. Ik zie trouwens wel dat dit de Pyreneëen zijn, is iets verder reizen _O- Maar er stonden wel meer mogelijkheden op. https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024
Dat is mijn favoriete gebied. Het verbaast me niks dat ie als goedkoop naar voren komt, zo ken ik Valloire ook. Het is een prachtig gebied :D

Dit gebied ken ik niet. https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024

https://www.nl.travelski.com/appartemen ... 24/02/2024

https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024 Deze is net zoals Valloire zelfs incl zwembad.

https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024 Chamrousse is ook een leuk gebied!

https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024

https://www.nl.travelski.com/residence/ ... 24/02/2024

Mocht hier niks tussen zitten moet je t ff zeggen, dan zoek ik nog even verder. Wel opvallend dat de goedkoopste accommodaties allemaal in Frankrijk zijn.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:04

Dat is altijd en zie je ook terug in de ruimte kwa appartement en veel van wat je laat zien zijn kleine gebieden waar je dan wel met de bus naar naastgelegen plekken kan.

Maar ook bij de grotere gebieden kun je de kleinere dorpjes zoeken, kan je met 1 of 2 liften naar het grotere gebied.
Wij hebben nu er bewust voor gekozen om in alpe d'huez zelf te gaan zitten, maar voorgaande jaren ook wel eens in auris-en-oisans gezeten. Met 2 liften zit je op de grote berg voor de helft van het geld. Alleen de apreski lukt dan minder lekker.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:23

Het nadeel van de kleine dorpen in Frankrijk is dat ze vaak ook lager liggen. Soms ligt er zat sneeuw en maakt dat niks uit, andere jaren is er papsneeuw of zelfs niets. Maar vaak hebben ze idd wel een lift die een redelijk eind het gebied in gaat.

Persoonlijk mijd ik de lagere dorpen, maar we hebben dan ook een aantal jaar rond de middag moeten wisselen ivm het oppassen op de kinderen. Dan wil je een beetje courant in het gebied zitten :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:14

Ja opzich waar wij zaten in auris-en-oisans konden we in maart niet meer terug boarden, maar met het liftje prima terug komen en op de berg dus binnen 5 minuten boarden.
Geloof dat wij toen vergeleken hebben en dit 600 euro goedkoper was ( met z'n 3e) dan in alpe d'huez zitten. Dan is het kiezen wat je prioriteit heeft.
Maar dat zou ik eerder kiezen dan een kleiner gebied, waar je ook niet met dat 1e liftje in prima sneeuw staat.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:43

Dan denk je 2 weken van te voren boeken gaat wel, weervoorspellingen zijn redelijk. Kennelijk kan er héél veel veranderen in 2 weken, want de verwachting is nu dat er volgende week ff 60 LITER (60mm)water naar beneden komt, en de sneeuwgrens ligt ruim boven de 2000m terwijl ik straks op 1550m zit. -:(- ben echt een beetje klaar mee met dit véél te warme weer voor de tijd van het jaar. M'n 2e wintersport, 2x klote weer en vreselijk slechte pistes en alles dicht.

Dit was dan ook echt de allerlaatste keer dat ik "last minut" want duidelijk niet last minut genoeg! Een wintersport boek naar een véél! Te laag gelegen gebied.

Komende zomer eens zoeken naar aanbiedingen voor eind januari ipv begin Januari, want begin januari blijkt tegenwoordig lang geen zekerheid te bieden op winterse omstandigheden. Maar gewoon ordinair herfstweer te geven.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:57

Vervelend dat je zulk slecht weer krijgt. Hopelijk draaien de weersomstandigheden nog naar het positieve.

Later gaan zou ik ook doen. Wij zijn eigenlijk altijd met de carnaval gegaan en we hebben tot nu toe altijd kunnen skiën. In al die jaren hebben we 2 of 3x zulk warm weer gehad dat de dalafdaling smiddags niet meer te doen was. Maar smiddags zijn we er meestal toch wel klaar mee.

