[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 16:33

Haha, Marilu, dan moet je toch maar in Frankrijk gaan wonen, daar komt de Franse slag vandaan.

Hier ook zo'n, warme wind, erg raar.

Leuk, Odette dat je gekeken hebt, ik wil erg graag een mimosaboomstruik hebben, ik ben ook vast van plan er eentje te gaan kopen, maar nu nog even niet. Volgend jaar of zo!

Overigens de bloesem van de kroosjes ruikt hier zooooo zalig!

Ik heb net de buitenritafspraak verzet naar dinsdag. Het gaat morgen regenen en om nu met half griep een buitenrit van 2 uur in de regen te gaan maken, mwah.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:23

Niet echt lekker weer voor een buitenrit inderdaad, die je de paarden ook geen plezier mee.
Wij hebben bij het nieuwe huis een soort mini wijngaard. De laatste paar druiven zijn doos, daar hebben we de mimosa neergezet. Kan die mooi tegen die draden aan groeien. We zijn woensdag nog langs het tuincentrum geweest voor 2 kiwais, soort kiwibes denk ik. Ook een klimplant, die komt daar ook.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:40

Ik zit op het vliegveld van Toulouse te wachten op de terugvlucht naar Amsterdam.
Vanaf 16.00uur zijn alle vluchten vertraagd. Onze vlucht van 17.00uur gaat nu ook om 17.30uur, zeggen ze nu. Vanmorgen hebben we het naast gelegen oa het vliegtuigmuseum van Airbus bezocht.
Daar waaide we al flink uit onze jassen.
Toen daar dichtbij nog een winkelcentrum in gegaan om wat te eten, en onze huurauto af te tanken.
Ons bezoek aan Frankrijk was er weer 1 waar we van alles hebben meegemaakt.
Gewoon met de Franse wind meewaaien, en dan komt alles goed.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 18:04

@Tinka, nee idd en die wind worden ze ook fris van, dus beter maar verschuiven, maar vooral omdat ik zelf niet 100 fit ben, vind ik het ook niet zo'n goed plan. Ik ben nog heel snel buiten adem, dus beter dinsdag. Maar fijn dat het in ieder geval kon.

En heerlijk dat je al aan je tuin kunt denken! Dat is vooruitdenken! hopen dat het snel vruchten afwerpt letterlijk en figuurlijk.

@Ikkeniet, ik kan me voorstellen dat je vertraging hebt door die heftige wind die er nu staat. En ja wel letterlijk met de Franse wind meewaaien. Gaaf het luchtvaartmuseum daar willen wij ook nog naar toe. Heerlijk dat een vakantie vol met indrukken hebt gehad, weer je Frankrijksfeertje mee naar huis nemen! Goede reis!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 11:10

Filmpje bekeken, mét geluid deze keer ;)

Is in ieder geval wel leerrijk. Dat plaatselijk dialect, occidentaals of hoe heette het ook alweer ..., lijkt wel wat op Spaans, niet ? Hoe dichter tegen een landsgrens, hoe meer de taal neigt naar die van het aangrenzende land, denk ik. Zo ook in Belgisch Limburg (en ik neem aan ook in Nederlands Limburg) : hoe dichter bij Duitsland, hoe meer Duits er in de taal verweven zit.

De camper lijkt terug aan het bollen ? Vereist toch wel stuurmanskunst in al die smalle straatjes !!!

Bij ons in de tuin in Spanje staat ook mimosa. Dat is echt wel een woekerplant, hoor. Die groeit heel snel en breidt zijn domein gestaag uit. Mooi is die wel, uiteraard !
Hangt misschien ook wel van de soort mimosa af hoe snel die groeit ?

Verstandig dat je de buitenrit verplaatst hebt ! Stormweer is niet bepaald ideaal om te paard te gaan.

Hier nog effe genieten vandaag van het prachtige weer ! Ik heb gisteren enkel de vensters op het gelijkvloers nog niet aan de binnenkant gedaan :D Dat moet vandaag dan nog en dan ben ik weer voor een poosje gerust ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 13:07

Marilu schreef:
Filmpje bekeken, mét geluid deze keer ;)

Is in ieder geval wel leerrijk. Dat plaatselijk dialect, occidentaals of hoe heette het ook alweer ..., lijkt wel wat op Spaans, niet ? Hoe dichter tegen een landsgrens, hoe meer de taal neigt naar die van het aangrenzende land, denk ik. Zo ook in Belgisch Limburg (en ik neem aan ook in Nederlands Limburg) : hoe dichter bij Duitsland, hoe meer Duits er in de taal verweven zit.

