Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 20:51

de lucht vanavond.

Afbeelding

Wat bloempjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vuurdoorn zit vol in de besjes

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 21:28

Zo even een schrik moment. Ik moest nog wat in de kliko gooien, stap de voordeur uit, en ik voel iets en hoor ffrrrrtttt langs mijn oor. Ik schiet achteruit en de grote vleermuis veroorzaker vloog snel een eindje verderop. Vol aan het jagen de grootste vleermuis die ik ooit heb gezien :oo spanwijdte per vleugel denk ik tegen de 10 cm aan als het niet meer is. Meestal hoor je ze niet maar deze vleugels klonken als een meikever :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 21:59

Vergeet niet wecken is ook kunst. ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 22:11

karuna schreef:
# jaloers had graag erbij geweest. Maar de fotos en live meekijken hier en daar op tv was ook al heel erg leuk. Mooi weer erbij ook. *\o/*

Ik heb vandaag nog een mini kikkertje gered (geen idee wat deze in mijn tuin deed) een mini van 2 cm dus ook nog eens piepjong :oo en watervlug. En een enorme harige rups ook nog.

Maar -O- ik heb de deelnemerslijst gezien. En houd me maar vast aan wat me vandaag gezegd is, want kwa groep en aansluiting ai ik vrees ervoor. ;( %) Allemaal mensen met best wat geld (understatement), interessante dure banen of dure banen gehad, dure woorden, dure boten, dure autos, interessante hobbys, de hele wereld gezien, en interessante fotos van zelfgemaakt voedsel kunst, zweverige woorden waarom ze willen meedoen, erg bewust bezig met alles enz.

En ik zei de gek nagenoeg geen geld, niks boeiends te melden. Geen interessante dure hobbys, nog verre reizen, geen boeiende belangrijke baan gehad. Geen dure kleding. Geen fotografie waardige hobbys en mijn fotos zijn ja zoals hier. Geen gestyleerde geposeerde fotos of beelden gemaakt met een eenvoudige telefoon of ipad. En iemand die leeft zoals het komt. Verder uit elkaar lijkt het zo op papier niet te kunnen liggen. Iedereen en dan ikke aan de andere kant. Alleen de landgoed eigenaar waar we zitten de lesgever en zijn vrouw lijken aan mijn kant te staan kwa dingen en "doe maar normaal dat is ook goed genoeg en ok"

Oef ach ja hopelijk komt het goed en leer ik zonder aan het einde van de week stuk te zijn geestelijk. En heb ik nu gewoon serieuze angst voor de groep kwa intressantheid. Ik moet me voorhouden dat ik er voor mezelf ben en eenvoudig en simpel is ook ok. :j #slik probeert zelfvertrouwen niet in het putje te laten verdwijnen :x en ja dit zijn ervaringen uit het verleden die me hier en daar een beetje stuk en kopschuw hebben gemaakt. Waar ik me niet voor schaam maar wel mee heb te leven. En waarvan ik continue mijn best doe het te overwinnen.opgeven is geen optie :o

Als ik zo'n lijst zou moeten invullen dan kan ik daar ook die dure auto en een vent met dure baan die de hele wereld gezien heeft en zelfgemaakt voedsel opzetten. En met mij kon je volgens mij ook prima praten zonder dat je me kende ;)

Ik heb ook gewerkt met mensen die 'op hoog niveau' werkten.

Klinkt allemaal leuk, maar ook die moeten naar de wc en stappen waarschijnlijk eerst met de ene poot en dan met de andere in de broek. Of rok.

En wedden dat jij goed bent in dingen waar zij misschien wel jaloers op zijn? Die met dat zelfgemaakte voedsel vindt het vast interessant wat jij met je tuin doet en idd het Wecken.

Die leraar zal vast niet voor niks gezegd hebben dat jij de anderen best eens zou kunnen gaan helpen.

Enne, je bent in ieder geval degene met de kleinste motor :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 23:16

De enige ook lijkt het :+ ik wijk echt af daarin als ik de andere verhalen zo lees en fotos bekijk.

Het is niet dat ik me geintimideerd voel zeker niet. Ik red me tot hoog nivo goed kwa fatsoen en onderwerpen. maar het is meer de angst van o sjit daar gaan we weer. Weer een groep waarin ik zoveel afwijk van de rest dat dat gedoe oplevert. Omdat dat zo vaak is voorgekomen dat door wie ik nu ben met alles dat ik niet heb of kan en mijn gebrek aan lengte, anderen me domweg vaak zien als minderwaardig en me ook dusdanig behandelen. Daar kan ik me gewoonweg niet tegen verweren. En dat is gewoon uitermate prut.

Maar mijn papa zegt altijd de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest. Dus doorgaan met ademhalen en hoofd omhoog.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:22

Wij gaan inderdaad vaak naar Griekenland (Zuid-Kreta), waar we intussen vier jaar een huis hebben. We hebben nog geen emigratieplannen, maar proberen wel alvast uit te zoeken wat er allemaal bij komt kijken. Jouw topic is daarom extra interessant, maar ook de ervaringen van Nederlandse en Belgische vrienden die al wel (bijna) geëmigreerd zijn naar Kreta.