Wij gaan in februari nog een keertje naar winterberg. M'n broertje wilde dit jaar liever niet zoveel uitgeven en centerparks is voor de kinderen helemaal geweldig. Ook voor de niet skiërs. M'n nichtje gaat wel voor het eerst proberen. Volgend jaar kijken we dan wel weer verder.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:15

capopjekop schreef:
Vervelend dat je zulk slecht weer krijgt. Hopelijk draaien de weersomstandigheden nog naar het positieve.

Later gaan zou ik ook doen. Wij zijn eigenlijk altijd met de carnaval gegaan en we hebben tot nu toe altijd kunnen skiën. In al die jaren hebben we 2 of 3x zulk warm weer gehad dat de dalafdaling smiddags niet meer te doen was. Maar smiddags zijn we er meestal toch wel klaar mee.

Wij gaan in februari nog een keertje naar winterberg. M'n broertje wilde dit jaar liever niet zoveel uitgeven en centerparks is voor de kinderen helemaal geweldig. Ook voor de niet skiërs. M'n nichtje gaat wel voor het eerst proberen. Volgend jaar kijken we dan wel weer verder.

Jep, lijkt er steeds meer op dat je pas vanaf eind Januari echt winter krijgt in de Alpen. Toch een hele mooie seizoen start gehad, maar iedere keer weer klapt het weer half december om, om pas half januari weer terug winter te worden.

Ik heb een voucher voor de Winterbergbus gekocht, dus ik kan ergens in februari nog een dagje skiën in Winterberg. Nog geen datum vastgelegd, dat doe ik pas een paar dagen van te voren als de condities goed zijn. Ga ervan uit dat er ergens in februari wel weer een vers dik pak sneeuw ligt.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:09

Oh nee mvdende, wat klote!
Waar heb je geboekt? Is er eventueel nog een mogelijkheid om te boeken naar een ander gebied en/of hoger gelegen?

Voor de vakantie hebben mijn beide jongens hun eerste skiles gehad op de borstelbaan! De oudste gewoon in de groep, dat was kennelijk even chaos maar ging daarna prima. De jongste had een priveles bij de juf waar hij ook in de les komt, en dat ging ook goed. Hij vind het altijd lastig als hij niet weet waar hij aan toe is, dus nu heeft hij iig het schoenen aan, skies halen, naar de baan, skies aan, een keer gehad, en hij heeft de juf gezien. Hij stond eerste met een beetje een intens snoetje, maar later lekker met de juf aan het kwaken :) Het lijkt dus een verstandige keuze om het zo aan te pakken.
Ondertussen zijn we bezig met huisjes betalen, skipassen regelen en die hele mikmak, dus lekker voorpret *\o/*

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:15

Indy_Mouse_9 schreef:
Oh nee mvdende, wat klote!
Waar heb je geboekt? Is er eventueel nog een mogelijkheid om te boeken naar een ander gebied en/of hoger gelegen?

Voor de vakantie hebben mijn beide jongens hun eerste skiles gehad op de borstelbaan! De oudste gewoon in de groep, dat was kennelijk even chaos maar ging daarna prima. De jongste had een priveles bij de juf waar hij ook in de les komt, en dat ging ook goed. Hij vind het altijd lastig als hij niet weet waar hij aan toe is, dus nu heeft hij iig het schoenen aan, skies halen, naar de baan, skies aan, een keer gehad, en hij heeft de juf gezien. Hij stond eerste met een beetje een intens snoetje, maar later lekker met de juf aan het kwaken :) Het lijkt dus een verstandige keuze om het zo aan te pakken.
Ondertussen zijn we bezig met huisjes betalen, skipassen regelen en die hele mikmak, dus lekker voorpret *\o/*

Ik ga naar Les Corbier in Les sybelles. Dorp ligt op 1550m, is niet laag laag, maar komende week wél te laag voor sneeuw.

Omboeken gaat helaas niet. Enigste dorpen waar het wél sneeuwt ipv regent zijn een paar dorpen in Les 3 Vallees, oa ValThorans. Zou ik héél graag heen willen Omboeken, maar alleen accommodatie is daar al minimaal €1500 voor 1 week. Dus ver buiten budget. (Nu €655 voor bus, acco en skipas).

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:37

Hmm, als ik op sneeuwhoogte.nl kijk, zie ik woensdag ochtend in het dal wel een boel regen, maar verder ziet het er nog niet extreem dramatisch uit (toegeven, ik heb geen enkel beeld bij hoe hard het regent bij een x aantal mm...) https://www.sneeuwhoogte.nl/overzicht/f ... rbier/weer

Op de top zie ik zelfs redelijk fijne voorspelde sneeuwval (24cm). Heb je wel een goede verbinding vanaf je accomodatie met de top? Dan zou ik het gewoon hogerop zoeken en de lagergelegen pistes vermijden. Desnoods de lift terug nemen als de dalafdaling echt te pauperig is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:59

Indy_Mouse_9 schreef:
Hmm, als ik op sneeuwhoogte.nl kijk, zie ik woensdag ochtend in het dal wel een boel regen, maar verder ziet het er nog niet extreem dramatisch uit (toegeven, ik heb geen enkel beeld bij hoe hard het regent bij een x aantal mm...) https://www.sneeuwhoogte.nl/overzicht/f ... rbier/weer

Op de top zie ik zelfs redelijk fijne voorspelde sneeuwval (24cm). Heb je wel een goede verbinding vanaf je accomodatie met de top? Dan zou ik het gewoon hogerop zoeken en de lagergelegen pistes vermijden. Desnoods de lift terug nemen als de dalafdaling echt te pauperig is.

Ik heb express ski in ski out geboekt, dus een dalafdaling open (en redelijk ski baar) zou wel erg fijn zijn. Daarnaast ga ik ook op ski vakantie om even in winter wonderland te zijn. Skiën zal best wel kunnen hogerop, maar ik wil ook graag een mooi winters plaatje bij m'n accommodatie. En aub géén regen, al die regen komt ondertussen m'n strot uit! (BTW, in bijna heel NL schijnt momenteel de zon enigzins, hier komt het al de gehele dag wéér met bakken uit de hemel)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 15:43

mvdende schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Ik heb express ski in ski out geboekt, dus een dalafdaling open (en redelijk ski baar) zou wel erg fijn zijn. Daarnaast ga ik ook op ski vakantie om even in winter wonderland te zijn. Skiën zal best wel kunnen hogerop, maar ik wil ook graag een mooi winters plaatje bij m'n accommodatie. En aub géén regen, al die regen komt ondertussen m'n strot uit! (BTW, in bijna heel NL schijnt momenteel de zon enigzins, hier komt het al de gehele dag wéér met bakken uit de hemel)

Ja, dat kost dus geld , je kan van alles willen voor weinig maar dan heb je dus geen garantie ( ook zelfs hoger zitten geeft geen garantie voor een winterlandschap ) das t risico met weer en natuur . Wees blij dat je kan skieen

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:04

Ik snap je mvdende, en het is zeker balen. Als je op wintersport bent wil je het liefste overal sneeuw en niet om de groene zoden heen moeten kijken :)

Maar het is inderdaad een risico, zeker in de wat lagere dorpen. Maar ook het gehele seizoen door, het ligt niet per sé aan deze tijd. Wij gaan meestal eind februari / begin maart en ik heb in allerlei gebieden door de jaren al gehad dat in de lagere dorpen de pistes pappig waren, of dat je in het ski-in-ski-out dorp de bruine plekken moest ontwijken.
En dat is super jammer, maar zolang je wel (hogerop) kan skien... Tja. Dan is het wat het is.
Op de webcam te zien is het (op dit moment in ieder geval) nog niet zo erg dat alles groen is en er alleen een opgespoten piste ligt :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:20

Balen zeg, duimen dat het toch gaat lukken,
Zelfs in het toch sneewzekere Flaine is het soms bij sommige ski in out dingen sneeuwarm tot sneeuwloos,

Even kort. Drie intensieve dagen waarvan ik er maartwee geskied heb, gister te moe en stond mijn hoofd er niet naar. Toen gegondelhopt via de maiskogel naar Kaprun de gletcher en met de taxi terug.

Ik begon tegen mijn principe in met een uur les. Waarin ik ben afgeknepen en al veel had geleerd, de les eindigde op een voor mij pittige afdaling die ik anders pas de laatste dag zou hebben gedaan. Een charmante klats in de sneeuw.