De camper lijkt terug aan het bollen ? Vereist toch wel stuurmanskunst in al die smalle straatjes !!!

Bij ons in de tuin in Spanje staat ook mimosa. Dat is echt wel een woekerplant, hoor. Die groeit heel snel en breidt zijn domein gestaag uit. Mooi is die wel, uiteraard !
Hangt misschien ook wel van de soort mimosa af hoe snel die groeit ?

Verstandig dat je de buitenrit verplaatst hebt ! Stormweer is niet bepaald ideaal om te paard te gaan.

Hier nog effe genieten vandaag van het prachtige weer ! Ik heb gisteren enkel de vensters op het gelijkvloers nog niet aan de binnenkant gedaan :D Dat moet vandaag dan nog en dan ben ik weer voor een poosje gerust ;)

Leuk dat je mét geluid hebt gekeken, gezellig frans muziekje dit keer en dank voor het "leerrijk" ik vind het ook altijd interessant meer te weten te komen.

Occitaans is mogelijk een grensdialect ik weet het niet. Ik denk eigenlijk dat het meer een echt eigen taal is. Om te lezen kan ik er nog wel wat van bakken als ik weet waar het over gaat, maar vaag. Verstaan doe ik het echt niet. Het is een hele strijd geweest deze taal. Ooit werd hij verboden, omdat in de 1e WO de Franse soldaten onderling elkaar niet konden verstaan. Dat was funest en dus mocht die taal niet meer gesproken worden. Hij mocht ook niet meer gegeven worden op scholen. De laatste zeg, 20 jaar is de roep om het terug te laten keren groter dan ooit en nu na zeg 100 jaar is het weer terug op scholen, niet als verplicht vak, maar wel als mogelijkheid en er zijn ook scholen waar het andersom is, dus Occitaans de hoofdtaal en Frans bijzaak, maar dat zijn enkele, meest privéscholen en wel de ketters ;-)

De camper staat nog steeds bij de garage, dit is met de auto ;-)

Wat een bofferd dat jij Mimosa hebt! Schitterend vind ik ze, echt zo de belofte van lente.

Heb je je ramen nog verder gelapt?

Over de buitenrit die ik ga maken, het is nu in ieder geval een stuk beter weer.
Maar, ik bedacht me dat ik totaal geen Frans paardenjargon ken. En Fransen doen altijd alles anders dus geven ze wel dezelfde hulpen? Wat zeggen ze tegen paarden, als ho, of klikken, of wat ook. Nou, dat is idd wel anders ik heb het opgezocht, hulpen wel hetzelfde, galophulpen bedoel ik bijvoorbeeld, lichtrijden op een hoefslag ook op hetzelfde been als wij, dat scheelt allemaal weer. Maar komen, is een piepgeluidje met je mond. Dat heb ik altijd geleerd in de western dat dat achterwaarts is. Klikken doen ze weer wel voor voorwaarts. Nu ga ik alleen een rit maken, dus er zal weinig jargon nodig zijn, maar ik ga toch van tevoren even alle woorden en geluiden met ze doornemen. Nooit gerealiseerd dat er zo'n verschil in zat!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:04

Wat grappig, ik zou daar nooit over hebben nagedacht. Maar het klinkt heel logisch.

Wat een mooi helder filmpje, zo in de auto.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 15:33

balance schreef:
Wat grappig, ik zou daar nooit over hebben nagedacht. Maar het klinkt heel logisch.

Wat een mooi helder filmpje, zo in de auto.

Dank voor je complimentje. Ik stap ook vaak uit hoor ;-)

Nee, ik vroeg me het ineens af. En dat kwam weer om dat je een bepaalde verzekering moet hebben afgesloten om te mogen rijden bij een manege. En door mijn westerntrainercertificaat in NL van long long ago, was ik altijd verzekerd. Maar ik heb dat nooit naar het Frans laten omzetten, omdat ik mezelf niet zag werken in de Franse paardensport vanwege dat andere jargon en andere hulpen etc.

Maar ik moest dus van die manege een verz kopen, is 36 euro dus prima verder, en toen dacht ik ineens weer aan bovenstaande en toen daggik, o jee. Nu krijg ik natuurlijk allemaal Franse woorden naar mijn hoofd geslingerd die ik niet ga begrijpen. En stel dat er paniek is en ze zeggen iets, dan is dat wel key dat ik dat snap. tja.

Dus ik ga ook nog wat franse lesgeeffilmpjes kijken om wat van die woorden op te pikken.

In ieder geval is uit het stof getrokken en uitgeklopt en afgestoft,
-rijbroek
-rijschoenen
-camaches
-paardrijjack
-paardrijsokken en ondergoed
-Cap
-vliegennetje
-veiligheidsvest bodyprotector (met zo'n gaspatroon dat je vest opblaast)
-hoevenkrabber zit in mijn jas

zakje met paardensnoepjes nog opzoeken
handschoenen neem ik ook maar mee voor als het koud mocht zijn
En dan denk ik dat ik alles wel heb. Vergeet ik nog iets?

Nog grappig, ik heb hier in dit huis mijn paardenjack eigenlijk niet meer aangehad. Dus er zit iets in die jaszak. Een envelop van de bank met een rekeningafschrift van 2018. Ik heb kennelijk een keer met Callas gereden en de brievenbus leeggemaakt of de postbode tegengekomen. Afijn, kon zo de haard in. Dus de laatste keer dat ik die jas aan had was mei 2018.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:54

LOL, zo vindt je nogeens wat terug! Zou mij ook zo kunnen overkomen. Ik vind sowieso altijd honden- en paarden brokjes in mijn jas, of die nu 'netjes' is of niet.

Slim om die filmpjes te kijken, heb je het niet nodig dan leer je er allicht nog iets van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:06

Uit ervaring met manegepaarden of andersinds paarden waarbij je niet de enige bent die ze in handen heeft, let op met voeren. Zat paarden die gaan bijten omdat ze snoepjes verwachten. Veel maneges hebben de regel niet voeren en zelf voer ik ook andermans paarden niet daarom.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 19:03

tamary schreef:
Uit ervaring met manegepaarden of andersinds paarden waarbij je niet de enige bent die ze in handen heeft, let op met voeren. Zat paarden die gaan bijten omdat ze snoepjes verwachten. Veel maneges hebben de regel niet voeren en zelf voer ik ook andermans paarden niet daarom.

Inderdaad ik heb het van tevoren gevraagd of ik brokjes mocht meebrengen en dat mag, maar ze mogen ze pas na afloop van de rit hebben. Niet eerder, ervoor of tussendoor. Duidelijke regels, daar houd ik wel van, weet je tenminste wat je eraan hebt.

balance schreef:
LOL, zo vindt je nogeens wat terug! Zou mij ook zo kunnen overkomen. Ik vind sowieso altijd honden- en paarden brokjes in mijn jas, of die nu 'netjes' is of niet.

Slim om die filmpjes te kijken, heb je het niet nodig dan leer je er allicht nog iets van.

Ja en maar goed dat ik alles met mijn spullen ook voorbereid want ik denk ineens, hoe werkt toch die bodyprotector? Daar zit toch een "dodemanskabeltje" aan? (dus een kabel die je fixeert aan het zadel en aan je protector en als je valt komt die kabel strak te staan en trekt de gasbom open die je luchtkussens vult.) Pffff, lag weer heel ergens anders, maar gelukkig toch gevonden.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:05

Proficiat, tip top voorbereid, lees ik !
Je hoeft alleen nog je goed humeur mee te nemen en verder heb je al voor alles gezorgd :D

Ik ben helemaal rond geraakt met alle ramen, dus ben wel tevreden over mezelf :j

De reden dat ik het allemaal per se in orde wou hebben is zo : volgend weekend komt een nichtje met haar vriend om te bekijken of ze het huis hier in België zouden willen bewonen als wij naar Spanje trekken. Ik blijf bij het standpunt om het huis hier aan te houden, voor moest het in Spanje niet meevallen, voor mij/ons/de paarden. Dan heb ik altijd nog mijn vangnet hier.
Dus, het moet een beetje proper zijn ;) (moet ik natuurlijk nu vrijdag nog wat verder poetsen :D )

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:11

Overigens, heel leuk dat ik dat nu ook weet van dat occitaans !
Blijkbaar komt de naam van de provincie de Languedoc daar ook van ... langue d'oc :D

Dankzij wikipedia weet ik meer :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Occitaans

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 21:53

Wat een leuk weetje van dat Languedoc!!!! Wat superlogisch en dat wist ik helemaal niet! Dank je! Leuk en leerzaam. Ik dacht zelf dat Oc = Zuid betekende. Dus Occitaans dacht ik betekent Zuiderlijke taal. En Langue d'oc, taal van het zuiden. Maar nooit verder over nagedacht. Leuk!

En het klinkt als een fijn plan dat je nog een achterdehandje hebt in België en dan verhuren aan familie is top natuurlijk als dat kan. Klinkt veilig en als een mooie verzekering!

Nu snap ik wel waarom die ramen schoon moesten ;-)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:00

Effe een snelle tip. Je zult waarschijnlijk jouw gasflesje / canister van jouw BP moeten wisselen. Deze dingen vergaan na verloop van tijd.
Ooit zo’n ding te lang niet gewisseld, kennisje leende mijn BP. Viel van het paard. Het gasfles sprong netjes open en sproeide witte nevel maar de BP blies zich niet meer op.. kennis gelukkig alleen een gedeukt ego.
ik wissel tegenwoordig preventief jaarlijks als ik niet gevallen ben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 23:06

SjonnieZ schreef:
Effe een snelle tip. Je zult waarschijnlijk jouw gasflesje / canister van jouw BP moeten wisselen. Deze dingen vergaan na verloop van tijd.
Ooit zo’n ding te lang niet gewisseld, kennisje leende mijn BP. Viel van het paard. Het gasfles sprong netjes open en sproeide witte nevel maar de BP blies zich niet meer op.. kennis gelukkig alleen een gedeukt ego.
ik wissel tegenwoordig preventief jaarlijks als ik niet gevallen ben.

Klopt dat moet inderdaad. Als het goed is is het nog binnen het jaar, dus ik gok dat ie het nog gaat doen. Maar dank voor je tip!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 23:35

Dan kun je met een gerust hart vallen ;)

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 00:44

Ik ben hier ook eindelijk beland :) Ik heb niet alles alles gelezen, maar volgens mij ben ik mee. Callas is niet meer te berijden door een afgescheurde pees en toen kwam Prisca en de Q er bij? Kan je nu met Prisca wel nog rijden of is dat ook einde verhaal?

Blij dat ik mee ben met het heden :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 08:52

Furst schreef:
Ik ben hier ook eindelijk beland :) Ik heb niet alles alles gelezen, maar volgens mij ben ik mee. Callas is niet meer te berijden door een afgescheurde pees en toen kwam Prisca en de Q er bij? Kan je nu met Prisca wel nog rijden of is dat ook einde verhaal?

Blij dat ik mee ben met het heden :D

Wauw Furst! Wat knap dat je alles helemaal hebt bijgelezen, welkom!

Ja klopt wat je zegt. Callas staat nu 3 jaar op rust en ik blijf steeds hoop houden omdat ze vaak erg goed gaat. Maar dan soms ineens is ze weer kreupel. Ze is nog jong, ze is nu 13 dus ik houd hoop. Maar er zitten veel risico's aan. Bijv stel dat het weer beter gaat en ik zou (zelfs alleen maar gaan stappen) en ze schrikt en springt opzij zoals ze altijd deed en ze blesseert dat been weer ... Het zijn allemaal mitsen en maren. Maar toch wie weet. Maar voorlopig zit die deur dicht.

Prisca kan ik wel berijden maar alleen als ze een goede dag heeft en haar maag niet opspeelt. Maar zelfs dan is het toch wel sneu, want ze vindt het niet leuk rijden, het geeft haar veel stress, waardoor die maag erna weer erger is. Dus die deur zit ook dicht.

Dus ja, het lijkt erop dat voorlopig er niets kan met die twee. Vandaar dat ik zo meteen eens een buitenrit ga maken op een manege.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:19

Ik ben benieuwd hoe het bevalt bij de manege. Het zou wel leuk zijn als je zo toch kunt rijden.
Ik wil tzt ook voor zo'n airbag vest gaan kijken. Lijkt me wel zo veilig.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:52

Ja, ik ben ook benieuwd hoe de rit was :D

Ik heb hier ook een paardje dat niet graag bereden wordt.
Het is een beetje een kwestie van leren accepteren geworden van mijnentwege, dat het met haar en mij nooit gaat lukken onder het zadel. Ik ben er nog altijd niet uit of het nu aan mij ligt (waarschijnlijk), aan haar fysieke gesteldheid (mogelijk) of gewoon aan haar karakter (betwijfel ik).
Wat ik nog wel met haar doe, is enkele trailoefeningen onder het zadel, in stap, en ook aan de hand wat grondoefeningen. Dat doet ze allebei goed en graag, dus zo blijven we samen toch nog wat bezig af en toe.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 20:23

oké de buitenrit, hoe was het? Ab-so-luut voor herhaling vatbaar.

Ik had uiteraard allerlei reserves, ik heb al 35 jaar niet meer op andere paarden gereden dan die van mezelf, dus tja manegepaarden, afgeragd, sloom. Nou dat was niet zo, het was een goed voorwaarts paard, drijven hoefde niet. Ze heette Charlotte en was een Iers paard. Ik denk dat ze iets van 1.50 was of zo.

We waren met zijn drieën. Ik was de enige klant, ik had ook een privérit geboekt voor 2 uur, en de eigenaresse was mee op een paard en een stagiaire op een kruising comtois. Die moest leren een privérit te begeleiden. Aan de ene kant vond ik dat niet handig, want er was de hele tijd alleen dialoog tussen hen, aan de andere kant pikte ik erg veel op over van allerlei facetten Frans paardrijden.

Weer van alles geleerd over harnachementen, ze hebben een "halster: dat eigenlijk bakstukken met neusriem is. Daarover heen gaat een hoofdstel met bit, dus zonder neusriem. Met een slimme drukker maak je dat aan elkaar. Ieder zadel heeft een koordje met een clip waar de teugels door heen gaan. Rijdt niet echt fijn vind ik maar wel veilig. We hadden natuurlijk van die veiligheidsbeugels met kooitjes, niet gewend, wel handig, geen last van gehad.

Ik heb zowel achteraan als in het midden gereden. Van tevoren was er een lange instructie geweest over do's & dont's. Er werd goed aangegeven, hier links rijden want er komt een kuil, hier opletten er is een hond waar de paarden vaak bang voor zijn. En ja het blijven paarden, dus natuurlijk schrokken ze soms, maar ze waren verder erg cool. We hebben meerdere keren gedraafd en 1 keer gegaloppeerd.

Wat me weer opviel van Franse paarden, ik heb het al eens eerder benoemd zo'n harde mond, niet te geloven. Nu ben ik op rit, dus who cares, het loopt allemaal achter de voorste aan, maar afstand houden tot het kontje was wel gewenst, nou dat heb ik snel opgegeven. Heb ik ook gezegd dat Charlotte erg plakte. Ze vond het wel fijn als ik dan met de neus naast de bil kon sturen. Gedaan, maar net als met Prisca is het erg hard trekken.

En ze waren zooooo jaloers op mijn vliegennetje, ze willen ze ook. Ik vroeg na een minuutje of 10 of we even konden stoppen omdat ik mijn netje op wilde doen. Ze wisten totaal niet wat ik bedoelde, maar wat heerlijk. Er was een stuk door het bos langs drassige grond, zoveel ff*ing vliegjes, dus wat was ik blij. Zij niet, hahaha.

Het was een mooie omgeving, eerst een stuk bos waar ze zelf de paden van onderhouden, dan lang randen van weilanden, een paar keer over de weg, 4 auto's gehad, werd erg netjes gestopt, zelfs iemand zette zijn motor uit. En een heel stuk over het privé terrein van iemand ander waarvan ze de sleutel bij zich hadden.

Ik had zelf toch een aantal dingen die niet fijn waren. Ik had een sporthesje-bh. Dat heeft enorm in mijn nek getrokken en zoveel hout heb ik toch niet voor de deur liggen, maar goed, ik barst nu van de nekpijn. (nekartrose auto-ongeluk 1999) En mijn rug ook niet fijn. Maar afwachten hoe het morgen is. Dus een volgende keer doe ik dat ding niet meer aan, ik moet iets anders. Dat wordt weer een zoektocht. Mocht iemand de ideale sportbh weten, ik houd me aanbevolen.

Ik ga de volgende keer een groepsrit van 2 uur doen, moet nog even kijken welke datum. Dus ja vond het erg fijn. Was gelukkig niet emo. Ook niet nerveus, het was opstappen en wegrijden, heerlijk!

@Marilu, ja keuze maken is altijd moeilijk, maar fijn dat jullie samen toch een route gevonden hebben waar je samen wat in kunt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:53

Ah, tof dat het zo goed gelopen is !!
Feit dat je al uitkijkt naar een volgende rit is een goed teken !

Ja, ik heb een aanrader, qua sportBH :

https://shockabsorber.co.uk/shock-absor ... 5F_098_38E

Ik heb 2 BH's van dat merk en heel tevreden erover. Het model dat ik heb, vind ik niet meer op de website, maar het gelijkt heel erg op dat in de link.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 20:58

Fijn dat je lekker hebt gereden! Ik doe altijd mijn gewone bh aan en daaroverheen zo'n simpel hempje bh ding van de Hema (is alleen elastisch materiaal geen harde onderdelen).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 21:45

De sport bh van de Hema vind ik wel te doen. Maar ik vind geen enkele sport bh echt fijn zitten.
Leuk dat het goed ging, jammer van die harde mond.