Als we op Kreta zijn, doen we graag mee met dorpsfeesten en maken met iedereen een praatje. We hebben de basis van een paar dansen onder de knie. Het dansen zit op Kreta echt in de cultuur. Iedereen doet mee, van jong tot oud, ook pubers!

We kunnen ons redelijk redden met Grieks, als de Grieken niet te snel praten. Maar het moet echt beter!
Sowieso spreken de loodgieter, electicien en zwembadman geen Engels, dus dan moeten we wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 23:35

Aha vandaar. Dat wist ik niet :) dan is het inderdaad wel handig er beter in te worden. Zeker ook dansen dan belangrijk. Ik weet dat mijn griekse oom eten en dansen erg belangrijk vond :j kun je daar les nemen? Het is toch geen veel voorkomende taal.

En een van de redenen dat ik vooral de regeldingen opschrijf waar ik tegenaan loop. Al die over de grens ga programmas hoor je zelden over dingen als belasting betalen, ziekte kosten en veel ontelbare dingen die je tegenkomt, die belangrijk zijn maar eigenlijk nooit ter sprakekomen. Bankrekening openen, verzekeringen regelen, telefoon, internet. Watdoe je met je nl variant. Geen sexy interessante onderwerpen maar erg noodzakelijk dat goed te benaderen. Een foutje is zo gemaakt met mogelijk ellendige gevolgen alsniet verzekerd, niet meer bij je geld kunnen of onbereikbaar zijn.

Neem nu b en b vol liefde die zeeuwse meneer de maserati heeft een nl kenteken. Wat ik met een volledig frans woonadres een prestatie vind, zonder nl adres krijg je hem domweg niet verzekerd :n ik zou graag willen weten hoe hij dat heeft gedaan :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 09:29

*\o/* en %) blij maar ook help wat een bedrag. Maar de schuurdeur situatie is de knoop doorgehakt dankzij de offerte vandaag. Tenminste het idee is heel anders geworden dan gedacht omdat ik al bladerend voor de kleur een andere oplossing zag.

Ik bleef twijfelen, garagedeur of kozijn met openslaande deuren maar ja dan ben je de garage functie kwijt. Maar het wordt nu een mix van beiden eigenlijk. Vier deuren die geknikt open kunnen schuiven. Maar in plaats van massief dicht materiaal worden het vier triple glas deuren. De buitenste twee met matglas dessign en de binnenste twee helder. De halve bovenkant wordt een glasruit ook.

Dan kan het volledig openschuiven als een garage deur of serre. Veel licht waardoor de schuur beter verlicht wordt overdag en goed toegankelijk en geen stroom nodig met openen. En een licht grijs kozijn. Maar kan eventueel ook goed passen bij een woonruimte mocht ik die willen maken daar ooit

Prairy

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:38

Fijn, klinkt als een mooie oplossing!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 10:43

Een dure ook wel maar dan is het wel klaar, fatsoenlijk enz. En multiinzetbaar

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:00

Ik volg b&b vol liefde niet, dus geen idee hoe oud de Zeeuwse meneer is. Misschien staat hij nog in NL ingeschreven zodat hij AOW op blijft bouwen? Dat mag officieel niet, want als je een X aantal dagen per jaar in het buitenland verblijft moet je je uitschrijven uit NL. Maar ik ken meerdere mensen die toch voor de AOW in NL ingeschreven blijven.
Eén Nederlands stel heeft nu mijn suggestie opgepakt om uit te schrijven uit NL en dan vrijwillig premie te gaan betalen, wat voor haar goed te doen is omdat ze toch geen inkomen meer heeft. Dus die zijn nu legaal bezig.

Die glazen garagedeuren klinkt als een prachtige oplossing!
Triple glas isoleert supergoed, maar is wel echt heel zwaar!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:56

Volgens mij is ilya in de winter in Zeeland draait alleen zomerseizoen.
Wij hebben ook triple glas fijn is de goede isolatie.
Nadeel is dat het met koud weer kan beslaan.Nooit lang maar toch..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 13:06

Dat zou inderdaad zijn nederlandse nummerbord verklaren. Anders lukt het je niet.

Beslaan is geen ramp, in eerste instantie is het toch een niet verwarmde ruimte. En een beetje dure versie van een schuurdeur. :') Maar aangezien die lamel of roldeuren eigenlijk niet eens zo veel goedkoper zijn door de idiote afmetingen en voor de oprol plek er weer een aanpassing gedaan moest worden (ook bij andere offertes trouwens) is dit dan een variant op waar ik al eerder een offerte van heb gedaan namelijk een vast kozijn met glas en een loopdeur. Maar daarmee blokkeer je elke het is iets groter en moet naar binnen mogelijkheid. En nu kan het volledig open voor bredere dingen. Maar zou het ook als mooie opening voor een eventuele woonruimte kunnen zijn. Alleen de hoogte wordt geblokt bij alle opties. Die ronding maakt het lastig maar ook duurder. En dat is nu dadelijk netjes opgelost als het goed is :j

Wel zonde van het mooie oude sluitsysteem. :knuffel: Best jammer omdat het zo mooi in elkaar zit. Misschien kan ik die nog redden van de sloop. En ergens ophangen als herinnering.