De enige andere afdaling aan het eind van de dag was "blauw" maar niet heus. Scheef en een stuk knalrode piste over moeten resulteerde in vallen en nog eens vallen. Toen zuttend geprobeerd maar zo steil en ijzig dat ik daar ook geen rem op had en weer ging rollen en schuiven. Laatste stukje naar de lift ging het skieen soort van maar mijn zelfvertrouwen was compleet zoek. Echt vreselijk.

Gister dus niet geskied en vandaag weer bij de beginners sleeplift begonnen. Eerste stuk drama echt verkrampt stijf en gewoon slecht. De tweede ging al beter en toen het rondje gemaakt die de leraar me had aangeraden te doen, dat was leuk.

Daarna is gv naar saalbach overgestoken en ben ik gaan rommelen bij de sleeplift weer en een lange pauze. Toen trof ik mijn leraar nog en kon er nog net een ruim half uur les uit voor de lift stopte, een eel intensief half uur met oefenen op de hockeystop, glijden over ijs en pogingen tot soort van parallel begin maken. De handigheid handen wissel in de bochten hielp wel iets.

De laatste run (de lift ging achter ons dicht) is gefilmd een stukje

Weer iets aan techniek vooruit gegaan

https://youtu.be/88zwNTFgabs?feature=shared

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:03

karuna schreef:
Balen zeg, duimen dat het toch gaat lukken,
Zelfs in het toch sneewzekere Flaine is het soms bij sommige ski in out dingen sneeuwarm tot sneeuwloos,

Even kort. Drie intensieve dagen waarvan ik er maartwee geskied heb, gister te moe en stond mijn hoofd er niet naar. Toen gegondelhopt via de maiskogel naar Kaprun de gletcher en met de taxi terug.

Ik begon tegen mijn principe in met een uur les. Waarin ik ben afgeknepen en al veel had geleerd, de les eindigde op een voor mij pittige afdaling die ik anders pas de laatste dag zou hebben gedaan. Een charmante klats in de sneeuw.

De enige andere afdaling aan het eind van de dag was "blauw" maar niet heus. Scheef en een stuk knalrode piste over moeten resulteerde in vallen en nog eens vallen. Toen zuttend geprobeerd maar zo steil en ijzig dat ik daar ook geen rem op had en weer ging rollen en schuiven. Laatste stukje naar de lift ging het skieen soort van maar mijn zelfvertrouwen was compleet zoek. Echt vreselijk.

Gister dus niet geskied en vandaag weer bij de beginners sleeplift begonnen. Eerste stuk drama echt verkrampt stijf en gewoon slecht. De tweede ging al beter en toen het rondje gemaakt die de leraar me had aangeraden te doen, dat was leuk.

Daarna is gv naar saalbach overgestoken en ben ik gaan rommelen bij de sleeplift weer en een lange pauze. Toen trof ik mijn leraar nog en kon er nog net een ruim half uur les uit voor de lift stopte, een eel intensief half uur met oefenen op de hockeystop, glijden over ijs en pogingen tot soort van parallel begin maken. De handigheid handen wissel in de bochten hielp wel iets.

De laatste run (de lift ging achter ons dicht) is gefilmd een stukje

Weer iets aan techniek vooruit gegaan

https://youtu.be/88zwNTFgabs?feature=shared

Balen van dat gedoe op die rode piste! Zitten wordt altijd afgeraden trouwens, omdat je dan helemaal geen controle meer over de glijsnelheid hebt. Ik kreeg de tip op het wintersport forum om het rutschen aan te leren, zijwaarts met je ski's paralel naar beneden glijden schijnt de veiligste optie te zijn. Lukt mij soms óók niet hoor: dan trap ik m'n ski's uit en ga aan de zijkant van de piste lopend naar beneden. Desnoods achterstevoren treetjes trappend zoals een alpinist naar boven klimt. Maar dat laatste nog niet nodig gehad. Wel goed de hak eerst in de sneeuw trappend naar beneden gelopen een paar keer.

Gelukkig heb je het nog wel enigzins positief af kunnen sluiten.

