Ik heb zeker trainingen gedaan en heb echt foto's waar ik hoog in de bergen sta. Maar niet de behoefte om alles te bewijzen. Er staat zelfs overal dat je met een gemiddelde conditie de kili kunt doen. Ik heb het boek van Henry Stedman ook, heb ook contact met hem gehad voor nog wat tips over aanbieders.
Ik heb meer hiking ervaring dan je denkt. Maar dat is voor de kili helemaal niet nodig. De Kili wordt veel gedaan door mensen die daar hun eerste en soms ook enige hiking ervaring opdoen. Dus tja, waarom je dan ervaring zou moeten hebben is mij ook een raadsel. En al die mensen moeten ergens beginnen.
Maar goed, om het nogmaals te vertellen:
-Ik ben een bergsportliefhebber, geen alpinist, maar hou wel van bergen en wandelen, via ferrata, grotten en skien.
-Ik heb een redelijke basisconditie, goed genoeg voor deze tocht. Dit inmiddels 2 keer getest. Ik zal het bij blijven houden. En als het nog langer duurt voordat ik ga, dan komt er vast nog wel een test vooraf.
-Ik heb een shortlist van aanbieders die bij kpap zijn aangesloten
-Ik betaal gewoon fooi
-Ik ben geen beginnende hiker
-Ik wil ook graag een safari en Zanzibar
-Zanzibar is het lastigst en mogelijk moet dat geschrapt worden
-Sparen moet ik nog, want door de onzekerheid wegens de hielspoor gaat een andere vakantie eerst voor
-Ik heb iemand gesproken die de Kili overrated vond, dat zet je wel even aan het denken, waarna ik nog steeds zelf de keuze mag maken.
-Het is massaal en gereguleerd.
-Bij een safari is de big 5 zien niet gegarandeerd, dat weet ik, ik heb nooit gezegd dat een vakantie dan mislukt is als je het niet ziet
-Materialen zijn al grotendeels gekocht
-Slaapzak wordt gehuurd
-Als ik op de top sta zal ik zeker trots zijn, dat mag, maar de mensen die gegaan zijn zijn allemaal trots geweest
-Slapen in een tent kan afzien worden, daar heb ik me op ingesteld
-Niet douchen is bekend, dat accepteer ik voor die 8 dagen. Wassen kan met warm water wat je krijgt.
-Ik probeer een paar woorden Swahili te leren om ook mijn dragers te kunnen bedanken of een kort woordje mee te wisselen. Ik ben niet de reiziger die daar geen contact mee wil hebben. Het zijn ook mensen, dus die behandel je dan ook netjes.
-De safari wordt low budget omdat het mij om de dieren gaat en niet om het luxe overnachten
-Safari wordt Tarangire, Serengeti en de krater
-Mount Meru doe ik niet, want het kost weer extra en zo veel dagen heb ik niet. Alles moet in een week of 3 te proppen zijn wegens beperkte vakantiedagen.
-Zanzibar doe ik niet georganiseerd dan, want de lokale aanbieders vragen echt te veel en ze denken allemaal dat je daar nog excursies wilt doen, maar ik hoef geen specerijentour.
-Ik heb daar contact met 2 duikscholen die aan mijn wensen lijken te voldoen qua duiktijd
-In het verleden heb ik wel in de bergen gewandeld. En ik heb zelfs in hooggebergte gedoken.
-Het zal m'n duurste reis ooit worden en ja, ik ben eerlijk als ik zeg dat ik soms wel twijfel of ik het wegens het geld wel moet doen.
-Een fit to compete is er
-Een verzekering wordt dan geregeld
-Ik ben inmiddels wel op het Afrikaanse continent geweest in Egypte, maar heb nooit een safari gedaan.
-Dit was het wel zo ongeveer denk ik, ik ben vast wel wat vergeten, maar het meeste is denk ik genoemd.
En dan neem ik nu een lekkere kop thee, ondanks dat de theehuizen in Nepal te vinden zijn.

En VErakaj, zelf een groep samenstellen zit er niet in, als nu al niet eens 1 persoon lukt, dan vind je er zeker geen 6-10. De meesten zeggen leuk, maar te duur, of nee, niets voor mij. Dus binnen mijn vriendenclub ben ik de enige die zo gek is om het te overwegen.