Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:52

oooh mmmmm ziet er erg lekker uit die papillot :9

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 12:57

Het was ook erg lekker :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 14:45

Stukje gewandeld. De eerste keer naar boven is altijd even heel kalm aan doen en veel rusten tussendoor.

Veel huizen zijn weer opnieuw bewoond, of verhuurd of ze zijn er mee bezig, en veel nieuwe septic tanks gespot. De hagedissen vonden een muur wel erg lekker. Ik telde er 5 uiteindelijk. Ik heb nog net een foto van twee kunnen maken ze zijn niet helemaal scherp, ze renden nogal hard :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:36

Fijn dat er wat meer leven in het dorp komt. Bij ons staan ook een aantal woningen te koop, zien er nog best aardig uit van buiten :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 16:41

Oh, ik vind hagedisjes altijd zo leuk! daar speur ik altijd naar tussen de stenen van de muren en ruines.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 09:09

Ik ook. Bij de voordeur zitten er twee of drie "vaste bewoners". Inmiddels reageren die niet meer paniekerig als ik er langs wil. Wel oppassen dat ik er niet op ga staan.

Maar verder 8)7 ikke baal van mijn eigen hoofd. Slaat nergens op maar mijn enorme faalangst/examenstress is vol aanwezig. Ik moest een simpel stukje tekst vertalen voor vanmorgen. Vergeet het maar ik ben volledig geblokkeerd. Gister ochtend bij de bakker viel het hen zelfs op dat ik kwa frans volledig ben dichtgeklapt.

Zo zinloos maar helaas zo akelig herkenbaar. Ik heb een dusdanige examenvrees/faalangst dat ik zelfs nu soms nachtmerries heb van zo lang na de laatste schoolexamens ik met black out bij duits en nederlands mondeling kon herinneren. Die was zo erg dat ik zelfs de titels van de boeken niet meer kon herinneren. Nog kan ik daar over de zeik van wakker worden. En daardoor heb ik menige test soms bijna gruwelijk verprutst. Motorexamen de eerste fase. Die was afschuwelijk. Trillen als een riet, niks kunnen eten en bijna van de motor afvallen van de zenuwen. Dat maar eerlijk gezegd en gelukkig waren ze erg lief en was er niks aan de hand.

Maar ik vind het zo irritant en nergens op slaan van mijn hoofd, -O-

En nu een simpel gesprekje dadelijk maakt dat mijn hoofd al dagen volledig dichtgeklapt is. Met het risico dat ik compleet faal en niks meer zinnigs kan uitbrengen en dan is het jammer maar de opleiding gaat niet door. Omdat ik een minimaal nivo moet halen maar niet precies weet welk nivo. En ik weet dat er al aardig wat zijn afgevallen ivm te laag nivo. Dus slik heeeeelp %) :x

#stom

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:19

Oh dat is zo klote als dat gebeurt. Ik omschrijf het altijd alsof er een deur in mijn hersenen dicht geslagen is, ik weet dat de kennis en kunde erachter zit maar de deur gaat gewoon niet open.

Behalve ADHD medicatie zou ik zo niet weten wat zou helpen. Tenzij je daar ergens een dealer kent met wat speed :+ Of een beetje wiet :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:24

Eerder bach rescue. Veilig met medicijnen, machines en legaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:29

tamary schreef:
Eerder bach rescue. Veilig met medicijnen, machines en legaal.

Ik had het over wat misschien werkt, niet per se wat legaal of verstandig is :')

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:30

Breng het ter sprake is misschien niet de juiste formulering in dit geval :D maar laat het ze weten! Je bent niet de enige. Mogelijk hebben zij er een aanpak voor die je helpt! Laat je niet kisten hoor Karuna, je bent zo’n sterk mens maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk. :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 10:43

Ik heb dat ook al per mail gezegd. :j ik schaam me er ook niet voor.

Enne nergens voor nodig geweest *\o/* mijn nivo is zeer ruim voldoende. Alleen zal ik mijn spreeksnelheid moeten aanpassen tijdens de week omdat ik te snel zal praten zeer waarschijnlijk voor de mededeelnemers. :') En omdat ik durf te vragen en mijn eigen fouten herken en erken en dingen opmerk verwacht hij zelfs dat ik de anderen kan helpen. :oo Die had ik niet zien aankomen. Best maf om dat over jezelf te horen. :o vooral omdat ik voor mijn gevoel aardig ok frans spreek maar bij lange na niet perfect of foutloos en ik nog een hele hoop moet leren en een hoop ik omzeil moeilijke woorden :))

En in dit uur kennismakings gesprek zijn er een aantal dingen ahh zit dat zo waarom heeft niemand me dat ooit uitgelegd over verleden en toekomst werkwoords vervoegingen. :)*

En nee ik neem er geen medicatie voor. Ik blijf liever scherp en tsja dan blokkeer ik maar. Ik ga er niet dood aan anderen ook niet dus dan maar doorhakkelen. Genant ja maar het zei zo.

Nu ga ik mijn hoofd leegmaken en maaien maaien en nog meer maaien :P

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:57

Nou dat is een mooie uitkomst!

Maai ze :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 11:52

Eerste accu is alweer leeg :D buitenom is gekortwiekt, tijd voor le repas. :Y)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:57

Goed gedaan, Karuna *\o/*

Ik moet nodig iets ondernemen om mijn Grieks te verbeteren. Ik sta stil.
Ik kan me meestal prima redden, maar maak blijkbaar veel grammaticale fouten. Dat wordt meestal genegeerd, maar mijn kapster corrigeert me wel, de eerste 10 fouten ofzo en geeft het dan op, haha.
Laatst waren we uitgenodigd bij onze zwembadman en zijn vrouw, die beiden alleen Grieks spreken en dan blijkt dat we hem aardig kunnen volgen (want past zijn spreektempo aan) en haar niet (ratelt enthousiast door). Bepaalde werkwoordgroepen zitten er nog niet goed in, dus die moet ik echt eens goed leren.
Ik moet de zelfdiscipline vinden om mijn nieuwe lesboek open te slaan en aan de slag te gaan. Op een vaste avond in de week, alsof ik les heb, maar dat valt niet mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 12:01

Ik worstel daar dus ook mee. Zo tegenwoordige tijd gaat wel. Maar als het op vervoegen aankomt en dan de 5 soorten tijds dingen in het frans. Dan ga ik echt ongelofelijk de mist in. Je hebt tegenwoordige tijd verleden tijd zonder tijdsaanduiding of herhalingen. Verleden tijd met een tijdsaanduiding begin of einde
En dan de toekomstige tijd iets dat zal gebeuren en een toekomtige tijd voor beleefdheid ook. Ik zou graag ..... allemaal hebben ze een ander soort vervoeging. Dat deed ik destijds al niet goed en nu nog steeds niet, het blijft niet plakken, maar de ezelsbrug vandaag met de aanduidingen maakte het al ietsje meer begrijpelijk. Voor nu dan :+

Zit jij nu veel in Griekenland? Leerboeken zijn handig maar waar ik nu tegenaanloop is het spreken, de interactie met mensen. Daar leer ik duidelijk het meeste van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 16:04

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het huisje voorbereid en eea weggehaald al. Nu valt de beroerde staat van de voorkant goed op.

Alles goed kort gemaaid en nu al twee uur pootjes hoog.

Mijn zwarte monstertje is ook nog even nagekeken door een monteur en ok bevonden. Altijd fijn

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:38

Zo 5 dagen Sail Amsterdam achter de rug, ben KAPOT dus nu even bijlezen en reageren. Jeetje wat een boel gebeurd weer. Ik heb gene verstand van het in- en uitvoeren van auto's, ik zag prachtige foto's voorbij komen van de omgeving en beestjes <3

en GEFELICITEERD! ik ben trots op je dat je Frans goed genoeg is, wat een dikke vette opsteker voor je zelfvertrouwen. Whoop whoop en maaien is een hele fijne methode om het kopie leeg te maken zeker met dat uitzicht <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 18:01

# jaloers had graag erbij geweest. Maar de fotos en live meekijken hier en daar op tv was ook al heel erg leuk. Mooi weer erbij ook. *\o/*

Ik heb vandaag nog een mini kikkertje gered (geen idee wat deze in mijn tuin deed) een mini van 2 cm dus ook nog eens piepjong :oo en watervlug. En een enorme harige rups ook nog.

Maar -O- ik heb de deelnemerslijst gezien. En houd me maar vast aan wat me vandaag gezegd is, want kwa groep en aansluiting ai ik vrees ervoor. ;( %) Allemaal mensen met best wat geld (understatement), interessante dure banen of dure banen gehad, dure woorden, dure boten, dure autos, interessante hobbys, de hele wereld gezien, en interessante fotos van zelfgemaakt voedsel kunst, zweverige woorden waarom ze willen meedoen, erg bewust bezig met alles enz.

En ik zei de gek nagenoeg geen geld, niks boeiends te melden. Geen interessante dure hobbys, nog verre reizen, geen boeiende belangrijke baan gehad. Geen dure kleding. Geen fotografie waardige hobbys en mijn fotos zijn ja zoals hier. Geen gestyleerde geposeerde fotos of beelden gemaakt met een eenvoudige telefoon of ipad. En iemand die leeft zoals het komt. Verder uit elkaar lijkt het zo op papier niet te kunnen liggen. Iedereen en dan ikke aan de andere kant. Alleen de landgoed eigenaar waar we zitten de lesgever en zijn vrouw lijken aan mijn kant te staan kwa dingen en "doe maar normaal dat is ook goed genoeg en ok"

Oef ach ja hopelijk komt het goed en leer ik zonder aan het einde van de week stuk te zijn geestelijk. En heb ik nu gewoon serieuze angst voor de groep kwa intressantheid. Ik moet me voorhouden dat ik er voor mezelf ben en eenvoudig en simpel is ook ok. :j #slik probeert zelfvertrouwen niet in het putje te laten verdwijnen :x en ja dit zijn ervaringen uit het verleden die me hier en daar een beetje stuk en kopschuw hebben gemaakt. Waar ik me niet voor schaam maar wel mee heb te leven. En waarvan ik continue mijn best doe het te overwinnen.opgeven is geen optie :o

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:18

Je hoeft geen vrienden van hen te worden. En ze hoeven je ook niet interessant te vinden. Duur spul hebben is een beetje eigen verdienste en een boel geluk gehad hebben.
Plus, er zitten vast aardige mensen bij. Want dat heeft geen bal met banen of geld te maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 18:25

Daar ga ik ook maar van uit. Maar nu is het wel even help -O- ik heb nog even de tijd er aan te wennen dat scheelt. Iedereen is er met dezelfde reden namelijk beter worden met de franse taal. Ongeacht de achtergrond.

Alleen als je dan alles leest en kijkt naar je eigen leven dan voel ik me even een enorme sneue sukkel die gefaald heeft in het leven hoewel ik er eigenlijk niks aan kan doen. Oplediding genoeg gehad en startsalaris ook ok. Als ik niet zo "dom" was geweest te willen blijven werken had ik nu ook een riante wao gehad ipv dat zielige beetje dat het nu is. Fysiek nog steeds prut maar in ieder geval met een stuk ruimer financieel plaatje. :)

Ah ja, adem in adem uit en ga ervan genieten dadelijk meer kan ik niet doen. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-08-25 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:25

karuna schreef:
# jaloers had graag erbij geweest. Maar de fotos en live meekijken hier en daar op tv was ook al heel erg leuk. Mooi weer erbij ook. *\o/*

Ik heb vandaag nog een mini kikkertje gered (geen idee wat deze in mijn tuin deed) een mini van 2 cm dus ook nog eens piepjong :oo en watervlug. En een enorme harige rups ook nog.

Maar -O- ik heb de deelnemerslijst gezien. En houd me maar vast aan wat me vandaag gezegd is, want kwa groep en aansluiting ai ik vrees ervoor. ;( %) Allemaal mensen met best wat geld (understatement), interessante dure banen of dure banen gehad, dure woorden, dure boten, dure autos, interessante hobbys, de hele wereld gezien, en interessante fotos van zelfgemaakt voedsel kunst, zweverige woorden waarom ze willen meedoen, erg bewust bezig met alles enz.