Ik zie aan het filmpje dat wij ongeveer hetzelfde niveau hebben. Zo ga ik ook ongeveer naar beneden. :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:45

Hoe gaat het nu met je lijf karuna? Ik kan me herinneren dat je best wat belemmeringen had toch? Gelukkig wel goed kunnen afsluiten!

Mvdende, die zekerheid heb je bijna nergens, dat je in een wit dorp terecht komt. Heb je omgeboekt? Het is ook zo belachelijk warm. We hebben gewoon een hele lange herfst ipv winter.

Wij zijn aan het aftellen, vertrekken 12 op 13 januari. Het lijkt dan weer wat kouder te worden gelukkig.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:50

Dee_Es schreef:
Hoe gaat het nu met je lijf karuna? Ik kan me herinneren dat je best wat belemmeringen had toch? Gelukkig wel goed kunnen afsluiten!

Mvdende, die zekerheid heb je bijna nergens, dat je in een wit dorp terecht komt. Heb je omgeboekt? Het is ook zo belachelijk warm. We hebben gewoon een hele lange herfst ipv winter.

Wij zijn aan het aftellen, vertrekken 12 op 13 januari. Het lijkt dan weer wat kouder te worden gelukkig.

Nee, omboeken gaat niet, behalve naar hele dure bestemmingen zoals Val Thorens. Maar dan betaal je een veelvoud van wat ik nu betaal. Vele Franse dorpen liggen rond de 1550 m, dus het is bijna overal waterballet als de sneeuwgrens boven de 2000 ligt. Dan zit je eigenlijk uitsluitend in ValTho "veilig" en dàt is dus niet te betalen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 29-12-23 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:51

Gaat hetzelfde eigenlijk.voor deze leraar ook aardig omdenken omdat ik sommige bewegingen gewoon niet kan maken. Die kniebrace belemmert aardig wat. Maar ik ga elke les weer iets vooruit. Maar ook nu maar 1,5 uur en iets meer als 2 uur geskied. Dat is ook echt de max per dag. Dus ik ga gewoon veel langzamer vooruit dan "normale" gezonde mensen

Risoul een optie?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:55

karuna schreef:
Gaat hetzelfde eigenlijk.voor deze leraar ook aardig omdenken omdat ik sommige bewegingen gewoon niet kan maken. Die kniebrace belemmert aardig wat. Maar ik ga elke les weer iets vooruit. Maar ook nu maar 1,5 uur en iets meer als 2 uur geskied. Dat is ook echt de max per dag. Dus ik ga gewoon veel langzamer vooruit dan "normale" gezonde mensen

Risoul een optie?

Ook Risoul is geen optie, óók waterballet aangezien de sneeuwgrens boven de 2000m komt te liggen en Risoul op 1850m ligt.

Omboeken bij Sunweb gaat sowieso niet! In ieder geval niet zonder heel fors (lees €600 minimaal) bijbetalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:27

Ik heb net bij le corbier station gekeken maar daar voor de komende 2 weken goed weer. Zon wat wolken soms sneeuw en -4/3 graden geen enorme regen
Meteo france

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:03

Ondanks dat toch leuk dat je vooruit blijft gaan!

Mvdende, bergfex is een fijne website voor het weer. De sneeuwgrens gaat weer dalen zo te zien.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:14

karuna schreef:
Ik heb net bij le corbier station gekeken maar daar voor de komende 2 weken goed weer. Zon wat wolken soms sneeuw en -4/3 graden geen enorme regen
Meteo france

Afbeelding

Afbeelding

Sneeuwhoogte website geeft anders behoorlijk wat water in het dal dinsdag en woensdag.

Dinsdag middag 2mm, avond 8mm woensdag ochtend 14!mm en temperatuur boven 0 dus echt regen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:34

Maak je niet zo druk. Vaak blijven de pistes wel goed en kan je gewoon skiën. Leuk is het mss niet maar je hebt helaas geen invloed op het weer. Wij gaan al jaren op wintersport en we hebben van ingesneeuwd tot aan lente temperaturen en alles daar tussen in gehad en eigenlijk altijd wel kunnen snowboarden.