De nieuwe koelvries combinatie is inmiddels in gebruik. En gevuld ook met nieuwe toevoer. De bank was helaas nog dicht ivm zomersluiting. Dat wordt volgende week dan, ik was te snel klaar daardoor bij de supermarkt en kan zo weer terug die kant op voor de france service :+ maar ja nu is wel al het vlees in de vriezer. Weer een mooie voorraad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 08:05

Twee fotos meteen na elkaar gemaakt. Een enorm verschil.

Afbeelding

Afbeelding

En de slakjes zijn er weer na een nacht met regen :+

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 10:27

Experiment van de dag. Nu uren moeten luisteren naar een irritante ventilator. Het hoort erbij maar wel een naar geluid, Maar hopelijk met een goed resultaat.Drie lagen druifjes en een laag tomaten zijn hopelijk aan het eind van de dag droog. Alles eigen oogst. En uiteindelijk hoop ik ook op een andere plek te kunnen doen ipv de keuken.

De voedseldroger kan eindelijk weer eens van stal. Ik hoop een deel van de druifjes tot krent of rozijn te kunnen verwerken, en de rest wordt sap maar de sappers moet nog hierheen, helemaal vergeten mee te nemen.

Wel iets minder een mini lekkage aan de keukenkant op het in februari gerepareerde stuk. Best raar, eerste verdieping niks van te zien. Aan de schuurkant zie ik op die plek wel wat waterstrepen. Bedrijf gebeld en ze sturen iemand langs vandaag om even te checken. Wel balen -O-

Verder ga ik vandaag frambozen plukken en alles verwerken tot jam. Appels tot compote en de peren wil ik gaan stoven. Stroomverbruik here we come :+ ik heb kleinere potten gevonden voor de jam. Praktischer voor kleinverbruik.

De walnootvraag stel ik elders. Ik maak even een topic aan. Ik kom er niet uit. De link volgt
[LZP] Walnoten drogen of niet? (Pol)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:18

Jeetje wat een verschil in foto's :=

En ziet er lekker uit hoor al die eigen oogst zo verwerken :D WE moeten nodig maar eens met de caravan jouw kant op, dan wil ik proeven :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 12:20

Jullie zijn welkom en er is plek voor de caravan zolang die niet langer is dan 6,5 meter van kop tot kont. :D

Maar was idd een enorm verschil. Een kwart slag gedraaid meer heb ik niet gedaan. Foto van de zonsopkomst en daarna van het dorpje. Het is ook de eerste keer dat ik dit zo zie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 17:40

Uiteindelijk drie potjes frambozenjam.

En een potje gedroogde tomaten in olijfolie :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Verder vanmiddag zoet bezig met een wereldbol maar dan anders.

Afbeelding

En de import is in gang gezet. Met het formulier kan ik gaan verzekeren. En misschien zijn de platen er al binnen twee weken, ze schijnen heel rap te werken. Als alles tenminste in een keer goed gaat :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 21:22

Afbeelding

Leuk bouwen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:17

Grappig zeg :)

mytgard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:02

Een wereldbolpuzzle... geinig als je van puzzelen houdt.

En cursus... leuk hoor we horen wel hoe het gaat,

Verder een hoop gemist want ik had alweer een tijd niet meer hier gelezen ;)

Groetjes :wave:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 17:09

Foei. >;)

Ze hebben meerdere maten (en prijzen) deze was flink afgeprijsd en een leuke maat. Draait ook. Echt leuk om te zien, ik had nog geen wereldbol en nu wel. Selluf gemaakt :+

Maar ik kan constateren dat de druifjes zonde van werk en energie zijn. :') Ik ga ze wel tot sap verwerken. Ik heb een bodem aan gedroogde krenten, keiharde kogeltjes die in de groenbak zitten en een enorme bult werk om ze gekrompen en wel uit de gaatjes te peuteren. :P Geen succes dus, maar he ik heb het in ieder geval geprobeerd.

Wel zitten er nieuwe tomaten in de droger. :9

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 21:02

Oehh lekker hoor die potjes. En leuke puzzel :D

Ach die 'krenten' peuteren is ook bezigheidstherapie. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 11:14

Was nogal een prutklus :') . De gedroogde tomaatjes zitten nu in de goede olijfolie met wat zout.

Maar :r waarom waarom? 8)7 Waarom laat je dit liggen onder een stuk kunstgras. %)

Afbeelding

Afbeelding

En tapijt weg. Aarde loopt door lijkt het

Afbeelding

Als het goed is is dit over een week een mooie strakke betonvloer ipv schimmel stro oude mest grond puin stukken steen en dakpan bedekt met een laagje kunstgras.

Misschien een poging tot vlak maken maar dat was dan echt niet gelukt. Rotklus wel maar het eindresultaat is hopelijk fijn, :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-25 12:14

Weer een stukje verder, het in vuilzakken doen is voor gv, dat is teveel voor mijn longen ondanks een dubbel mondkapje, hier zit nog een ffp2 masker onder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding