Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 20:09

Gelukkig zit je er niet een maand ofzo dus ik denk dat ja dat gewoon gaat kunnen :D wordt het zwaar? Ja vast wel, maarrrr er is ene einddatum en ik als ADD-er vindt dat ook altijd heel prettig dat je weet dat iets eindig is en dan kun je je daarop instellen. Maar ik heb het volste vertrouwen in je :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 20:12

Ik ook wel in mezelf hoor :j maar eng ja ontzettend. %) En hoewel ik intern ga voor een week kan ik altijd de camper induiken, zelf koken en er desnoods slapen. :P Scheelt dat ik de leraar nu maandag spreek en deze bij een eerder contact zelf ook niet de rustigste bleek te zijn. :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:36

Dat klinkt wel heel fijn toch altijd terug kunnen vallen op je eigen plekje. En een klik met de leraar is altijd fijn :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 17:38

:O en au maar ik heb het gehaald. *\o/* En de koelkast staat al in de keuken. Nu moet deze een 24 uur rusten voor ik hem op de plek kan zetten en in gebruik nemen. Mijn overburen hadden meteen tijd.

Maar poe wat een rit, het was erg druk en rommelig. Veel files de andere kant op. Ik heb heel veel gerust onderweg en was vanmorgen aardig vroeg vertrokken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 17:56

Ik vind het knap hoor, ik ben dat autorijden na 2 uur al zat!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 18:19

Ik ook hoor :') maar ik had nu geen keuze, nagenoeg geen campings op het traject en in de bus slapen is kansloos. Ik heb steeds 1 uur gereden flinke tijd rust, weer 1 uur rijden. Zo ben ik met heel veel pauze doorgehobbelt.

En ik denk maar zo het autorijden heeft een goede reden. Maar daarom doe ik er eigenlijk altijd meer dagen over. Zodat ik meer dan voldoende rust heb en aardig fris aankom. Ik ben nu echt kapot moe en gesloopt. Maar ik ben er dat is al iets, zaterdagavond en zondag meest toch kalm aan doen, behalve eten doe ik ook echt niks meer vandaag :+ waar ik anders energie heb om nog iets te doen als ik er twee dagen over doe.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 19:37

Is de nieuwe tuut nu ook over?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 19:57

Nope die volgt komende week als gv vakantie heeft. Gelukkig is het gelukt voor mij om op te knappen.

Aanstaande week ga ik op verzekeringjacht. De export verzekering is 2 weken geldig. Daarna kan ik op export kenteken verzekeren tot de franse platen er zijn.

Maar pfff het is 2100 maar het voelt voor mij als midden in de nacht. Bizar ook al bijna donker hier nu >;)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 20:36

Weet jij hoe dat zit met die export platen?
Mag je daarmee alleen in Frankrijk rijden of ook gewoon naar Nederland?
Aangezien jij ook regelmatig heen en weer rijdt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 20:50

Nee eenmaal de nederlandse grens over, wat moet binnen twee weken na aanvraag. Dan mag je niet meer met die platen terug naar nederland. Je mag wel in frankrijk (of welk land van de import) met de juiste verzekering rondrijden, met die platen kun je als het goed is wel een franse verzekering afsluiten. En dan is het wachten tot de franse platen erop zitten en dan mag je alles weer.

Dat is dus ook een beetje een logistieke puzzel. Ik moet een voor een doen anders kom ik niet terug. Of mijn bus over laten zetten op de naam van gv anders kom ik klem met verzekeren, maar daarmee kan het zijn dat het weer moeilijk gaat worden ivm rolstoelbus. Dat is nog even een gepuzzel dat niet zo maar uitgevist is. Of de camper blijft nederlands. Liever niet maar daar moeten mogelijk eea aan extra keuringen gedaan worden omdat de maker niet meer bestaat en een bepaald document daardoor mogelijk niet opgevraagd kan worden

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:04

Ik dacht inderdaad ook zoiets gelezen te hebben. Dat wordt voor ons ook een uitdaging als we onze auto op Frans kenteken willen zetten.
Mijn man moet iedere week terug naar Nederland ivm zijn werk.
Heb jij enig idee hoe lang het duurt voordat je Franse platen hebt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:13

TinkerTreas schreef:
Ik dacht inderdaad ook zoiets gelezen te hebben. Dat wordt voor ons ook een uitdaging als we onze auto op Frans kenteken willen zetten.
Mijn man moet iedere week terug naar Nederland ivm zijn werk.
Heb jij enig idee hoe lang het duurt voordat je Franse platen hebt

Optie om trein te nemen naar NL voor die periode?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 21:24

Helaas heb ik nog geen idee. Hangt van de auto af, de regio en nog meer factoren. Wat je nodig hebt is een maximaal 6 maanden apk. Verkoop formulier (voor mijn bus een uitdaging) kopieën van veel dingen eventueel conformiteits document enz

Exportplaten heb je zo

De kortste klap is auto verkopen in Nederland en een kopen in Frankrijk. Wat bij mij geen optie is bij bus en camper. Ik was van plan iets te kopen in Frankrijk maar dat liep even anders :')

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:10

tamary schreef:
Optie om trein te nemen naar NL voor die periode?

Ik denk dat dat inderdaad een goeie optie is. Dat gaan we in ieder geval uitzoeken.

@Karuna:
Die papieren en alles wat we nodig hebben om de auto op Frans kenteken te zetten zou als het goed is geen probleem moeten zijn.
We moeten eens goed gaan bedenken en uitzoeken of we onze eigen auto in willen voeren. Of dat we hem verkopen en hier een andere kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 22:19

In Nederland maakt de bpm een grote stap waardeverlies uit die in andere landen vaak niet zo is. Kan heel goed dat je een aardig stukje meer betaald voor zelfde auto qua maat en km's in Frankrijk dan in NL.
Simplistisch : voer kmstand en nummerbord in op marktplaats voor inschatting waarde en stel die vraag bij een garage in frankrijk ook.
Zoals ik het begrijp is het voordeliger om je eigen auto in te voeren en dat is naast het verkopen aan garage levert flink minder op dan mp prijs inschatting geeft (garage heeft nl ook kosten) Of je moet goed zijn in verkopen en het zelf via mp kunnen. Al met al heb je er toch wel een gok en papierwerk aan, import eigen auto is in elk geval een weet wat je hebt verhaal.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 02:27

Mijn oom is naar Frankrijk geëmigreerd en had zoveel problemen om zijn camper te importeren en op franse kenteken te krijgen dat hij de camper verkocht heeft in België en in Frankrijk een nieuwe (andere) met reeds frans kenteken heeft gekocht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 07:31

Met de camper zal het een ingewikkelder klus worden die vooral meer tijd kost en mogelijk twee keuringen 70 km verderop. Ik heb het ook uitbesteed aan iemand wiens vak het is. Kost meer maar ik heb al genoeg andere dingen aan het hoofd. En heb geen zin om hiervoor ook het wiel te moeten gaan uitvinden. Ik doe zo veel als kan zelf en heb natuurlijk geen bergen met geld liggen. Maar soms is het wijzer iemand te betalen die eigenlijk niks anders doet dan dit. Die weet meteen de juiste wegen met de juiste papieren en handelingen op het juiste moment. En ik heb geduld en alle tijd. Stapje voor stapje :j

Wat betreft kopen verkopen. Mijn bus (jaren zoekwerk voor ik een niet afgeragde gevonden had die ik kon betalen, en de aanpassingen ook nog eens) en camper verkopen is geen optie. Daar vind ik nooit een goede vervanger voor in Frankrijk :n en de camper heeft ook emotionele waarde daarnaast. Voor een personenauto maakt het me eigenlijk niks uit. Maar voor het geld van het zwarte monstertje had ik hier nooit iets kunnen terugkopen, zelfs met de export/import kosten die erbij komen was dat niet gelukt. :n Zelfs geen brommobiel

En met je eigen auto weet je wat er aan de hand is, wat eraan komt en hoe het onderhoud is geweest. Wat bij een andere auto toch altijd gokken is. Soms heb je geluk soms pech zeker als je in het lagere segment zoekt.

De nevelslierten vanmorgen zagen er erg mooi uit. <3

Afbeelding

Afbeelding

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:30

Goed dat je iemand hebt gevonden die dat importeren als werk doet.
En idd,liever een beetje duurder uit maar dat het allemaal wel geregeld wordt voor jou dan het zelf moeten uitzoeken en uiteindelijk zoals mijn oom misschien de handdoek in de ring moeten gooien...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 08:57

Dat dacht ik dus ook

Ik ben lui. Soort van. :') Nu pas aan het ontbijt. Maar de gewassen matrashoes zit er weer omheen. De koelkast staat op zijn plek, tenminste hij staat maar ik krijg de voetjes niet uitgedraaid. Nu dus de kort door de bocht oplossing plankjes eronder :+ als gv er is doen we dat wel. de oude staat aan een verlengsnoer. Dan kan vanavond de nieuwe aan en morgen hopelijk ingericht.

O ja de koelkast heeft een sabbath stand waarin alle alarmen stil zijn. Als de stroom uitvalt of er iets mis is wordt dat niet gemeld. Waarom zou je dat willen uitzetten?

En ik kon op babyvogeltjes jacht. Opeens een hoop gepiep en baf piep piep baf piep piep >;) :o? Wat is dat dan? Zie ik een hoopje veren heen en weer fladderen en steeds baf tegen een raam of de deur aan :oo :knuffel: eerste vangpoging achter de vitrage ging mis.de tweede poging bij de achterdeur ging goed. Gordijn dicht, hor open en de derde aanvlieg was hop gelukkig weer naar buiten waar een ongeruste oudermees op de schutting zat. Gelukkig alles heel gebleven. Maar hoe deze langs de hor is gekomen geen idee. Dat is ook voor het eerst.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:11

Prachtige foto’s Karuna! Groot gelijk dat je een professional inhuurt, scheelt je vast heel veel stress!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:16

Ik had zo geen zin in dat gedoe :n formulier zus regeltje zo. Voor ik het juiste verkoopbewijs had met de juiste gegevens. Poging 4 was pas correct :+ . Daar was ik nooit zelf achter gekomen. Maar er is gezegd beter in een keer alle juiste documenten verzamelen en in een keer goed indienen dan meerdere keren moeten corrigeren omdat het net niet correct is. Ik ga ook geen hersenchirurgie uitvoeren. Het gevecht met de belastingdienst lukt nog wel. Mijn kennis is daar net voldoende genoeg voor geworden in de afgelopen jaren met genoeg gedoe om dat stug vol te houden.
Maar dit, destijds ivm de scooter op deze persoon gekomen. Daarvoor niet nodig gehad maar nu dus wel. Ik gooi de gevraagde gegevens over de muur en er wordt een fatsoenlijk dossier van gemaakt. :))

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:26

Wij hebben dat ook door iemand laten doen. Kost aardig wat, maar ging wel vrij makkelijk zo.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:40

ik noem dat geen luiheid maar praktisch zijn :o :D
het bespaart ook gewoon veel stress en gedoe (iets wat je al genoeg hebt)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:46

dat alarm koelkast afzetten is er juist voor als je hem bv wil schoonmaken of moet repareren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 11:34

Ik heb niet hoeven koken, mijn vis, kruiden en olie en tomaten van de achterburen en een sardientje. Hij wilde mijn vis graag erbij garen. Scheelt mij weer koken,

Afbeelding

Waarom noemen ze het dan een sabbat stand? :? Voor schoonmaken lijkt het me wel logisch trouwens