En ik zei de gek nagenoeg geen geld, niks boeiends te melden. Geen interessante dure hobbys, nog verre reizen, geen boeiende belangrijke baan gehad. Geen dure kleding. Geen fotografie waardige hobbys en mijn fotos zijn ja zoals hier. Geen gestyleerde geposeerde fotos of beelden gemaakt met een eenvoudige telefoon of ipad. En iemand die leeft zoals het komt. Verder uit elkaar lijkt het zo op papier niet te kunnen liggen. Iedereen en dan ikke aan de andere kant. Alleen de landgoed eigenaar waar we zitten de lesgever en zijn vrouw lijken aan mijn kant te staan kwa dingen en "doe maar normaal dat is ook goed genoeg en ok"

Oef ach ja hopelijk komt het goed en leer ik zonder aan het einde van de week stuk te zijn geestelijk. En heb ik nu gewoon serieuze angst voor de groep kwa intressantheid. Ik moet me voorhouden dat ik er voor mezelf ben en eenvoudig en simpel is ook ok. :j #slik probeert zelfvertrouwen niet in het putje te laten verdwijnen :x en ja dit zijn ervaringen uit het verleden die me hier en daar een beetje stuk en kopschuw hebben gemaakt. Waar ik me niet voor schaam maar wel mee heb te leven. En waarvan ik continue mijn best doe het te overwinnen.opgeven is geen optie :o

Wat vreemd dat het zo breed uitgemeten wordt met wat iedereen doet en heeft...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 18:30

Hoezo? ik vind het niet vreemd. Iedereen heeft een introductie geschreven en daar moesten fotos bij. Dus ieder heeft zijn eigen keuze in tekst en foto materiaal gemaakt met de wetenschap dat iedereen die te lezen en te zien krijgen. zodat de anderen weten met wie ze "opgesloten" gaan zijn. En de anderen hebben daar flink werk van gemaakt. Ik ietsje minder :P Dat geeft alvast wat stof tot nadenken en conversatie onderwerpen. Alle teksten zijn ook in het frans. Die moeten gestampt worden. Huiswerk vooraf :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 19:35

Wat goed van je dat je eigenlijk al beter Frans spreekt dan je dacht! Die kun je vast in je zak steken!

En ach die dure rijke mensen zijn ook allemaal naaktgeboren en p@epen dezelfde kleur als jij dus ik zou me daar niet druk om maken. Misschien zitten er wel paardenmensen tussen (want rijk /3 :D ) dan heb je gelijk gespreksstof! ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 19:47

Hoe is het met je pootje?

Zo te zien niet. Tenminste dat lees ik nergens terug. De grap of nou ja het doel van diverse mensen bij elkaar gooien is (ik begrijp dat de groep bewust is samengesteld op deze manier) dat door de diverse achtergronden je met elkaar in discussie kunt gaan over de diverse levens, hobbys enz. En iedereen zijn eigen kennis en kunde kan toevoegen aan de kennis en kunde van de anderen. Ik krijg er een soort "de nonnen van Vught" idee bij maar dan losser en meer met een joy de vivre en goed eten :Y) en muziek en cultuur en de dagelijkse dingen enz. En keihard werken.

Ik ben benieuwd hoe ik na een week alleen maar frans nog functioneer, met duits ga ik dan een rare verandering door. Ik heb eerder voor mijn werk naar een duitse opleiding gemoeten. Twee weken alleen met duitsers doorgebracht. Voor de tijd van de mobiele telefoon dus beperkt contact met het thuisfront.

En toen in de trein onderweg naar huis was ik een boek aan het lezen. Een nederlands boek uiteraard. De dame tegenover me begint tegen me te praten. En ik had geen idee wat ze zei. Ik verstond er niets van. Hoorde bekende klanken maar kon er niet echt iets van maken. :o? Wat ik ook beleefd in het duits kennelijk gezegd heb. Haar verbazing en opmerking schakelde mijn hersens weer terug naar het nederlands. Ze had dus in nederlands tegen me aangepraat, maar mijn hoofd stond kennelijk in de stand duits en ik verstond dus gewoonweg niet wat ze zei. Bizar dat ik wel in het nederlands aan het lezen was maar de gesproken taal was echt :o? eh watte? Dat was een best merkwaardige ervaring.

Er komen zo nog wat avond fotos van de tuin en de zonsondergang
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-08-25 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 19:51

de lucht vanavond.

Afbeelding

Wat bloempjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding